Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mirtazapin tms. psyykelääke unettomuuteen?

Vierailija
24.02.2012 |

Olen ensi viikolla menossa lääkärille, olen kärsinyt jo 3kk unettomuudesta, johon ei "enää" nukahtamislääkkeet auta.

Olen kuullut/lukenut, että esim. mirtazapiiniä pieninä annoksina voidaan määrätä unettomuuteen. Hirveästi pelottaa nuo psyykenlääkkeet; en ole mielestäni masentunut, mutta unettomien öiden takia melko lopussa... Noh, ensi viikolla tiedän enemmän, mutta olisi kiva kuulla, onko kellään kokemusta tästä...

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut aikaisempia kommentteja mutta haluan kertoa sulle mirtatzapiniin liittyen että jokainen (yli 10ihmistä) mukaan lukien minä itse mirtatzapinia unettomuuteen käyttäneenä olen kärsinyt seuraavanlaisesta haittavaikutuksesta: älytön syömisen himo. Olen kirjaimellisesti pompannut sikeästä unesta ylös keskellä yötä sängystä ja saanut järkyttäviä ahmimiskohtauksia. Kaikki meni mitä kaapeissa oli, ja keho sen verran unessa että en tuntenut vatsan täyttymistä. Aamulla olin haljeta ylensyönnin kivuista.

Samaa esiintyi muilla tuntemillani mirtatzapinin käyttäjillä.

Viikon jaksoin tätä pelleilyä.

Lopetin lääkkeen.

Jos sulla on yhtään syömishäiriö taustaa yms ongelmaa syömisen kanssa niin älä käytä mirtatzapinia.

Sen ohjeen voin antaa.

Vierailija
42/68 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

30 vuotta unihäiriötä takana ja kaikkea kokeiltu. Henkilökohtaisia juttujahan nämä ovat. Itselläni tuo mirtatsapiini on kyllä siellä hyöty/haittalistan häntäpäässä. Midatsolaami auttanut parhaiten lääkkeistä. Ongelmana nopea toleranssin nousu. Kannabis kärkipäässä, mutta ikävä kyllä ei vielä helposti Suomesta reseptiä saa.

Kuten Käypä hoidossa mainitaan, oletko saanut unettomuuteesi psykoterapiaa? Eli mainitessasi "kaikki on kokeiltu", onko kokeiltu sitä mistä pitäisi aloittaa?

On. Kuten myös uniklinikat ja tutkimukset. Tuota terapiaa ei kovin moni tarvitseva tule saamaan kustannussyistä vaikka se ihanteellisinta olisikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle mirtatsapiini on toiminut parhaiten, eikä sen kanssa ole ollut ongelmia. Vaikka sanotaan, ettei se aiheuta riippuvuutta kuten ns. tavalliset unilääkkeet niin ei sitäkään pitemmän käytön jälkeen kannata lopettaa kuin seinään, kuten ei monia muitakaan pitkäaikaisia lääkkeitä. Minulle puolikas 15mg mirtatsapiinia on liikaa , 1/4 tai pienempikin murunen toimii parhaiten. Lääkkeen aloituksessa on todennäköisesti muutama päivä, että on pöhnäinen olo päivälläkin, mutta se menee ohi.

Pöhnäinen olo menee ohi, mutta tuhot aivokemiassa jäävät pysyviksi. No mikäs siinä. Niitä "hoidetaan" sitten taas uusilla mömmöillä.

Vierailija
44/68 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

30 vuotta unihäiriötä takana ja kaikkea kokeiltu. Henkilökohtaisia juttujahan nämä ovat. Itselläni tuo mirtatsapiini on kyllä siellä hyöty/haittalistan häntäpäässä. Midatsolaami auttanut parhaiten lääkkeistä. Ongelmana nopea toleranssin nousu. Kannabis kärkipäässä, mutta ikävä kyllä ei vielä helposti Suomesta reseptiä saa.

Kuten Käypä hoidossa mainitaan, oletko saanut unettomuuteesi psykoterapiaa? Eli mainitessasi "kaikki on kokeiltu", onko kokeiltu sitä mistä pitäisi aloittaa?

On. Kuten myös uniklinikat ja tutkimukset. Tuota terapiaa ei kovin moni tarvitseva tule saamaan kustannussyistä vaikka se ihanteellisinta olisikin.

Valitettavasti juuri näin. Mieluummin pilataan ihmisten kokonaisterveys kuin investoitaisiin oikeisiin asioihin. Mutta näillä mennään, viisaat osaavat hoitaa itseään pitkällä tähtäimellä oikein.

Vierailija
45/68 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään taitaa Ketipinor olla lääke, jota ensisijaisesti lääkärit kirjoittavat unettomuuteen. Ja sitten saa mukaansa esitteen ns. unihygieniasta, eli sellaista naistenlehtikamaa makuuhuoneen tuulettamisesta ja säännöllisestä unirytmistä jne.

Lääkkeiden vaikutus ja sivuvaikutukset ovat täysin yksilöllisiä, et voi mitenkään tietää ennen kuin itse kokeilet. Kannattaa ottaa ennen vapaapäivää, koska seuraavan päivän tokkura on yleinen haittavaikutus.

Melatoniini muuten kumuloituu elimistöön estrogeenin kanssa, eli jos käytät jotakin hormonivalmistetta, melatoniini ei ehkä ole turvallinen vaihtoehto, ja ainakin säännöllisessä käytössä mahdollinen päiväväsymys vain lisääntyy.

Itse olen vuorotyön sekoittamana syönyt yli 20 vuotta näitä perinteisiä nukahtamislääkkeitä, eli imovanea tai somnoria. Onneksi toleranssia ei ole kehittynyt, mutta ilman lääkettä en nukahda. Yritän sitten eläkkeellä taistella irti niistä.

Miten olet onnistunut saamaan Imovanereseptin noin pitkäksi aikaa? Olen kade. Minulle lääkärit eivät meinaa suostua sitä kirjoittamaan, vaan tuputtavat Mirtazapiinia, joka on minulle yhtä tyhjän kanssa. Ei siis auta nukahtamaan, mutta muuta en saa. Mitään väärinkäyttöä tms. minulla ei koskaan ole ollut, lääkärit perustelevat Imovanen myöntämättömyyden sillä, että siihen tulee riippuvuus. Mieluummin olisin vaikka riippuvainen, kunhan saisin nukkua...

Vierailija
46/68 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimi nukahtamiseen minulla hyvin, mutta väsytti myös aamulla ja päivällä. Syy tosin oli ehkä muualla kuin kyseisessä lääkkeessä. Lisäksi lihoin todella paljon lääkityksen aikana.

Samaan aikaan minulla oli käytössä myös SSRI-lääkitys keskivaikeaan masennukseen.

Nyt kun pahin on selätetty, pärjäilen tällä hetkellä ilman lääkitystä. Välillä tulee iltaisin käytyä ylikierroksilla mikä sitten vaikuttaa seuraavan päivän mielialaan ja jaksamiseen.

Tällä hetkellä pysyn hyvässä kunnossa harrastamalla melko paljon rauhallista, pitkäkestoista liikuntaa, ja syömällä monipuolisesti ja perusterveellisesti. Melatoniinia otan joskus tarvittaessa iltaisin, vaikka sen teho ei kummoinen olekaan.

Vierailija
47/68 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle mirtatsapiini on toiminut parhaiten, eikä sen kanssa ole ollut ongelmia. Vaikka sanotaan, ettei se aiheuta riippuvuutta kuten ns. tavalliset unilääkkeet niin ei sitäkään pitemmän käytön jälkeen kannata lopettaa kuin seinään, kuten ei monia muitakaan pitkäaikaisia lääkkeitä. Minulle puolikas 15mg mirtatsapiinia on liikaa , 1/4 tai pienempikin murunen toimii parhaiten. Lääkkeen aloituksessa on todennäköisesti muutama päivä, että on pöhnäinen olo päivälläkin, mutta se menee ohi.

Pöhnäinen olo menee ohi, mutta tuhot aivokemiassa jäävät pysyviksi. No mikäs siinä. Niitä "hoidetaan" sitten taas uusilla mömmöillä.

No tätä en ole huomannut. Minulla on kausittaista unettomuutta  ja nämä kaudet ovat kokoajan lyhyempiä, harvempia ja helpompia saatuani mirtatsapiinit niihin.

Vierailija
48/68 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään taitaa Ketipinor olla lääke, jota ensisijaisesti lääkärit kirjoittavat unettomuuteen. Ja sitten saa mukaansa esitteen ns. unihygieniasta, eli sellaista naistenlehtikamaa makuuhuoneen tuulettamisesta ja säännöllisestä unirytmistä jne.

Lääkkeiden vaikutus ja sivuvaikutukset ovat täysin yksilöllisiä, et voi mitenkään tietää ennen kuin itse kokeilet. Kannattaa ottaa ennen vapaapäivää, koska seuraavan päivän tokkura on yleinen haittavaikutus.

Melatoniini muuten kumuloituu elimistöön estrogeenin kanssa, eli jos käytät jotakin hormonivalmistetta, melatoniini ei ehkä ole turvallinen vaihtoehto, ja ainakin säännöllisessä käytössä mahdollinen päiväväsymys vain lisääntyy.

Itse olen vuorotyön sekoittamana syönyt yli 20 vuotta näitä perinteisiä nukahtamislääkkeitä, eli imovanea tai somnoria. Onneksi toleranssia ei ole kehittynyt, mutta ilman lääkettä en nukahda. Yritän sitten eläkkeellä taistella irti niistä.

Miten olet onnistunut saamaan Imovanereseptin noin pitkäksi aikaa? Olen kade. Minulle lääkärit eivät meinaa suostua sitä kirjoittamaan, vaan tuputtavat Mirtazapiinia, joka on minulle yhtä tyhjän kanssa. Ei siis auta nukahtamaan, mutta muuta en saa. Mitään väärinkäyttöä tms. minulla ei koskaan ole ollut, lääkärit perustelevat Imovanen myöntämättömyyden sillä, että siihen tulee riippuvuus. Mieluummin olisin vaikka riippuvainen, kunhan saisin nukkua...

Työterveyslääkäri uusii. Kerran vuodessa keskustellaan ja on kokeiltu muitakin, mutta nämä ovat ainoat joilla nukun ja olen seuraavana päivänä työkykyinen.

Koska toleranssia ei ole tullut, saan jatkaa.

Luulen että monelle vuorotyötä tekevälle nämä "riippuvaisuuslääkkeet" ovat ainoa vaihtoehto, minä en ainakaan meidän työpaikalla ole todellakaan ainoa pitkäaikaiskäyttäjä.

Vierailija
49/68 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisia tuhoja tarkoitat? Olen yrittänyt lopettaa mirtaa, koska halusin eroon ahmimisesta, mutta on ollut lievää paniikkia. En muista, onko se vain normaalitilani vai lääkkeen aiheuttamaa. Nyt otin yöksi pitkästä aikaa palasen, ja on päivälläkin ihan voimaton olo, ei jaksa edes puristaa kättä nyrkkiin. 

Vierailija
50/68 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokeillut lähes kaikkia unettomuuteen käytettäviä lääkeaineryhmiä ja tuo kuului minulla pahimpiin. Se veti aivot jumiin, sai syömään paljon, teki tunteettomaksi lukuunottamatta vitutusta, joka lisääntyi. Epäsäännöllisessä käytössä se tekee myös hirveän päiväväsymyksen ja krapulaisen olon, mistä syystä kaljan tissuttelu lähti joksikin aikaa käsistä. Jäi myös pientä mutta pysyvää näköhäiriötä.

Jos tuon lääkkeen aloittaa niin ei kannata tehdä sitä ainkaan silloin kun on töissä, joutuu ajamaan tai pitää muuten olla skarppina.

Paras lääke minulla on nukkumiseen ollut pitemmässä käytössä Opamox tai Xanor tai kertaluontoisessa käytössä Imovane. Imovanea saan reseptillä, bentsoja en ole edes uskaltanut pyytää vaan ostan ne laittomasti ettei lääkäri suutu.

Vierailija
51/68 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan jatkuva unettomuuskin (siis ilman lääkityksiä) aiheuttaa ruokahalun ja diabetesriskin kasvua. Suo siellä vetelä täällä.

Vierailija
52/68 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan 5mg Mirtazapiinia unettomuuteen (en saa mitenkään sitä pientä nappia neljään osaan) ja toimii. Nukahdan useinmiten hyvin ja pysyn jopa aamuyöllä unessa parin tunnin jaksoja!

Mutta ilmeisesti tämä lääke tekee sen että joinain päivinä nukahtaa väkisin  päikkäreille! Tänään menin hetkeksi pitkälleni 10.30 ja heräsin 13.30!! Nyt olen edelleen ihan tokkurassa ja on tosi kipeä, flunssainen olo. Mitenkähän tämän kanssa pystyy olemaan töissä?

Paino ei ole noussut grammaakaan eikä ole tarkoitus päästääkään nousemaan, haluan pysyä normaalipainoisena

Vierailija
53/68 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin apteekista et mirtan lihottava vaikutus perustuu siihen että aine vaikuttaa kylläisyyskeskukseen ja jos sitä ei tiedosta voi tulla ahmimista.

Itse aloitin mirtan nyt kokeiluna unettomuuteen ja otin puolikkaan. Tosi hyvin nukutti ja ehkä hieman väsynyt olo vielä on joten yritän jakaa 15mg tabletin kolmeen osaan ja otan illalla kolmanneksen.

Vierailija
54/68 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin kahtena peräkkäisenä iltana 7,5 Mg mirtzapiinia. Yöllä suu kuivui niin kamalasti, että piti ottaa vesihuikat puolen tunnin välein. Nuku siinä sitten. Tämä lääke on nyt kokeiltu.

Täytyy vaan totuttautua siihen, että keskimäärin viiden tunnin unet riittää. Sängyssä pyörin kyllä seitsemän tuntia.

Vierailija
55/68 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt mirtazapinia jo vuosia. Ensin oli lievää painonnousua. Mutta kun tunnistin tämän, sain nousun pysäytettyä. En muista, että olisi koskaan ollut tokkurainen olo aamulla. Eli minulle sopii hyvin ja toimii.

Huomattavaa on, että vaikutus tuntuu vaihtelevan ihmiskohtaisesti. Joten 100% varmuutta et saa kuin itse kokeilemalla.

Muutaman viikon koekäytön jälkeen lopettaminenkin on vielä helppoa. Helpompaa kuin monien unilääkkeiden.

Vierailija
56/68 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle aiheutti pirullisia painajaisia

Vierailija
57/68 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen käyttänyt Mirtazapinia unettomuuteen n 2 vuotta. Unettomuudesta olen kärsinyt koko aikusikäni eli melkein 30 vuotta. Minua tämä lääke on auttanut jonkin verran. 

Otan puolikkaan eli 7.5 mg suht säännölliseen aikaan n varttia ennen kuin haluaisin nukkumaan. Toimii yleensä kuin kello. Suuta lääke tosiaan kuivattaa, mutta huikka vettä auttaa juuri ennen nukkumaan menoa.

Itselläni paino nousi 10 kg, mutta olen nyt saanut pudotettua kolmisen kiloa koittamalla ajatella, että minun ei ole nälkä. Eli siis lääke nostaa ruokahalua/ syömähimoa, mutta koitan tunnustella kehostani, että olen nyt täynnä, en tarvitse ruokaa. Veden juominenkin auttaa.

On kyllä nostanut ainakin minun elämänlaatuani.

Vierailija
58/68 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pienellä annoksella mirtatzapinia käytetään nukahtamiseen (7,5mg). Suuremmilla masennuksen hoitoon, väsyttävyys ei lisäänny annosta nostaessa.

Monilla nostaa painoa reilusti.

Ei varsinaisesti nosta painoa. Lisää ruokahalua; jos ottaa esim klo 20:00 niin kl 21 on järkyttävä nälkä. Mutta jos on luja luonne tai painonnousu ei haittaa. 

Vierailija
59/68 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ensi viikolla menossa lääkärille, olen kärsinyt jo 3kk unettomuudesta, johon ei "enää" nukahtamislääkkeet auta.

Olen kuullut/lukenut, että esim. mirtazapiiniä pieninä annoksina voidaan määrätä unettomuuteen. Hirveästi pelottaa nuo psyykenlääkkeet; en ole mielestäni masentunut, mutta unettomien öiden takia melko lopussa... Noh, ensi viikolla tiedän enemmän, mutta olisi kiva kuulla, onko kellään kokemusta tästä...

Itsellä oli hirveä kiire töissä ja unettomuus jäi jotenkin päälle. Sain työterveyslääkäriltä mirtazapiinia lääkkeeksi unettomuuteen. Lääkärin ohje oli että 0,5 - 1 tablettia puoli tuntia ennen nukkumaan menoa. Otin sitten parin viikon ajan sen yhden tabletin joka ilta ja ihmettelin kun ei auta yhtään. Sitten joku kertoi, että toimii paremmin pienillä annoksilla ja rupesin ottamaan iltaisin vain puolikkaan. Ja johan alkoi auttamaan!

On siis minulla tepsinyt hyvin enkä huomannut mitään sivuoireita. En tarvitse sitä enää joka ilta, mutta edelleen otan sitä silloin tällöin

Vierailija
60/68 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ottanut masennukseen 30mg iltaisin elokuusta asti.

Ensimmäinen yö:

Pitkät yöunet, ei paljon muuta pystynyt tekemään kuin maata koko päivän.

Toka yö:

Parempi mutta väsynyt

Seuraavat 4 viikkoa:

Joka yö 10-12h unet, ruokahalu lisääntynyt huomattavasti erityisesti makenhimo. Pullaa, suklaata, suklaakeksejä heti aamusta

Sen jälkeen:

Yöunet alkoi tasaantumaan noin 9 tuntiin yössä, samoin ruokahalu alkoi tasaantua ja makeanhimo kadota. Ruokahaluni on silti suurempi kuin ennen mutta tämä on hyvä asia, koska ennen sitä olikin

liian vähän.

Nyt on paljon ollut stressiä ja nukun silti hyvin, tavallisesti tässä tilanteessa heräilisin aamuyöstä tai hyvin aikaisin aamulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yksi