Taisin anoppin tehä virheen
Miniäni ja poikani olivat synnyttämässä ja minun oli määrä hoitaa heidän koira.Koiraa hoitaessa sain päähänpiston ja siivosin koko talon lattiasta kattoon.Sitten vielä sinä päivänä kun nuori perhe pääsi kotiin,olin siellä heidän kotonaan vastassa...Voih,olinko liian tunkeileva?Miniäni ilmeestä olisin voinut päätellä että olin...-anoppi-
Kommentit (46)
jos anoppi joskus tarjoutuisi tekemään edes jotain meidän eteemme. Siivousavusta olisin erittäin kiitollinen. Ymmärrän toki, että kaikki eivät olisi, varsinkin jos anoppi on kova tutkimaan toisten nurkkia jos millä tekosyyllä.
Voisit sanoa miniällesi että olet pahoillasi jos pahoitit hänen mielensä siivoamalla ja olemalla vastassa, mutta olit niin kovin innoissaan heidän puolestaan ja halusit auttaa. Tästä lähtien et kuitenkaan tee vastaavaa kuin heidän pyynnöstään.
Eiköhän se tolla tokene. Jos pyydät anteeksi ja sanot ettei tapahdu toiste, miniä tajuaa että halusit vain omalla tavallasi auttaa eikä vedä herneitä niin pahasti nenään.
että et siivonnut, koska eivät itse osaisi. Ajattelit vaan purkaa omaa innostustasi johonkin heille hyödylliseen. Sano vaikka, että tajusit kun tulivat, että taisit kuitenkin vähän astua varpaille tuossa innostuksen puuskassa ja pahoittelet. Mutta sitten sano, että voit kyllä jatkossa auttaa, jos on tarvetta. Eiköhän ne lepy. Tärkeintähän on, että jos miniä nyt näytti pahoittavan mieltä, niin sanot mitä ajattelet, että ymmärrät.
Katsos saattaahan se tuore äiti ottaa tuon siivoamisen vähän arvostelunakin kodin pitoa kohtaan.
oisin todella iloinen tuollaisesta. Kunhan ei olisi tongittu paikkoja vaan oikeasti siivottu. Arvostaisin.
sano ihan vilpittömästi vaan miniälle, että "anteeksi kun en kysynyt lupaa siivoamiseen". Ja sitten miniä voi vastata siihen miltä hänestä on tuntunut. Älä pane sanoja hänen suuhunsa tyyliin "ajattelin että ilahtuisit" tms.
Ja sit se episodi on sillä ohi :)
yritti tulla toiselta puolelta Suomea kahdeksi viikoksi meille kyläilemään ja hoitamaan esikoista heti kun oltaisiin tultu laitokselta kotiin kuopuksen kanssa. Kielsin tulemasta, koska halusin ehdottomasti viettää nuo tärkeät hetket, ja isyysloman ihan vain oman perheen kesken. Anoppi loukkaantui, mutta mitä sitten? Kyse on kuitenkin MEIDÄN perheestä, ei hänen haluistaan tai toiveistaan. On sittemmin tointunut ja hyvissä väleissä ollaan. Onneksi sain avattua suuni ja kerrottuani oman mielipiteeni.
Eli ap:lle voin kertoa, että kyllä miniällä oli oikeus suuttua sinulle, minä ainakin olisin loukkaantunut.
Miniäni ja poikani olivat synnyttämässä ja minun oli määrä hoitaa heidän koira.Koiraa hoitaessa sain päähänpiston ja siivosin koko talon lattiasta kattoon.Sitten vielä sinä päivänä kun nuori perhe pääsi kotiin,olin siellä heidän kotonaan vastassa...Voih,olinko liian tunkeileva?Miniäni ilmeestä olisin voinut päätellä että olin...-anoppi-
Kuulostaa siltä, että miniäsi on ehkä hieman loukkaantunut ja se hänelle suotakoon. Kuitenkin se että mietit ylititkö rajasi niin kertoo siitä, että mitään ei ole pilattu. Eli ehkä seuraavalla kerralla voit kysyä, jos apua tarvitaan siivoamisessa tms. Tuo tapahtuma tietysti, se että he olivat synnyttämässä, oli tietenkin niin ainutkertainen tapahtuma, että toisaalta tuollainen "siivousyllätys" sopi tuohon tilanteeseen kun ehkä synnytykseen on lähdetty sotkuisesta kodista ja muutenkin siistiin kotiin on tosi kiva tulla kun on ollut synnyttämässä. Sanoisin että dont worry, ens kerralla paremmin :)
Halusit tehdä hyvää, siivosin koko kämpän viimeisen päälle.
Mutta, meille esikoisen kotiintulo oli henkisesti jostain syystä valtavan iso juttu. Nyt ollaan meidän kotona, meidän perhe. Jostain syystä se vain oli hurjan ikimuistoinen hetki. Oltiin molemmat (mieheni ja minä) tosi herkkinä silloin.
Olisi ollut mykistävän ikävää huomata että anoppi on jakamassa sitä hetkeä, vaikka oikeasti anoppiani rakastan ja hän on meille valtavan tärkeä ihminen. Enkä olisi huomannut siinä synnytyksen jälkeen hormoneista sekaisin yhtään pätkää onko kämppää siivottu vai ei.
Älä, anoppi hyvä, pahoita mieltäsi. Älä ole anoppiuden prototyyppi alkamalla marttyyrivalituksia. Miniäsi varmasti pitää sinusta entistä enemmän jos seuraavan kerran tavatessanne olet ihana oma itsesi etkä mullitteleva marttyyri. Eiks joo?
Anna miniälle ja koko pienelle uudelle perheelle aikaa. Heillä on maailma juuri mullistunut.;)
Jos et möyhännyt kaappeja, vaan imuroit, pesit lattiat, vessan ja siivosit keittiön. Olisin todella otettu, jos olisit tonkinut kaapit ja järjestellyt ikkunalaudat uudestaan, ei hyvä.
Minusta oli hienoa, että olit vauvaa vastassa. Todella hienoa. Vaikutat kiinnostuneelta heidän elämästään!
Mutta tiedätkö mitä, minusta on todella hienoa, että kysyit asiaa täältä. Se tarkoittaa, että olet valmis oppimaan ja myöntämään virheesi.
Piste siitä!
Sen sijaan sain tulla kotiin, jonka mies oli sairaalassaoloni aikana ehtinyt sotkea käsittämättömään kuntoon. En ollutkaan tajunnut miten paljon mä koko ajan korjaan sen jälkiä.
Vastaanottajaa en kyllä minäkään kaivannut, siitä olisin varmaan harmistunut, ainakin jo anoppi ei olisi tajunnut pian häipyä.
Mun mielestä sun kannattaisi kysyä miniältä pahoittiko hän mielensä. Ja pahoitella tarvittaessa. Voisi auttaa välejänne pysymään hyvinä.
Voikun joku anoppi tai kuka vaan tulisi ja siivoaisi talomme lattiasta kattoon!
En ole mikään natsi, mutta jotenkin tuntuu että aina jää korjailtavaksi jotain eikä se joku muu siivoa meillä niin kuin minä haluaisin. Joku vessan pesu olisi ok ja mukavaa, mutta muuten en haluaisi että siivotaan. Vielä vähemmän haluaisin, että anoppi tai ylipäätään kukaan olisi vastassa, kun tullaan synnytyslaitokselta kotiin. Haluan tulla rauhassa vauvan kanssa.
En äitiä sen paremmin kuin anoppiakaan. Ulkopuolinen siivousfirma on eri, kun ovat kasvottomia ammattilaisia, ei hävetä oma possuttelu niin paljon tai liian henkilökohtaisten tavaroiden näkeminen. Varsinkin hormonihuuruissa kaikenlainen omalle reviirille tulo olisi varmaan erikoispaha juttu. Jos olet pessyt vessanpöntön ja pyyhkinyt keittiön tasot ja lattian, niin se on vielä ok, mutta vaatteiden laskostelu kaappeihin yms. ei ole ok.
Hienoa kuitenkin, että olet innoissasi lapsenlapsestasi ja lapsesi perheestä.
En ole mikään natsi, mutta jotenkin tuntuu että aina jää korjailtavaksi jotain eikä se joku muu siivoa meillä niin kuin minä haluaisin. Joku vessan pesu olisi ok ja mukavaa, mutta muuten en haluaisi että siivotaan. Vielä vähemmän haluaisin, että anoppi tai ylipäätään kukaan olisi vastassa, kun tullaan synnytyslaitokselta kotiin. Haluan tulla rauhassa vauvan kanssa.
tässä maassa. Oman suvun kesken joutuu miettimään onko pahastikin jaloissa kun auttelee ja on osa uuden perheenjäsenen tuloa. Oma anoppini saisi olla kotonani kuin omassaan.
Mun mielestä imurointi ja lattioiden pesu olisi ok, mutta tavaroiden järjestely yms. jo liikaa..ja se että olit vastassa olisi vielä ok, mutta ihan pikainen vauvan kurkkaaminen ja onnittelut riittää jos varta vasten ei pyydetä jäämään.
..että anoppini olisi kotonamme siivonnut, saati olisi vastassa laitokselta kotiin tullessamme. Oma anoppi kun ei taatusti jättäisi siivoamista pelkkään imurointiin, lattian pesuun ja pölyjen pyyhkimiseen. Viimeksi meillä lastenhoitoapuna ollessaan oli pesemällä pessyt pyykkiämme, josta oli erikseen sanottu: älä pese, me pestään pyykkimme itse. Samoin oli sit tunkenut ison mattomme pyykkikoneeseemme miettimättä, kestääkö kone sitä, vaiko eikö. Samoin anopillani on tapana tutkia kaappimme ja tavaramme ja sit koko miehen suku kuulee, mitä hän on nähnyt tai kuullut. Ei kiva.
Toinen synnytys on lähestymässä piakkoin ja totisesti TOIVON, ettei anoin tarvitse tulla meille esikoistamme hoitamaan, kun hän ei varmasti tajua lähteä, kun mä vauvan kanssa kotiudun sairaalasta. Ei olisi kivaa tulla yöllä imettämään olkkariin vauvaa, kun anoppi "nukkuisi", eli kyttäisi vieressä, miten homma sujuu..
Anoppeja on toki monenlaisia, mutta nämä kokemukset tosiaan omasta anopistani.
eli minun äitini tuli meille noin kaksi viikkoa vauvan syntymän jälkeen, ajoi meidät ulos, rupesi imuroimaan ja tuuletti kodin. Se oli IHANAA. Olin niin vauvahuuruissa, että yllätyin ikkunoiden avaamisesta:)
En tiedä kyllä, miten suhtautuisin, jos minun anoppini alkaisi meillä siivoamaan. Onneksi sellaista ei tule kyllä tapahtumaan.
miten itse suhtautuisit jos joku kävisi sun lomareissun aikana siivoamassa talon?
Tarkoituksesi oli hyvä ja ison työn teit...mutta ilmeisesti tulit nyt miniän reviirille. Jokainen nainen on emäntä omassa kodissaan. Jos oli sovittu vaan koiran hoidosta niin olisit tehnyt vain sen mitä oli sovittu.
olisin tosi kiitollinen,jos olisin miniäsi.