Nimi tanskalais-suomalaiselle lapselle
Ehdotuksia:) Nimi saisi sopia molempiin kieliin, ei ole pakko löytyä esim. suomen nimipäiväkalenterista, mutta ääntämys saisi toimia edes kutakuinkin. Esimerkkinä vaikka Edla, ei ole juuri Suomessa käytössä mutta toimii ihan hyvin. Tykkäämme melko pehmeistä nimistä, esim. Lovi(i)sa, Anna, Hilma, Alvar, Aksel, Emil.
Kommentit (44)
tytölle tuli mieleen supisuomalainen Venla. Vähän samaa sarjaa ääntämisen suhteen kuin Edla, mtta varmasti helppo lausua tanskalaisellekin.
Muita ehdotuksia tytölle:
Sonja -ystävä
Linda -kaunis, löytyisi suvustakin. taitaa olla jo mennyt muodistakin ja vähemmän yleinen nyt?
Julia -liian lähellä isän veljen nimeä
Tilda -tykkään, matilda ehkä kuitenkin parempi
Lilja -liian suomalainen? kaunis kyllä. lilia voisi olla parempi?
Helen -täytyy miettiäPojalle:
Leo -kiva! sopisi sukunimeen
Joel -ei paha
Tino -ihan kiva
Klaus -tykkään! en tosin miellä "lapsen nimeksi" mutta tottuisihan siihenlähinnä haemme siis nimiä, joka löytyisi molemmista maista!
Kiitos kommenteistasi nimiehdotuksiani kohtaan.
Minusta Lilja ei ole mitenkään suomalainen nimi, vaan ennemminkin yleispohjoismaalainen tuossa kirjoitusasussa. Itse olen törmännyt ruotsalaisiin, norjalaisiin ja islantilaisiin Lilja -nimisiin suomalaisten lisäksi, joten miksen se toimisi Tanskassakin. Entäs Lilian, mitä sitä tykkäisit? Jatkoin Liliaa parilla kirjaimella. :)
Venla on minusta metka nimi, koska se tosiaan on ihan suomalainen nimi sellaisenaan (juuret kuitenkin johtavat ruotsalaisiin nimiin Vendla ja Vendela), mutta on helppo lausua "oikein" muuallakin. Siksi ehdotin sitä. Toisena nimenä voisi ihan hyvin olla esim. Sofia, Matilda tms. yleinen nimi, joka löytyisi molemmista maista.
Mitä Klausiin tulee, niin eikös se ole vain hyvä, että nimi "kypsyy" iän myötä? :)
t. sama
kotimaana nyt Tanska, mutta myöhemmin varmastikin Suomi.
Mulla on tanskalainen kaveri Ellen ja tykkään nimestä. Suomessa se tosin saattaa assosioitua Ellen Jokikunnakseen, mikä ei ainakaan mun päässä oo mitenkään hyvä mielleyhtymä. Ja Tanskassa se taitaa olla sellanen vanhojen ihmisten nimi.
Amalia? Tänkin niminen tanskalainen mulla on.
Sen osaisi Suomessakin jokainen lausua ja kirjoittaa.
Agnes
Eeva
Helge
Martta
Elias
Matias
Kasper
Lars
Ellen oli hyvä ehdotus, pidän siitä. Ellen Jokikunnas -assosiaatio on tosiaan vähän miinusta.. Nimen ei tarvitse olla yleinen, vähän erikoisempikin käy. Tämän vuoksi esim. Elias ei pääse listalle vaikka kaunis onkin.
ap
frida
mat(h)ilde/mat(h)ilda
elvira
vilhelmina
lena
lina
jesper
daniel
alexander
Elli, Ella, Marie, Matilda, Tilda, Sofia, Elviira, Rosa/Roosa, Eelis, Rudolf, Matias, Oscar/Oskari
Kaunis nimi: Elle Anniki. Saa lainata.
Ella
Noomi
Mai, Mei
Ilse
Ingela
Alissa, Alisa
Annika
Annette
Aki
Kim
Mikael
Magnus
Bengt
Benjamin
Daniel
Max
Alex
Axel
Thomas
tanskalainen nimikö? Nenna olis kivan pehmeä, Jytte ihan järkyttävä mutta niin tanskalainen!
Ellen ei mielestäni assosioidu Jokikunnakseen, ehkä vielä muutama vuosi sitten kun oli julkisuudessa enemmän. Mutta jos häiritsee, niin Ellan tai Ella?
Gabriel
Tunnen tuon nimiset tanskalaispojat.
tytölle tuli mieleen supisuomalainen Venla. Vähän samaa sarjaa ääntämisen suhteen kuin Edla, mtta varmasti helppo lausua tanskalaisellekin.
Sonja -ystävä
Linda -kaunis, löytyisi suvustakin. taitaa olla jo mennyt muodistakin ja vähemmän yleinen nyt?
Helen -täytyy miettiäPojalle:
Joel -ei paha
Tino -ihan kiva
Klaus -tykkään! en tosin miellä "lapsen nimeksi" mutta tottuisihan siihenlähinnä haemme siis nimiä, joka löytyisi molemmista maista!
Kiitos kommenteistasi nimiehdotuksiani kohtaan.
Minusta Lilja ei ole mitenkään suomalainen nimi, vaan ennemminkin yleispohjoismaalainen tuossa kirjoitusasussa. Itse olen törmännyt ruotsalaisiin, norjalaisiin ja islantilaisiin Lilja -nimisiin suomalaisten lisäksi, joten miksen se toimisi Tanskassakin. Entäs Lilian, mitä sitä tykkäisit? Jatkoin Liliaa parilla kirjaimella. :)
Venla on minusta metka nimi, koska se tosiaan on ihan suomalainen nimi sellaisenaan (juuret kuitenkin johtavat ruotsalaisiin nimiin Vendla ja Vendela), mutta on helppo lausua "oikein" muuallakin. Siksi ehdotin sitä. Toisena nimenä voisi ihan hyvin olla esim. Sofia, Matilda tms. yleinen nimi, joka löytyisi molemmista maista.
Mitä Klausiin tulee, niin eikös se ole vain hyvä, että nimi "kypsyy" iän myötä? :)
t. sama
Lilian olisi myös kaunis:) se on tosin kamalan lähellä erään perheenjäsenen nimeä. Toi Klaus-juttu on kyllä totta. Kivempi noin päin kuin aikuiset Nuput, Lillit jne. Klaus olisi myös suomessa vähän harvinaisempi nimi. Venlasta olen tykännyt koko ikäni, mutta se on liian yleinen minusta. Olen ajatellut, että ensimmäinen/toinen nimi voisi olla meidän mielestä joku vaan tosi kaunis, yleisyydestä riippumatta ja se toinen nimi olisi sitten kutsumanimi. Esim. Lovisaan olen nyt mieltynyt, ja se voisi olla jälki- ja kutsumanimenä vaikka Annan tms yleisen mutta kauniin perässä.
Mitä olette mieltä Lovi(i)san kirjoitusasusta? Onko yhdellä i:llä suomessa hankala? Suomalaiset voisivat mun puolesta lausua sen suomalaisittain, mutta vääntäisikö osa kuitenkin "Loviissa"? Sukunimeen ei kuitenkaan oikein sopisi kaksi i:tä.
Sonja -ystävä
Helen -täytyy miettiä
Pojalle:
Joel -ei paha
Tino -ihan kiva
Klaus -tykkään! en tosin miellä "lapsen nimeksi" mutta tottuisihan siihen
lähinnä haemme siis nimiä, joka löytyisi molemmista maista!