Suunnittelen pihaa ilman nurmikkoa
Löytyykö netistä tai palstalaisilta vinkkejä omakotitalon pihan suunnitteluun? Tointti on noin 1000m2 ja olisi tarkoitus toteuttaa kokonaan ilman nurmikkoa sekä mahdollisimman helppohoitoisena.
Kommentit (6)
Takapiha on suoraan etelään ja talo on tontin pohjoisreunalla. Maaperä on vanhaa peltoa. Tontilla ei ole kasvillisuutta.
Kivituhkaa emme halua, mutta maanpeitekasveja, soraa, laattaa, tuijia, köynöksiä, kiviä ja muutama hyötykasvi olisi varmaan tulossa. Mahdollisimman helppohoitoisia ja kestäviä. En ole mikään viherpeukalo, mutta en halua myöskään pelkkää soraa.
Isot terassit, paljon laatoitettua aluetta esim. peleihin ja muuten vaan. Paljon sora-alueita. Maanpeitekasveja, pensasalueita. Puita voi laittaa ihan vapaasti, juurille sitten soraa isot alueet.
Voi tulla hieno piha!
että miten teillä ei ole mitään kasvillisuutta jos paikalla oli ennnen pelto? Vai johtuuko tämä talvesta....
Olen yrittänyt saada nurmikotona pihaa (suunnttelijan suunnitelmalla toteutettuna ja ammattilaiset perusti pihan) nyt muutaman vuoden. Alla nimenomaan se pelto joka oli ollut kesannolla kyllä jo pidempään. Ihan hirveetä, ei tätä rikkakasvien määrää voi pysäyttää. Ne tunkee joka raosta, kiveyksestä ja kaikista mahdollisista paikoista. Jos ei muuta niin villivadelma puskee läpi. Ajattelin saavani helpon pihan, mutta katin kontit. Kohta vuokraan jonkun superleikkurin ja ajan kaiken pois kerran viikossa.... Olen jo harkinnut vaihtavani kaiken sittenkin siihen nurmikkoon...
Ei tullut mieleen, että johonkin kohtaan voisi laittaa puita ihan soran keskelle. Jotenkin olin ajatellut, että täytyy olla soraympyrä puun ympärillä ja sen ympärillä maanpeitekasveja. Täytyy työstää tätä, kiitos : )
Sillä kai on huomattavasti merkitystä ilmeen kannalta, minkä väristä soraa käyttää. Kattotiilet ovat punaiset ja talon ympärillä on nyt punertavanvalkoista kiveä. Itse talo on kerman värinen.
Otan mielelläni vielä ideoita vastaan.
Ajattelin, että ne täytyy myrkyttää muutamaan kertaan, ennen kuin istuttaa pihalle mitään. Ehkä pinta kuoritaan ja laitetaan suojakangas. Pihan toteutus on varmasti pitkä prosessi, mutta olisi kiva olla jokin alustava suunnitelma, josta lähdetään liikkeelle.
netistäkin löytyy vinkkejä, mutta netissä tai täällä palstalla ei tiedetä millainen se pihan maapohja, valoisuus, sijainti jne. ovat, ei onnistu ilman näitä tietoja muu kuin kokonaan kivituhka (eikä sekään ole helppohoitoinen, pitää harata jatkuvasti).
Suunnittelija voi tehdä budjettiisi sopivan suunnitelman ja sen saa jopa toimimaan pihalla, kun on hyvin tehty.