Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako alle 18 vuotias ostaa simaa?

Vierailija
29.04.2023 |

16v teini haluaa simaa, ihan tavallista simaa tavallisesta kaupasta. Saako hän ostaa sen itse vai pitääkö olla yli 18v?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa. Siinä on alkoholia.

Vierailija
2/29 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus ostettiin 8v noita juomia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On myös täysin alkoholittomia simoja nykyään myynnissä 🙄

Vierailija
4/29 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan saa, mutta kauppiailla on omia sääntöjä, joiden mukaan ei saanut ostaa edes alkoholitonta siideriä.

Vierailija
5/29 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On myös täysin alkoholittomia simoja nykyään myynnissä 🙄

Yritin viime vuonna ostaa mutta kysyi henkkarit. En ollut osannut varautua että liki kolmekymppinen ihminen tarvii henkkarit ostaessaan simaa, joten kauppaan jäi sillä kertaa.

Vierailija
6/29 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan saa mutta käytännössä ei saa. Syy tähän on se, että Päivittäistavarakauppa ry suosittelee, ettei kyseistä lakipykälää noudateta.

Vierailija
7/29 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain saa ja jossain ei.

Vierailija
8/29 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et tehnyt itse? On helppo tehdä itse, periaatteessa vieläkin ennättäisit tehdä.

Vierailija
9/29 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isot ruokakauppaketjut sekä mm. Tokmanni eivät myy. Muut yleensä myyvät.

Vierailija
10/29 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun itse olin alle 18-vuotias 80-luvulla, niin kaupasta sai ostaa ihan vapaasti I-olutta! Mm. meisän kaupungissa oli Anttilan ruokaosastolla kesällä välillä tarjous kori ykköskaljaa 24 markkaa + pantit. Se oli 2,6%:sta joten vastasi siis 12 pulloa a-olutta ja oli reilusti halvempi kuin alkosta ostetut 12 a-olutta! 15-16 vuotiaana ei ollut mitään ongelmaa ostaa ykkösolutkoria kaupasta! ;)

Nyt et välttämättä saa ostaa edes tulitikkuja kaupasta ilman ajokorttia, koska tulitikut lasketaan tupakkatuotteeksi! Saa sitten simaa, 0-prosenttista oluttakaan ei myydä ainakaan osassa kaupoista lapsille!

Vierailija
11/29 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun itse olin alle 18-vuotias 80-luvulla, niin kaupasta sai ostaa ihan vapaasti I-olutta! Mm. meisän kaupungissa oli Anttilan ruokaosastolla kesällä välillä tarjous kori ykköskaljaa 24 markkaa + pantit. Se oli 2,6%:sta joten vastasi siis 12 pulloa a-olutta ja oli reilusti halvempi kuin alkosta ostetut 12 a-olutta! 15-16 vuotiaana ei ollut mitään ongelmaa ostaa ykkösolutkoria kaupasta! ;)

Nyt et välttämättä saa ostaa edes tulitikkuja kaupasta ilman ajokorttia, koska tulitikut lasketaan tupakkatuotteeksi! Saa sitten simaa, 0-prosenttista oluttakaan ei myydä ainakaan osassa kaupoista lapsille!

Samaan kategoriaan meni limsana myytävä lonkero. Alkoholia siinäkin oli jonkin verran. Myytiin lapsille ihmettelemättä.

Vierailija
12/29 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lain mukaan tulitikut eivät edelleenkään ole tupakkatuote. Se, että ne olisivat sitä on vain Päivittäistavarakauppa ry:n linjaus.

Vierailija
13/29 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä yritin ostaa itsepalvelukassalla Marlin simaa, tuli myyjäkutsu. Mehukatin siman olisi kuulemma voinut ostaa ilman hälytystä.

N46

Vierailija
14/29 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et tehnyt itse? On helppo tehdä itse, periaatteessa vieläkin ennättäisit tehdä.

Miksi tekisin itse kun sitä kuluu just ja just sen litran verran?

Kävin ostamassa, ei ollut iso vaiva.

Ja käytin itsepalvelukassaa eikö ketään kiinnostanut, ei edes myyjäkutsua tullut

Vierailija
15/29 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tekisin itse kun sitä kuluu just ja just sen litran verran?

Kävin ostamassa, ei ollut iso vaiva.

Ja käytin itsepalvelukassaa eikö ketään kiinnostanut, ei edes myyjäkutsua tullut

Ostosimat ovat kauheaa kuraa, yleensä niistä yksikään ei muistuta oikeaa simaa. Minä teen pienen erän simaa suoraan kannuun, ei tarvitse edes pullottaa.

Vierailija
16/29 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä yritin ostaa itsepalvelukassalla Marlin simaa, tuli myyjäkutsu. Mehukatin siman olisi kuulemma voinut ostaa ilman hälytystä.

N46

Marlin simassa on alkoholia, Mehukatti-simassa ei. Yksinkertaista, eikös?

Vierailija
17/29 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N46

Marlin simassa on alkoholia, Mehukatti-simassa ei. Yksinkertaista, eikös?

Ööö.. Niin on. Eipä vaan tullut mieleen että häly tulee kun simaa on ostamassa. Siksi vastasinkin aloitukseen jossa kysyttiin voiko alaikäinen.ostaa simaa.

Ed

Vierailija
18/29 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. Ei saanut 70-vuotias ostaa Kaskein Juhlasimaa tänään pikakassalla S-marketissa...P..r..le.

Vierailija
19/29 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lain mukaan saa. Joissakin kaupoissa on jotain omia rajoituksia niin, että alaikäisille ei myydä edes alkoholittomia oluita ja siidereitä.

Vierailija
20/29 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa ostaa vieläkin alle 2,8-prosenttista, sitä ei laki kiellä. Kauppa voi kieltäytyä myymästä vaikka kefiiriä, kun siinäkin on hitunen alkoholia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän