Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihana tupakka?

23.02.2012 |

Mmmm, ihana tupakka! Miksi niin moni polttaisi, jos se ei olisi ihanaa? Tupakka tuo hyvän olon tunnetta. Osa tupakoijista saattaa palkita itseään henkosilla ”nyt olen kyllä ansainnut tupakan”. Tupakka on myös ystävä, joka kulkee rinnalla elämän tyrskyissä. Tupakan voi polttaa iloon, suruun, suuttumukseen…

Mutta mistä on kyse? Moni tupakoitsija kuitenkin haluaisi lopettaa polttamisen, mutta se onkin yllättävän vaikeaa. Pitäisikö tupakkaa kieltää kokonaan lailla vai onko se jo nyt liian rajoitettua?

Oletko sinä onnistunut vähentämään tai lopettamaan tupakoinnin, kerro meille miten?

Baareissa ei saa enää polttaa ja kassat ovat tehneet mielikuvamainonnasta ja ostamisesta haastavampaa. Ovatko nämä uudistukset vaikuttaneet valintoihisi vai vaan saaneet pinnan kireälle?

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n työntekijät Paula ja Meri ovat mukana keskustelussa 15.30 asti. Katso lisää profiileista tai www.ehyt.fi

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakointi ei tee kenestäkään ihmisestä huonompaa kuin toisesta ja tämä koko keskusteluketju kuulostaa nyt ylemmyydentuntoiselta jeesustelulta. Tupakoivat ihmiset eivät ole kakkosluokan kansalaisia vaikka te yritättekin heitä nyt demonisoida jotenkin. t. tyytyväinen tupakoiva

yhteiskunta joutuu maksamaan hurjat sairaanhoitokulut kun keuhkoahtaumatautejanne, suunne sairauksia ja keuhkosyöpiänne hoidetaan. Maailman sademetsiä hakataan teidän riippuvuutenne takia. Lisäksi monet teistä pilaavat hengitysilmaani pahanhajuiseksi. Kyllä minä ainakin olen vihainen teille tupakoitsijoille siitä, että tupakoitte. Sinäkin voisit lopettaa.

Vierailija
22/44 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On pitkälle oikeassa röökin polton motiivin suhteen - se on usein tapa hallita tunteita ja järjestää/rytmittää päivää, jonka saattaa muuten pelätä repeävän kaaokseksi.

Poltin itse tupakkaa 14v-33v, tosin tässä välissä oli pitkiä polttamattomia kausia. Jokapäiväistä tupakka oli siinä 15-28v, muutama kuukauden-parin tauko silloin tällöin. Nyt en ole tupakoinut sitten kesän 2007. Muutin silloin yhteen mieheni kanssa, hän ei voi sietää polttamista. Seurusteluaikanani poltin silloin tällöin savukkeen, jos emme olleet tapaamassa sinä päivänä.

Mulla on siis pitkä kokemus röökaajana. Välillä tupakka oli vain tapa, välillä sitä himoitsi, välillä se liitti jengiin. Kaikennäköistä se symboloi. Raskaassa työssä se oli tauon palkkio.

Nyt en enää voisi kuvitellakaan polttavani... Ei tee mieli yhtään, se tuntuu kuin vieraalta elämältä. Pitkään kuitenkin sanoin, että olen aina tupakoitsija, vaikka en polttaisi. Mieheni lisäksi toinen motiivi oli - outoa kyllä - se, että oma äitini lopetti tupakoinnin ollessaan 64v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikille osallistujille. Oli hyvä ja vilkas keskustelu!

Moikka moi!

Vierailija
24/44 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen kasvattaa lapsensa niin, ettei lapsi tule ikinä edes kokeilemaan tupakanpolttoa. Minä olen kasvattanut lapseni niin, että olen aivan satavarma, ettei lapsi ala tupakoimaan. Suosittelen samaa muille.

Vierailija
25/44 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen kasvattaa lapsensa niin, ettei lapsi tule ikinä edes kokeilemaan tupakanpolttoa. Minä olen kasvattanut lapseni niin, että olen aivan satavarma, ettei lapsi ala tupakoimaan. Suosittelen samaa muille.

Vierailija
26/44 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahan meille muillekin kasvatusmetodisi:

Ensinnäkin olen itse aina ollut tupakoimaton, enkä ole myöskään kokeillut tupakkaa. Olen myös valinnut itselleni tupakoimattoman puolison.

Olen pienestä pitäen valistanut lasta tupakan haitoista. Kouluiässä olemme etsineet asiasta yhdessä tietoa ja keskustelleet tupakan haitoista ja siitä, miten kieltäytyä tupakasta tilanteessa, jossa ryhmä painostaa tupakan kokeiluun. Kasvatus tupakoimattomuuteen kuuluu tiiviisti siihen, että lasta kasvataan noudattamaan kaikessa terveellisiä elintapoja: syömään terveellisesti, huolehtimaan esim. hampaistaan hyvin ja liikkumaan paljon.

Vierailija
27/44 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen aivan satavarma, ettei lapsi ala tupakoimaan. Suosittelen samaa muille.

Lähinnä tulee mieleen, että olet opettanut heidät polttamaan ruohoa. Silloin ei varmaan tupakka kiinnosta.

Vierailija
28/44 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahan meille muillekin kasvatusmetodisi:

Ensinnäkin olen itse aina ollut tupakoimaton, enkä ole myöskään kokeillut tupakkaa. Olen myös valinnut itselleni tupakoimattoman puolison. Olen pienestä pitäen valistanut lasta tupakan haitoista. Kouluiässä olemme etsineet asiasta yhdessä tietoa ja keskustelleet tupakan haitoista ja siitä, miten kieltäytyä tupakasta tilanteessa, jossa ryhmä painostaa tupakan kokeiluun. Kasvatus tupakoimattomuuteen kuuluu tiiviisti siihen, että lasta kasvataan noudattamaan kaikessa terveellisiä elintapoja: syömään terveellisesti, huolehtimaan esim. hampaistaan hyvin ja liikkumaan paljon.

Vierailija
29/44 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen aivan satavarma, ettei lapsi ala tupakoimaan. Suosittelen samaa muille.

Lähinnä tulee mieleen, että olet opettanut heidät polttamaan ruohoa. Silloin ei varmaan tupakka kiinnosta.

Vierailija
30/44 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa mukaan keskusteluun minunkin puolestani. - Meri

Mitä mieltä olette polttamisesta raskauden aikana?Entä raskaus ja passiivinen tupakointi?

Vierailija
31/44 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riittää minulle.

Vierailija
32/44 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskauden aikana polttavat kammoksuttavat. Olen itsekkin joskus aikoinaan polttanut joten tiedän sen lopettamisen olevan vaikeaa. Ja toisaalta tiedän että äiti voi tehdä paljon pahempiakin asioita kuin polttaa raskaana.

Vierailija
33/44 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...uuden tupakkalain vaikuttavan tupakointia vähentävästi? Ehkei se saa tupakoijaa lopettamaan, mutta voi kenties ehkäistä nuorilla tupakoinnin aloittamista.

Vierailija
34/44 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimistolla :)

Vierailija
35/44 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä bussihommia kestä ilman tupakkataukoja :)

Vierailija
36/44 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisaalta kahvi on vanhojen juoma ja nuoret juovat energiajuomia.

Tupakointia esiintyy lähinnä ammattikouluissa ja armeijassa.

Kitkemällä ammattikouluja ja varusmiespalveluksia saadaan tupakointi vähenemään rajummin, kuin nykyisillä muutoksilla.

Peruskoulua voisi jatkaa 18 ikävuoteen. Ammattikoulut vasta myöhemmäs. Moni aloittaa tupakoinnin ammattikoulussa. Varuskunnissa tulisi olla tupakointikielto ja myyntikielto kokonaan.

Vierailija
37/44 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lopetin tupakoinnin jo raskauden suunnitteluvaiheessa, enkä ole ainuttakaan tupakkaa polttanut sen jälkeen (tästä 3,5 vuotta aikaa ja ehdin polttaan melkein 10 vuotta.) Mielestäni on törkeää polttaa lapsi sylissä, autossa tai iso maha pystyssä! Joka kerta kun näen äitejä polttamassa tekisi mieleni hakea heiltä lapsi pois. Olen kuullut, että on olemassa video jossa näytetään miten tupakka vaikuttaa mahassa olevaan sikiöön. Haluaisin, että tuo video näytettäisiin pakollisena kaikille raskaana oleville ensimmäisillä viidellä neuvolakäynnillä.

Vierailija
38/44 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai nykyään enää kukaan fiksuna itseään pitävä ihminen tupakoi. Hölmöjen hommaa.

Vierailija
39/44 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä bussihommia kestä ilman tupakkataukoja :)

Jotkut kestää paremmin kuin toiset. Riippuvuus ei katso siviilisäätyä ja ammattia. Mutta, jokatapuksessa tässäkin pitäisi noudattaa tupakkalakia.

Vierailija
40/44 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen raskauden varmistumista vielä poltin säännöllisesti, mutta lopetin kokonaan heti kun sain tietää odottavani lasta...

Ennen sitäkin oli ollut muutama lopetusyritys, mutta tällä kertaa päätös piti hyvästä syystä :)

Nyt lapsonen lähenee jo 2-vuotta, mutta vieläkään en ole sortunut.... enkä sorrukkaan :)

Nykyään ällöttää ihmiset jotka polttaa ja varsinkin lasten lähellä... sen verran pitää olla itsekuria, että jos on pakko polttaa niin tekisivät sen sitten edes lapsilta piilossa...