Siis työtön saa parhaimmillaan (?) 1500e edestä rahaa!
Eli tuttavani tämän minulle sanoi kun pohti mihin hakisi töihin vai menisikö kouluun kun töihin ei näillä palkoilla kuulemma kannata mennä. Ehdotin vaikka mitä, kuten siivoojan hommaa jota itse teen 1560e kuukausipalkalla (ei mitään lisiä). No ei kuulemma kannata mennä kun työttämänä saa miltei saman verran, joutuu kuulemma sitten vaan samanlailla senttejä laskemaan. En minä kyllä joudu..
No tyhmä on se joka maksaa, eikä se joka pyytää, eikös se niin mene...
ihmetyttää vaan miten kellään voi olla niin hyvä pokka että kehtaa elää toisten rahoilla vaikka voisi ne itsekin tienata.
Kommentit (70)
reilut 1800e/kk ollessaan työtön. Mutta ihan perustui hänen palkkatuloihin.
Työmarkkinatuki tai Kelan maksama työttömyyspväraha ei koskaan ole 1500e kuussa.
Ystäväsi on laskenut tuloiksi muitakin saamiaan etuuksiaan, olkoon sitten lapsilisiä, asumistukia tms.
vaikka sitten niihin hanttihommiin. Miksi? Siksi että jos on kotona työttömänä, niin ei pääse etenemään urallaan. Vuosi vuodelta on aina vaan vaikeampaa saada ns. hyvää työtä. Jostain kannattaa alottaa, ja työhaastatteluissa yleensä aina kysytään CV:n aukoista. On aika huono merkki jos ihminen on vuosikausia ollut putkeen työttömänä, parempi olisi että jotain pieniä pätkiä edes olisi tehnyt, vaikka sitten siivoustyötä tai vaikka sanomalehden jakoa. Kertoo ihmisestä paljon onko yrittänyt tehdä jotain vai ainoastaan makoillut kotona.
Yksi tuttu aloitti marketissa siivoojana, näki taukotilassa ilmoitukset että kassamyyjiä haetaan, haki ja sai paikan. Nyt vuosien saatossa edennyt työssään, käynyt koulutuksia ja muita, ja nyt osaston vastaavana. Jos olisi aikanaa nyrpistänyt nenäänsä siivoustyölle ja jäänyt työttömänä kotiin, niin missä olisi nyt? Ei taatusti olisi edennyt nykyiseen työhönsä pystymetsästä suoraan, vaan edelleen saisi vain niitä siivoushommia. Toki hänellä kävi tuuri että meni markettiin, jos olisi rappusiivoojana ollut niin ei olisi noin onnekkaasti varmasti käynyt.
On muuten aika kamalaa kun toinen tuttu joutuu piilottelemaan huutonettirahojaan koska elää tuilla. Ei voi omalle tilille maksuja laittaa vaan pitää äitinsä kautta ne kierrättää. Samoin ei voi ostaa omaa halpaa autoa, koska pitäisi selittää mistä on sen tonnin saanut jolla auton ostanut. Jos kävisi töissä niin ei noita ongelmia olisi, kamalaa säätämistä.
työttömyyskorvaukseen saa lapsista korotusta..
Sanotaanko nyt näin, että työtön yksinhuoltaja pärjää melkoisen hyvin.. sivusta seuranneena ainakin näyttää siltä.
Eli ystävni on työtön ja hänellä on useampi lapsi ja siis yksinhuoltaja.
Hän saa työkkäristä verojen ja lapsikorotuksen jälkeen 750€ käteen.
Vuokraa hänelle jää maksettavaksi asumistuen jälkeen vain 200€
Lapsilisässä on yksinhuoltajakorotus, että lapsilisät huitelee lähempänä 800€
Ja isä maksaa tietenkin elatusmaksut jotka on lähempänä 600€ ja kaikenlisäksi hänellä ei tietenkään ole päivähoitomaksuja lapsistaan.
Eli hänen kohdallaan kannattaa miettiä mitä työtä hänen kannattaa lähteä tekemään..
Mutta itseä kyllä sapettaa välillä, itse tekee töitä niska limassa ja mies samoin, maksetaan hirveet päivähoitomaksut ja mitä jää kuukaudessa elämiseen (todellisuudessa vähemmän varmaan kun tällä yh ystävälläni)
niin ei sapeta enää.
saanko minä vain minimityöttömyysrahaa kun valmistuttuani menin työkkäriin eikä ole työtaustaa?
eli pitää olla töissä tietyn ajan että saa sitä ansiosidonnaista?
saanko minä vain minimityöttömyysrahaa kun valmistuttuani menin työkkäriin eikä ole työtaustaa?
eli pitää olla töissä tietyn ajan että saa sitä ansiosidonnaista?
Töissä pitää olla aika kauan, että saa ansiosidonnaista. Eikä sitä ansiosidonnaista saa ikuisesti vaan 500 päivää.
Työssäoloehdon pitää täyttyä, muistaakseni vähintään vuosi pitää olla töissä jotta ansiosidonnaista voi saada. Palkasta maksetaan tietty %osuus liitolle. Tietyt jutut pidentävät tarkastelujaksoa, jos on töissä ja jää äitiyslomalle ja sitten työttömäksi niin saa liitonkorvausta vaikka viimeiseen vuoteen ei olisi töissä ollut. On muitakin mitkä pidentävät jaksoa, käsittääkseni myös opiskelu, MUTTA tuolla ei ole vaikutusta jos ei ole jo ennen opiskeluja liittoon kuulunut ja työssäoloehtoa täyttänyt.
Myös pätkätöistä kertyy työpäiviä, eli ei tarvitse olla vuoden vakkarisopimusta vaan tietyn ajan aikana jos työssäoloehto täyttyy niin saa liiton rahaa. Googlaa lisää netistä, liittojen sivuilla tark. tiedot.
teen ohesssa pätkätöitä, samalla olen työkkärin listoilla. mutta mihinkään liittoon en kuulu, pitäisi varmaan liittyä
että työkkärihän ei maksa liiton rahaa vaan ammattiliitot. Toki saadekseen liiton rahaa pitää olla työttömänä työnhakijana työkkärissä. Ja muistaakseni työkkärintuissakin on eroja: tukea X saa jos täyttää työkkärin työssäoloehdon ja jos ei niin saa työkkärintukea Y. En muista tarkemmin miten menee, mutta kahta erilaista tukea kuitenkin oli (ainakin aikanaan).
Esim. www.ytk.fi
teen ohesssa pätkätöitä, samalla olen työkkärin listoilla. mutta mihinkään liittoon en kuulu, pitäisi varmaan liittyä
työttömyyskorvaukseen saa lapsista korotusta.. Sanotaanko nyt näin, että työtön yksinhuoltaja pärjää melkoisen hyvin.. sivusta seuranneena ainakin näyttää siltä. Eli ystävni on työtön ja hänellä on useampi lapsi ja siis yksinhuoltaja. Hän saa työkkäristä verojen ja lapsikorotuksen jälkeen 750€ käteen. Vuokraa hänelle jää maksettavaksi asumistuen jälkeen vain 200€ Lapsilisässä on yksinhuoltajakorotus, että lapsilisät huitelee lähempänä 800€ Ja isä maksaa tietenkin elatusmaksut jotka on lähempänä 600€ ja kaikenlisäksi hänellä ei tietenkään ole päivähoitomaksuja lapsistaan. Eli hänen kohdallaan kannattaa miettiä mitä työtä hänen kannattaa lähteä tekemään.. Mutta itseä kyllä sapettaa välillä, itse tekee töitä niska limassa ja mies samoin, maksetaan hirveet päivähoitomaksut ja mitä jää kuukaudessa elämiseen (todellisuudessa vähemmän varmaan kun tällä yh ystävälläni)
jos ystävälläsi on 5 ? lasta, niin on niistä menojakin. Sitten kun alkavat täyttää 17 ja 18 ja tarvitsevat yhtä ja toista ja lisät ja elarit loppuu, niin ei käy ystävääsi ollenkaan kateeksi.
vaikka sitten niihin hanttihommiin. Miksi? Siksi että jos on kotona työttömänä, niin ei pääse etenemään urallaan. Vuosi vuodelta on aina vaan vaikeampaa saada ns. hyvää työtä. Jostain kannattaa alottaa, ja työhaastatteluissa yleensä aina kysytään CV:n aukoista. On aika huono merkki jos ihminen on vuosikausia ollut putkeen työttömänä, parempi olisi että jotain pieniä pätkiä edes olisi tehnyt, vaikka sitten siivoustyötä tai vaikka sanomalehden jakoa. Kertoo ihmisestä paljon onko yrittänyt tehdä jotain vai ainoastaan makoillut kotona. Yksi tuttu aloitti marketissa siivoojana, näki taukotilassa ilmoitukset että kassamyyjiä haetaan, haki ja sai paikan. Nyt vuosien saatossa edennyt työssään, käynyt koulutuksia ja muita, ja nyt osaston vastaavana. Jos olisi aikanaa nyrpistänyt nenäänsä siivoustyölle ja jäänyt työttömänä kotiin, niin missä olisi nyt? Ei taatusti olisi edennyt nykyiseen työhönsä pystymetsästä suoraan, vaan edelleen saisi vain niitä siivoushommia. Toki hänellä kävi tuuri että meni markettiin, jos olisi rappusiivoojana ollut niin ei olisi noin onnekkaasti varmasti käynyt. On muuten aika kamalaa kun toinen tuttu joutuu piilottelemaan huutonettirahojaan koska elää tuilla. Ei voi omalle tilille maksuja laittaa vaan pitää äitinsä kautta ne kierrättää. Samoin ei voi ostaa omaa halpaa autoa, koska pitäisi selittää mistä on sen tonnin saanut jolla auton ostanut. Jos kävisi töissä niin ei noita ongelmia olisi, kamalaa säätämistä.
on ihan omakohtaista kokemusta asiasta. Itse menin lamassa aikoinaan rappusiivoojaksi isännöitsijä- ja kiinteistöhuoltotoimistoon, olin silloin onnellinen hommasta mistä hyvänsä. Kaffetauoilla istuttiin aina porukassa, ja tuli koulutus puheeksi ->pääsin rapusta konttorin puolelle lomaa tuuraamaan, kun oli yo-merkonomin paperit, ja sitten vakituiseksi konttoriin, kun sieltä lähti toinen opiskelemaan. Samaten siivouskeikkoja aina riitti -> lisää rahaa -> ostin ekan asunnon. Myös pätkät olen välissä kelpuuttanut, kun on ollut työttömyysuhkaa, ja ne taas on poikineet parempia pestejä kokemuksen myötä. Samoin olen ollut innokas tekemään ylitöitä ja uudenlaista työtä sekä kouluttautumaan kursseilla. Nyt näillä samoilla papruilla brutto 2800 ja korotusta tulossa. Noh, ei kai jonkun enemmän tienaavan mielestä ole iso palkka, mutta mulle ihan ok. Vuoden päästä aukeaa uusi parempi pesti eläkkeelle jäämisen myötä ja se on suoraan minulle luvattu.
Missähän jamassa minä yh-äiti nyt olisin, jos olisin syljeskellyt työtarjouksen päälle? Toisekseen jos on töissä, ja sairastuu tai tulee vaikka raskaaksi, päiväraha on ymmärtääkseni parempi kuin työttömällä. Eikä työssä käyvän tarvitse leikkiä kuurupiiloa sossun tai työkkärin kanssa. Sen lisäksi on mahdollisuus palkan perusteella laskettavaan aikuisopintotukeen, niin että voi opiskella sen parempipalkkaisen ammatin.
n.1650€/kk + sähkö, vesi ja terveydenhoidon kulut (maksan vuokrani tuosta summasta). Opiskelen, yh + yksi lapsi, ei pakkoa opintolainaan. Laskin kerran, että valmistuttuani minun tulee tienata ainakin n.2300€/kk että elintaso säilyy. En tiedä miten se onnistuu.
Kannattaako tämä, sitä sopii miettiä... Meillä päin vuokranantajat ovat melko ahneita.
että lapsilisät ja elarit saa myös työtä tekevä yh. Ja moni saa asumistukeakin, eli tuo esimerkin yh saisi enemmän rahaa jos hankkisi töitä ja palkka olisi vähintään 1000 verojen jälkeen
ansiosidonnaista. Sitten vielä varmaan hitusen asumistukea päälle jota en nyt saa. Ei tarvisi ajella töihin. JOten 500 päivää työttöämänä menisi ihan hyvin.
lähestyy isoilla tuloilla noin 25 % tasoa.
Luulin työttömyyskorvauksen olevan suurimmillaan noin 60 % eikä suinkaan 80 %. Onko tosiaan 80 %, epäilen.
Itse saan vajaat 30 % työttömyyskorvausta ennen työttömäksi jäämistäni olleista tuloista, eli on tässä tulot pudonneet.
Ansiosidonnainen on siis 25 % ja mitä pienemmät tulot, niin se nousee siitä.
vaikka sitten niihin hanttihommiin. Miksi? Siksi että jos on kotona työttömänä, niin ei pääse etenemään urallaan. Vuosi vuodelta on aina vaan vaikeampaa saada ns. hyvää työtä. Jostain kannattaa alottaa, ja työhaastatteluissa yleensä aina kysytään CV:n aukoista. On aika huono merkki jos ihminen on vuosikausia ollut putkeen työttömänä, parempi olisi että jotain pieniä pätkiä edes olisi tehnyt, vaikka sitten siivoustyötä tai vaikka sanomalehden jakoa. Kertoo ihmisestä paljon onko yrittänyt tehdä jotain vai ainoastaan makoillut kotona.
Yksi tuttu aloitti marketissa siivoojana, näki taukotilassa ilmoitukset että kassamyyjiä haetaan, haki ja sai paikan. Nyt vuosien saatossa edennyt työssään, käynyt koulutuksia ja muita, ja nyt osaston vastaavana. Jos olisi aikanaa nyrpistänyt nenäänsä siivoustyölle ja jäänyt työttömänä kotiin, niin missä olisi nyt? Ei taatusti olisi edennyt nykyiseen työhönsä pystymetsästä suoraan, vaan edelleen saisi vain niitä siivoushommia. Toki hänellä kävi tuuri että meni markettiin, jos olisi rappusiivoojana ollut niin ei olisi noin onnekkaasti varmasti käynyt.
On muuten aika kamalaa kun toinen tuttu joutuu piilottelemaan huutonettirahojaan koska elää tuilla. Ei voi omalle tilille maksuja laittaa vaan pitää äitinsä kautta ne kierrättää. Samoin ei voi ostaa omaa halpaa autoa, koska pitäisi selittää mistä on sen tonnin saanut jolla auton ostanut. Jos kävisi töissä niin ei noita ongelmia olisi, kamalaa säätämistä.
Minun alallani jostain hanttihommista ei olisi mitään hyötyä. Minun alallani merkitsee vain ja ainoastaan se, mitä olen sillä alalla tehnyt ja saavuttanut. Joistain siivoustöistä tms ei kyllä olisi MITÄÄN hyötyä.
Ehkä jollekin kouluttamattomalle voi olla varteenotettava vaihtoehto edetä siivoojasta kassalle ja siitä eteenpäin kohti sitä osaston vastaajan pestiä. Mutta jos ihmisellä jo on hyvä koulutus, osaaminen ja myös näyttöä vaativistakin hommista, niin eipä tuosta siivoomisesta mitään apua olisi uralla. Melkein olisi parempi selittää ne aukot cv:ssä sillä, että on opiskellut jotain (itse tai vaikka työväenopistossa), harrastanut, tehnyt maailmanympärimatkan, tms. Näin siis omalla alallani, jossain muualla voi toki olla toisin.
Itse olen joskus työttömänä pimittänyt rahaa sossusta, mutta ei se kovin hankalaa ollut. Autoa ei oikein olisi voinut ostaa, koska se olisi otettu huomioon toimeentulotuessa - mutta enpä ole koskaan autoa halunnutkaan. Käytin rahani matkusteluun, ja täytyy sanoa, että oli se hauskempaa kuin mitä olisi ollut joku rappujen siivoaminen!
nyt työttömänä n 1600 euroa. Siitä verot ja muut maksut pois niin ei hirveästi jää kaikkeen elämiseen. Luojan kiitos huhtikuun alussa pääsen takaisin työelämään sillä sentin venyttäminen alkaa jo riittää.
Joku kysyi, miksi työttömille aina ehdotetaan siivousta tmv. typerää rupuhommaa.
Ehdotin kyllä paljon muutakin, mutta paljonko on mahdollisuuksia ihmisellä joka ei ole kouluttautunut miksikään peruskoulun jälkeen ja haluaa palkkaa kuitenkin väh. 2000e kuussa, kysyn vaan? Tällä tuttavalla o nlapsi mutta asuu muualla, eli lapsesta tuskin saa mitään (toivottavasti ei)
Kyllä mun mielestä hommaa kuin hommaa tekee sillä välin kuin etsii parempaa. Ei minullakaan ole kuin ammattikoulutus, ala on kausi-luontoinen niin eipä ole muuta vaihtoehtoa kuin paiskia töitä sen kun kerkeää, sitä mitä tarjotaan. Kesällä olla omissa hommissa. Luotan siihen, että näin pääsen joskus etenemään hyviin hommiin vaikka kouluja en tykännytkään käydä.
Johan itse tienatusta rahasta kertyy eläkettäkin.
niin varmaan puolet oli tuollaista +- 50v väkeä ja ollet kauan työelämässä. Enpä rohkenisi väittää etteikö heistä jokainen olisi ansiosidonnaistaan ansainnut.
Mieheni oli ollut vain 7 vuotta ja hän siis lyhytaikainen. Ansiosidonnaisen (+ irtisanomisajan) avulla mies ehti lähes valmistua uuteen ammattiin. Ilman noita etuja olisi ollut todennäköistä asunnon myynti.