Miksi salaatti on av-mammoille niin tärkeetä?
Eihän siinä oo ees mitään ravinteita, yhtä tyhjän kanssa kuin kurkku!
Syökää ennemmin kaalia tai lantturaastetta!
Kommentit (12)
Kai joku väärinkäsitys siitä että salaattia pitää olla ruuan kanssa.
Tosin itse olen ollut välillä kokonaan kasvissyöjä, niin helppoa kun osaa tehdä paljon kasvisruokia. Tavis ihmiset eivät usein osaa, aina pitää olla se liha, lisäke ja salaattia lautasella.
Jos vaikka tekee vuodenjuusto-punajuurivuokaa uunissa ruuaksi, niin vitamiineja piisaa, ei tarvita mitään salaatin lehteä enää siihen kylkeen vert. lihapullat&muusi.
Itse teen hyvin harvoin salaattia, yleensä höyrytettjä kasviksia ruuan kanssa (parsakaalia, kukkakaalia, porkkanaa) tai vihreitä papuja jos ruoka itsessään sellainen ettei se sisällä paljoa kasikvisa (kuten esim. kasvisosekeitto tai kasvispihvit sisältävät).
Olen tänä vuonna syönyt salaattia ehkä 10 kertaa. Enkä nyt tarkoita pelkkiä salaatinlehtiä. Kurkku alkaa taas olla hyvää ja vähän myöhemmin tomaatti. En talvella tee salaatteja lainkaan. Raasteita satunnaisesti. Kasviksia syön taatusti sen puoli kiloa päivässä, yleensä enemmänkin. Luvussa eivät ole hedelmät mukana.
ruokana tai lisukkeena, usko pois. Salaatissa on usein muutakin kuin vain salaattia.
mutta ma tykkaan salaateista (ja tarkoitan nyt talla sekasalaattia, en pelkkia salaatinlehtia), koska tykkaan syodan vihannekseni raakana. Keitetyt/hoyrytetyt vihannekset on musta jotenkin tunkkaisen makuisia monesti.
Minäkään en kypsennettynä pidä kuin muutamista kasviksista, mutta raakana ovat hyviä.
mutta ma tykkaan salaateista (ja tarkoitan nyt talla sekasalaattia, en pelkkia salaatinlehtia), koska tykkaan syodan vihannekseni raakana. Keitetyt/hoyrytetyt vihannekset on musta jotenkin tunkkaisen makuisia monesti.
Vitamiinit ovat vielä jäljellä ja rasva auttaa imeytymisessä. Talviaikaan syön raakana mm. lanttua, kaalia, porkkanaa, ituja, paprikaa, avokadoa jne.
Lisäkesalaatteja harrastan aika vähän ja vain silloin kun on maukkaita tomaatteja ja kurkkua myynnissä.
Niiden pitää olla "aldente" ei mitään löysiä ja märkiä löllyköitä. Ja muullakin tapaa kasviksia voi valmistaa, esimerkiksi pilkkoa paprikaa, kesäkurpitsaa ja sipulia ja paistaa vähän pannulla öljyssä (tässäkään ei liikaa etteivät ole ihan läpipehmeitä). Uunijuurekset hyviä myös, pilko porkkanaa/lanttua/naurista/punajuurta vuokaan, kaada päälle hunajaa ja anna hautua pehmeäksi uunissa.
Samaa sanoo palstan vihaama Pipsa Hurmerinta:
http://www.menaiset.fi/artikkelit/koti-ruoka/kokkaajat/art2091-Mita-loy…
Niiden pitää olla "aldente" ei mitään löysiä ja märkiä löllyköitä. Ja muullakin tapaa kasviksia voi valmistaa, esimerkiksi pilkkoa paprikaa, kesäkurpitsaa ja sipulia ja paistaa vähän pannulla öljyssä (tässäkään ei liikaa etteivät ole ihan läpipehmeitä). Uunijuurekset hyviä myös, pilko porkkanaa/lanttua/naurista/punajuurta vuokaan, kaada päälle hunajaa ja anna hautua pehmeäksi uunissa.
eli en itse laita juurikaan ruokaa. Ravintolassa tai tyopaikkaruokalassa valitsen mielellani juuri salaatin, joko paaruuaksi tai lisukkeeksi, koska etenkin isoissa keittioissa vihannekset hoyrytetaan kuoliaaksi. Lisaksi tykkaan salaatinkastikkeesta.
olis joka ruoalla jos olisi varaa, on niin kalliita että meidän perheessä ostellaan kesäisin salaattitarpeet, talvisin aniharvoin.
kun suomalaiset on triplahinnoissa eikä espanjalaisia viitsi aina ostaa myrkkyjen takia. leivälle ostetaan tomaatit tai kurkut, siinäkin on menoerä jo!
pelkkiä salaatinlehtiä.