Mirtazapin tms. psyykelääke unettomuuteen?
Olen ensi viikolla menossa lääkärille, olen kärsinyt jo 3kk unettomuudesta, johon ei "enää" nukahtamislääkkeet auta.
Olen kuullut/lukenut, että esim. mirtazapiiniä pieninä annoksina voidaan määrätä unettomuuteen. Hirveästi pelottaa nuo psyykenlääkkeet; en ole mielestäni masentunut, mutta unettomien öiden takia melko lopussa... Noh, ensi viikolla tiedän enemmän, mutta olisi kiva kuulla, onko kellään kokemusta tästä...
Kommentit (68)
Mirtatsapiini pelasti minut vakavasta masennuksesta ja unettomuudesta. Pari kuukautta oli selkeästi suurempi ruokahalu mutta sitten tasoittui.
Mulla levozin unettomuuteen ja zolpidem.ärsyttää ku pitää lääkkeitä syödä . Pitkä unettomuus takana
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 06:22"]
Olen viimeiset kaksi vuotta suurinpiirtein käyttänyt ketipinoria. Sitä käytetään yleisesti kaksisuuntaisen mielialahäiriön masennusjaksojen hoitoon ja masennukseenkin nykyään kuulemma. Syön sitä nykyisin 300mg päivässä. Aloitettiin 25mg:lla... Eli toleranssi kasvaa. Mutta kyllä se sitten toimiikin. Nukun nykyään paremmin kuin koskaan. Mutta lääke pitää muistaa ottaa ajoissa. Jos otan sen illalla kymmenen jälkeen, en meinaa päästä aamulla ylös.
Mulla myös siksi niin kova annos, että ketipinorilla hoidetaan myös masennustani.
[/quote]
Ketipinoria käytetään unettomuuteen yleensä 25 mg annoksella, jos annos on noin suuri kuin sinulla, on se määrätty muuhun tarkoitukseen. Kyse ei ole toleranssin kasvamisesta, vaan lääkkeen nk. terapeuttisesta alueesta: eri annoksilla on erilainen vaikutus.
On erittäin hyvä kokemus. Olen vuosikausia käyttänyt Imovanen tyyppisiä lääkkeitä, eikä niistä enää ole apua. Kuukausi sitten sain reseptin Mirtazapin 15mg. Otan siitä puolikkaan hyvissä ajoin ennen nukkumaan menoa ja juuri ennen nukkumaanmenoa puolikkaan Imovanea ja nukun kuin tukki ilman jälkiväsymystä. Pikkuhiljaa jätän Imovanen kokonaan pois, uskon lujasti että onnistun.
Käypä hoito kieltää kaikkien lääkkeiden käytön unettomuuteen. Ketipinorin suhteen pitää olla erityisen tarkka, sillä siitä tulee diabetestä ja monia muita sairauksia. Mirtazapiiniinkin on linkitetty vaikka mitä sairauksia. Käypä hoito tässä http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi50067
... kun te pilleristit ette kuitenkaan totuuteen usko.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 06:22"]
Olen viimeiset kaksi vuotta suurinpiirtein käyttänyt ketipinoria. Sitä käytetään yleisesti kaksisuuntaisen mielialahäiriön masennusjaksojen hoitoon ja masennukseenkin nykyään kuulemma. Syön sitä nykyisin 300mg päivässä. Aloitettiin 25mg:lla... Eli toleranssi kasvaa. Mutta kyllä se sitten toimiikin. Nukun nykyään paremmin kuin koskaan. Mutta lääke pitää muistaa ottaa ajoissa. Jos otan sen illalla kymmenen jälkeen, en meinaa päästä aamulla ylös.
Mulla myös siksi niin kova annos, että ketipinorilla hoidetaan myös masennustani.
Ketipinoria käytetään unettomuuteen yleensä 25 mg annoksella, jos annos on noin suuri kuin sinulla, on se määrätty muuhun tarkoitukseen. Kyse ei ole toleranssin kasvamisesta, vaan lääkkeen nk. terapeuttisesta alueesta: eri annoksilla on erilainen vaikutus.
Tästä syystä AstraZeneca on saanut kymmenien miljardien korvausvaatimukset: myydään offlabelina lääkettä, jota ei ole edes tutkittu unettomuuden hoidossa ja aiheuttaa lihomista ja diabetestä.
Ketipinor on selvästä Mirtaa tehokkaampi lääke nukkumiseen. Toki monilla Mirtakin riittää.
Vierailija kirjoitti:
MInullekin määrättiin Ketipinoria unettomuuteen. Olen syönyt vasta vähän aikaa. Onko siitä jotain haittavaikutuksia? Painonnousua?
Onhan siitä ... lue edes wiki https://fi.wikipedia.org/wiki/Ketiapiini
Ensimmäinen sopimus maksoin 520 miljoonaa http://www.genengnews.com/gen-news-highlights/astrazeneca-to-pay-520m-s…
ja tulevissa oikeudenkäynneissä on tulossa kymmenien miljardien korvausvaatimukset.
Kauheata myrkkyä! Itse unihäiriöisenä kaikki konstit kokeilleena kyllä mieluummin otan oikeiden unilääkkeiden ja bentsodiatsepiinien riskit kuin leikin noiden uusien muotinappien kanssa enää ikinä. Lääkärit jaksaa voivotella riippuvuuksista ja muista vaikka naurettavan pieni murto-osa päätyy väärinkäyttäjiksi jne. ja heillekin on keinot vieroitukseen yms. Tämä lääköreiden asenne haittaa jo asiallista kivunlievitystä jne. myös. Kukaan ei tiedä SSRI/SNRI-lääkkeiden pitkäaikaisvaikutuksista. Unilääkkeiden ajoittaiset lopettamisoireet eivät ole itselläni olleet mitään siihen verrattuna mitä unettomuus, tai esim. juuri mirtazapin on aiheuttanut.
Tässä olisi professorin video unettomuudesta
Video perustuu 3.12.2015 päivitettyyn Unettomuus Käypä hoito -suositukseen.
ESIINTYJÄ: Markku Partinen, suositusryhmän puheenjohtaja, professori,
neurologian erikoislääkäri, Helsingin Uniklinikka
TUOTANTO: Uutispalvelu Duodecim
Mistä teitä kaheleita vielä riittää jotka noita myrkkyjä syötte? Johan niistä alkaa olla tietoakin, eikä juuri mitään positiivista. Parhaimmillaan masennuslääkkeet aiheuttavat bipolaarisuutta sun muuta mukavaa. Joskus tuota mirtazapiinia kokeilin ja kyllä ei ollut levännyt olo aamulla.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut melatoniinia? Minulla se katkaisi viikkoja kestäneen unettomuusputken muutamassa yössä. Ei sivuvaikutuksia, ei tokkuraista oloa. Mirtazapin on aika raju lääke sivuoireiden puolesta (itselleni ainakin oli)ja siksi melkein suosittelen ensin kokeilemaan melatoniinia, siis jos et ole jo kokeillut.
Mutta ei tuota Mirtazapiiniakään pelätä kannata, tiedän monia joille se sopii hyvin.
Noiden psyykenlääkkeiden vaikutus on yksilöllistä. Minulle määrättiin Mirtazapinia univaikeuksiin, mutta minuun sen vaikutus on päinvastainen: ei nukuttanut, vaan minusta tuli ylienerginen. Valitettavasti ei laihduttanut vaan lisäsi ruokahalua ja lihotti kuten monella muulla.
Sitten kokeiltiin Ketipinoria ja se on auttanut nukahtamiseen (sairastan masennusta). Melatoniinia suosittelisin kokeilemaan, sitä saa marketeistakin.
30 vuotta unihäiriötä takana ja kaikkea kokeiltu. Henkilökohtaisia juttujahan nämä ovat. Itselläni tuo mirtatsapiini on kyllä siellä hyöty/haittalistan häntäpäässä. Midatsolaami auttanut parhaiten lääkkeistä. Ongelmana nopea toleranssin nousu. Kannabis kärkipäässä, mutta ikävä kyllä ei vielä helposti Suomesta reseptiä saa.
Vierailija kirjoitti:
melatoniiniä söin kuurin, tuloksetta..
Pelottaa juuri tuo painon nousu, ylipainon kanssa kamppailen muutenkin. Lisäksi mulla on aika vastuullinen työ, mutta toisaalta nukkumattomana voin myös tehdä virheitä..
Lähinnä pelkään, että jos lääkkeitä alan syödä, onko siltä tieltä paluuta?
Melatoniinin kanssa olen huomannut, että kun alkaa väsyttää, pitää heti mennä nukkumaan. Jos sinnittelee sen nukahtamishetken ohi valveilla, ei saa enää unta.
Vierailija kirjoitti:
30 vuotta unihäiriötä takana ja kaikkea kokeiltu. Henkilökohtaisia juttujahan nämä ovat. Itselläni tuo mirtatsapiini on kyllä siellä hyöty/haittalistan häntäpäässä. Midatsolaami auttanut parhaiten lääkkeistä. Ongelmana nopea toleranssin nousu. Kannabis kärkipäässä, mutta ikävä kyllä ei vielä helposti Suomesta reseptiä saa.
Kuten Käypä hoidossa mainitaan, oletko saanut unettomuuteesi psykoterapiaa? Eli mainitessasi "kaikki on kokeiltu", onko kokeiltu sitä mistä pitäisi aloittaa?
Minulle mirtatsapiini on toiminut parhaiten, eikä sen kanssa ole ollut ongelmia. Vaikka sanotaan, ettei se aiheuta riippuvuutta kuten ns. tavalliset unilääkkeet niin ei sitäkään pitemmän käytön jälkeen kannata lopettaa kuin seinään, kuten ei monia muitakaan pitkäaikaisia lääkkeitä. Minulle puolikas 15mg mirtatsapiinia on liikaa , 1/4 tai pienempikin murunen toimii parhaiten. Lääkkeen aloituksessa on todennäköisesti muutama päivä, että on pöhnäinen olo päivälläkin, mutta se menee ohi.
Nykyään taitaa Ketipinor olla lääke, jota ensisijaisesti lääkärit kirjoittavat unettomuuteen. Ja sitten saa mukaansa esitteen ns. unihygieniasta, eli sellaista naistenlehtikamaa makuuhuoneen tuulettamisesta ja säännöllisestä unirytmistä jne.
Lääkkeiden vaikutus ja sivuvaikutukset ovat täysin yksilöllisiä, et voi mitenkään tietää ennen kuin itse kokeilet. Kannattaa ottaa ennen vapaapäivää, koska seuraavan päivän tokkura on yleinen haittavaikutus.
Melatoniini muuten kumuloituu elimistöön estrogeenin kanssa, eli jos käytät jotakin hormonivalmistetta, melatoniini ei ehkä ole turvallinen vaihtoehto, ja ainakin säännöllisessä käytössä mahdollinen päiväväsymys vain lisääntyy.
Itse olen vuorotyön sekoittamana syönyt yli 20 vuotta näitä perinteisiä nukahtamislääkkeitä, eli imovanea tai somnoria. Onneksi toleranssia ei ole kehittynyt, mutta ilman lääkettä en nukahda. Yritän sitten eläkkeellä taistella irti niistä.
ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ OTA MIRTAZAPINIA! Itselläni alkoi ihan jäätävä syömisvimma, vedin päivässä normiruuan lisäksi parikin sipsipussia, karkkia ja muita herkkuja. Kokoajan oli järkyttävä nälkä ja pakottava tarve saada hyvää ruokaa ja herkkuja. Päivisin olo oli zombi ja syömisen lisäksi olisin vain halunnut nukkua kokoajan. Samanlaisia kertomuksia olen kuullut monilta muilta, joten en todellakaan suosittele kyseistä lääkettä.