Äiti pyytää joka kuukausi rahaa.. Mikä neuvoksi?!
En tiedä enää mitä tekisin, eläkkeellä oleva ((hieman alkoholisoitunut) äitini pyytää nykyään joka kuukausi minulta rahaa.
Hän ylittää menoillaan tulonsa jatkuvasti (tupakka, alkoholi, pelivelat...)...
Olemme juuri muuttaneet uuteen omakotitaloon ja odotamme ensimmäistä lastamme, eli meilläkin on varat todella tarkasti budjetoitu että pystymme elämään omakotitalo elämää ja valmistautumaan pienokaisen tuloon, ja tulevaan äitiyslomaan/hoitovapaaseen, ja äitini haluaa vähistä ylimääräistiä rahoistamme joka kuukausi 40-120euroa rahaa, eikä maksa takaisin senttiäkään. Tämän lisäksi huolehdin äidin puolesta kaikista lähisukulais lasten lahjaostoksista merkkipäivinä/jouluna koska tiedän ettei hänellä ole varaa ostaa heille mitään.
Miten saan sanottua etten halua enää "elättää" häntä joka kuukausi?
Kun yritän sanoa ettei meillä ole antaa rahaa, hän alkaa piinaamaan tekstiviesteillä surkuttelemään eläkeläisen elämää, sairauksia, kuinka ei ole ruokaa, kuinka hän joutuu antamaan lemmikkinsä sitten pois koska ei pysty niitä ruokkimaan... JOS en tästä helly, hän alkaa syyttelemään ja uhkailemaan itsemurhalla (on yrittänyt muutaman kerran)...
Jos yritän ehdottaa sossuun menemistä, hän kieltäytyy koska pelkää heidän pakottavan hänen myymään kotinsa..
En halua elättää häntä, enkä koe että olisin vastuussakaan siitä, koska hän tuhlaa eläkkeensä juurikin alkoholiin, tupakkaan, peleihin, kännykkälaskuihin..ja kaikenmaailman turhuuksiin, sen sijaan että ostaisi ruokaa.
Olen miettinyt jopa välien katkaisua.. mutta se tuntuu kyllä aika hurjalta.
Olisiko ehdotuksia ?!
Kommentit (76)
Nuo on pieniä summia. Anna mennä vaan.
Kohta tulee lait, joiden mukaan lapset elättää vanhempansa, ellei näillä muuten rahat riitä. Näin olo vielä 1960-luvulla.
Vanha ketju, mutta vastaan silti. Oma äitini tekee samaa, tosin ei ole ihan vielä eläkkeellä. En vaan käsitä miten hänelle käy järkeen pyytää rahaa minulta, kun on vielä kokoaikatöissä ja asuu yksin vuokralla eikä ole huollettavia lapsia, ei autoa, ei lemmikkejä jne. Meillä taasen on kaksi pientä lasta (3v ja vastasyntynyt), asutaan kalliimmin pääkaupunkiseudulla, auto maksettavana, kaksi koiraa, minulla opiskelut kesken. Jos jonkun pitäisi pyytää rahaa niin ehkä meidän häneltä, ei toisin päin. Mihin HITTOON yksi ihminen saa tuhlattua koko kuukauden palkan joka kuukausi? Melkein eläkkeellä eikä mitään omaisuutta ole kertynyt vaikka ollut koko ikänsä töissä.
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pystys käyttämään hieman rahaa, voithan ostaa hänelle joka kuukausi esim. 20 euron arvosta ruokaa (kuivatuotteita, mistä voi sitten itse leipoa) ja vaikka kissanruokaa (tai mitä lemmikkejä hänellä onkaan). Älä anna rahaa, jos se kerran menee alkoholiin tai muuhun turhaan.
Tätä olin tulossa itsekin sanomaan. Eli ehdottomasti ette anna rahaa!
Jos hän valittaa ettei ole ruokaa, vie hänelle ruokakassi jossa on halpaa hyvin säilyvää ruokaa, esim. hernekeittoa, makaronia, jauhelihaa jonka voi pakastaa, perunaa, juureksia...
Samaa mieltä, ei rahaa. Mua surettaa mun ex koska osti äidilleen kaikkea ja kuskasi kaupoille. Sitten selvisi ettei ollut maksanut yhtiövastikkeita vuoteen ja häätö uhkasi. Ex maksoi ja menetti kaikki säästönsä. Mun mielestä ois pitäny myydä se kämppä ja mennä vuokralle.
Vierailija kirjoitti:
Nuo on pieniä summia. Anna mennä vaan.
Kohta tulee lait, joiden mukaan lapset elättää vanhempansa, ellei näillä muuten rahat riitä. Näin olo vielä 1960-luvulla.
Äidillä on elämiseen rahaa jos hän ei käytä sitä juomiseen. Ei lasten sen paremmin kuin yhteiskunnankaan tarvitse mahdollistaa muuta kuin välttämättömin.
Vierailija kirjoitti:
Kerrot äidille että sinä et ole mikään sosiaalitoimisto. Joko hän vähentää menoja tai hankkii rahaa muualta.
aloitushan on vuodelta 2013, mahtaako juoppo äiti olla enää hengissäkään...
Ikävä tilanne ap:lla. Tiedän että voi olla vaikea sanoa ei, mutta pysy tiukkana ja älä anna enää rahaa. Addikti käyttää rahansa päihteisiin ja samalla kun annat rahaa, edesautat rappiota. Sanoisin että mieluummin pieniä lahjakortteja vaikka ruokakauppaan, kuin rahaa. Tosin et ole millään muotoa velvollinen auttamaan mitenkään, aikuinen ihminen osaa mennä vaikka leipäjonoon, jos ruoka loppuu kesken. Ihan turha tuntea huonoa omaatuntoa.
Sano, että tarjoat hänelle aterian kerran viikossa ja vain jos hän on selvinpäin. Eli ulkoruokinta vaikka jossain ABC:llä viikonloppuna. Muuta ei tipu. Viinaa ja tupakkia et rahoita etkä vie kassissa ruokaa. Hän saattaa myydä antamasi saadakseen viinaa. Ei se päädy hänen vatsaansa välttämättä. Alkoholistilla on yleensä hyvin tarkka talous eli kaikki viinaan eikä mitään turhuuksiin, kuten ruokaan. Sano suoraan, että omaa lastaan ei kuulu kyniä ja siivestää tuolla tavoin. Se kasvattaa häpeää myös hänen puolellaan ja lisää hyvää syytä ryypätä. Sukulaisten lahjat maksat ja annat vain omissa nimissäsi. Hänen on haettava apua ongelmiinsa. Mikäli hän uhkaa itsemurhalla, kerro, että hän tekee sitä jo parhaillaan ryyppäämällä ja laiminlyömällä itsensä ja sinut. Etkä sinä halua avustaa hänen itsetuhossaan etkä halua hypätä hänen kanssaan samaan hautaan. Lääkäriin hänen pitää mennä ja oikeasti hakea apua. Ilmaista hoitoa on mm. AA-ryhmissä. Hänen tarvii vain mennä paikan päälle. Muussa tapauksessa hän sitten itse päättää marinoitua omissa liemissään ja vastaa seurauksista. Tällainen kova linja rauhoittaa sinun elämäsi. Se voi säikähdyttää hänet sen verran, että tilanne paranee. Sano asiat nätisti, mutta ole paskamaisen suora ja tosi puheissasi. Mieti etukäteen ja valmistaudu, ole aikuinen, kestä ja ole sitkeä, rakenna tulevaisuutta myös lapsesi kannalta.
Tuon toinen nimi on pohjaton kaivo.
Ostat sille kuun alussa ruokakassin, paljon esim kuivatuotteita ym helposti säilyvää sekä jotain sille lemmikille mitä nyt syökään. Ja sitten ei SENTTIÄKÄÄN rahaa. Ihan suoraan sanot, että et vastaa mihinkääm rahan ruikutus viesteihin tai puheluihin.
Mitä enemmän annat alkoholistille/peliongelmaiselle rahaa, sitä kovemmin hän juo/pelaa.
EI SENNTIÄKÄÄN ENÄÄ.
Älä vaan anna rahaa, piste.
ikävä tilanne kyllä. Itse olin juuri äitini kanssa kaksin ulkomaanreissulla ja puhuttiin kuinka mukavaa on, kun hän ja lapset pärjäävät niin hyvin itse, ettei kenenkään tarvitse miettiä avustuksia, perintöjä tai muita raha-asioita.
Hyvä teille, että olette saaneet rakennettua oman elämän. Parilla kaverilla on kans ikävä tilanne, jossa puolison perhe on kuppaamassa työssäkäyvää lapsiperhettä kuiviin. Vain kova linja auttaa.
Peliongelmaisille mikään raha ei riitä. Äitini pelasi aikanaan 60.000markkaa 2 kuukaudessa, hänellä oli hyvä eläke mutta aina oli rahat lopussa. En auttanut, loppui rahan vonkaaminen kun sanoin että hommaan edunvalvojan
Sanot äidillesi ei. On ihan kohtuullista, että luopuu lemmikkieläimistään, kun mielummin käyttää rahansa alkoholiin, tupakkaan ja pelivelkoihin. Kaikkea ei saa. Jotkut valitsevat lemmikkieläimet, jotkut taas tupakan+alkoholin+pelit.
Sinun tehtäväsi ei ole elättää äitiäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vanha ketju, mutta vastaan silti. Oma äitini tekee samaa, tosin ei ole ihan vielä eläkkeellä. En vaan käsitä miten hänelle käy järkeen pyytää rahaa minulta, kun on vielä kokoaikatöissä ja asuu yksin vuokralla eikä ole huollettavia lapsia, ei autoa, ei lemmikkejä jne. Meillä taasen on kaksi pientä lasta (3v ja vastasyntynyt), asutaan kalliimmin pääkaupunkiseudulla, auto maksettavana, kaksi koiraa, minulla opiskelut kesken. Jos jonkun pitäisi pyytää rahaa niin ehkä meidän häneltä, ei toisin päin. Mihin HITTOON yksi ihminen saa tuhlattua koko kuukauden palkan joka kuukausi? Melkein eläkkeellä eikä mitään omaisuutta ole kertynyt vaikka ollut koko ikänsä töissä.
Veikkaan pelaamista tai romanssia. Yllättävän moni aivan tavallinen ihminen on peliriippuvainen, pelaa kaikki rahansa ja ottaa vielä luottoa.
Pyydä seuraavalla kerralla nähtäväksi äitisi tiliote, kun hän pyytää rahaa. Sinähän haluat keskustella tarkemmin siitä mihin hän rahaa tarvitsee. Ehkä näet siellä omituisia siirtoja joillekin tuntemattomille tileille.
Mikä neuvoksi otsikointi on lisääntynyt, sama aloittaja?
Miten se perillinen voi toisen omaisuutta vastaan ottaa lainaa? Et vissiin koskaan ole juopon kanssa ollut tekemisissä? Ne maalaa kyllä taivaan pinkiksi, että saa haluamansa. Mutta välittömästi tulee se muuttuva tekijä (=addiktio) ja voit niillä lupauksilla pyyhkiä per..