Lapsen hyväksikäyttö, onko kellään omakohtaisia
kokemuksia?
Kuinka tilanteesta selviää, jos hyväksikäyttäjä on ollut joku läheinen?
Miten jatkaa elämää? Voiko tästä edes selvitä?
Kommentit (94)
jos ko. lapsi niin hakekaa vain terapiaa.
Jo maahanmuuttaja naisillekin saatavilla terpiaa niin pitää suomalaisillekin järjestyä
Ehkä tämä joskus helpottaa. Mutta emme ymmärrä kuinka kohtaamme pahantekijän. Kuinka pahantekijän puoliso esimerkiksi kestää asian vai onko hän tiennyt ja peitellyt asiaa. Läheisen ihmisen kuolemakin olisi helpompi kestää kuin hänen tekemänsä pahuus.
emme tiedäkään, voiko mummoon luottaa. Emme tiedä onko isoäiti asiasta tiennyt, ennen kuin kysymme.
Lapsi sanoi meille, ettei halunnut kertoa, ettei isoisä joudu vankilaan tai isoäiti kuole, kun asiasta kuulee.
Tekijä on ollut läheisin tälle lapselle meidän lapsista. Tämä lapsi on nimenomaan ollut näiden isovanhempien läheisin. Ei niinkään pienemmät sisarukset. Nimenomaan olen järkyttyneenä miettinyt lapseni tunteita ja kuinka hän itse on voinut haluta pitää isoisään edes yhteyttä. Isoisä on alkoholisti ollut aina ja meidän yhteydenpitomme on siksi ollut aika vähäistä. Enemmän isoäiti on meillä ollut ja lasten kanssa viettänyt aikaa. Alkoholistin kanssa ei lapsia ole yksin jätetty vaan isoäiti on aina ollut paikalla kaikkien lasten siellä ollessa. Mutta on hetkiä täytynyt tietenkin olla, että isoäiti on vaikka tehnyt ruokaa pienempien lasten kanssa ja tämä vanhin on ollut vaikka isoisän kanssa puita pinoamassa kellarissa.
Kun ei ole ollut sellaista mitään, mistä olisimme voineet ajatella, ettemmekö olisi voineet jo kouluikäistä lasta mummilaan luottaa yökylään, kun lapsi on sinne itse halunnut mennä.
Lue ajatuksella edelliset viestini. Kyllä olemme totuuden myöntäneet ja lapselle sanoneet, että asiaa ei vain hyssytellä vaan käsitellään. Eikä minulla juuri nyt ole voimia miettiä asiaa kuin meidän kohdaltamme. Aiemmin kerroin jo, ettei erakkomaisen alkoholistin luona ole ihmisiä pahemmin vieraillut eikä hän ole paljoa ihmisiä tavannut. Lapsillamme ei ole serkkuja eikä ole ollut tilanteita, jolloin meidän nuoremmat lapset olisi olleet siellä yksin.
Katsomme nyt kuinka lapsemme terapia edistyy ja mitä hän kokee tärkeäksi , että tehdään. Ei hän juuri nyt ainakaan ole siinä kunnossa, että kestäisi raskasta oikeustutkintaa. Asia ei vanhene vaikka me koitamme "parantua" päiviä tai viikkoja.
Meillä on elämässämme muutakin raskasta juuri nyt. Tätä tilannetta emme olisi enää halunneet tähän kannettavaksi. Mutta tämä on nyt meidän taakkanamme ja me sen kannamme. Ei ole muuta vaihtoehtoa.
Kovasti täällä muut puhuvat, että mummun on täytynyt tietää. Minä olen vahvasti eri mieltä. Lapseni joutui hyväksikäytön uhriksi pienenä, ja minulla ei todellakaan ollut asiasta mitään vihiä, vaikka varmaankin kaikki ajattelivat, että äidin on täytynyt asiasta tietää. Ei kerta kaikkiaan tullut mieleenkään. Luotin niin täysillä läheisiini. Olivat kaikki mielestäni aivan täyspäisiä ja mukavia. Ja kuitenkin tuo hyväksikäyttö tapahtui oman kattoni alla! Minun, jonka olisi kuulunut pystyä varjelemaan lastani kaikelta pahalta! Vaikka lapseni tuntuu toipuneen asiasta aika hyvin, kannan tuota valtavaa syyllisyyden taakkaa koko ikäni... Mutta vannon, etten todellakaan mitenkään missään vaiheessa edes epäillyt, että mitään tuollaista pääsee tapahtumaan.
Kovasti täällä muut puhuvat, että mummun on täytynyt tietää. Minä olen vahvasti eri mieltä. Lapseni joutui hyväksikäytön uhriksi pienenä, ja minulla ei todellakaan ollut asiasta mitään vihiä, vaikka varmaankin kaikki ajattelivat, että äidin on täytynyt asiasta tietää. Ei kerta kaikkiaan tullut mieleenkään. Luotin niin täysillä läheisiini. Olivat kaikki mielestäni aivan täyspäisiä ja mukavia. Ja kuitenkin tuo hyväksikäyttö tapahtui oman kattoni alla! Minun, jonka olisi kuulunut pystyä varjelemaan lastani kaikelta pahalta! Vaikka lapseni tuntuu toipuneen asiasta aika hyvin, kannan tuota valtavaa syyllisyyden taakkaa koko ikäni... Mutta vannon, etten todellakaan mitenkään missään vaiheessa edes epäillyt, että mitään tuollaista pääsee tapahtumaan.
tunnen myös suurta syyllisyyttä vaikka meille nimenomaan kriisikeskuksessakin sanottiin, ettei syy ole meissä. Mutta kun kokee juuri niin, että on itse ollut huono äiti, kun ei ole lasta tuollaiselta pystynyt suojelemaan. Mutta kun olet kuvitellut, että isovanhempiin voi luottaa, miten voisit epäillä edes mitään. Mekin suojelimme tavallaan monin tavoin lapsia jo siksi, että isoisä on alkoholisti ja aina ei ollut siinä kunnossa, että olisimme halunneet lasten siellä olevan. Selvinä aikoina oli aina lapsille kiltti ja välitti heistä selvästi. Alkoholiko sitten on sekoittanut jossain kohdassa isoisän pään ja on tehnyt pahat tekonsa.
Voimia sinullekin elämääsi ja kiitos kun jaoit kokemuksesi. Vertaistukea sitä nimeonomaan tunnun hakevan tällä kirjoittamisellani.
Kyllä se alkujärkytyksen jälkeen helpottaa, kunhan muistatte olla lapselle aina tukena ja antaa puhua asiasta, jos hän haluaa. Minua ilahduttaa se, että lapseni on nykyään voimakastahtoinen, eikä varmaan enää anna kenenkään kävellä ylitseen missään asiassa. Hän on myös tehnyt selväksi, että jo se, että epäröimättä uskoin häntä, enkä hetkeäkään syyllistänyt häntä asiasta, auttoi valtavasti.
Tsemppiä tulevaisuuteen teillekin ja iso hali!
Kyllä se alkujärkytyksen jälkeen helpottaa, kunhan muistatte olla lapselle aina tukena ja antaa puhua asiasta, jos hän haluaa. Minua ilahduttaa se, että lapseni on nykyään voimakastahtoinen, eikä varmaan enää anna kenenkään kävellä ylitseen missään asiassa. Hän on myös tehnyt selväksi, että jo se, että epäröimättä uskoin häntä, enkä hetkeäkään syyllistänyt häntä asiasta, auttoi valtavasti.
Tsemppiä tulevaisuuteen teillekin ja iso hali!
oma lapseni on vuosien varrella asiaa käsitellyt jollain tavalla, on asiasta ystäville kertonut ja saanut jollain lailla vahvuutta ja apua. Hänkin on monessa asiassa vahvatahtoinen ja nyt kun sai asian meille kerrottua, näytti vielä tavallaan vahvemmalta. Nyt ymmärrän miksi hän esimerkiksi on halunnut tehdä tietynlaisia asioita ja ratkaisuja elämässään. Ja ymmärrän myös erilaiset tilanteet ja ne reaktiot mitä hänellä on ollut kulloinkin.
Minua järkyttää se, miten todellisuus muuttuu tai siis se, mitä olemme luulleet todelliseksi, onkin ollut tavallaan valetta. Yöt olen miettinyt kaikenlaisia hetkiä ja koittanut löytää selityksiä tai jotain. Jotenkin yrittänyt tajuta tilanteita ja koko elämäämme, kun tietää nyt mitä on ollutkin olemassa, jota emme ole tienneet.
Selvinä aikoina oli aina lapsille kiltti ja välitti heistä selvästi. Alkoholiko sitten on sekoittanut jossain kohdassa isoisän pään ja on tehnyt pahat tekonsa.
Viesteistäsi tulee selvästi läpi, ettet halua uskoa isoisän pahan puolen olemassaoloa. Se on ihan normaalia varmasti, mutta älä nyt missään nimessä alkoholilla tätä asiaa yritä selittää! Minkään valtakunnan ryyppääminen ei tee ihmisestä pedofiilia!
Pedofiili houkuttelee, koukuttaa, vetää lasta lähemmäs juuri sillä kivuudella. Häneltä saa ystävällisyyttä, lämpöä, huolenpitoa ja läheisyyttä, jota lapsi kovasti tarvitsee. Sitten kun pedofiili on saanut lapsen luottamaan, rikollinen voi siirtyä seuraavaan vaiheeseen.
Nämä teot eivät ole yksittäisiä. Ne ovat suunniteltuja, harkittuja ja vaativat aikaa ja manipulointitaitoja. Älä lakaise asiaa tilapäisen mielenhäiriön tai alkoholismin taakse. Pedofilia on syvällä ihmisessä. Lapsesi ei varmasti ole ainoa uhri. Mutta häntä loukkaa ihan varmasti jos yrität selittää rikollisen tekoja noinkin heppoisilla asioilla. Se on rikollisen suojelua jos mikä.
oli aivan järkyttävää. Ei kyllä pitkään aikaan tullut uni silmään, kun mietti ja pohti ja pähkäili, että miksen huomannut mitään. Ja meillä myös tuo sama, että nyt jälkikäteen ymmärsi lapsen reaktiot ja ratkaisut eri asioihin ihan eri tavalla, kun hyväksikäyttö on tullut julki. Säikähdin myös aggressiivista puolta itsessäni, kun olisin ollut valmis vaikka tappamaan tuon, joka pilasi lapseni lapsuuden.
Selvinä aikoina oli aina lapsille kiltti ja välitti heistä selvästi. Alkoholiko sitten on sekoittanut jossain kohdassa isoisän pään ja on tehnyt pahat tekonsa.Viesteistäsi tulee selvästi läpi, ettet halua uskoa isoisän pahan puolen olemassaoloa. Se on ihan normaalia varmasti, mutta älä nyt missään nimessä alkoholilla tätä asiaa yritä selittää! Minkään valtakunnan ryyppääminen ei tee ihmisestä pedofiilia!
Pedofiili houkuttelee, koukuttaa, vetää lasta lähemmäs juuri sillä kivuudella. Häneltä saa ystävällisyyttä, lämpöä, huolenpitoa ja läheisyyttä, jota lapsi kovasti tarvitsee. Sitten kun pedofiili on saanut lapsen luottamaan, rikollinen voi siirtyä seuraavaan vaiheeseen.
Nämä teot eivät ole yksittäisiä. Ne ovat suunniteltuja, harkittuja ja vaativat aikaa ja manipulointitaitoja. Älä lakaise asiaa tilapäisen mielenhäiriön tai alkoholismin taakse. Pedofilia on syvällä ihmisessä. Lapsesi ei varmasti ole ainoa uhri. Mutta häntä loukkaa ihan varmasti jos yrität selittää rikollisen tekoja noinkin heppoisilla asioilla. Se on rikollisen suojelua jos mikä.
olen lukenut asiasta paljonkin. Kuten muutakin psykologiaa. Mutta se ei auta välttämättä tässä kohtaa, kun me elämme itse sitä todeksi. Enkä minä ole lapselle yrittänyt selittää mitään vaan itse käyn tätä tässä läpi kirjoittaessani.
Lapselleni olen sanonut, että isoisä on tehnyt rikoksen ja toiminut väärin. Ja lapsi itse ei ole tehnyt mitään väärää. Me autamme ja tuemme häntä ja asia käsitellään ja ratkaistaan. Hänen ei tarvitse tästä yksin selvitä.
Vain tämän kokenut voi ymmärtää juuri tämän kaiken mikä meitä on kohdannut. Juuri se vertaistuki on se mitä haen. En kaipaa syyttelyä tai analysointia siitä mitä pitäisi tehdä ja mikä on oikein. Vaan haen vastausta siihen, voiko tästä selvitä.
oli aivan järkyttävää. Ei kyllä pitkään aikaan tullut uni silmään, kun mietti ja pohti ja pähkäili, että miksen huomannut mitään. Ja meillä myös tuo sama, että nyt jälkikäteen ymmärsi lapsen reaktiot ja ratkaisut eri asioihin ihan eri tavalla, kun hyväksikäyttö on tullut julki. Säikähdin myös aggressiivista puolta itsessäni, kun olisin ollut valmis vaikka tappamaan tuon, joka pilasi lapseni lapsuuden.
et arvaakaan kuinka tämä auttaa. Tiedän, että tätä käymme läpi todella pitkään. Me kaikki saamme terapiaa mutta tarvitsen juuri nyt jotain tällaista viestiä tällä hetkellä, kun on lauantai ja apua ei terapiasta ole.
Otan osaa, todella kamala juttu. Uskon kuitenkin että tyttö selviää koska hänellä on täyspäiset vanhemmat. Vaikutat siis tosi tasapainoiselta järkyttyneenäkin. Jäin vain miettimään tuota ilmoitusvelvollisuutta. Taitaa se olla niin, että jos saa tietää jonkun tehneen väkivaltaa, siitä on velvollisuus tehdä rikosilmoitus. Kaikki tietysti aikanaan. Voimia!
Otan osaa, todella kamala juttu. Uskon kuitenkin että tyttö selviää koska hänellä on täyspäiset vanhemmat. Vaikutat siis tosi tasapainoiselta järkyttyneenäkin. Jäin vain miettimään tuota ilmoitusvelvollisuutta. Taitaa se olla niin, että jos saa tietää jonkun tehneen väkivaltaa, siitä on velvollisuus tehdä rikosilmoitus. Kaikki tietysti aikanaan. Voimia!
ymmärryksestä. Meille tosiaan sanottiin kriisikeskuksessa, ettei rikosilmoitusta tässä tilanteessa esimerkiksi he tee eikä meidän ole pakko tai velvollisuus niin heti tehdä. Jos osallisena olisi juuri nyt alaikäinen lapsi, asia olisi automaattisesti myös poliisiasia, halusi uhri tai ei. Eli me koitamme nyt vaan toipua tästä ja auttaa lastamme.
Sanoivat meille, että nyt ensin käsitellään tätä asiaa terapiassa ja ratkaisuja tehdään, kun shokkivaihe menee ohi.
http://www.stakes.fi/verkkojulkaisut/tyopaperit/Tp13-2005.pdf