Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tähän on sittten tultu neuvolan kanssa, että pelkään

Vierailija
26.02.2012 |

kertoa sinne että olen raskaana. Esikoinen vasta 6kk. Ja tässä tarina:

Olen aika nuori, 21 vuotias. Olin opiskelija raskausaikanani ja ennen raskautta. äitiysneuvolassa kysyttiin alkoholin käyttöä ja vastasin sinne että ennen raskautta kerran viikossa opiskelukavereiden kanssa ja aika usein lomilla. raskausaikana ei alkoholin käyttöä. Neukkutäti kirjoitti äitiyskorttiin että olen alkoholin suurkäyttäjä. Ja kun vauvamme syntyi, hän huusi ensimmäisen kuukauden 10-16 tuntia vuorokaudessa ja sanoin uudelle neuvolatädille että välillä itkettää ja olen aika väsynyt jne onneksi meitä on kaksi kantamassa lasta ja onneksi isovanhemmat ovat auttamassa, etten yksin varmaan pärjäisikään. En uskaltanut lähteä vauvan kanssa mihinkään, edes neuvolaan joten meillä kävi neuvolatäti kotona ensimmäisen kuukauden ajan. Vauva huusi itsensä tajuttomaksi jos olisi vaunuihin tai turvakaukaloon vaan laittanut. Sitten huuto loppui kuin seinään, vauvasta tuli hymyilevä, jokelteleva ja elämä oli ihanaa. Kerroin tästäkin neuvolasta, MUTTA edelleen neuvolantäti tuputtaa kaikkia masennus esitteitä, puhuu vauvan ravistelusta jne. ehdottelee perhetyöntekijää. Ja nyt olen raskaana, ihan alussa kylläkin.. Kuinka kauan voin pitkittää neuvolaan kertomista raskaudestani? Varmaan viikolla 11 on pakko neuvolaan ilmoittaa että saan lähetteen nt ultraan viikolle 12. Onko tähän tultu, siinä missä soitin ensiraskaudessa samalla tunnilla viikolla 4 neuvolaan iloisena että olen raskaana, en nyt uskalla neuvolaan paljastaa tätä asiaa. Kaiken lisäksi meille tulee mieheni kanssa ero ja jään lasten kanssa yksin. Huoh. no sainpahan purkautua.

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei ole selvinnyt, että mitä pelkäät?

(Ei ole ilkeilyviesti, en vain osaa neuvoa, kun luulen, että nuo pelon syyt ovat se suurin huoli)

Vierailija
22/60 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravistelusta ja masennuksesta puhutaan KAIKKIEN äitien kanssa. Ei kannata sitä ottaa henkilökohtaisesti.

Ja ole iloinen että tarjoavat apua! itse olen ollut siinä tilanteessa, että vanhemmat ihan poikki ja apua ei saa koska lapsi on terve ja elämäntilanne muutoinkin ok.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoittiko ap että joi raskausaikana??? :DD hulluja olette :DD opiskelijat muutenkin dokaa vähintään pari kertaa viikossa perseet!!!

VAIHDA TÄTIÄ!!!! kusipäältä se kulostaa! en itse kestäisi tuollaista!!!

Vierailija
24/60 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoittiko ap että joi raskausaikana??? :DD hulluja olette :DD opiskelijat muutenkin dokaa vähintään pari kertaa viikossa perseet!!!

VAIHDA TÄTIÄ!!!! kusipäältä se kulostaa! en itse kestäisi tuollaista!!!

Kirjoitti että ennen ensimmäisen lapsen syntymää oli juonut. Ei raskausaikana. Nyt hän on toista kertaa raskaana ja jännittää mennä neuvolaan, kun neuvolatäti on viimeksi tökkinyt.

Neuvolassa pitäisi pystyä asioimaan luottavaisin mielin. Jos ei voi luottaa, on kaikki syyt vaihtaa neuvolatätiä.

Omalla kohdalla sain tylyä kohtelua sairaalassa. Vaadin ja sain sairaalanvaihdon seuraavaa synnytystä varten sairaaanhoitopiirimme ulkopuolelta.

Vierailija
25/60 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravistelusta ja masennuksesta puhutaan KAIKKIEN äitien kanssa. Ei kannata sitä ottaa henkilökohtaisesti.

Ja ole iloinen että tarjoavat apua! itse olen ollut siinä tilanteessa, että vanhemmat ihan poikki ja apua ei saa koska lapsi on terve ja elämäntilanne muutoinkin ok.

Eikä minun kanssa ole koskaan keskusteltu lasten ravistelusta. Lippusia ja lappusia sain.

Mutta sitä tietoa ei ole tuputettu ja jankattu.

Vierailija
26/60 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Olen aika nuori 21, v kohta 22.

*Olen opiskellut itselleni ammatin, tehnyt töitä sen ohella raskaus aikana paljon, että sain kerättyä itselleni hyvän äitiysrahan.

*ennen raskautta joi n 1kerta viikossa ja yleensä lomilla.raskauden aikana en tippaakaan enkä synnytyksen jälkeenkään ole muuta kuin saunasiiderin sillon tällöin.

*Eroamme mieheni kanssa nyt, koska miehelleni jäi tämä vanha elämäntapa päälle, enkä halua sen takia elää enää suhteessa hänen kanssaan. eroamme kuitenkin ystävinä.

*Vauva huusi 1kk putkeen ja olin väsynyt ja itkuinen, kuitenkin 1kk jälkeen vauva muuttui yhtäkkiä ja olen nyt suuresti onnellinen. vauva arki on ihanaa.

*olen nyt hakemassa omaa asuntoa ja minulla on säästössä rahaa.

*Jään kahden pienen lapsen yh:ksi, mulla kuitenkin hyvät välit mieheeni ja sukulaisiin. mulla iso tukiverkko.

HAukkukaa, mutta voin sanoa että itse olen kuitenkin ylpeä itsestäni miten olen tähän asti selvinnyt!

Vierailija
27/60 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että "juo perseet" pari kertaa viikossa ei ole normaalia edes opiskelijalle (vaikka niin tekisivätkin). Tämän maan asukkaiden alkoholinkäyttö on todella sairasta.

Kuullostaa aivan normaalilta neuvolan terkalta. Syystäkin näyttää olevan huolissaan.

Vierailija
28/60 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Olen aika nuori 21, v kohta 22.

*Olen opiskellut itselleni ammatin, tehnyt töitä sen ohella raskaus aikana paljon, että sain kerättyä itselleni hyvän äitiysrahan.

*ennen raskautta joi n 1kerta viikossa ja yleensä lomilla.raskauden aikana en tippaakaan enkä synnytyksen jälkeenkään ole muuta kuin saunasiiderin sillon tällöin.

*Eroamme mieheni kanssa nyt, koska miehelleni jäi tämä vanha elämäntapa päälle, enkä halua sen takia elää enää suhteessa hänen kanssaan. eroamme kuitenkin ystävinä.

*Vauva huusi 1kk putkeen ja olin väsynyt ja itkuinen, kuitenkin 1kk jälkeen vauva muuttui yhtäkkiä ja olen nyt suuresti onnellinen. vauva arki on ihanaa.

*olen nyt hakemassa omaa asuntoa ja minulla on säästössä rahaa.

*Jään kahden pienen lapsen yh:ksi, mulla kuitenkin hyvät välit mieheeni ja sukulaisiin. mulla iso tukiverkko.

HAukkukaa, mutta voin sanoa että itse olen kuitenkin ylpeä itsestäni miten olen tähän asti selvinnyt!

Ihan hyvin sulla on asiat. Vaihda neuvolatätiä niin tulee raskaudenseurannasta paljon miellyttävämpää.

Ja vinkki, hyppää noiden ilkeiden harakkaviestien yli. Jos lähdet niille puolustelemaan itseäsi ja kunnollisuuttasi, ne vaan innostuvat kahta kauheammin - ilkeitä kun ovat ja ymmärtävät tahallaan väärin.

Näillä foorumeilla kannattaa keskittyä vain hyviin ja asiallisiin vastauksiin, muut voi suoraan ignoorata.

Vierailija
29/60 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa hyvinkin vielä muuttaa tapansa.

Jos itse uskot pärjääväsi,niin mikset voisi pärjätä... Neuvolantädille kannattaa olla avoin. Siitä huoli vasta syntyy jos salaat asioita. Ota apu vastaan jos tarjoaa esim.perhetyötä tai jotain..

Vierailija
30/60 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

28-vuotias olin kun ensimmäisen sain ja 30 kun sain toisen lapsen ja samalla tavalla kerrottiin ravistelusta ja masennuksesta. Vaikka olen parisuhteessa ja mielenterveys on kunnossa. Olen siis ihan "tavallinen". :)

Kuuluu terkkarin hommiin kertoa noista asioista. Joka kerta neuvolakäynnillä kyselevät mun jaksamista, mutta en ota sitä mitenkään negatiivisesti. Se on niiden työtä.

Vaihda neuvolantätiä jos nykyinen ahdistaa.

Minäkin vaihdoin lääkäriä ja kummasti mukavampaa käydä neuvolassa.

Vierailija
31/60 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä haukkuja, joita on saanut. Mutta en tajua sitäkään, miksi neuvolan terkkaa pelkäät! Hän on töissä siellä, sinua varten. Jos hän paheksuu ja sen näyttää, terkka on epäammattimainen. Hyvä että sulla on ap hyvät tukiverkot, tarvitset niitä! Tsemppiä raskauteen ja vauva-arkeen!

Vierailija
32/60 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aborttia? Todella törkeän sikamaista. Kaikkea hyvää ap:lle!!

Vierailija
33/60 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä uusi lapsi voi huutaa yönsä vaikka seuraavat pari vuotta :( Valitettavasti on siitäkin kokemusta... Siihen vielä toinen pieni lapsi! En ikinä selviäisi sellaisesta. Mulle jäi suorastaan traumat toisen lapsen vauva-ajasta. En ikinä olisi uskonut että jatkuva valvominen voi muuttaa minua niin paljon ja että sen seurauksena tulee muita sairauksia päälle. Jouduin vielä täysin yllättäen leikkaukseen josta toipuminen vei pitkän ajan. Jos minulla ei olisi ollut miestä samassa taloudessa niin en tiedä mitä mulle ja lapselle olisi voinut tapahtua.

En nyt sano että sinä et selviytyisi mutta pidä huoli siitä että todella tukiverkko pitää ja saat apua kun sitä tarvitset! Muuten teidän elämä muuttuu aika kamalaksi. Koskaan et voi tietää mitä kulman takana odottaa...

Vierailija
34/60 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin 20-vuotiaana ensimmäistä kertaa, ja täti muisti moneen kertaan huokailla miten nuori olen ja miten nuori mieheni on (24v!). Kun hän vielä kuuli,e ttä miehelläni on 1 lapsi ennestään, niin voi kamala kun hän on aloittanut NUORENA lasten tekemisen! Joo, 20-vuotiaana. Ihan järkyttävän nuorena. Helvetti tietysti oli irti myös kun hän kuuli, että mieheni tupakoi ja joi aika runsaasti ENNEN raskautta. Mitään kiinnostusta sitä kohtaan, että päihteiden käyttö loppui kun tulin raskaaksi, ei ollut. Lykkäsi vain jotain esitteitä ja tukiryhmien puhelinnumeroita käteen.

Niin ja muistihan se täti tietysti kysellä kauanko parisuhteemme on kestänyt. Mahdetaanko nelikymppisillekin sanoa, että ohhoh kun oletkin jo VANHA ja kauankos te olette olleet yhdessä?

Vierailija
35/60 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainoa ongelmasi on kyttäävä ja liioitteleva neuvolantäti. mitä jos et kertoisi ollenkaan? keräisit rahat vaikka mistä ja menisit yksityiselle. minä tekisin niin.

Vierailija
36/60 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se voi noin vaikeaa olla. Ota yhteyttä johonkin esimieheen ja pyydä eri henkilö juuri noista syistä, että sinua suorastaan pelottaa se epäluuloisuus ja avun tuputtaminen.

Vierailija
37/60 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään sellaista, joista voi jäädä väärä käsitys papereihin. Eli kun täti kysyy alkoholinkäytöstä, sanotaan vaan, että silloin tälloin ruoan kanssa lasi viiniä, jos sitäkään. Tai kun kysytään mahdollisesta huumeiden käytöstä, niin ei sanota, että joo, tuli kerran opiskelijabileissä kokeiltua joskus 20 vuotta sitten, sillä neuvolantädeillä ei ole huumorin- tai suhteellisuudentajua.

Vierailija
38/60 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että "juo perseet" pari kertaa viikossa ei ole normaalia edes opiskelijalle (vaikka niin tekisivätkin). Tämän maan asukkaiden alkoholinkäyttö on todella sairasta.

Kuullostaa aivan normaalilta neuvolan terkalta. Syystäkin näyttää olevan huolissaan.

"Normaalin" määrittely on yleensä sitä, että verrataan muihin samassa ryhmässä oleviin. Onko vain täydellinen siis "normaali"?

Vierailija
39/60 |
05.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelun aloittaja:

Kerran viikossa "ottaminen" on TÄYSIN ok ja normaalia. Ei se ole mitään suurkulutusta.

Älä pahoita mieltäsi näiden kukkahattutätien takia!

Tsemppiä eteenpäin!

Vierailija
40/60 |
05.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska vauva huusi itsensä tajuttomaksi jos olisi kaukaloon tai vaunuihin pistänyt. AP

Joko lapsi on todella vakavasti sairas tai sitten sulla on harhoja.