Mitä mieltä olette tästä talon pohjasta?
http://aijaa.com/005019659765
Muutoksia tulee sellaiset että eteinen muutetaan 5 neliön tuulikaapiksi ja keittiön muutetaan tuosta muodosta niin että tuo saarekeosa jatkuukin suorana seinään eli erillistä ruokailutilaa ei ole.
Kommentit (93)
Älväreissa khh+kph+sauna on keittiön seinän takana. Joka vähentää putkivetojen määrää -> halvempaa. Ja kuten joku sanoi, äänieristyksen/melun kannalta varmaan myös helpompaa.
juttua pisti silmään. Vaikka saunassa sähkökiuas, niin lämmittää tuon väliseinän aika kivasti, eli tuossa parisängyssä saattaa saunailtoina olla aika hikiset oltavat. Voisiko kiuasta sijoittaa ulkoseinää vasten tms. Vaatehuone, johon kaksi ovea, on aika epäkäytännöllinen. Varsinainen säilytystila jää vähäiseksi, ennemmin tuon vaatehuoneen tilalle vaikka liukuovikaapistot kumpaankin makkariin. Miksi tuulikaappi? Tulee heti ahdas vaikutelma kun astuu sisään. Keittiö on aika pieni perhekeittiöksi.
se jaettu vaatehuone ei ole hyvä. Mieti, miten paljon säilytystilaa menee noiden kahden oven takia. Parempi ratkaisu. että molempiin huoneisiin hyvät kaapistot (esim liukuovilla, niin ei vie huoneesta tilaa mikään ovi. Neliöitähän noissa makkareissa ei ole liikaa)
Omasta mielestäni kylppäriin ja saunaan käynti on aika masentavaa, kun se tapahtuu kodinhoitohuoneen kautta. Meillä ja vähän kaikilla tutuilla se khh ei ole se paraatihuone...
Tosiaan, kuten joku sanoi, vähän ahtaan ja rivitaloasuntomaisen oloinen pohja. Varsinkin kylppäri on just sellainen kuin n 10v vanhoissa rivareissa on. kaikki ihan samassa järjestyksessä.
Minusta Älvsbyllä on juuri tuon tyyppisiä pohjia.
Sori, ei ollu tarkoitus lytätä
Tosi kiva, itse pitäisin keittiön tuollaisena (vanhassa kodissamme keiitö oli avoin ja aina ärsytti sohvalla istuessa katsella jos siellä tiskipöydällä oli jotain iltapalakulhoja).
että oletteko ajatelleet olohuoneen sisustamista (mittakaavassa), minkälainen sohva ja mihin, minne tv jne..? Mihin ruokapöytä tulee?
Minun mielestä tuo jaettu vaatehuone ei välttämättä toimi. Itse haluaisin seinien sisälle rakennetut vaatekaapit, mutta tuossa mallissa ei taida onnistua. Huoneessa "turhat" kulmat vaikeuttavat taas huonekalujen sijoittelua. Vaatehuone sinällänsä hyvä, mutta voisi olla jossain muualla kuin makuuhuoneen yhteydessä ja siellä voisi säilyttää muutakin tavaraa kuin vaatteita.
Jos ruokailutilaa ei ole missä syötte? OH aika pieni, ei sinne pöytää oikein mahdu. Itse laittaisin ehkä ihan poikkeavan tupakeittiömallin: peräseinälle koko pituudelta keittiökaappeja siten että kylmälaitteet on eteisen puoleisessa päässä (apkn paikalla). Se niemeka ja seinäke oh väliltä poistetaan ja siihen paikalle ruokapöytä. OH jää entisen suuruisena käyttöön. Mutta se ei käy jos keittiön näkyminen häiritsee.
Minivaatehuoneen mh välitä poistaisin ilman muuta ja kaappeja tilalle. Mahtuu n 3x enemmän vaatteita. Harmi että ph täytyy olla pytty! Sen poistaisin jos olisi mahdollisuus toiseen vessaan muualla.
Ei ole. On itse mietitty erään toisen talon pohjalta =) Eli siis nyt tuossa on U muotoinen keittiö. Muuttaisimme sen muotoon L eli tuo kohta missä on liesituuletin jatkuisikin suorana eli tasotilaa tulisi runsaasti. Siihenhän jäisi silloin tilaa myös ruokapöydälle ja penkeille vaikkei varsinaista ruokailutilaa olekaan. Ei meillä ole olohuoneessa nytkään pöytää, ei myöskään kirjahyllyä eikä olohuoneen sisustaminen olisi ongelma. Mutta tuo ehdotuksesi tuon "Välikaapiston" poistamisesta menee ehdottomasti harkintaan!
Mihin tulee sohva, entä tv-taso? Kirjahyllyä ei varmaan olekaan.
Ei ole vaikeaa. Helposti löytyy sohvalle, tv-tasolle ja nojatuolille paikka =)
Vai mitä teette sillä korkealla tilalla? Noin ahtaassa pohjassa se korkea tila tuntuukin vasta tuhlaukselta.
T:5
Olemme käyneet melkein samanlaisessa tilassa ja ihastuimme tilan avaruuteen ja isoihin ikkunoihin. Ei ole ahtaan oloinen vaikka toki talo ns. pieni onkin nykytaloihin verrattuna.
Mutta ootteko sitä ajatelleet, että jos tuo U:n mallinen keittiö suoristetaan koko seinälle, niin jääkaappi/pakastinkompleksi on aika kaukana muusta työskentelypaikasta? Siihen jää hirveä hukkatila, vai laitetaanko siihen väliin se ruokailupöytä?
Sittenkin se tuntuu epäkäytännölliseltä, kun aina joutuu pöydän kiertämään hakeakseen kylmiöstä jotain työtasolle.
Tai jos suunnittelitte niin että koko väliseinä jätetään rakentamatta ja kylmäkoneet tulee sinne pitkälle seinälle?
Tuohon vilvoittelu/pukeutumispaikkaan kommentoin sen verran, että teillä on kodarissa saunan oven takana pieni tila johon saa ilmeisesti naulakon ja pikkupenkin?
Kun sisustaa kodinhoitotilan nätisti ja järkevästi ja on siisti ihminen, kelpaa sielläkin vieraiden ja ennen kaikkea itsekin istuskella :)
Missä säilytystilat? Ei nuo pari kaappia ja jaettu nihkeä VH riitä todellakaan!! Ja aika pieniltä vaikuttavat yhteiset oleskelutilat. Ja usko mua AP kun sanon, ettei vessaa ja sen ovea kannata sijoittaa noin suoraan yhteyteen keittiön kanssa.
Vanhempien makkarin liukuovi on hyvä idea.
olisi paljon enemmän kuin tuollaisessa minimaalisessa läpikuljettavassa vaatehuoneessa.
Löytäisin monta paljon parempaa 4h+k pohjaratkaisua.
Olisikko sinulla laittaa esimerkkipohjaa kun itse en ole pitkästä etsinnästä huolimatta löytänyt? =) Pitäisi olla KORKEA olohuone, isot ikkunat, keittiössä runsaasti lasku- ja säilytystilaa, tilava eteinen, kohtuullisen kokoiset makkarit. Vessa, kylpyhuone, kodinhoitohuone ja olkkari saa olla pienehköjäkin, ne ei ole niin tärkeitä meille.
Vesipisteistä jne sellaisia ei ole vielä mietitty, tämä on alustava pohja.
Missä säilytystilat? Ei nuo pari kaappia ja jaettu nihkeä VH riitä todellakaan!! Ja aika pieniltä vaikuttavat yhteiset oleskelutilat. Ja usko mua AP kun sanon, ettei vessaa ja sen ovea kannata sijoittaa noin suoraan yhteyteen keittiön kanssa.
Vanhempien makkarin liukuovi on hyvä idea.
No meillä on nyt vaatehuone ja 3 vaatekaappia ja tilaa on erinomaisesti. Tuossahan tulisi tuulikaappiin kaappi ja makkareihin vaatekaapit ja sitten varasto + kodinhoitohuoneen kaapit niin en tiedä kuinka paljon sitä tilaa pitäisi olla kun nytkin riittää?
Mutta ootteko sitä ajatelleet, että jos tuo U:n mallinen keittiö suoristetaan koko seinälle, niin jääkaappi/pakastinkompleksi on aika kaukana muusta työskentelypaikasta? Siihen jää hirveä hukkatila, vai laitetaanko siihen väliin se ruokailupöytä?
Sittenkin se tuntuu epäkäytännölliseltä, kun aina joutuu pöydän kiertämään hakeakseen kylmiöstä jotain työtasolle.
Tai jos suunnittelitte niin että koko väliseinä jätetään rakentamatta ja kylmäkoneet tulee sinne pitkälle seinälle?
Tuohon vilvoittelu/pukeutumispaikkaan kommentoin sen verran, että teillä on kodarissa saunan oven takana pieni tila johon saa ilmeisesti naulakon ja pikkupenkin?
Kun sisustaa kodinhoitotilan nätisti ja järkevästi ja on siisti ihminen, kelpaa sielläkin vieraiden ja ennen kaikkea itsekin istuskella :)
En ole tuota vilvoittelupaikkaa kyllä miettinyt ollenkaan kun itse en tarvitsisi saunaa ollenkaan :D Ja on mietitty tuota jääkaappiasiaa, ei haittaisi.
Jännä että jonkun mielestä keittiö olisi pieni kun minusta siihen taas tulisi lasku- ja säilytystilaa ihan tosi, tosi paljon.
jonka pohjaan olemme olleet melkoisen tyytyväisiä.
olisi paljon enemmän kuin tuollaisessa minimaalisessa läpikuljettavassa vaatehuoneessa. Löytäisin monta paljon parempaa 4h+k pohjaratkaisua.
Olisikko sinulla laittaa esimerkkipohjaa kun itse en ole pitkästä etsinnästä huolimatta löytänyt? =) Pitäisi olla KORKEA olohuone, isot ikkunat, keittiössä runsaasti lasku- ja säilytystilaa, tilava eteinen, kohtuullisen kokoiset makkarit. Vessa, kylpyhuone, kodinhoitohuone ja olkkari saa olla pienehköjäkin, ne ei ole niin tärkeitä meille. Vesipisteistä jne sellaisia ei ole vielä mietitty, tämä on alustava pohja.
t 17 (2 taloa rakentanut, 3:tta aloittava)
Ihan tilanhaaskausta, ovi aukeamaan toiseen suuntaan. Vessan keittiössä, ei kiitos!
Pytty pesuhuoneessa, ei kiitos!
Jotenkin ihan amatöörimäinen suunnittelu, mut tehän kotia teette itsellenne.
Eteistä en pienentäisi. Meillä on liian iso eteinen ja se on vaan ihanaa. Mahtuu isompikin sakki pukemaan ulkovaatteita, tuoli tarvitseville ja isot vaatekaapit, niin ei takit pursuile.
Muuten komppaan edellisiä. Olohuoneessa ei ole yhtään kunnon seinää, joten asettaa haasteita sisustukselle. Miten saatte huonekalut aseteltua sinne niin etteivät ole kulkureiteillä? Ja korkeus on aika huima, oletko miettinyt ikkunoidenpesua ja verhoja ym.
Vaatehuoneen kaksi ovea pienentävät sen hyllytilaa tosi paljon. Lisäksi siinä tulee muut ongelmat, jotka on jo mainittukin.
Saunassa kaksi suihkua on todella kiva juttu. Jättäisin siis wc-istuimen saunasta pois ja sen tilalle ottaisin toisen suihkun. Tosin jostain pitää sitten lohkaista tila toiselle vessalle. Olen myös samaa mieltä muiden kanssa, että yleensä kodinhoitohuone ei ole se kaikista siistein ja parhaassa järjestyksessä oleva, joten sen kautta ei ole mukavaa kulkea saunaa (ainakaan jos on vieraita mukana).
Ihan tilanhaaskausta, ovi aukeamaan toiseen suuntaan. Vessan keittiössä, ei kiitos!
Pytty pesuhuoneessa, ei kiitos!Jotenkin ihan amatöörimäinen suunnittelu, mut tehän kotia teette itsellenne.
No aivan. Meillä on tietyt jutut jotka haluamme, tietyt joista tingimme. En mä nyt tiedä tekeekö se amatöörin jos arvostaa eri asioita. Mutta otan mielelläni vastaan muutosehdotuksia, kerro ihmeessä =)
Toteutuuko uudisrakennuksilta vaadittava energiatehokkuus, kun on noin isot ikkunat olkkarissa?
Kupari- tai muoviputken hinta on n 2,5€/m ja työtä lisää ehkä tunnin verran (35€).
16