Mitä mieltä olette tästä talon pohjasta?
http://aijaa.com/005019659765
Muutoksia tulee sellaiset että eteinen muutetaan 5 neliön tuulikaapiksi ja keittiön muutetaan tuosta muodosta niin että tuo saarekeosa jatkuukin suorana seinään eli erillistä ruokailutilaa ei ole.
Kommentit (93)
Aikoinaan piti olla "kultainen kolmio" keittiössä ja minimimatkat kylmälaitteiden, vesipisteen ja hellan välillä mutta nykyään päinvastoin tekee hyvää että voi ottaa pari askelta hellalta jääkaapille;) Pöydän ja kaapistojen väliin jää hyvin tilaa jos seinäkkeen poistaa kokonaan.
Jos kylmälaitteet on päädyssä, laittaisin hellan esim 40cm (aterinlaatikosto) etäisyydelle pesualtaasta toiselle puolelle. Silloin matkaa hellalta jääkaapille tulee 2m ja altaalle 1m. Ei paha. Ja loppuseinä tyylikästä kaapistoa enemmän kalustetyyliin kuin perinteistä keittiökaapistoa.
16
Lukematta muita vastauksia tai antamiasi ohjeita vastauksia varten, tässä kommenttini.
Olkkarista käynti makkariin voi olla ongelma. Olkkarin makkarin seinä voisi olla mukava olla ehjä ja käynti makkariin muualta. Oikeastaan makkarien sijoittelua voisi vielä miettiä.
Oletteko kovinkin siisti perhe? Eikö teitä haittaa käynti kodinhoitohuoneen läpi pukuhuoneeseen? Khh:t tuppaavat olemaan melko sotkuisia ja saunomaan saattaa olla mukava mennä siistin tilan läpi.
- Vaatehuone makkareiden välissä epäkäytännöllinen, varmasti toimivampi kaapistot molempiin huoneisiin.
-Itse inhoan jos aukioleva ovi on tiellä. Kuten pesuhuoneeseen menevä ovi ja vessan ovi.
- Inhoan myös ei suoria linjoja, kuten tässä keittiössä jääkaappikakastin seinä suhteessa muuhun keittiöön.
Itse en keittiön jääkaappi seinää poistaisi. Mielestäni on hyvä että on jotain näkösuojaa keittiöön.
- Keittiössä vähän kaappi tilaa. Tykkään keittiöstä kuitenkin enenmmän U-mallisena ja erillinen ruokatila.
Älä tee tuulikaappia, anna olla avoin eteinen -> avarampi
+ Lämpötilataudellisesti takka hyvällä paikalla
+ Olohuone ihan hyvän kokoinen.
Kenen piirtämä? Sinun vai arkkitehdin?
miksi uusissa taloissa laitetaan aina paljon neliöitä kodinhoito huoneisiin. Olen paria kaveria haastatellut joilla sellainen on ja ovat todenneet, että jälkikäteen ajateltuna ne neliöt olisi voinut käyttää johonkin muuhun...
mutta juuri pakastin ja jääkaappi kaukana kaikesta ja vittumaista on juuri esim maidon laittaminen kahviin, kun ei ole paikkaa kaapin välittömässä läheisyydessä mihin kuppisi laskisit.
Aina se maito on otettava mukaan sieltä kaapista.
t:se joka haukkui amatöörimaiseksi
ei vessaa suihkutilaan, vaan tehkää toinen erillinen pieni wc, se ei vaadi kuin reilun neliön. makuuhuoneeseen kulku toiselta seinustalta, niin saatte olohuoneeseen ehdottoman tärkeän ehjän seinän!! keittiön säilyttäisin noin.
- Vaatehuone makkareiden välissä epäkäytännöllinen, varmasti toimivampi kaapistot molempiin huoneisiin.
-Itse inhoan jos aukioleva ovi on tiellä. Kuten pesuhuoneeseen menevä ovi ja vessan ovi.
- Inhoan myös ei suoria linjoja, kuten tässä keittiössä jääkaappikakastin seinä suhteessa muuhun keittiöön.
Itse en keittiön jääkaappi seinää poistaisi. Mielestäni on hyvä että on jotain näkösuojaa keittiöön.
- Keittiössä vähän kaappi tilaa. Tykkään keittiöstä kuitenkin enenmmän U-mallisena ja erillinen ruokatila.
Hmm..minusta taas keittiöön tulisi säilytys- ja laskutilaa tosi paljon kun tuohon jääkaappi"seinämälle" tulee reilu kaapisto pelkästään astioille. Sitten kun keittiö jatkuisi suorana niin siinä olisi monta metriä laskutilaa- ja kaappitilaa saisi runsaasti. Tuossa U-mallissa on liian vähän laskutilaa. Ovet on hyvä huomio. Ei ole minun piirtämä tuo pohja. En haluaisi kenkiä yms. roinaa näkyville niin siksi haluaisin tuulikaapin..
Toteutuuko uudisrakennuksilta vaadittava energiatehokkuus, kun on noin isot ikkunat olkkarissa?
Hyvä pointti! En tiedä. (vielä)
ei vessaa suihkutilaan, vaan tehkää toinen erillinen pieni wc, se ei vaadi kuin reilun neliön. makuuhuoneeseen kulku toiselta seinustalta, niin saatte olohuoneeseen ehdottoman tärkeän ehjän seinän!! keittiön säilyttäisin noin.
Mihin se seinä on ehdottoman tärkeä? Tuossa mallissa on liian vähän laskutilaa.
miksi uusissa taloissa laitetaan aina paljon neliöitä kodinhoito huoneisiin. Olen paria kaveria haastatellut joilla sellainen on ja ovat todenneet, että jälkikäteen ajateltuna ne neliöt olisi voinut käyttää johonkin muuhun...
Samoin =) En vaan tajua tuota kodinhoitohuoneen ideaa.
Oletteko kovinkin siisti perhe? Eikö teitä haittaa käynti kodinhoitohuoneen läpi pukuhuoneeseen? Khh:t tuppaavat olemaan melko sotkuisia ja saunomaan saattaa olla mukava mennä siistin tilan läpi.
No en mä nyt keksi että miksi khh olisi jotenkin erityisen sotkuinen.
Khh ei voi olla liian iso. Sinne saa kengät ja perheen ulkotakit, harrastusvälineet ja vaiheessa olevat pyykit hienosti piiloon tarvittaessa. Eteisessä voi pitää käyttövaatteet ja ottaa vieraat vastaan.
että sen yhteydessä on koko perheen vaatehuone, eikä ensimmäistäkään vaatekaappia makkariin. Mitä ne siellä tekee?
meilläkin on khh erikseen (ja aina sotkuinen) ja niin homma toimii! suihkutilan vieressä meillä on pukeutumistila, josta mennään suihkuun ja saunaan.
ja kyllä olohuoneessa täytyy olla ehjä seinä - kysy keltä vain asiantuntijalta. usko pois, se on tärkeää.
meilläkin on khh erikseen (ja aina sotkuinen) ja niin homma toimii! suihkutilan vieressä meillä on pukeutumistila, josta mennään suihkuun ja saunaan.
ja kyllä olohuoneessa täytyy olla ehjä seinä - kysy keltä vain asiantuntijalta. usko pois, se on tärkeää.
No jos asiantuntijalta kysyisi niin se varmaan kieltäisi lailla näin pienen talon rakentamisen =) Tuota sotkuisuusasiaa en kyllä ymmärrä. Ei meillä ole sotkuista nytkään, miksi olisi sitten?
Musta pohja näyttää ainakin äkkiseltään oikein kivalta! Itse en näin pientä rakentaisi, mutta te itse tiedätte paljonko tilaa kaipaatte. Pari seikkaa mulla otti silmään.
- Yhteinen vaatehuone. Jos huoneet ovat lapsille, sanoisin, että ei toimi. Tai ainakaan minun ja siskoni kohdalla ei todellakaan olisi toiminut. Kuten joku jo aiemmin sanoikin, antaa loistavan mahdollisuuden vakoiluun yms. ärsyttämiseen.
- Takan paikka. Onko varmasti paras paikka? Jos on varaava takka niin sijainti on tietysti lämmityksen kannalta hyvä (kai?). Jos kuitenkin takka on tunnelmointia varten, on se vähän kaukana ja yksin.
Khh ei voi olla liian iso. Sinne saa kengät ja perheen ulkotakit, harrastusvälineet ja vaiheessa olevat pyykit hienosti piiloon tarvittaessa. Eteisessä voi pitää käyttövaatteet ja ottaa vieraat vastaan.
Eli siis onko teillä käytännössä khh se "sotkueteinen" mikä yleensä muilla on tuulikaappi ja eteinen sitten se siistimpi paikka? Koska se ei toimi että on vaan eteinen kun en halua likaisia kenkiä esille vaan oven taakse.
Vanhempien makuuhuoneessa tulee saunanlämmitysiltoina hikiset oltavat. Ja poistaisin vessan pienestä suihkutilasta, laittaisin vaikka toisen suihkun tilalle.
Hmm..minusta taas keittiöön tulisi säilytys- ja laskutilaa tosi paljon kun tuohon jääkaappi"seinämälle" tulee reilu kaapisto pelkästään astioille. Sitten kun keittiö jatkuisi suorana niin siinä olisi monta metriä laskutilaa- ja kaappitilaa saisi runsaasti. Tuossa U-mallissa on liian vähän laskutilaa. Ovet on hyvä huomio. Ei ole minun piirtämä tuo pohja. En haluaisi kenkiä yms. roinaa näkyville niin siksi haluaisin tuulikaapin..
jos keittiön tekee L- mallisena tulee laskutilaa ja kaappitilaa toki enemmän mutta tykkään enemmän U -mallisesta keittiöstä koska siinä saa erillisen ruokatilan. Keittiössä tuonmallisena huonoa 2 kulmakaappia. Mutta ei tässää haeta sitä mistä minä pidän ;)
Makkarin sisäänkäynnin voi muuttaa nurkan taaksi niin saa olohuoneeseen suoran seinän, mutta veikkaan että tässä on haluttu tuplalasiovet.
Khh ei ole liian iso. Suihkutilat melko ahtaat.
Onko arkkiehdin ihan teille piirtämä toiveiden mukaan vai jostain talokirjasta?
Kylppäriin tulee kaksi suihkua ja kodinhoitohuoneeseen kurasyöppö, niitä ei tuossa ole. Verhoja ei tule olkkariin eikä keittiöön. Sohva, tv-taso ja nojatuoli on kyllä helppo laittaa, eri asia miellyttääkö se kaikkia.