Mistä tunnistaa maalaisen Hesassa
Kommentit (86)
stadilainen. Ja
1. Istun taksiin aina etupenkille. Tykkään jutella.
2. Näytän merkkiä ratikalle, tottakai!
Kun joku sanoi, ettei maalainen osaa leimata lippua junassa. En ole vuosiin leimannut, taidan olla maalainen :D
Ja mulla on kynnysmatto kerrostalossa oven ulkopuolella, mutta myös sisäpuolella.
koko ajan on vilskettä ja vilinää ja meteliä ja tapahtumaa, kaikkea vaan ei enää pysty eikä jaksa ihmetellä vaan epäoleellisen suodattaa pois.
t. kaupunkilainen
Stadilaiset on niin nuivaa sakkia, ettei huomaa vaikka meteori tippuis selän taakse
Mikä vilinä ja vilske? Korkeintaan kesällä heinäkuussa lauantaina... Muuten aika kuollutta. Aina saa selitellä ulkomaisille vieraille, jotka ihmettelevät, että missä kaikki ovat... :D
Tunnistaa ihan siitä, että käyttää ilmaisua "Hesass" Tätä käyttävät ns. junantuomat ei koskaan stadilaiset itse.:))))
Hyvähän se toki on, että on olemassa kotiseuturakkaus ja sellainen "oma kaupunki" -tunne. Mutta ikävää, jos helsinkiläisillä se perustuu siihen, että vertaillaan itseä muihin. Asun itse Helsingissä (toistaiseksi, mutta muutan varmaan pois, kun asuminen on niin kallista ja muistakin syistä), mutta olen kotoisin pienemmästä kaupungista, joiden ihmisillä kotiseuturakkaus perustuu nimenomaan siihen paikkaan, kaupunkiin ja sen ominaispiirteisiin - joita ovat miljöö, luonto, historia... Jossain muualla listaan voisi kuulua ihmisetkin.
Valitettavasti helsinkiläinen ei saa olla kotiseuturakas tai ainakaan millään tavalla ilmaista, että Helsingissä on jotain hyvää. Tai ehkä toiselle helsinkiläiselle. Muualla pienikin myönteinen kommentti Helsingistä tulkitaan vääränlaiseksi ylpeydeksi ja kuulijan kotiseudun halveksunnaksi.
Vaikka en ole kotoisin Helsingissä, vaan pienemmältä paikkakunnalta, pidän itseäni nykyään helsinkiläisenä, sillä täällä olen asunut melkein 25 vuotta ja selvästi yli puolet elämästäni. Yhtä sukulaista lukuunottamatta minulla ei ole juurikaan yhteyksiä entiseen kotikaupunkiini. Kouluaikaisia ystäviäkään minulla ei ole. Minun mielestäni minulla on täysi oikeus olla ylpeä kotikaupungistani ja sen hyvistä ominaisuuksista. Ei se tarkoita, että en arvostaisi muita paikkakuntia ja niiden asukkaita.
Hesa on ihan oikeaa vanhaa slangia ja tarkoitti koko Helsinkiä. Stadi oli enemmän ydinkeskustaa kuvaileva sana.
Joten älkää toki häpeilkö Hesa-sanan käyttöä -siihen on vankat historialliset juuret.
Toisaalta kieli elää ajassa, ja vaikuttaakin siltä että Stadi olisi koko Helsingin kaupungin aluetta, Larusta Kontulaan, Paloheinästä Eiraan. Ei nyt sentään vielä Östersundom, ehkä joskus...