Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis työtön saa parhaimmillaan (?) 1500e edestä rahaa!

Vierailija
28.02.2012 |

Eli tuttavani tämän minulle sanoi kun pohti mihin hakisi töihin vai menisikö kouluun kun töihin ei näillä palkoilla kuulemma kannata mennä. Ehdotin vaikka mitä, kuten siivoojan hommaa jota itse teen 1560e kuukausipalkalla (ei mitään lisiä). No ei kuulemma kannata mennä kun työttämänä saa miltei saman verran, joutuu kuulemma sitten vaan samanlailla senttejä laskemaan. En minä kyllä joudu..

No tyhmä on se joka maksaa, eikä se joka pyytää, eikös se niin mene...

ihmetyttää vaan miten kellään voi olla niin hyvä pokka että kehtaa elää toisten rahoilla vaikka voisi ne itsekin tienata.

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kysyi, miksi työttömille aina ehdotetaan siivousta tmv. typerää rupuhommaa.

Ehdotin kyllä paljon muutakin, mutta paljonko on mahdollisuuksia ihmisellä joka ei ole kouluttautunut miksikään peruskoulun jälkeen ja haluaa palkkaa kuitenkin väh. 2000e kuussa, kysyn vaan? Tällä tuttavalla o nlapsi mutta asuu muualla, eli lapsesta tuskin saa mitään (toivottavasti ei)

Kyllä mun mielestä hommaa kuin hommaa tekee sillä välin kuin etsii parempaa. Ei minullakaan ole kuin ammattikoulutus, ala on kausi-luontoinen niin eipä ole muuta vaihtoehtoa kuin paiskia töitä sen kun kerkeää, sitä mitä tarjotaan. Kesällä olla omissa hommissa. Luotan siihen, että näin pääsen joskus etenemään hyviin hommiin vaikka kouluja en tykännytkään käydä.

Johan itse tienatusta rahasta kertyy eläkettäkin.

yleensä kai siivoustyöstä ei saa 2000 eur /kuussa. Useinkaan vasta palkatut siivoojat eivät saa heti kokopäivätyötä, vaan jotain osa-aikaista - ja lopputulos on se, ettei työ hyödytä taloudellisesti ollenkaan.

Tietysti, jos ei ole mitään koulutusta, ovat mahdollisuudet vähäisemmät. Mutta aika usein ne työt, joihin täysin kouluttamaton pääsee, ovat sellaisia, joissa on palkka kehno, etenemismahdollisuudet häviävän pienet, työn sisältö mielenkiinnotonta, tylsää, puuduttavaa ja/tai vastenmielistä, jne. Kyllä minä ainakin ymmärrän, miksi mieluummin on työttömänä.

Eri asia, jos on koulutus, jonka kautta voi saada oikeasti kiinnostavan työn, jossa voi toteuttaa itseään. Näissä töissä on usein palkkauskin parempi.

Vierailija
42/70 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siivoojaksi pääsee kuka tahansa. Työttömyyden riivaamalla alueella ei pääse edes siivoojaksi ellei ole vähintään kurssia käynyt. Työkkäristä sellaisia työttömille tarjoavat ja pituus esimerkiksi 9 kk. Työnantajilla kun ei ole pienintäkään motivaatiota siivoojaa pystymetsästä palkata kun jopa näistä paikoista kilpaillaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kysyi, miksi työttömille aina ehdotetaan siivousta tmv. typerää rupuhommaa.

Ehdotin kyllä paljon muutakin, mutta paljonko on mahdollisuuksia ihmisellä joka ei ole kouluttautunut miksikään peruskoulun jälkeen ja haluaa palkkaa kuitenkin väh. 2000e kuussa, kysyn vaan? Tällä tuttavalla o nlapsi mutta asuu muualla, eli lapsesta tuskin saa mitään (toivottavasti ei)

Kyllä mun mielestä hommaa kuin hommaa tekee sillä välin kuin etsii parempaa. Ei minullakaan ole kuin ammattikoulutus, ala on kausi-luontoinen niin eipä ole muuta vaihtoehtoa kuin paiskia töitä sen kun kerkeää, sitä mitä tarjotaan. Kesällä olla omissa hommissa. Luotan siihen, että näin pääsen joskus etenemään hyviin hommiin vaikka kouluja en tykännytkään käydä.

Johan itse tienatusta rahasta kertyy eläkettäkin.

että sillä eläminen on kitumista?

Mielestäni ihmisen joka tekee 8hpv/5pv viikossa töitä tulee elää ilman mitään tukia palkallaan ja elättää myös lapsensa.

Vierailija
44/70 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iankaiken vanhaan ketjuun törmäsin googlaamalla. Mutta asia sama edelleen niin vastataanpa ja jos ei ap satu lukemaan, niin muille samoin ajatteleville.

Ei liiton rahoilla elävä elä muiden kustannuksella ap.ta lainatakseni. Ne korvaukset on itse maksettu palkasta ennen työttymyyttä. 

Vierailija
45/70 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin saan melko tarkkaan tuon 1500. Eikä minun tarvitse ottaa vastaaan kuin oman alani töitä.

Ai, kenelläs tällainen erivapaus on? No, onneksi tämän hallituksen aikana tällainen erivapaus poistuu.

Vierailija
46/70 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on ihanaa kun saa rahaa eikä tarvitse töissä rampata! Eikö se nyt ole itsestään selvä asia! Itse vieroksun töitä viimeseen asti olen niin lekotteluun tottunut! Mieluummin vaikka kuinka vähillä tuloilla kuin työelämän kauhuihin osallistua! Ei hävetä yhtään onnellinen olen ja tyytyväinen elämääni!

Vierailija
47/70 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin saan melko tarkkaan tuon 1500. Eikä minun tarvitse ottaa vastaaan kuin oman alani töitä.

Ai, kenelläs tällainen erivapaus on? No, onneksi tämän hallituksen aikana tällainen erivapaus poistuu.

Älä nuolaise vielä. Tämän hallituksen kovat puheet ovat kääntyneet vaisuiksi selittelyiksi.

Näinköhän saavat mitään aikaan.

Vierailija
48/70 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iankaiken vanhaan ketjuun törmäsin googlaamalla. Mutta asia sama edelleen niin vastataanpa ja jos ei ap satu lukemaan, niin muille samoin ajatteleville.

Ei liiton rahoilla elävä elä muiden kustannuksella ap.ta lainatakseni. Ne korvaukset on itse maksettu palkasta ennen työttymyyttä. 

Tarkennetaan vielä. Jos ja kun 20v urani aikana maksaanut veroja noin 240000 ja liiton maksuja noin 20000, ei hävettäisi nostaa 500pv ansiosidonnaista vaan tosiaan: olen sen ihan itse ansainnut.

Vierailija
49/70 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on ihanaa kun saa rahaa eikä tarvitse töissä rampata! Eikö se nyt ole itsestään selvä asia! Itse vieroksun töitä viimeseen asti olen niin lekotteluun tottunut! Mieluummin vaikka kuinka vähillä tuloilla kuin työelämän kauhuihin osallistua! Ei hävetä yhtään onnellinen olen ja tyytyväinen elämääni!

Amen.

Vierailija
50/70 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan sitä nyt enemmänkin, jos on hyvätuloinen. Esim. minä saisin enemmän ansiosidonnaista, jos jäisin työttömäksi.

Vierailija
51/70 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkennetaan vielä. Jos ja kun 20v urani aikana maksaanut veroja noin 240000 ja liiton maksuja noin 20000, ei hävettäisi nostaa 500pv ansiosidonnaista vaan tosiaan: olen sen ihan itse ansainnut.

Minulla on 44 vuotta työhistoriaa takana. Yt:t pidettiin ja kenkää tuli. Olen ansiosidonnaisella eläkkeeseen asti, koska yksikään työnantaja ei minua ota töihin. Ja miksi ottaisi, kun nuoriakin on kortisto täynnä.

Omiani syön ansiosidonnaisellani ja niitä jää vielä muillekin jakaa, kun eläkkeelle jään.

Vierailija
52/70 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellisiä luuloja jegillä tuntuu olevan tuosta ansiosidonnaisesta.

Tässä vähän faktaa:

Päivärahan perusteena oleva kuukausipalkka saadaan siten, että vakiintuneesta kuukausipalkasta luontoisetuineen tehdään lakisääteinen tel-vähennys, joka vuonna 2015 on 4,28 prosenttia. Lisäksi päivärahan perusteena olevaan palkkaan ei huomioida lomarahaa tai lomakorvausta. Näistä syistä päivärahan perusteena oleva palkkasi on aina hieman pienempi kuin todellinen kuukausipalkkasi.

Oletetaan, että kk-palkka on vaikkapa 2500 €.

Kyseessä ihminen, jolla kaksi alaikäistä huollettavaa.

Ansiosidonnaisen perustana käytetty kk-palkka on em. vähennysten jälkeen 2393€.

Tästä laskettu ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha on bruttona 1631,85, josta käteen jää eli netto 1302€/kk.

Samalla kk-palkalla ilman alaikäisiä huollettavia on korvaus 1464,79 brutto/kk, nettona 1171,83.

Jokainen asiasta kiinnostunut voi käydä laskemassa YTK:n sivulla olevalla laskurilla.

Kysymys kuuluu: onko tuo raha todella mielestänne kadehtimisen arvoinen?

Mietitäänpä, mitä työttömäksi ilman omaa syytä tai omaa halua jääneen päässä liikkuu:

Hänet on syrjäytetty yhteiskunnasta, työ määrittelee ihmisen identiteettiä yllättävän paljon. Häneltä on viety suuri osa sosiaalista elämää.

Millainen on tulevaisuus, mistä saa töitä tällaisena aikana. Joudunko myymään velkaisen asuntoni, menisikö se edes kaupaksi tällaisena aikana.

Kuinka elätän perheeni ja kasvavat lapset, joiden rahantarvekin kasvaa.

Mitä teen sitten, kun ansiosidonnainen lakkaa, jos en ole saanut töitä siihen mennessä.

Kuinka käy avioliittoni, rahavaikeudet ovat suurin syy riitoihin ja sen myötä eroihin.

Minä en ainakaan kadehdi työttömiä, pikemminkin päinvastoin. Minun käsitykseni mukaan työttömäksi joutuneelta on viety pohja elämältä, mikä on omiaan aiheuttamaan valtavaa stressiä.

Vierailija
53/70 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vanha ketju mut sapettaa  kans tuollaiset arviot tuista

Jos saat työmarkkina tukea niin se on n 600e käteen ja siitä maksat vuokran  esim 400e

jää 200e ja jos saat asumistukea vaikka 180 e niin se lasketaan tuloiksi, joten sinulla on nyt siis tuloa 

380e ja perusosa on tänäpäivänä 2016 n 430 tjs.

toimeen tuloa saat siis tuon erotuksen eli tässä tapauksessa 50e

Ja jos sairastelet ja saat lääkekorvauksia  niin ei se raha sulle jää kun oot ne kuitenkin joutunut maksamaan

eli joka tapauksessa yksin eläjä joutuu tulemaan toimeen sillä reilulla 400-lla kuukaudessa, eikä se oo kuin vajaa 15e päivää kohden, eli ei kannata kadehtia :)

ja asumistukikin on työttömällä pienempi kuin esim samaa palkkaa osa-aikatyöllä tekevällä

esim tuo 180e asumistuki olisi 280e jos olis edes osa-aika työssä

Se on sitä kannustamista töihin... sitä kun ei vaan ainakaan tällaiselle iäkkäämmälle ole  vaik tekisin kaikki mitä vaan tarjottais.

Eikä sairauksien vuoksi edes kaikkee pysty tekemään mut eläkkeellekkään ei päästetä vielä 52 vuotiaana , vaikka selkä sökönä ymym kun on tullut tehtyä 30 vuotta metsurin ym raskaita fyysisiä töitä

Sit haukkuvat sossupummiksi vaikkeivat itse olisi pärjänneet päivääkään noissa hommissa

Aika moni perhekin saa asumistukea vaikka ovat töissä

Otetaan myös ne sit pois, samoin lapsilisät ja kaikki mahollinen niin katotaan kuinka monta löytyy niitäjotka ei oo koskaan mitään avustuksia saaneet

Vero prosentti on työttömällä ja ansiosidonnaisella olevalla 25 kun samaa palkkaa saava työssä oleva pääsee jollain 14.llä

No tulipa tällainenkin vuodatus aamuyöstä kirjoitettua kun vuoden 96 mondeo  sanoi sopimuksen irti ja rahaa on tilillä 16e :)

Ainahan voi myös luopua työstään ja vaihtaa osia työttömän kanssa jos ei se työnteko kiinnosta!!

Varmasti halukkaita työttömiä löytyy tekemään niska limassakin töitä

Kovillahan on toki pienipalkkaiset työssä olevatkin kun ajavat tätä kokoomuslaista politiikkaa , että saadaan ylä ja ala luokka, etteivät työllisetkään vaan pääse nauttimaan herrojen eduista.

Eipä paljon ois halua puolustaa tätä maata enää mitenkään vaikka pappa sentään sai aikanaan mannerheimin ristin mitalin PRK

Vierailija
54/70 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoojan hommassa ongelmana ei ole pelkkä palkka vaan se, että pahimmillaan ja aika yleisesti ensinnäkin keikat on mitoitettu ihan älyttömiksi. Eli x-sekunttia per toimistohuone ja y-sekunttia per vessa. Hyvänä päivänä pysyy tavoiteajoissa mutta sitten kun sattuu joku kurailma tai vessa onkin likaisempi niin lisäaika menee siivoojan omasta ajasta koska se on saatava puhtaaksi joka päivä.

Toinen on keikkojen sijoittelu. Jos työpäivä on 8 tuntia mutta jaettu 3 keikkaan jotka sijaitsevat 5-20km toisistaan pk-seudulla niin tarvitaan auto. Lisäksi keikat saattavat olla 7-9, 11-14, 16-19 joten olet töissä aamuseitsemästä iltaseitsemään mutta saat (pienen) palkan vain 8 tunnilta.

Enkä edes maininnut näitä: "mä piilotin paperiliittimen tuonne perimmäiseen nurkkaan pöydän alle (päydän jalan alle) ja siellä se on vieläkin joten koko huone on siivoamatta" asiakkaita.

55/70 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä avomiehen kanssa saatiin tukia n. 1300€. Asumistuki 450€, miehen työmarkkinatuki 520€, yhteinen toimeentulotuki ~300€ sekä sossulta maksusitoumus lääkkeisiin (joihin meni n. 50-100€/kk). Meille sossu ei suostunut maksamaan sähkölaskusta eikä kotivakuutuksesta toimeentulotukea, vaikka oli kuitit, laskut, sopimukset ja kaikki mahdollinen todiste, aina tuli kieltävä vastaus sähkölaskun ja kotivakuutuksen kohdalle. Sossun kanssa vääntäminenkin oli niin rasittavaa että tyydyttiin kohtaloon eikä kinuttu kuin perusosat joista muut tuet siitä vähennettynä.

Mieheni sai sijaistöitä (eli käsittääkseni palkka surkeampi kuin vakinaisilla? En tiedä) ja tulot pomppasi yli kahteen tonniin + pieni summa asumistukea. Aiemmin sai kaupan kassaltakin hieman yli 1500€, eli ainakin meillä on ollut kannattavampaa käydä töissä kuin istua kotona tukien kanssa. Vaikka itse istun epähyödyllisenä opiskelijana muiden elätettävänä :D

Vierailija
56/70 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kelaako ihmiset oikeasti että pärjää jotenkin vitun mahtavasti kun on työtön?

Mää oon työtön, kaksi lasta ja vitullista kituuttamista jatkuvasti.

Meidän elämä on ihan jees, mutta ei todellakaan käydä edes ruokakaupassa niin etteikö ostoksia koko ajan lasketa.

Mikä vitun illuusio tuokin on...

Vierailija
57/70 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

sossupummi kirjoitti:

Tämä on vanha ketju mut sapettaa  kans tuollaiset arviot tuista

Jos saat työmarkkina tukea niin se on n 600e käteen ja siitä maksat vuokran  esim 400e

jää 200e ja jos saat asumistukea vaikka 180 e niin se lasketaan tuloiksi, joten sinulla on nyt siis tuloa 

380e ja perusosa on tänäpäivänä 2016 n 430 tjs.

toimeen tuloa saat siis tuon erotuksen eli tässä tapauksessa 50e

Ja jos sairastelet ja saat lääkekorvauksia  niin ei se raha sulle jää kun oot ne kuitenkin joutunut maksamaan

eli joka tapauksessa yksin eläjä joutuu tulemaan toimeen sillä reilulla 400-lla kuukaudessa, eikä se oo kuin vajaa 15e päivää kohden, eli ei kannata kadehtia :)

ja asumistukikin on työttömällä pienempi kuin esim samaa palkkaa osa-aikatyöllä tekevällä

esim tuo 180e asumistuki olisi 280e jos olis edes osa-aika työssä

Se on sitä kannustamista töihin... sitä kun ei vaan ainakaan tällaiselle iäkkäämmälle ole  vaik tekisin kaikki mitä vaan tarjottais.

Eikä sairauksien vuoksi edes kaikkee pysty tekemään mut eläkkeellekkään ei päästetä vielä 52 vuotiaana , vaikka selkä sökönä ymym kun on tullut tehtyä 30 vuotta metsurin ym raskaita fyysisiä töitä

Sit haukkuvat sossupummiksi vaikkeivat itse olisi pärjänneet päivääkään noissa hommissa

Aika moni perhekin saa asumistukea vaikka ovat töissä

Otetaan myös ne sit pois, samoin lapsilisät ja kaikki mahollinen niin katotaan kuinka monta löytyy niitäjotka ei oo koskaan mitään avustuksia saaneet

Vero prosentti on työttömällä ja ansiosidonnaisella olevalla 25 kun samaa palkkaa saava työssä oleva pääsee jollain 14.llä

No tulipa tällainenkin vuodatus aamuyöstä kirjoitettua kun vuoden 96 mondeo  sanoi sopimuksen irti ja rahaa on tilillä 16e :)

Ainahan voi myös luopua työstään ja vaihtaa osia työttömän kanssa jos ei se työnteko kiinnosta!!

Varmasti halukkaita työttömiä löytyy tekemään niska limassakin töitä

Kovillahan on toki pienipalkkaiset työssä olevatkin kun ajavat tätä kokoomuslaista politiikkaa , että saadaan ylä ja ala luokka, etteivät työllisetkään vaan pääse nauttimaan herrojen eduista.

Eipä paljon ois halua puolustaa tätä maata enää mitenkään vaikka pappa sentään sai aikanaan mannerheimin ristin mitalin PRK

Niin kyllä 15 e pvä on summa jota voi kadehtia hyvin.

Onko työttömällä pakollinen autonpito?

Minulla on. Palkanalennuksia takana kymmeniä prosentteja.

Väitteesi siitä, että voi lähteä kokeilemaan työttömän elämää:

kolme kk karenssia raippaa seuraa.

Palkat alennetaan. Työehdot huononnetaan törkeästi siis.

Jos otat itse loparit, saat rangaistuksen.

Auton katsastus & laittoa juuri menossa.

Todella voi kadehtia yli 400 e kk yksinäiselle.

Vierailija
58/70 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tietenkin as.tuki lasketaan tuloksi.

58

Vierailija
59/70 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kelaako ihmiset oikeasti että pärjää jotenkin vitun mahtavasti kun on työtön?

Mää oon työtön, kaksi lasta ja vitullista kituuttamista jatkuvasti.

Meidän elämä on ihan jees, mutta ei todellakaan käydä edes ruokakaupassa niin etteikö ostoksia koko ajan lasketa.

Mikä vitun illuusio tuokin on...

No jos on lapsia, vähän eri juttu kuin tuolla yksinäisellä.

Mutta työssäkäyvänä joutuu tarkkaan laskemaan myöskin. Kaikki raha menee autoon.

Vierailija
60/70 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiperheille ne tuet valuu, ei yksinäisille.