Vauvan valohoidosta. Apua!
Vauvani on nyt 3pv vanha ja joutui tuohon
Valohoitoon. Luin jostain keskustelu palstoilta
Että sen yleensä huomaa ku vauva vaan nukkuu
Eikä jaksaisi edes syödä. Kysynkin onko yhteistä
Sillä että vauva on ollut jo mahassa tosi rauhallinen?
Voiko kyseessä olla vakavempi juttu?
Itse itkeskellyt kokopäivän kun pelottaa niin. :(
Kommentit (8)
Mun eka oli rauhallinen masu-asukki, eikä joutunut valohoitoon.
Toinen joutui, koska syntyi keskosena.
Ei näillä asioilla ole mitään yhteyttä. Ole huoleti. Kysy hoitajilta lisää, se valohoito liittyy muistaakseni maksan / munuaisten kykyyn pilkkoa bilirubiinia eli jotain veren systeemiä. On heikosti kehittynyt mm. keskosilla se juttu. Sit se menee ohi, kun vauva kasvaa.
eli pienen lapsen maksa ei hajoita bilirubiinia elimistöstä ja kellastuu...valohoito yleensä väh. vuorokausi (mun molemmat lapset on olleet kaksi vuorokautta) auttaa eli huolta eikä ole tosiaan mitään vakavaa :-)
niin vauvan unisuus, valohoidon tarve kuin sinun itkuisuutesikin.
Kyllä se siitä.
minun vauvani oli valohoidossa laput silmillä.
Hän alkoi kellertää ja mitattu bilirubiiniarvo olikin koholla.
Juotin vauvaani runsaasti vedellä, sillä vesi ei vie nälkää. Lämmitin vesipullon kuuuman vesihanan alla niin vauva joi paremmin.
Neste laimentaa veressä olevaa bilirubiinia. Valohoito on käytössä, auringonvalokin hajottaa bilirubiinia veressä.
Jos ap vauvasi on uninen eikä syö, niin vauvallesi ilmeisesti laitetaan nenämahaletku, josta saa maitoa, toivottavasti siinä tapauksessa Sinun lypsämääsi.
Ei minun vauvalleni tullut mitään vakavampaa, vaikka joku sanoisi että nesteen antaminen on huuhaata, niin itse juotin koska halusin arvot normaaaliksi.
Oma rauhallisuutesi on nyt tärkeää että jaksat hoitaa vauvaa, googlesta saat tietoa lisää.
Makaat siellä hoidettavana etkä kysy niiltä?
Ihan oikeasti? Sinä sen lapsen äiti olet! Avaa suusi siellä sairaalassa kuin kulutat aikaa tälläiseen pelleilyyn.
Mitä tarkoittaa rauhallinen vauva mahassa? Missä istukka oli? Se vaimentaa liikkeitä. Jos olet päivittäin tuntenut lapsen liikkeitä 10 kertaa niin se riittää.
Keltaisuus on yleinen ja tavallisesti vaaraton oire vastasyntyneellä lapsella.
Vastasyntyneen keltaisuutta hoidetaan sinivalossa.
Tavallisesti keltaisuus ilmenee kahden tai kolmen vuorokauden iässä terveillä täysiaikaisilla lapsilla. Useimmissa tapauksissa keltaisuus on lievää ja häviää itsestään. Riittävä ruokinta ja hyvä suolentoiminta saattavat nopeuttaa oireiden häviämistä. Myös auringonvalo nopeuttaa bilirubiinin poistumista kehosta.
Ennenaikaisesti syntyneet lapset kellastuvat useammin. Kellastuminen alkaa myöhemmin ja kestää yleensä kauemmin.
Tärkeimmät syyt
Useimmilla lapsilla keltaisuus johtuu maksan kypsymättömyydestä. Keltaisen värin aiheuttaa elimistöön kertynyt bilirubiini, joka on hemoglobiinin hajoamistuote. Normaalisti maksa poistaa sen verenkierrosta. Vastasyntyneellä bilirubiinia kerääntyy vereen kunnes maksa alkaa toimia hyvin.
Joissakin tapauksissa rintamaito aiheuttaa keltaisuutta. Tällainen keltaisuus ilmaantuu noin viikon iässä ja saattaa kestää yli kuukauden. Se ei kuitenkaan ole vaarallista.
Keltaisuus voi johtua myös äidin ja lapsen veriryhmien erilaisuudesta, jolloin se on usein voimakasta ja lapsi kellastuu nopeasti syntymän jälkeen.
Hoito
Tarvittaessa vauvasta otetaan verikoe, josta selviää veren bilirubiinipitoisuus. Voimakas keltaisuus vaatii sinivalohoitoa. Valohoidon aikana vauva pidetään ilman vaatteita silmät suojattuina sinivalolampun alla. Yleensä valohoito kestää 1–3 päivää, kunnes bilirubiini on riittävästi laskenut.
Joskus tarvitaan nopeammin vaikuttavaa hoitoa, jos keltaisuus on hyvin voimakasta (useimmiten johtuen veriryhmien erilaisuudesta). Tällöin vauvalle tehdään verenvaihto bilirubiinin poistamiseksi elimistöstä. Tämä on kuitenkin harvinaista.
Hoitamaton voimakas keltaisuus on lapselle vahingollista.
jutut tulevat esiin sitten myöhemmin, jos jotain on tullakseen.
Ei sillä ole mitään merkitystä että vauvasi on nyt valohoidossa tai että on ollut mahassa rauhallinen.
Neuroottinen ja ylihysteerinen äiti ovat vauvalle tällä hetkellä pahimmat uhat. Rauhoitu.