Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsiperheen perusmätöt tulee korvista. Millä tuunata edes oma annos helposti maukkaammaksi?

Vierailija
28.02.2012 |

Eli täällä elellään pitkälti helpoilla uuniruuilla kuten makaronilaatikolla ja kinkkukiusauksella. Tenavat rakastaa, mutta itsellä tökki jo ja pahasti.

Onko tilanteeseen helppoa pelastusta oman annoksen lisämaustamisen tms avulla? Tuoretta rucolaa rekoitin yksi päivä runsaasti joukkoon ja se ainakin toimi, mutta muita ideoita?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, laatikkoruokiahan on helppo säätää eri makuiseksi ja tehdä samalla vaivalla vaikka kolmea eri versiota! Tee iso annos peruskastiketta (esim. jauhelihakastike tomaattimurskaan). Jaa maustamaton tai perusmaustettu kastike tekovaiheessa 2-3 osaan eri kippoihin. Mausta kaikki osat eri tavalla. Sekoita kastikkeet erikseen makaronin tai perunoiden sekaan (jos teet makaroni- tai pottulootaa) eri vuokiin... Väliin voi laittaa vihanneksia tms. vielä lisämauksi...

Vierailija
22/52 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

perusmättöä? Tehkää ruokaa, josta aikuisetkin pitävät. Niin me ainakin tehdään. Lapset tottuu vähitellen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Basilika on mun suosikki. Siitä napsin lehtiä ruokaan kuin ruokaan.

Vierailija
24/52 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-tuorejuustoja

-maustettuja creme fraischeja

-pehmeää chevre juustoa

-pestoa

-oliiveja

-erilaisia maustekastikkeita (Worcestershireä, HB:tä, tabascoa, barbequekastiketta...)

-ketsuppeja

-sinappia

-aurinkokuivattuja tomaateja

-myllyissä on nykyään kivoja maustesekoituksia

-makusuolaa(sormisuolaa)

-paholaisenhilloa

Retki itämaiseen elintarvikekauppaankin voisi poikia ajatuksia.

Osa näistä on varmasti jo tullutkin, mutten lukenut kaikkea tarkasti.

Vierailija
25/52 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo lisätä vain omaan annokseen. Itse teen joskus eri ruokaa aikuisille, kuin lapsille.

Vierailija
26/52 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän on pakko olla provo. Ei voi olla nykyään olemassa ihmistä joka tosissaan syö tollasta p*skaa. Nää on jostain 70-luvun köksänkirjasta, Kekkos-Suomesta jossa aikuiset ihmiset hienosteli lorauttamalla jotain elähtänyttä ilona-ketsuppia nakkikastikkeeseen ja pitivät itseään sivistyneinä kun ostivat purkkiananasta ja tökkivät sitä joka reikään.

Oksettavia "ideoita". Jos et ruoasta mitään ymmärrä niin älä väkisin mene antamaan neuvojasi. Sun kannattaisi ehkä siirtyä johonkin ketjuun jossa päivitellään teidän wt-mammojen perusjuttuja (ls-ilmot, crocsit, röökin hinta, ym). Mene sinne pätemään.

Ai niin ja PS. Aikuinen, jostain jotain tajuava ihminen ei mätä "broiskua". Hyi helvetti mitä menoa tää Suomi pahimmillaan on.

* nakkikastikkeeseen tomaattipyrettä loraus tai ketsuppia, antaa hieman eri vivahdetta

* mitäs jos kinkkukiusauksen sijaan tekis jauhis tai broiskukiusauksen

* makaroonilootan voi munamaidon sijaan laittaa kasvis-lihaliemellä

* jauhelihasta voi tehdä kääryleitä: liiskaa kämmenenkokoisia lättyjä jauhelihataikinasta, lappaa päälle juustoraastetta, ananasmurskaa, tomaattisilppua, pekonia tms ja kääri rullalle, tulee herkullisia jauhelihatankoja vaikka muusin kanssa

* maustamaton lohisuikale + sipuli + tilli + sitruuna ja sauvasekoittimella massaksi ja pyörittele kalapullaksi ja pannulle, perunoita ja kananmunakastiketta

Vierailija
27/52 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa helposti lisäämällä sekaan karkeaksi raastettua porkkanaa ja tomaattipohjaista jauhelihakastiketta.

Vierailija
28/52 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän on pakko olla provo. Ei voi olla nykyään olemassa ihmistä joka tosissaan syö tollasta p*skaa. Nää on jostain 70-luvun köksänkirjasta, Kekkos-Suomesta jossa aikuiset ihmiset hienosteli lorauttamalla jotain elähtänyttä ilona-ketsuppia nakkikastikkeeseen ja pitivät itseään sivistyneinä kun ostivat purkkiananasta ja tökkivät sitä joka reikään.

Oksettavia "ideoita". Jos et ruoasta mitään ymmärrä niin älä väkisin mene antamaan neuvojasi. Sun kannattaisi ehkä siirtyä johonkin ketjuun jossa päivitellään teidän wt-mammojen perusjuttuja (ls-ilmot, crocsit, röökin hinta, ym). Mene sinne pätemään.

Ai niin ja PS. Aikuinen, jostain jotain tajuava ihminen ei mätä "broiskua". Hyi helvetti mitä menoa tää Suomi pahimmillaan on.

Vaikutat hieman agressiiviselta. Kenties sinun on parempi sulkea koneesi ja suunnata ulos.

Vierailija
29/52 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mikä hinku on opettaa lapset syömään mauttomia perusmättöjä, hampurilaisia ym? Olisit alusta saakka tehnyt erilaisia, hyviä kotiruokia, niin lapsetkin olisivat tottuneet kunnon ruokaan ja erilaisiin makuihin.

Vierailija
30/52 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja uusia makuja tuosta vaan. No joo, meillä on alusta asti tungettu nenän eteen äyriäiset, juustot sun muut härpäkkeet ja 17v on jo melko kaikkiruokainen (ei syö oliiveja ja aurinkokuivattua tomaattia, muuten menee ihan kaikki), keskimmäinen syö aika paljon kaikenlaista ja nuorin taas syö mieluiten tavallista kotiruokaa, joka ei tarkoita tässä etanoita ja simpukoita, vaan juuri tuota jauhelihakastiketta, keittoja, käristystä muusilla, uunikalaa jne. On annettu ihan pienenstä pitäen maistaa kaikkea, mutta tuputtamaan ja pakottamaan en ryhdy. Jos jokin ei amistu, ei se ole minulta pois ja iän myötä varmaan herää kiinnostus taas maistella kaikkea uutta.

Vierailija
31/52 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kutsutte normaalia suomalaista ruokaa mauttomaksi mätöksi.

Juu ja chilkastiketta vaan töräys päälle, niin muuttuu kotiruoka salonkikelpoiseksi, ei hyvää päivää?

Vierailija
32/52 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kutsutte normaalia suomalaista ruokaa mauttomaksi mätöksi. Juu ja chilkastiketta vaan töräys päälle, niin muuttuu kotiruoka salonkikelpoiseksi, ei hyvää päivää?

mautonta? ei siihen mitään chiliä tarvitse saadakseen ruoasta hyvää.

Vierailija
33/52 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruokailu ja makuihin totuttelu on vuosia kestävä taiteenlaji. Uskoakseni kuitenkin ne lapset tottuvat erilaisiin makuihin paljon helpommin ja pääsääntöisesti varmaan aika nopeasti, jos ei lähtökohtaisesti ole mitään "lapsiperheen perusmättöjä", joita äiti sitten epätoivoisesti yrittää omalla lautasellaan mausetella!

Siis itsekin järkytyin koko aloituksesta!

Mun nenääni ei kaiva, jos joku perhe haluaa syödä makaroonilaatikkoa ja "broiskua" ketsupilla maustettuna, mutta herra isä sentään, jos ei peheen aikuiset jaksaisi tällaista perusmättöä syödä, kuten ap kertoo, miksi ihmeessä sitä perheessä tehdään?!? En ole koskaan tiennyt, että on olemassa jotain "lapsiperheruokia", joita lapsiperheessä on pakko syödä. Miksi niitä on alunperinkään alettu tarjota lapsille?

Vierailija
34/52 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niitä on alunperinkään alettu tarjota lapsille?

Lapset nyt keskimäärin pitävät miedoista mauista. Voimakas maku varoittaa ihmistä, että asia ei ole tarkoitettu syötäväksi. Siksi esim. kasvit ovat muuntuneet voimakkaan makuisiksi, jotta eläimet ja ihmiset jättäisivät ne rauhaan.

Lasta ei juurikaan tarvitse opettaa pitämään makeasta porkkanasta, mutta voimakas sipuli tai chili vaatii jo todella paljon harjoittelua ja vähittäistä totuttelua.

Vierailija
35/52 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruokailu ja makuihin totuttelu on vuosia kestävä taiteenlaji. Uskoakseni kuitenkin ne lapset tottuvat erilaisiin makuihin paljon helpommin ja pääsääntöisesti varmaan aika nopeasti, jos ei lähtökohtaisesti ole mitään "lapsiperheen perusmättöjä", joita äiti sitten epätoivoisesti yrittää omalla lautasellaan mausetella!

Siis itsekin järkytyin koko aloituksesta!

Mun nenääni ei kaiva, jos joku perhe haluaa syödä makaroonilaatikkoa ja "broiskua" ketsupilla maustettuna, mutta herra isä sentään, jos ei peheen aikuiset jaksaisi tällaista perusmättöä syödä, kuten ap kertoo, miksi ihmeessä sitä perheessä tehdään?!? En ole koskaan tiennyt, että on olemassa jotain "lapsiperheruokia", joita lapsiperheessä on pakko syödä. Miksi niitä on alunperinkään alettu tarjota lapsille?

ainakaan halua näitä perusruokia syödä. Mä söisin vain pitsaa ja hampurilaisia, ja hotwingsejä, jos saisin valita. Mutta kun lasten kanssa ei voi, vaan pakko on opettaa niitä syömään sitä normaalia ruokaa, jota koulussakin tarjotaan.

Ja kelpaahan noi lasten isällekin.

Siispä mä maustelen sitten sillä chilikastikkeella tms. jotta jaksan syödä niitä inhokkejanikin.

Ja joo, mä yritän opettaa lapset syömään monipuolisesti, ja siksi meillä tarjotaan aika paljon mun inhokkeja.

Vierailija
36/52 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruokailu ja makuihin totuttelu on vuosia kestävä taiteenlaji. Uskoakseni kuitenkin ne lapset tottuvat erilaisiin makuihin paljon helpommin ja pääsääntöisesti varmaan aika nopeasti, jos ei lähtökohtaisesti ole mitään "lapsiperheen perusmättöjä", joita äiti sitten epätoivoisesti yrittää omalla lautasellaan mausetella! Siis itsekin järkytyin koko aloituksesta! Mun nenääni ei kaiva, jos joku perhe haluaa syödä makaroonilaatikkoa ja "broiskua" ketsupilla maustettuna, mutta herra isä sentään, jos ei peheen aikuiset jaksaisi tällaista perusmättöä syödä, kuten ap kertoo, miksi ihmeessä sitä perheessä tehdään?!? En ole koskaan tiennyt, että on olemassa jotain "lapsiperheruokia", joita lapsiperheessä on pakko syödä. Miksi niitä on alunperinkään alettu tarjota lapsille?

ainakaan halua näitä perusruokia syödä. Mä söisin vain pitsaa ja hampurilaisia, ja hotwingsejä, jos saisin valita. Mutta kun lasten kanssa ei voi, vaan pakko on opettaa niitä syömään sitä normaalia ruokaa, jota koulussakin tarjotaan. Ja kelpaahan noi lasten isällekin. Siispä mä maustelen sitten sillä chilikastikkeella tms. jotta jaksan syödä niitä inhokkejanikin. Ja joo, mä yritän opettaa lapset syömään monipuolisesti, ja siksi meillä tarjotaan aika paljon mun inhokkeja.

tai kinkkukiusaus? Etkö osaa laittaa ruokaa vai missä vika? Maailma pullollaan ihania ruokia ja te syötte joko mättöä tai makaronilaatikkoa? Äly hoi

Vierailija
37/52 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaipaa vaihtelua, niin tekee sitten eri ruokia. Ellei kinkkukiusaus maistu, niin en minä sitä lähde tuunaamaan jollain chilikastikkeella vaan teen sitten jotain ihan muuta.

Ei mulla ole jotan viiden ruuan listaa, joita voi laittaa, vaan etsin koko ajan uusia reseptejä, kokeilen erilaisia etnisiä ja myös suomalaisia perinneruokia.

Vierailija
38/52 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On monta syytä, miksi on 'lapsiperheruokia' ja miksi ne ovat ihan järkeviä.

Ne ovat usein helppoja, nopeita, huokeita, saa tuunattua terveellisemmäksi ja tärkeintä, lapset syö niitä.

Kun lapset oli pieniä, mun arki oli sellaista, etten olisi kestänyt joka aterialla ronklausta ruuasta ja kompostiin heittämistä. Kun tein makaronilaatikon tai laihan kalakeiton, kaikki söivät. Samalla itsekin opin yhden aikuisuuteen liittyvän jutun, aina ei ole herkkupäivä ja lempiruokaa...

Nyt ovat teinejä ja opettamatta, aikanaan itse kiinnostumalla ja haluamalla maistaa, ovat alkaneet mausteisia ja voimakkaita makuja syömään.

Vierailija
39/52 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On monta syytä, miksi on 'lapsiperheruokia' ja miksi ne ovat ihan järkeviä.

Ne ovat usein helppoja, nopeita, huokeita, saa tuunattua terveellisemmäksi ja tärkeintä, lapset syö niitä.

Kun lapset oli pieniä, mun arki oli sellaista, etten olisi kestänyt joka aterialla ronklausta ruuasta ja kompostiin heittämistä. Kun tein makaronilaatikon tai laihan kalakeiton, kaikki söivät. Samalla itsekin opin yhden aikuisuuteen liittyvän jutun, aina ei ole herkkupäivä ja lempiruokaa...

Tarkoittaako vaihtelu sitä, että on aina herkkupäivä ja lempiruokaa? Minusta tuo on hieman ristiriitaista. Jos on aina sitä kinkkukiusausta, joon silloinhan on aina lasten lempiruokaa.

Mulla ei edes lempiruokaa ole, koska olen kaikkiruokainen, mutta minkä tahansa ruuan saa hyvänmakuiseksi jos osaa. Eli herkkupäivä voi olla jokapäivä.

Vierailija
40/52 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruokailu ja makuihin totuttelu on vuosia kestävä taiteenlaji. Uskoakseni kuitenkin ne lapset tottuvat erilaisiin makuihin paljon helpommin ja pääsääntöisesti varmaan aika nopeasti, jos ei lähtökohtaisesti ole mitään "lapsiperheen perusmättöjä", joita äiti sitten epätoivoisesti yrittää omalla lautasellaan mausetella! Siis itsekin järkytyin koko aloituksesta! Mun nenääni ei kaiva, jos joku perhe haluaa syödä makaroonilaatikkoa ja "broiskua" ketsupilla maustettuna, mutta herra isä sentään, jos ei peheen aikuiset jaksaisi tällaista perusmättöä syödä, kuten ap kertoo, miksi ihmeessä sitä perheessä tehdään?!? En ole koskaan tiennyt, että on olemassa jotain "lapsiperheruokia", joita lapsiperheessä on pakko syödä. Miksi niitä on alunperinkään alettu tarjota lapsille?

ainakaan halua näitä perusruokia syödä. Mä söisin vain pitsaa ja hampurilaisia, ja hotwingsejä, jos saisin valita. Mutta kun lasten kanssa ei voi, vaan pakko on opettaa niitä syömään sitä normaalia ruokaa, jota koulussakin tarjotaan. Ja kelpaahan noi lasten isällekin. Siispä mä maustelen sitten sillä chilikastikkeella tms. jotta jaksan syödä niitä inhokkejanikin. Ja joo, mä yritän opettaa lapset syömään monipuolisesti, ja siksi meillä tarjotaan aika paljon mun inhokkeja.

tai kinkkukiusaus? Etkö osaa laittaa ruokaa vai missä vika? Maailma pullollaan ihania ruokia ja te syötte joko mättöä tai makaronilaatikkoa? Äly hoi

emme ole sanoneet meillä olevan vain kahta ruokaa. Ap nyt mainitsi nuo esimerkkinä, uskon hänen tarkoittaneen monia muita samankaltaisia myös.

Itse asiassa mä en laita koskaan makaronilaatikkoa tai kinkkukiusausta koska mä inhoan niitä. Mutta joitain inhoamiani perusruokia kuitenkin laitan, varsinkin jos tiedän lasten tykkäävän.

Enkä mä sanonut että meillä on jatkuvasti mättöä. Sanoin vain, että jos mä saisin valita, en muuta söisi, kun tuossa arvosteltiin että miksi laittaa ruokaa josta aikuiset eivät pidä.

Minkäs mä sille voin, että mulla on sellainen maku. Eiku joo- ehkä se johtuu siitä, että mä lapsena jo opin maustamaan jopa perunamuusini mausteilla ihan tummanruskeaksi, kun pidin tulisesta ja suolaisesta ruoasta. Mä en halua samanlaista ruokavammaa lapsilleni, joten ne saavat ihan rauhassa syödä mietoa ruokaa jos se heille kelpaa.

Ja jos mä erehdyn sitä kinkkukiusausta tai makaronilaatikkoa tekemään, niin se on varma että mun lautaselta löytyy chili- tai valkosipulikastiketta esim. melko paljon.

Ja niin kaikki ovat tyytyväisiä.

Lapset opettelevat sitten syömään sitä mausteista ruokaa joku toinen päivä- silloin kun meillä on jotain wokkia tms. johon se mielestäni olennaisesti kuuluu.

Maailma voi olla pullollaan ihania ruokia, mutta ei ole syytä unohtaa myöskään mukavasti valmistuvia, ja halpoja perinteisiä uuniruokia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi