Mirtazapin tms. psyykelääke unettomuuteen?
Olen ensi viikolla menossa lääkärille, olen kärsinyt jo 3kk unettomuudesta, johon ei "enää" nukahtamislääkkeet auta.
Olen kuullut/lukenut, että esim. mirtazapiiniä pieninä annoksina voidaan määrätä unettomuuteen. Hirveästi pelottaa nuo psyykenlääkkeet; en ole mielestäni masentunut, mutta unettomien öiden takia melko lopussa... Noh, ensi viikolla tiedän enemmän, mutta olisi kiva kuulla, onko kellään kokemusta tästä...
Kommentit (68)
Oletko kokeillut melatoniinia? Minulla se katkaisi viikkoja kestäneen unettomuusputken muutamassa yössä. Ei sivuvaikutuksia, ei tokkuraista oloa. Mirtazapin on aika raju lääke sivuoireiden puolesta (itselleni ainakin oli)ja siksi melkein suosittelen ensin kokeilemaan melatoniinia, siis jos et ole jo kokeillut.
Mutta ei tuota Mirtazapiiniakään pelätä kannata, tiedän monia joille se sopii hyvin.
melatoniiniä söin kuurin, tuloksetta..
Pelottaa juuri tuo painon nousu, ylipainon kanssa kamppailen muutenkin. Lisäksi mulla on aika vastuullinen työ, mutta toisaalta nukkumattomana voin myös tehdä virheitä..
Lähinnä pelkään, että jos lääkkeitä alan syödä, onko siltä tieltä paluuta?
Pari vuotta sitten minulla alkoivat vaihdevuodet. Se aiheutti minulle 3 kuukauden unettomuuden. Olin aivan loppu, kokeilin unilääkkeitä, nukahdin niillä korkeintaan 1,5 tunniksi. Parin kuukauden jälkeen lääkärini ei enää halunnut määrätä minulle unilääkkeitä.
Oli aloittanut jo hormonilääkityksen, mutta se ei vielä vaikuttanut. Olin aivan rasittunut, väsynyt ja sekaisin. Menin psykiatrille. Toisella käynnillä hän kirjoitti minulle Mirtazapinia. Otin ensimmäisenä iltana yhden pillerin, se vaikutti oudosti, jalkojani alkoi kauheasti sattua, minun täytyi väännellä niitä koko ajan. Tätä kesti noin tunnin. Sitten nukahdin - ja nukuin 6 tuntia. Mikä autuus! Seuraavana iltana otin taas yhden Mirtazapinin, jalkojani ei enää sattunut, ja nukuin 8 tuntia!. Otin yhden pillerin illassa pari kuukautta, sitten aloin vähentää, otin pari viikkoa 3/4 tablettia, sitten enää 1/2 tabletin muutaman viikon ja lopulta 1/4 tablettia muutaman viikon.
Koska nukuin koko ajan hyvin, tein tuon vähentämis- ja lopettamispäätöksen ihan itse. En tuntenut mitään riippuvuutta ja minulla oli helppo vähentää ja lopettaa lähetys. Lopetettuani minulla ei ollut mitään oireita. Ilmeisesti hormonilääkkeeni alkoivat vaikuttaa samassa, kun vähensin Mirtazapinia. Nyt olen nukkunut jo yli vuoden ihan normaalisti.
Tämä koski siis minua, jolla vaihdevuodet aiheuttivat unettomuuden. Mutta minulle Mirtazapin oli taivaan lahja.
Väsyttäviä masennuslääkkeitä käytetään myös uniongelmiin ja sitä on ihan turha surra tai murehtia. Nämä väsyttävät tosin usein kasvattavat ruokahalua tai keräävät nestettä kehoon. Nukahtamislääkkeet tuskin korjaavat noin pitkään jatkunutta ongelmaa ja niihinhän kehittyy riippuvuus. Eivät ne ole sen vähempää psyykelääkkeitä kuin muut keskushermostoon vaikuttavat lääkkeet.
Kannattaa tosin käydä jollain unilääketieteeseen perehtyneellä lääkärillä, joita löytyy ainakin suurista kaupungeista.
kun en mitään selvää syytä unettomuuteeni keksi. Olen "vasta" nelikymppinen, mutta voihan ne vaihdevuodet alkaa varhainkin?
ap
noita lääkkeitä pelätä tarvitse, niistä voi olla mieletön apu oikein käytettynä.
Itse olen nukkunut 7,5mg Mirtazapiinilla todella syvät ja hyvät unet. Lääkäri kirjoitti 15mg tabuja, mutta tuo annos oli minulle liikaa. Liikaa siten että uni olisi jatkunut helposti aamupäivään. Puolittamalla (urallinen tabu) 15mg, heräsin aamulla ihan kuin "normaalit ihmiset", ja päivällä toimintakyky oli oikein hyvä.
Olen kokeillut nimenomaan unettomuuteen useita erilaisia nukahtamis- ja muita lääkkeitä. Esim. tuo Melatoniini oli minulle yhtä tehokas kuin C-vitamiini.
Sain mirtazapiinia noin kuukausi sitten vuosia jatkuneeseen yöheräilyyn. Otan neljäsosan pilleristä, ja toimii hyvin. Kokeilin jokunen vuosi sitten, mutta silloin otin lääkärin määräyksestä kokonaisen tabletin. Tuolloin olin aivain tokkurassa seuraavana päivänä, ja lopetin lääkkeen ottamisen alle viikossa. Tämänkertainen lääkäri kertoi, että lääkkeellä on käänteinen vaikutus, mitä pienempi annos, sitä paremmin vaikuttaa nukkumisongelmissa, ja isompi annos psyykenlääkkeenä. Nyt neljäsosatabletilla en ole huomannut muita sivuvaikutuksia (herkkuja on tehnyt mieli aina, mutta paino ei ole nyt noussut enempää kuin kuin muulloinkaaan) kuin että viimeisen viikon ajan maha on ollut aivan kuralla. Mietin, johtuuko lääkkeestä vai onko joku pöpö?
Älä ota mirtazapiinia! Itse erehdyin ja painoa + 20 kg.
Olen viimeiset kaksi vuotta suurinpiirtein käyttänyt ketipinoria. Sitä käytetään yleisesti kaksisuuntaisen mielialahäiriön masennusjaksojen hoitoon ja masennukseenkin nykyään kuulemma. Syön sitä nykyisin 300mg päivässä. Aloitettiin 25mg:lla... Eli toleranssi kasvaa. Mutta kyllä se sitten toimiikin. Nukun nykyään paremmin kuin koskaan. Mutta lääke pitää muistaa ottaa ajoissa. Jos otan sen illalla kymmenen jälkeen, en meinaa päästä aamulla ylös.
Mulla myös siksi niin kova annos, että ketipinorilla hoidetaan myös masennustani.
Älä tule suosittelemaan ketipinoria kenellekään unettomuuteen..
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 07:50"]
Älä tule suosittelemaan ketipinoria kenellekään unettomuuteen..
[/quote]
Miksei?
MInullekin määrättiin Ketipinoria unettomuuteen. Olen syönyt vasta vähän aikaa. Onko siitä jotain haittavaikutuksia? Painonnousua?
Toimi unettomuuteen loistavasti. Ei painonnousua eikä juurikaan muitakaan ongelmia. 6kk käytin.
Mieheni on saanut nukahtamislääkkeeksi mirtatzapiinia 45 mg. Olen muutaman kerran kokeillut unilääkkeeksi, mutta sain molemmilla kerroilla hirveitä painajaisia. Ei tee mieli kokeilla enää.
Melatoniini sama kun ottaisit buranaa...
Mulla meni tota psykiatrisella osastolla joku pari kuukautta, otin lääkeen illalla klo 8, siinä 9 maissa menin nukkumaan, heräsin seuraavana päivänä noin klo 12-14, olin kuin zombie johonkin kuuteen asti, pari tuntia normaalioloa ja sit olikin jo aika ottaa se lääke taas, olipa kivaa elämää tollanen, en suosittele.
Mirtazapinilla nukahtaa kyllä ihan varmasti. Itse käytän silloin tällöin, sain lääkäriltä 15 mg, josta otan aina puolikkaan ja nukun kuin tukki. Saattaa kyllä väsyttää seuraavana päivänä, etenkin jos ottaa liian myöhään. Itse olen huomannut, että jos otan monta kertaa viikossa lääkkeen (käytän nykyään ehkä pari kertaa kuussa) niin se nostattaa ruokahaluja. Tekee siis mieli ahmia ihan koko ajan vaikka maha olisikin täynnä.
Mulle Mirtatsapiinit eivät tuoneet mitään ahmimista eikä painonnousua ja olen käyttänyt 7 vuotta. Painan edelleen 56 kiloa. Mutta eivät auta unettomuuteen jos ottaa vuosia. Lääkärit väittävät ettei Mirtatsapiiniin tule toleranssia, kyllä tulee. Minulla eivät auta nykyään enää unettomuuteen.
ei ole auttaneet nukkumaan. Zombie olo, ja masennus pahentunut.en ole käyttänyt pariin vkoon, ja tuntuu paremmalta. Tosin en edelleenkään nuku.
pienellä annoksella mirtatzapinia käytetään nukahtamiseen (7,5mg). Suuremmilla masennuksen hoitoon, väsyttävyys ei lisäänny annosta nostaessa.
Monilla nostaa painoa reilusti.