Mistä tunnistaa maalaisen Hesassa
Kommentit (86)
maalainen kääntää päänsä ja alkaa supisemaan: että kato, tossa meni se ja se.
maalainen kertoo kuskille tai konnarille minne on menossa: ei siis sisäinen tai seutu.
Olen huomannut että kaikkein "hesalaisimpia" ovat hiljattain sinne muualta opiskelemaan tulleet. Itse olen paljasjalkainen helsinkiläinen eikä mulla ole tarvetta todistella mitään muille tai itselleni. Asun tällä hetkellä pienellä paikkakunnalla ja niitä kivoja ja tylyjä tai omissa oloissaan viihtyviä ihmisiä on sekä pienissä että suurissa kaupungeissa.
Minä olen asunut ikäni Helsingissä ja näytän kyllä aina ratikalle pysähtymismerkkiä. Ei ole 1 eikä 2 kertaa, kun olen nähnyt ratikan ajavan pysäkillä seisoneen ohi, kun ei ole näyttänyt merkkiä. Ei pysähdy automaattisesti jos kukaan ei ole jäämässä siinä pois.
t. Kaupunkilainen
Näyttää raitsikalle pysähtymismerkkiä. lol
koko ajan on vilskettä ja vilinää ja meteliä ja tapahtumaa, kaikkea vaan ei enää pysty eikä jaksa ihmetellä vaan epäoleellisen suodattaa pois.
t. kaupunkilainen
Stadilaiset on niin nuivaa sakkia, ettei huomaa vaikka meteori tippuis selän taakse
Velvollisuus, juu. Kun ei ne bussitkaan aina pysähdy, vaikka miten näyttäisi merkkiä!
t. kaupunkilainen
Näyttää raitsikalle pysähtymismerkkiä. lol
Meillä täällä miljoonakaupungissa pitää kyllä näyttää, samalla pysäkillä pysähtyy monia ratikoita, mistä ne muuten tietää mihin mä aion.
Hesassa jokaisen ratikan on velvollisuus pysähtyä pysäkillä aina kun siinä on joku
Lisäksi:
Kun ollaan katseltu kaupunkia päiväkausia Munkkiniemestä Vuosaareen ja saavutaan rautatieasemalle, todetaan että No vihdoinkin ollaan Helsigissä, tässä tämä Helsinki nyt lapset on ;) . Ja ihan tosissaan ajatellaan, että Helsinki= Forum ja rautatieaseman kulmat.
Ja yksi varma tunnusmerkki on, että kävellään hiljaksiin, leveästi- ja vaihdetaan suuntaa tai pysähdytään täysin ennalta-arvaamattomasti. Stadilaiset harvoin tekevät niin.
t. kaupunkilainen
kävelee pyöräteillä.
Tai jää toljottamaan kaikkien tielle, tyyliin rullaportaiden alapäähän tai yläpäähän.Tietysti maalaiset aina valittaa, kun kahvilat on niin kalliita. Mut kun ne on.
Ja lisätään vielä, että maalaiset ei ole kyllä mua helsinkiläisenä ärsyttäneet.
Sen huomaa siitä, että vaikka kotikylässäni on suurinpiirtein kaksi katua ristiinrastiin, saatan edelleen pysähdellä katsomaan kauniita asioita ympärilläni. =DDD
Samoin tein, kun asuin Helsingissä kuusi vuotta opiskeluaikoinani.
...enkä kyllä oikein mistään erota ketkä ovat käymässä ja ketkä asumassa. Se onkin parasta helsingissä, kun ihmisiä löytyy joka sorttia, kaikennäköistä ja -oloista. Pienemmillä paikkakunnilla herkemmin huomaa kuka ei ole täkäläinen.
no mut jos jotakin pitää väkisin keksiä, niin tyyppi joka seisoo metron liukuportaissa vasemmalla puolella tai keskellä ei ole voinut kovin montaa kertaa metrolla matkustaa.
No mut varmaan tunnistaa juntiks ku kattelen vastaantulijoita ja muita ympärillä olevia ihmisiä silmiin ja saatan joskus hymyilläkkin ihan vaan ajatuksissani. Mun mielestä kyllä maailman junteinta on kun tsadilaiset on muka niin suurkaupunkilaisia vaikka eihän se ees oo, ja että joku oikeesti aattelee että mikään kehä kolmosen ulkopuolella oleva ei oo näkemisen arvosta..
sarkahousuissa ja haisee sianpaskalta, tietenkin!
t. 20 vuotta stadissa asunut savolaislande joka on Helsingin väen kirjavaan monipuolisuuteen tykästynyt, nimittäin juuri monipuolisuus on lopulta "se juttu" joka tekee kaupungista suurkaupungin"!
Stadilainen taas ei moista enää huomaa, osaa kulkea oikeaa puolta katua tuulensuojassa ja kylki edellä. Kampauskin valittu niin, ettei haittaa pieni tuulen tuiverrus.
mutta näistä tunnistaa idiootin, ei välttämättä maalaisen:
- rynnii kulkuneuvoon sisään ennenkuin poistujat pääsevät ulos
- seisoo liukuportaissa vasemmalla/leveästi tukkien tien
- ei uskalla kysyä ohjeita (tämä ei näy päällepäin, mutta mun anoppi on niin älytön ettei kehtaa näyttää stadissa maalaisuuttaan kysymällä tietä tai neuvoa ylipäätään mihinkään. Aaaargh!!)
...mutta aidon tsadilaisen ainakin tunnistaa siitä, että hän pitää Helsinkiä suurkaupunkina. Todellisena metropolina ja maailman keskipisteenä. Myöskin tsadilaisesta sivistyksen mittari on se, kuinka hyvin osaa liikkua Helsingissä ja esim. tuntee eri kaupunginosia. Tsadilaisen mieleen ei juolahda, että yhtä typerää olisi pitää tsadilaista tollona vain siksi, ettei hän heti ensivierailulla todennäköisesti osaisi suunnistaa täysin sujuvasti vaikka Oulussa tai Vaasassa. Onkin hyvä että tsadilainen ei kehä kolmosen pohjoispuolelle tai ylipäänsä Tallinnaa kauemmas rakkaasta Stadistaan lähde...
Muualta Suomesta tulleet turistit huomaan kyllä siitä, että ottavat reippaasti kontaktia ja kysyvät tietä tai muuten vaan ryhtyvät juttusille - kuten kaupunginosanaapurit. Kontekstista käy sitten ilmi, että ovat matkoilla.
Pukeutumisesta tuli mieleen, että kesällä oli vaikea tulkita, onko edellä kävelevä trendikäs nuori nuhjuvaatteissa ironisesti vai vuosikerta turistimummo maalta. Mummot kyllä veivät voiton, tyyli oli viimeistellympi. Olipahan hyvä itselleni huomata, miten oikein katson naisia - ei ollutkaan maalaismummo juntti, kun sattui olemaan muodikasta hänen edustamansa tyyli.
Stadilainen
- ei käytä sanaa hesa
- ei huitele ratikoille pysähtymismerkkiä, tosin jäin kerran kyydistä kun landekuski hurautti ohi
- on kotonaan, ei tarvitse miettiä tekeekö oiken tai paljastuuko junantuomaksi.
- antaa muille tilaa ; ei tuijottele eikä törmäile.
- ei ole rasisti
Aina on hoppu ja hätä. Puolijuoksua kipitetään rullaportaita ylös ja alas, koska koko ajan jokin on lähdössä (bussi, metro, ratikka, juna). Minuutti on kallisarvoinen, sen minuutin aikana lähtee metro, ja se minuutin myöhemmin tuleva metro ei ehdi ajoissa, kun lähtee ratikka...
Ne maalaiset seisovat rullaportaissa kiinni kaiteessa, kun stadilaiset hoppuilijat rynnivät vasemmalta ohi. Aina on kiire. Aina jokin kulkuväline lähtee juuri sillä sekunnilla.
Kun stadilainen siskoni tulee meille kylään, hän on aivan poissa tolaltaan, kun bussit kulkevat iltaisin 20 minuutin välein. Joka kerta hän jaksaa soittaa minulle, miten odotti pysäkillä 5 (!) minuuttia bussia ja miten bussilla kesti 3 minuuttia pidempään kuin aikataulussa ja miten hän siten myöhästyi metrosta ja sitten ratikasta ja oli kotona katastrofaalisen myöhään! Siskoni ei käsitä, että minua ei haittaa odotella sitä bussia vaikka 20 minuuttia.
Tilkan kohdalla
t. aito maalainen, joka luuli ettei merkkiä tarvitse näyttää
ei ole nimittäin yks eikä kaks kertaa kun on ajanut ohi.
Maalaiset tukkii kulkureittejä. Välillä jäävät laumassa seisomaan ovien eteen. tuijottelevat julkkiksia.
Ja jos ovat autolla, pitävät sellaiset turvavälit, että tukkivat muuta liikennettä. Eivät uskalla mennä mihinkään väliin. (ja tähän lisäykseksi, jotkut kaupunkilaistollot änkeävät liian pieniin väleihin).
Hesahan on tosiaan kaiken napa, idiootti