Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälaisia elareita saatte?

Vierailija
26.02.2012 |

Meillä ero tulossa ja elatustuista pitäisi tehdä sopimus. Miehen palkka n. 5000e, minun 1600e. Mikä olisi kohtuullinen tuki kolmelle lapselle?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaan sen verran edellistä viestiäni, että elatusapuun EI vaikuta se, onko vanhemmilla yhteishuolto vai onko jompi kumpi yksinhuoltaja. Tämä vaikuttaa lähinnä lasta koskeviin päätöksiin esim. asuinpaikasta, koulusta, hoidosta sairastumistapauksessa, pankkitilin avaamiseen, passin hakemiseen jne.

Anteeksi tuo lipsahdus.

Vierailija
2/20 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh, en vissiin osaa oikein näitä kenttiä käyttää, kun tänne loppuun pätkähti tämä korjaus, vaikka piti korjata "vastaa viestiin" -toiminnolla viestiä 13/18.

Eli viesti 18 korjaa siis viestiä 13.

Sorge tämä tumpelointini!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on 200 eur/lapsi, lapsia kaksi.

Miehen bruttotulot 2500 ja mun 2100.

Vierailija
4/20 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on nyt paikallaan.

http://kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/301208100446HL?OpenDocument

147,96€/lapsi on täysimääräinen elatustuki.

Tuohon ei kannata tyytyä. Minimissään 200€/lapsi noilla tuloilla.

Laskelmassa otetaan huomioon lasten harrastukset ja jos on korkeita lääkekuluja yms. Tehdään laskelma lasten menoista ja sitten summa puolitetaan.

Vierailija
5/20 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on pari indeksikorotusta mukana) ja sillä on menty. Mä olin tuolloin tuloton ja exä tienasi markoissa jotain neljä tonnia.

Mä olen nykyään huomattavasti suurituloisempi, mutta en ole välittänyt laskettaa summaa uudestaan. Mulla on kuitenkin kaksi muutakin lasta ja asuntolaina, jota exällä ei ole, joten eiköhän toi ole ihan oikeudenmukainen ollut.

Noin korkea maksu, jos lähtöpalkka ollut markoissa 4000 eli todella vähän!

Exän ei ole tarkoitus maksaa asuntolainaasi eikä myöskään elättää muiden lapsia.

Vierailija
6/20 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulojen lisäksi siihen elatusmaksuun vaikuttaa kohtuulliset asumiskulut, lapsien ikä ja erityiset menot, lääkitykset, opintolainat, paljonko tapaava vanhempi näkee lasta jne.

Itse saan huikean 45/lapsi ja kelasta tukena loput niin että saan yhteensä minimaksun verran. Ihan perseestä mutta mitään en asialle vaan voi.

Vierailija
7/20 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ero tulossa ja elatustuista pitäisi tehdä sopimus. Miehen palkka n. 5000e, minun 1600e. Mikä olisi kohtuullinen tuki kolmelle lapselle?

maksaa lähes 800 euroa per lapsi kuukaudessa ja ihan vapaaehtoisesti. Ei mullakaan pieni palkka ole, joten rahat menee ihan vaan lapsille niiden tarpeisiin.

Vierailija
8/20 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

teidän pitää mennä lasten valvojalle, se osaa laskea kohtuulliset elarit. Siihen vaikutta vähän muukin kuin tulot.

Vierailija
9/20 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

n. 150 e/kk/lapsi

Vierailija
10/20 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on elarit 296 kahdesta lapsesta. Viimeksi tarkistettaessa eksällä bruttotulot oli jotain alle neljän tonnin, itse olen kotona omaishoidontuella kun vanhempi on erityislapsi. Eikä hän osallistu muilla tavoin kustannuksiin, jos lapsen käsineet sattuu hänen luonaan hajoamaan, niin minun on vietävä samantien sinne uudet.

Vierailija
11/20 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saan Kelan minimin, kun ex haluaa olla mieluummin pitkäaikaistyötön kuin huolehtia lastensa tulevaisuudesta. Edes mitään sairautta tai alkoholismia sillä ei ole, vaan ei vaan viitsi keksiä itselleen uutta ammattia. :P

Vierailija
12/20 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi ex maksaa lasten harrastuskuluista puolet, lapset koululaisia.

Vierailija
13/20 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ex on varsin hyvätuloinen ja hän haluaa, että lapsellaan on sama elintaso, kuin olisi, jos asuisimme yhdessä. Elareita hän maksaa 1400e kuukaudessa ja lisäksi hän maksaa puolet meidän vuokrastamme, joka on 1600e.

Ja itse haluaa maksaa nuo summat, sanoi itse, ettei hän tiedä rahoilleen parempaa käyttöä, kuin laittaa ne lapseensa. :)

Vierailija
14/20 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiva kuulla, että jotkut maksavat vapaaehtoisesti. Ex-mieheni kuvittelee, että rahat tulevat minun henkilökohtaiseen käyttööni eikä vapaaehtoisesti maksaisi mitään.

ap

Vierailija
15/20 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on pari indeksikorotusta mukana) ja sillä on menty. Mä olin tuolloin tuloton ja exä tienasi markoissa jotain neljä tonnia.

Mä olen nykyään huomattavasti suurituloisempi, mutta en ole välittänyt laskettaa summaa uudestaan. Mulla on kuitenkin kaksi muutakin lasta ja asuntolaina, jota exällä ei ole, joten eiköhän toi ole ihan oikeudenmukainen ollut.

Vierailija
16/20 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-mieheni bruttotulot ovat n. 3500-4000€/kk (lisäksi metsätuloja), itse opiskelen työmarkkinatuella toista ammattia. Kaksi lastamme asuvat suurimman osan ajasta minun kanssani. Elatusapu on laskettu hieman alakanttiin yhteisen sopimuksen ja luonapitovähennyksen vuoksi; tällä hetkellä elatusapu on 200 €/lapsi.

Meillä ero oli ihmeellisen sopuista, mutta ennen paperille tehtyjä sopimuksia miehellä meinasi olla kaikkea tärkeämpää rahanmenoa kuin lapset. Elatusapuhan on siis lasten oikeus ja tarkoitettu lasten menoihin.

Suosittelen ehdottomasti LASTENVALVOJALLE menemistä ja sopimusten tekemistä kirjallisesti!!! Jos sattuu vaikka niin, että isä ei jostain ihme syystä "muista" tai "pysty" maksamaan elatusapua, ei edes pientä Kelan elatustukea saa, jos ei ole kirjallista ja lastenvalvojan vahvistamaa sopimusta tai oikeuden päätöstä. Paikkakunnasta riippuen jonot lastenvalvojalle ovat yleensä pitkiä, joten kannattaa ottaa yhteyttä mahdollisimman pian!

Lastenvalvoja valvoo nimenomaan lasten etua ja voi neuvoa myös muissa mieltä askarruttavissa asioissa. Lisäksi on hyvä, kun on puolueeton ja kokenut ihminen asioita selittämässä. Kaksin jos yrittää sopimuksia tehdä, saattavat tunteet nousta pintaan...

Lisäksi elatusapuun vaikuttavat muutkin kuin tulot, mm. asumismenot, lasten ikä, kuinka paljon lapset ovat sinun luonasi ja kuinka paljon isänsä luona, onko teillä yhteishuoltajuus jne.

Me olemme sopineet lisäksi tapaamisista ja loma-ajoista kirjallisesti. Jos lapsilla on esim. kalliita harrastuksia, kannattaa myös niistä mielestäni sopia erikseen sekä kulujen että kuljetusten osalta.

Onko teillä enää mitään muita mahdollisuuksia kuin ero? Esim. pari- tai perheterapia?

Oli ero ainoa ratkaisu tai ei, sylintäydeltä VOIMIA sinulle uuteen elämänvaiheeseen!

Vierailija
17/20 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma palkka 5000€, miehen 8000€. Elarit 0€. Lapsi 50/50 molemmilla. Isommat menot sovitaan suunnilleen tulojen suhteessa.

Vierailija
18/20 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun palkkani 1950 € /kk. Mies maksaa lapsesta 200 € / kk, mutta ei vapaaehtoisesti. Pitää summaa kohtuuttoman suurena, eikä osallistu lapsen muihin kuluihin. Tapaa lasta kerran vuodessa, mutta ei joka vuosi.

Vierailija
19/20 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen saanut tuon summan jo noin 3 vuotta, kai tuohonkin jotain indeksikorotuksia jo kuuluisi, mutta sellaisia ei olla laskettu.

Vierailija
20/20 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin korkea maksu, jos lähtöpalkka ollut markoissa 4000 eli todella vähän!

Exän ei ole tarkoitus maksaa asuntolainaasi eikä myöskään elättää muiden lapsia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi