Mistä tunnistaa maalaisen Hesassa
Kommentit (86)
Pysähtyy esim. liukuportaiden päähän ihmettelemään, että mihinkähän suuntaan sitä pitäisi seuraavaksi lähteä. Tai rautatieasemalle keskelle kulkuväylää tuijottamaan aikataulunäyttöä ja kaikki kassit levällään jalkojen juuressa että vie mahdollisimman paljon tilaa.
Se tervehtii hississä. Esittäytyy naapureille ja laittaa kynnysmaton kerrostalokotinsa ulkopuolelle, eli käytävään.
- Olin tossa viikonloppuna käymässä Jyväskylässä ja poikettiin baariin katsomaan futismatsia
- Ai sielläkin päin seurataan futista
Vastaavia ihmetysjuttuja oon todistanut kymmeniä.
- pukeutuu vanhanaikaisesti tai epäkorrektisti
- jää seisomaan kauppojen oviaukkoihin tai liukuportaiden päähän tukkien tien muilta
- murteesta ja äänekkäästä puhetyylistä
Mä luulen, että esimerkiksi turistit käyttäytyy "väärin". Helsinki ei ole mikään maailman napa - ja vaikea on kenelle tahansa muualta tulevalle tietää nämä teidän sääntönne.
Helsinki on kuitenkin pieni ja rauhallinen kaupunki, joten ei sitä tule ajatelleeksi, että siellä voi olla tientukkeena, kun on niin vähän kuitenkin liikennettä ja ihmisiä.
Takseja on muuallakin kuin Helsingissä ja ihan samat "etikettisäännöt" niissä on muissakin kaupungeissa.
Häh, mitkä "etikettisäännöt"?
Se tervehtii hississä. Esittäytyy naapureille ja laittaa kynnysmaton kerrostalokotinsa ulkopuolelle, eli käytävään.
Olen asunut Genevessä ja Pariisissa, ja siellä tehdään juuri näin. Ihme tolloja.
Kun maalainen muttaa stadiin
Hississä jutellaan aina kanssamatkustajan kanssa, vähintään ne tervehdykset nyt ainakin, ja hyvät päivänjatkot kun toinen lähtee hissistä. Ovien edessä on kaikilla kynnysmatto.
Mutta asunkin Pariisissa. Ilmeisesti tämä on Helsingistä katsottuna landea? :D
Kynnysmattoja ei tosin juurikaan näy, haittaavat kerrossiivojia ainakin.
Olen asunut Genevessä ja Pariisissa, ja siellä tehdään juuri näin. Ihme tolloja.
Maalaistolloja ollaan ilmeisesti me täälläkin.
Terkut Tanskasta. :)
Aloituksesta saa käsityksen, että aloittajan mielestä on noloa olla maalaisena Helsingissä. Ei minua ainakaan nolota yhtään oma asuinpaikkani, enkä edes haluaisi esittää osaavani liikkua kaupungissa, jota en tunne. Yhtälailla hämmentyneenä olen kuljeskellut Seinäjoella, Kuopiossa, Oulussa, Rovaniemellä, Pariisissa, New Yorkissa, Mumbaissa, Bangkokissa, Lontoossa ja monessa muussa paikassa kuin Helsingissä. Enhän asu niissäkään, enkä tunne kaupunkeja tai paikallisten "tapoja". Miksi minun pitäisi?
Mutta mistä tunnistaa aidon hesalaisen?
Juu, esimerkiksi siitä, että hän ajaa 3sen ratikalla ja pultsari alkaa siellä katsoa häntä ja sanoo, että rouva, te olette kaunis ja varmaan kamalan varakas.
Mutta rouva ajattelee, että kuulehan puliukko, ihan samalla toimeentulotukirahalla minäkin elelen kuin sinä!
ja vanhempani, paljasjalkaiset stadilaiset, sanoivat silloin raitsikka.
Me lapset sanottiin sitten ratikka tai spora.
Maalaistolloja ollaan ilmeisesti me täälläkin.
Terkut Tanskasta. :)
Näin on ollut kaikissa lähes kymmenessä kerrostalossa, jossa olen Helsingissä elämäni aikana asunut. No nyt viimeisimmässä palotarkastuksen jälkeen kehotettiin ottamaan kynnysmatot rappukäytävästä sisään.
Mutta ettekö te muut ole sitä mieltä, että tämä ketju on taas Helsingin mollausmielessä aloitettu? Vai lähdettekö muuten vain ilolla mukaan Helsingin haukuntaan? (Ap:n aloituksin jo osoittaa, ettei hänellä ole Helsingistä mitään käytännön käsitystä. Ratikka porhaltaa helposti ohi, jos sitä ei käsimerkein viito pysähtymään).
Ihan ihme ketju. Ei mitään tuollaisia ole. Helsinki on täynnä NIIN monenlaista porukkaa, että varmaan kaikki maalaiskliseet löytyvät myös eri helsinkiläisiltä ihmisiltä.Hyvähän se toki on, että on olemassa kotiseuturakkaus ja sellainen "oma kaupunki" -tunne. Mutta ikävää, jos helsinkiläisillä se perustuu siihen, että vertaillaan itseä muihin. Asun itse Helsingissä (toistaiseksi, mutta muutan varmaan pois, kun asuminen on niin kallista ja muistakin syistä), mutta olen kotoisin pienemmästä kaupungista, joiden ihmisillä kotiseuturakkaus perustuu nimenomaan siihen paikkaan, kaupunkiin ja sen ominaispiirteisiin - joita ovat miljöö, luonto, historia... Jossain muualla listaan voisi kuulua ihmisetkin.
Kai Helsingissä itsessään jotain hyvääkin on, johon voisi tuntea kuuluvansa, se sijaan että etsisi vain eroa muihin?
että ap:n aloitus ei edusta kaikkia helsinkiläisiä. Taitaa olla sitä paitsi ihan jonkun muun kuin helsinkiläisen tekemä (sanavalinnan ja virheellisen ratikkatuntemuksen perusteella).
Vai käytitkö aloitusta vain hyväkseksi ja halusit leimata sen perusteella kaikki helsinkiläiset?
Helsingissä asuva on muualta muuttanut, tästä oli juuri juttua.
että pysähtyy aina liukuportaiden päähän tulpaksi ihmettelemään minne päin lähtisi. Ja tietenkin myös siitä, ettei hän hoksaa kiireisempien/reippaampien haluavan kävellä sitä liukuportaiden vasenta reunaa, vaan seisoo leveästi tulppana siellä portaissa...
siitä menee useampia ratikoita ohi ja olen pysäkillä yksin. Musta se on pelkästään huomaavaista eikä mitenkään naurettavaa.
Alun perin olen kyllä maalta kotoisin.
Maalainen jää tuijottamaan ihmisiä ja kaupunkia paikoilleen seisahtaen.
Maalainen ei osaa leimata lippua junassa vaan luulee että se lippu on ok kun se on kädessä, sitten jos tulee tarkastajat, maalainen ei saa sakkoa koska
tarkastajat näkee heti päältä päin ettei homma pelaa.
He käyttävät 10-pykälää jolloin sakkoa ei tule.
Tosin leimattavia lippuja ei taida enää olla.