Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tähän on sittten tultu neuvolan kanssa, että pelkään

Vierailija
26.02.2012 |

kertoa sinne että olen raskaana. Esikoinen vasta 6kk. Ja tässä tarina:

Olen aika nuori, 21 vuotias. Olin opiskelija raskausaikanani ja ennen raskautta. äitiysneuvolassa kysyttiin alkoholin käyttöä ja vastasin sinne että ennen raskautta kerran viikossa opiskelukavereiden kanssa ja aika usein lomilla. raskausaikana ei alkoholin käyttöä. Neukkutäti kirjoitti äitiyskorttiin että olen alkoholin suurkäyttäjä. Ja kun vauvamme syntyi, hän huusi ensimmäisen kuukauden 10-16 tuntia vuorokaudessa ja sanoin uudelle neuvolatädille että välillä itkettää ja olen aika väsynyt jne onneksi meitä on kaksi kantamassa lasta ja onneksi isovanhemmat ovat auttamassa, etten yksin varmaan pärjäisikään. En uskaltanut lähteä vauvan kanssa mihinkään, edes neuvolaan joten meillä kävi neuvolatäti kotona ensimmäisen kuukauden ajan. Vauva huusi itsensä tajuttomaksi jos olisi vaunuihin tai turvakaukaloon vaan laittanut. Sitten huuto loppui kuin seinään, vauvasta tuli hymyilevä, jokelteleva ja elämä oli ihanaa. Kerroin tästäkin neuvolasta, MUTTA edelleen neuvolantäti tuputtaa kaikkia masennus esitteitä, puhuu vauvan ravistelusta jne. ehdottelee perhetyöntekijää. Ja nyt olen raskaana, ihan alussa kylläkin.. Kuinka kauan voin pitkittää neuvolaan kertomista raskaudestani? Varmaan viikolla 11 on pakko neuvolaan ilmoittaa että saan lähetteen nt ultraan viikolle 12. Onko tähän tultu, siinä missä soitin ensiraskaudessa samalla tunnilla viikolla 4 neuvolaan iloisena että olen raskaana, en nyt uskalla neuvolaan paljastaa tätä asiaa. Kaiken lisäksi meille tulee mieheni kanssa ero ja jään lasten kanssa yksin. Huoh. no sainpahan purkautua.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
05.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholin suurkuluttaja (nainen), määritelmä: nauttii kerralla 5 alkoholiannosta tai enemmän TAI

nauttii yli 16 alkoholiannosta viikossa. Esim pullo viiniä on kuusi annosta. Jos vedät kerralla putelin viiniä ta vaikkapa tai 5 pulloa olutta tai sidukkaa, niin olet suurkuluttaja.

Keskustelun aloittaja:

Kerran viikossa "ottaminen" on TÄYSIN ok ja normaalia. Ei se ole mitään suurkulutusta.

Älä pahoita mieltäsi näiden kukkahattutätien takia!

Tsemppiä eteenpäin!

Vierailija
42/60 |
05.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vielä sanottiin että olen "sopivan ikäinen" äidiksi, koin sen loukkaavana koska olen kärsinyt lapsettomuudesta vuosia. Olen 27.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
05.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska vauva huusi itsensä tajuttomaksi jos olisi kaukaloon tai vaunuihin pistänyt. AP

Joko lapsi on todella vakavasti sairas tai sitten sulla on harhoja.

Mun kälyn perusterve tytär on ollut vauvana ihan samanlainen, siis huutanut itsensä tajuttomaksi. Kuulemma periytynyt kälyni mieheltä, jolla ollut lapsena sama juttu.

Vierailija
44/60 |
05.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain ekan lapsen 18v yksinhuoltajana, tokan 19v suhteessa ja lapset oli 1 ja 2v kun tuli avioero. Juu, olin nuori ja naiivi hätiköidysti suhteeseen lähdin kun rakastuin. 20vuotiaana olin sitten kahden lapsen yh. Tästä sitten 15v myöhemmin olin kuuden lapsen yh kun mies häippäsi.

Ja lässyttely on tullut tutuksi ja "voi voi miten sä nyt pärjäät, ota kaikki apu vastaan" asenne. Mutta mihin sitä apua olisin tarvinnut, se ei ole vielä minulle selvinnyt. Ei ole koskaan ollut mitään hätää minulla tai lapsilla, enkä ole kokenut mitään apua tarvitsevani.

Ja mitä on elämänhallinta? Sitäkö että elää jonkun kaavan mukaan? Minulla on elämä ollut aina ihan hallinnassa. Ei kuulosta että ap:llakin olisi mitään hätää srn suhteen. Se että joku ei pärjää edes miehen ja yhden lapsen kanssa ei tarkota etteikö joku toinen pärjäisi paljon haastavammassa tilanteessa. Ap vaikuttaa kyllä vahvalta ihmiseltä joka pärjää paremmin kuin keskiverto av-mamma. Mä kyllä vaihtaisin terkkaria tossa tilanteessa.

Vierailija
45/60 |
05.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se pelottaa näitä kolmekymppisenä lisääntymään alkaneita täydellisiä äitejä. Se ei tee silti sinusta huonoa vanhempaa. Jotta elit opiskelijanuoruutta ennen raskautta, ei myöskään tee sinusta huonoa äitiä. Neuvolassa nuoret äidit ovat nykyään aika harvinaisia, ensisynnyttäjien ikä on noussut huimasti viime vuosikymmeninä. Nuoreen äitiin suhtaudutaan hyvin epäilyksellisesti niin neuvolassa kuin joka paikassa muuallakin.

Älä sinä välitä näistä kommenteista. Näyttää siltä jotta sinulla on asiat oikein hyvällä mallilla ja tiedät sen itsekin. Näytät luottavan itseesi, näytä se sama luottamus itseesi myös neuvolassa. Tiedän, kuinka kurjaa on, jotta joutuu vakuuttelemaan. Mutta uskon jotta kerta riittää. Ole vahva, oma itsesi, hyvä ja rakastava äiti, joka saa pian uuden käärön ilokseen. Kyllä sinä pystyt neuvolatädin vakuuttamaan. Anna mennä vaan.

Siltikään ei ole väärin myöntää, jos väsyt. Ei ole väärin pyytää apua, mikäli sitä tarvitset. On kuitenkin turha ajatella sitä, jos toinen lapsi on sellainen tai tällainen ja itkee ja on vaikeaa. Menet tilanteen mukaan. Ei kukaan voi tietää tulevaa ja on turha jossitella. Rohkeasti yhteys neuvolaan iloisesta uutisestasi.

Itse olen vaihtanut kerran lapsen neuvolatätiä enkä kokenut että siitä seurasi mitään huonoa. Kerroin vastaanotossa, jotta tuntuu että emme pääse oikein samalle aaltopituudelle ja kommunikointimme ei toimi. Vastassa oli hyvin ymmärtäväinen nainen joka ohjasi toisen tädin vastaanotolle jatkossa. Eli voit miettiä sitäkin, mikäli koet terveydenhoitajan käytöksen painostavan. Apua saa tarjota ja monesta asiasta on hyvä puhua ääneen, mutta itse tiedät mitä tarvitse ja kaipaat. Ei terveydenhoitaja voi pitää olettamuksena jotta sinä olet masentunut ja tarvitset apua.

Onnea tulevaisuuteesi ja oikein onnellista odotusta sinulle!

- hauki

Vierailija
46/60 |
05.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä sen kummempaa. Miksi otat siitä pultit?

Jos itse olisi terkka, huolehtisin kyllä tavallista tarkemmin sinunlaisesi asiakkaan, sillä kyllähän tuossa tarinassa riskitekijöitä löytyy: nuori nainen, vauva, uusi raskaus, ero miehestä ja yksinhuoltajuus. Sinä tiedät, että kaikki on ok, mutta ei se terkkari näe sua kuin silloin tällöin lyhyinä hetkinä. Hänen on siinä ajassa pystyttävä varmistumaan siitä, että sinun ja lastesi asiat ovat kunnossa.

Vierailija
47/60 |
05.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siis ihan alkuvaiheessa raskaana. Päättänyt juuri erota miehestään. Miksi antanut raskauden alkaa, vaikka ollut selvää, että ero tulee? Tykkää niin kovasti lapsista? Vai eikö kerrasta oppinut käyttämään kumia?

Vierailija
48/60 |
05.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että "juo perseet" pari kertaa viikossa ei ole normaalia edes opiskelijalle (vaikka niin tekisivätkin). Tämän maan asukkaiden alkoholinkäyttö on todella sairasta.

Kuullostaa aivan normaalilta neuvolan terkalta. Syystäkin näyttää olevan huolissaan.

Vierailija
49/60 |
05.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavista usemapikin on tehnyt saman mokan että on rehellisesti kertonut mikä oli alkoholin käyttö ennen raskautta. Jos nuorena saa lapsen niin aika yleistä on kyllä että viikonloppuna mennään baariin aina.

Eihän sun tarvitse erosta kertoa neuvolassa jos et halua. Mitä se niille oikeasti kuuluu.

Eikä siellä neuvolassa onneksi useasti tarvitse edes käydä, kerran kuussa raskaana suunnilleen. Eikä sekään ole pakollista jos tuntuu liian vastenmieliseltä.

Ihanaa että sulla on lasten isovanhemmat tukemassa ja auttamassa.

Kyllä kaikki järjestyy!

Vierailija
50/60 |
05.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipäätään ei ole normaalia käyttää alkoholia. Meillä on tosiaan kummallisia käsityksiä normaaliudesta. Kyllä lapsi voi huutaa itsensä tajuttomaksi. Ap:n kannattaa ottaa vastaan kaikki apu mitä tarjotaan.

Vierailija
51/60 |
05.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ette tiedä, että joillakin lapsilla on taipumus huutaa itsensä sinisiksi ja tainnoksiin. On muuten pelottava näky ekalla kerralla.

Ap:lle. Minä luulen, että neuvolassa ovat nykyisin aika varpaillaan. Minulle, keski-ikäiselle aika hyväosaiselle perheenäidille piti kouluuntulotarkastuksessa terkkari pitkän keskustelun väkivallasta perheessä. En ottanut henkilökohtaisesti, hän sanoi, että nykyään pitää puhua kaikkien kanssa. Ääritilanteista uutisoidaan niin näkyvästi, ettei kukaan terkkari halua sellaista omalletunnolleen.

Voimia, tulossa on jokunen rankka vuosi, mutta kun niistä selviää, niin ei niitä kadu. Ota vastaan apua, jos saat, moni ei saa, vaikka haluaisi.

Vierailija
52/60 |
05.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös huumeiden käyttäjät joutuu syyniin, jos on joskus kokeillut.

Ihmiset leimaavat, joten kannattaa valehdella.

Itse en käytä ollenkaan alkoholia, mutta rehellisyys ei aina kannata.

Vierailija
53/60 |
05.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koskaan ole ollut sellaista lakia, joka olisi kieltänyt neuvolatädin vaihtamisen. Käytännössä voi olla vähän vaikeaa pienellä paikkakunnalla, jossa on vain yksi työntekijä.

Ei ole olemassa mitään pakkoa käydä neuvolassa. Voit käydä vaikka yksityisellä gynellä hakemassa kaikki Kelassa tarpeelliset paperit ja tutkimukset.

Kai sinä itsekin huomaat, että ei ole normaalia pelätä niin, että "ei uskalla" mennä mihinkään, ei edes pienen vauvan kanssa neuvolaan. Toisaalta ainakin ennen oli tapana, että neuvolasta käytiin aina ensimmäinen käynti kotona.

Oikeasti: sinä olet ollut alkoholin suurkuluttaja, vaikka et halua tunnustaa sitä edes itsellesi. Toiseksi: kyllä pelkääminen voi olla masennuksen oire, vaikka sinä et halua tunnustaa sitäkään. Kirjoitathan sinä kuitenkin useampaan kertaan, että et uskalla tehdä sitä etkä tätä.

Vierailija
54/60 |
05.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kaipaa ulkiopuolisten apua. Mulla 2 lasta ja menneisyydessä ollut mm mielenterveysongelmia ja päihteiden käyttöä, mutta eipä tullut mieleenkään niistä neuvolassa kertoa etten joudu silmätikuksi ja tarkkailuun. Ihan kylmästi vaan valehtelin kyselyihin. Oikein hyvin on mennyt ilman heidän apuaan, lapset jo kouluikäisiä nyt.

Vierailija
55/60 |
05.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskaus ja synnytys oli tosi vaikeita ja epäiltiin epilepsiaa ja sitä sun tätä kromosomihäiriötä. Koska olin oikeasti väsynyt ja masentunut, mun piti ravata kerran viikossa neuvolassa.

Jälkikäteen ajateltuna, se terkkari toivoi parasta, mutta toimi aivan väärin. Tavattuani muita terkkareita, tajusin, että mun olisi pitänyt vaihtaa heti! Saatanan kyylä ja urkkija.

Kotiapua sain 2 tuntia viikossa, joka oli yhtä tyhjän kanssa.

Vaihda terkkaria VÄLITTÖMÄSTI!

Vierailija
56/60 |
06.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipäätään ei ole normaalia käyttää alkoholia. Meillä on tosiaan kummallisia käsityksiä normaaliudesta. Kyllä lapsi voi huutaa itsensä tajuttomaksi. Ap:n kannattaa ottaa vastaan kaikki apu mitä tarjotaan.

...normaalia, oli jo 20 vuotta sitten. nykyään tilanne lienee vielä pahempi kuin "ennenvanhaan". ikäryhmässä 18-25 v. todella monet dokailevat kavereiden kesken kun käyvät viikonloppuisin bilettämässä. kyllähän se nyt on kaikkien tiedossa, jopa av-mammojen.

ärsyttää, kun ihmiset esittää muuta kuin ovat, ovat olevinaan sellaisia pyhimyksiä. veikkaanpa, että tämänkin palstan mammoista aika moni on marlin helmeilevää omppuviiniä, Auroraa tms. maistellut jossain leikkipuistossa tai porttikongissa paukkupakkasilla 16-17-vuotiaana, kun ei vielä päässyt rafloihin sisään. sellaista se ainakin oli 80- ja 90-luvuilla pääkaupunkiseudella sekä huonoissa että niissä paremmissa piireissä.

Vierailija
57/60 |
06.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan yksinkin, keinohedelmöityksellä ja adoptiollakin. Sen takia kun haluaa lapsen. Ei lapsi ole kaikille vain se parisuhteen jatke. Toiset ei edes halua parisuhdetta lainkaan vaikka lapsia haluaakin.

On siis ihan alkuvaiheessa raskaana. Päättänyt juuri erota miehestään. Miksi antanut raskauden alkaa, vaikka ollut selvää, että ero tulee? Tykkää niin kovasti lapsista? Vai eikö kerrasta oppinut käyttämään kumia?

Vierailija
58/60 |
06.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

th tekee vaan työtänsä.. odotan kuudetta ja sain eka neuvolassa (taas) yksityiskohtaisen ohjeistuksen ruokavaliosta, liikunnasta jnejne, eikä auttanu, vaikka sanoin, että samat asiat käytiin läpi vuosi sitten. Tyrkytti esitteitä jne, mutta sanoin, etten aio ottaa niitä, ku oon jo monta samanlaista saanu. Miten voi olla niin vaikea tajuta, ettei tää oo mulle mikään uus tilanne, eikä muistikaan oo niin huono, että olisin vuodessa kaiken unohtanu..

Masennuksesta hakivat merkkejä oikein urakalla, mutta ku en ollu yhtään masentunu, ni ei edes kaivamalla löytyny merkkejä. Perhetyötä tyrkyttävät joka käynnillä, eikä yhtään auta, vaikka sanon, että mua enemmän rassaa ku auttaa ylimääräinen ihminen kotona.

Ilmoita vaan rohkeasti raskaudesta neuvolaan, ota apua vastaan, jos koet tarvitsevasi, sano th:lle, että vois jo jättää menneet taakse ja keskittyä nykyhetkeen.

Kyllä kahden pikkuisen kanssa pärjää, asennetta ja uskoa tulevaisuuteen se vaatii, mutta siitä selviää takuulla. Mulla on viisi lasta ja pisin ikäero on 1v2kk, onhan mulla tietty mieskin, mutta kyllä mä 3/4 valveillaoloajasta oon normaaliarkena yksin lasten kanssa ja selviän.

Onnea ap, uudesta pikkuisesta :) vaikka se vasta alullaan onkin..

Th tekee päätelmänsä muutaman käynnin perusteella, sä ite tiedät kuitenkin parhaiten oman tilanteesi ja ku sulla on tukiverkostokin, ni usko vaan itseesi ja jätä th:n tahdittomuus omaan arvoonsa.

Vierailija
59/60 |
06.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa kakskymppisistä ei ole valmis äidiksi. Tai olisi parhaimmillaan hiukan vanhempana. On ihan ymmärrettävää että neuvolassa siitä kommentoivat.

Olin 24 kun olin raskaana, ja minullekin tuputettiin jotain nuorten äitien tuki/keskusteluryhmää. Sanoin ei kiitos. Sitten vaihtui neuvolantäti ja sain taas kuulla olevani nuori. Sanoin etten nyt mielestäni niin kovin nuori ole. Mut olinhan nuori kun keski-ikää katsotaan.

Nyt lastenneuvolassa 3kk käynnillä oli terkka vähän ihmettyneen oloinen ja kehui hyvin, kun vielä imetän. Ku ei ne nuoret äidit niin pitkään. Samaa ihmeteltiin jälkitarkastuksessa.

En ole itse osannut loukkaantua neuvolan jutuista. Kaikki terkkarit olleet ihan mukavia.

Nuorten aikuisten opiskelijaelämäntyyliin kuuluu alkoholi aika vahvasti, joten jos menee totuudenmukaisesti kertomaan alk.kulutuksesta, niin voidaanhan siitäkin huolestua. Iso osa kun kaunistelee varmasti neuvolassa.

Vierailija
60/60 |
06.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja niin onneksi olkoon vauvasta!

Pärjäät varmasti hyvin.