Pidän sellaisia vanhempia laiskoina ja välinpitämättöminä, jotka eivät vie lapsiaan harrastuksiin
eivät edes vie kokeilemaan, vaikka lapsi haluaisi
Kommentit (53)
Mutta on perstuntuma päiväkodeista 15 vuoden kokemuksella. Ja se perstuntuma sanoo, että täysi hoitopäivä alle 4v lapsella + kodin ulkopuolisia harrastuksia = levoton lapsi ja vanhemmalla huono kontakti lapseen. Sorry, näin sen näen. Minulla siis ei ole mitään harrastuksia vastaan, mutta 8-10h hoitopäivän päälle harrastukset ovat ihan liikaa. Koska lapsi saa vain olla rennosti ja hengähtää?
lto
Keskiverto ALLE 4v lapsellahan onkin niitä kodin ulkopuolisia harrastuksia. Voi kyynel mitä juttuja taas älypäät vetää.
tai no..nyt 6v. pelannut jalkapalloa vuoden verran,treenit 1krt/vko sunnuntaisin ja yleensä isä vie.esikoiselle kokeilin kaikkia mistä oli kiinnostunut,mut alle kouluikäisenä ei edes halunut mitään harrastusta ja vasta 13v. löytyi mieleinen.mut ei siis tulis mieleenkään juosta iltaisin duunin/päivähoidon jälkeen ympäriinsä harrastusten parissa.mun mielestä sellanen on laiska joka vie joka ilta harrastuksiin eikä osaa viettää koti aikaa lapsen kaa.
Itselläni taas on kaksi lasta, enkä tunne ketään joka olisi täyttä päivää hoidossa.
tiedoksi. =) Ja jos lapsesi eivät ole päivähoidossa, niin ei koske sitten lapsiasi lainkaan. Jännä kyllä ettet tunne ketään, jonka lapsi on täyttä päivää hoidossa: valtaosa lapsista tekee kahdeksaa tuntia tai yli.
Vaikka kuinka nyt toistaisit tuota väitettäsi.
Missä on se tilastotieto, josta selviää, että "valtaosa lapsista tekee kahdeksaa tuntia tai yli"?
Juuri ihan itse kerroit, että se on vain oma mutusi...
että SUURI osa lapsista - ei suuriN osa. Tuossa on vissi ero. Ja olen täysin samaa mieltä tämän kirjoittaja kanssa.
Ps. minulla on 4 lasta, joista 3 on ollut kokopäivähoidossa pienimmän syntymään asti. Asumme myös kerrostaloalueella (4 taloa) ja oletettavasti SUURIN osa taloyhtiön lapsista on kokopäivähoidossa (lapsia ei näy ulkona koskaan päivisin paitsi viikonloppuisin).
Itselläni taas on kaksi lasta, enkä tunne ketään joka olisi täyttä päivää hoidossa.
Tuttava melkein hyökkäs päälle ja sanoi ettei lapsella tarvi olla mitään urheiluharrastuksia.
No hänen esiteininsä notkuu kaupan kulmalla ja omani uimahallissa.
Ei kuulemma jaksa kuskata lapsia harrastukseen.
Kyllä monet justiinsa laiskoja tai ei haluta laittaa rahaa lapsen harrastukseen.
mikä on tismalleenkin "suurin osa".
Riippuu sitten varmaan piireistä. Roskasakki pitää pitkää päivää hoidossa. Täällä kalliilla omakotialueella ei kukaan ole täyttä päivää - eikä sitten myöskään kalliilla keskusta-alueella, jossa esikoiseni on koulussa.
minun työaikani 6-14 ja miehen 9-17. Mies vie töihin mennessä ja minä haen. Lapsi täytti 4 vuotta eikä edes harrastuksia.
täyden hoitopäivän päälle. Tuo nyt varmasti toteutuuu pienessä osassa perheitä. Kun taas kouluikäisen kohdalla harrastukset jo luonnollisia.
Suorittajina, jotka eivät arvosta aikaa lapsensa kanssa. P.s valtaosa näistä lapsista ovat hyvin väsyneitä
ikävää sen lapsen kannalta, ettei pääse edes kokeilemaan, kun vanhemmat eivät jaksa tai välitä.
vaan lapsista.
Moni ei anna edes kouluikäisen lapsen harrastaa.
Moni laji on aloitettava 6-7v. jos haluaa pärjätä muiden mukana.
No kyllä se näkyy lapsista, jos mitään ei harrasta.
Jotenkin tuntuu, että äidit joiden lapset ei harrasta mitään, niin ovat kauhean kateellisia niille, jotka jaksavat tukea lastensa harrastamista.
30
koska meillä ei ole rahaa kustantaa mitään kallista. Kun ei ole rahaa niin ei ole, vaikka kuinka haluttais. Yllitöitä tekemällä hulluna saisi ehkä parisataa euroa ylimääräistä kuussa lisää, mutta ennemmin haluan olla läsnä lasteni arjessa kuin poissa kotoa tekemässä ylitöitä, rahalla kun ei saa rakkautta.
Sivusta olen seurannut, miten kallista on harrastaa mm. jääkiekkoa, ratsastusta, moottoriurheilua jne, ja ne olemme rankanneet pois lastemme harrastelistalta. Viereisellä jääkentällä voi sitten itsekseen kavereiden kanssa jääkiekkoilla jos huvittaa, mutta mihinkään jääkiekkokilpailuseuraan emme poikaamme päästä lisenssimaksuineen, kilpailumatkoineen jne.
Ikävä tuottaa välillä lapsille pettymys, kun kaikkea haluamaansa tässä maailmassa ei saa, mutta oppivathan käsittelemään pettymyksentunteita, ja sitä että kaikkea ei voi saada, ei sitten vanhempana "pumpulissakasvaneena" tule nämä asiat yllätyksenä.
mikä on tismalleenkin "suurin osa".
Riippuu sitten varmaan piireistä. Roskasakki pitää pitkää päivää hoidossa. Täällä kalliilla omakotialueella ei kukaan ole täyttä päivää - eikä sitten myöskään kalliilla keskusta-alueella, jossa esikoiseni on koulussa.
Minusta roskasakki on sitä, joka vie lapsen hetkeksikään hoitoon ollessaan itse loisimassa kotona.
Ne jotka vievät lapsensa hoitoon työpäivänsä ajaksi, oli se pituus sitten mitä tahansa, eivät todellakaan ole mitään roskasakkia, vaan työssäkäyviä ihmisiä, joilla on päivähoidon tarpeelleen hyvä ja perusteltu syy. Ei se kuusi tuntia paljon vähemmän ole. Toki jos lapsi tekee neljää tuntia parina päivänä viikossa, niin kai siihen harrastuksiakin mahtuu, mutta herää kysymys: miksi olisi hoidossa kun ei selvästikään sitä tarvitse?
minun työaikani 6-14 ja miehen 9-17. Mies vie töihin mennessä ja minä haen. Lapsi täytti 4 vuotta eikä edes harrastuksia.
6-7h... ihan tosiaan tarpeeksi "harrastusta" tuon ikäiselle kodin ulkopuolella.
ellei lapset itse halua harrastaa jotakin. Tähän mennessä ollaan oltu kotona eskarin ja koulupäivän jälkeen.
Harrastakoot sitten kun itse pääsevät liikkumaan harrastuksiinsa. Minä en ole valmis viemään lapsia montaa kertaa viikossa (3-4xvko) harrastuksiin.
Kuunnellessa töissäkin esim. jääkiekkoa pelaavien lasten vanhempia, niin sääliksi käy lapsia. Aikuiset huutaa ja patistaa lastaan parempaan suoritukseen. Sitten ollaan vihaisia, kun ei lapsi yltänyt yhtä hyvään matsiin kuin aikuinen olisi toivonut.
Odotukset tuntuvat välillä täysin mahdottomilta.
Itse haluan olla lasteni kanssa illat yhdessä. Nauttia heidän seurastaan ja puuhailla arkipäiväisiä askareita. Tehdä läksyt yhdessä, ulkoilla, istua sylikkäin rauhassa ja lukea...
Ja jos joku sanoo, että lapsilta pitää vaatia parempia suorituksia, niin kyllä sitä pystyy koulutehtävien ja kokeiden parissa vaatimaan.
Haluan antaa lapsilleni kiireettömän lapsuuden ja heidän tuntea tunteen, että heitä rakastetaan sellaisin kuin he ovat ilman mitään suorituksia harrasteen parissa. Pyyteetöntä rakkautta.
Kyllä isompina lapset ehtivät rientää paikasta toiseen ihan tarpeeksi - saatikka sitten työelämässä...
Laskutaidotonta sellaista.
Ja kuule, kyllä 6 tuntia on paljon vähemmän kuin 10 tuntia.
on realiteettejäkin joiden mukaan on elettävä.
Meillä ei yksinkertaisesti ole enää varaa lisätä lasten harrastuksia vaikka he kuinka haluaisivat.
Bensan ja dieselin hinta on noussut pilviin. Ei enää ole varaa ajella autolla ns turhia.
Viisastelijoille tiedoksi, että asumme taajama alueen ulkopuolella eikä täällä ole joukkoliikennettä tai harrastus mahdollisuuksia lähellä. Kaveritkin asuvat useamman kilometrin päässä. Elämä nyt vaan on näin
Kiireetön yhdessäolo ilman suorituksia on meillekin sopivaa arkea, vain yhtenä iltana viikossa harrastetaan ja se riittää kaikille meidän porukassa oikein hyvin. Viihdymme hyvin yhdessä, kotonakin riittää kaikenlaista puuhaa, tai sitten vaan jokainen lukee omaa kirjaa yms.