Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1 hlön talouden viiden päivän ruokaostokset 15€

Vierailija
22.02.2012 |

tämä "vastineena" sille, joka pari päivää sitten kertoi viikon ruokasatsiinsa menneen 70€. Joo, oli vähän turhana mukana yksi pieni levy halpissuklaata. Tosin joissain tuotteissa valitsin vastaavasti hiukan kalliimman luomuvaihtoehdon.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2012 klo 20:54"]

ja sekin kiinnostaisi, että syötkö tuona viitenä päivänä missään muualla.

Sitä paitsi en oikein jaksa uskoa, että 15 eurolla täyttyy päivittäinen 500 gramman vihannes/hedelmäsuositus.

[/quote]

aurinkosalaatti : kaali maksaa 0,99 ja porkkana 1,5 kg. Lisäksi voi laittaa ananasta joukkoon, halpaa sekin kun käyttää vain yhden renkaan per salaatti.

Vierailija
22/34 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä hedelmät ja marjat? Eikö etenkin talviaikaan olisi aika tärkeä syödä myös esim. C-vitamiinia sisältäviä sitrushedelmiä? Entä maitotuotteet? Ainakin lapsiperheissä yleensä tarvitaan myös maitotuotteita...

Hmm, onneksi ei tarvitse itse ihan kauheasti pihistellä ruokakaupassa, sillä jotenkin askeettiselta syömiseltä tuollainen kuulostaa. Itse olen kulinaristi ja rakastan erilaisista tuoreista ja hyvälaatuisista raaka-aineista tehtyjä monipuolisia ruokia - ja kyllä, herkkujakin! Kaapeissa pitää aina olla kaikkea mahdollista monipuolisista mausteista hyviin kahveihin ja erilaisista eksoottisistakin hedelmistä juustoihin ja leikkeleisiin. Suklaatakin syön muutaman palan joka päivä, ja totta vieköön kalliita laatuja, mielellään konvehteja. Minulla ruokanautinnot ovat yksi viimeisistä säästökohteista, kun säästää pitää. Mutta onnea ap:lle supersäästäväisyydestä; itse en moiseen kykenisi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2012 klo 21:01"]

Ap tässä, tuli vahingossa heitettyä kuitti pois.

Mutta ruokavalioni on laktovegetaarinen, kuivakaapissa oli valmiiksi soijarouhetta, riisiä & kikherneitä, jääkaapissa kaalia & tomaatteja , pakastimessa parsa- ja kukkakaalia.

Ostin muistaakseni

- ison ruisleivän
- kilon porkkanoita
- kilon sipuleita
- kilon perunoita
- 500 g herneitä (luomu)
- paketin tofua (luomu)
- 2 prk tomaattimurskaa
- pakastemaissia
- omena-kanelihilloa
- 2 litraa tuoremehua
- sen epäreilun kaupan pikkusuklaan
- makaronia
- mozzarellapallon
- kaurahiutaleita (luomu)
- 2 kpl 400g purkkeja jugurttia

Hmmm, siinä ne taisivat suurin piirtein olla. Maanantaina sitten seuraavat ostokset. Viikonloppuna saatan sortua limuun ja sipseihin...

[/quote]Ja tuon sai 15 eurolla? Euron rivi? Mistä kaupasta? Lonkalta voin sanoa että olisi maksanut yli 30€ meidän lähikaupasta.

Vierailija
24/34 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 19:35"]

Niin tietenkin siis 3€/päivä/henkilö tietysti.  Joku ajatteli tietenkin, että koko perhe kolmella eurolla vai :)

15

[/quote]

Ja kouluruokaa sanotaan halvaksi kun maksaa peräti pari euroa per ateria...

Luulen että suurin osa laskee ruokakulut alakanttiin. Silloin kun on rahaa ostetaan kuivatutotteita, säilykkeitä ja pakasteita jonka jälkeen niiden olemassolo unohdetaan. Meillä ainakin tilipäivän jäkleinen kauppareissu voi helposti olla 150€.

Vierailija
25/34 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos energian tarve on noin 2000kcal vuorokaudessa ja söisi pelkkää perunaa, niin niitä pitäisi syödä melkein 3kg vuorokaudessa. Perunakilo maksaa ehkä jotain euruon, joten tuosta tulee jo se 15€/5päivää.

Anteeksi mutta olen aika epäuskoinen että joku söisi 15 euroa viisi päivää.

Vierailija
26/34 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tossa ainakaan paljon proteiinia ole. Aktiivinen liikuntaharrastaja nyykähtäisi viikossa. Soijaa, tofua, herneitä ja vähän mozzarellaa... Eli proteiinia saa ehkä yhdeltä päivän aterialta, ellet sitten piere jatkuvasti noiden herneiden takia :D

Ei sillä, tämä oli aika mielenkiintoinen lista. Itse haluaisin syödä enemmän kasvisruokaa, voisitko laittaa pari makoisaa perusruokaa, mitä teet? Ei pastaa, niitä osaan itsekin :)

Mulla on aina mennyt ruokaan vähintään 50 viikossa, yksinkin. Jostain olisi kiva nipistää.

Vierailija
27/34 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 08:24"]

Jos energian tarve on noin 2000kcal vuorokaudessa ja söisi pelkkää perunaa, niin niitä pitäisi syödä melkein 3kg vuorokaudessa. Perunakilo maksaa ehkä jotain euruon, joten tuosta tulee jo se 15€/5päivää.

Anteeksi mutta olen aika epäuskoinen että joku söisi 15 euroa viisi päivää.

[/quote]Litrassa ruokaöljyä on noin 8000kcal eli sillä selviäisi neljä päivää ja halvimmillaa litran puteli taitaa lähteä parilla-kolmella eurolla.

Mikähän mahtaisi olla kilohinnaltaan halvinta proteinia? Possun ulkofilettä saa yleensä 8€/kg.

Tehdäänpä karkea arvio suht terveellisestä minikustannusruuasta.

Jos lähdetään siitä että päivittäin pitäisi syödä 600g kasviksia. Porkkana voisi olla aika halpa kasvis, noin 1,5€/kg = 0,9€ .

Seuraavaksi tyydytetään proteinin tarve, 250g possun ulkofilettä = 2€

Rasvat saadaan desillä rypsiöljyä = 0,3€

Ja loppu täytetään hiilareilla 1kg perunaa = 1€

Päivän sapuskat 4,2€ (2048 kcal). + mausteet yms.

Jos haluaa vähän myös leipää, maitotuotteita ja vaihtelua ruokailuun, niin kyllä aika vaikea on selvitä vitosella päivässä.

Vierailija
28/34 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että suurin osa laskee ruokakulut alakanttiin. Silloin kun on rahaa ostetaan kuivatutotteita, säilykkeitä ja pakasteita jonka jälkeen niiden olemassolo unohdetaan. Meillä ainakin tilipäivän jäkleinen kauppareissu voi helposti olla 150€.

[/quote]

Meillä pidetään tarkkaa laskelmaa ruokamenoista.  Siksipä tiedän niin tarkkaan, paljonko rahaa menee. Varsinaisiin ruokaostoksiin menee n. 500-600€/kk ja siihen päälle satunnainen ulkonasyöminen, ehkäpä 100€/kk, kesällä tietysti enemmän.

Tämä ei ole mikään pihistelyruokavalio, minulla on kyllä rahaa laittaa ruokaan.  Ostan lähes kaiken ruoan ruokapiiristä, eikä silloin puhuta mistään Prisman hinnoista.  On varaa ostaa esim. luomulihaa, kasviksia ja juustoja.

terkuin se 15.

Vierailija
29/34 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin opiskelijana voin sanoa että muutaman kerran olen kokeillut elää alle 20 euron (mukaan laskien myös menot, joita ei noina viikkoina kylläkään ole juuri ollut) niin HYVIN on onnistunut! Esim makaroonilaatikko, uunikasvikset, jauhelihapullat jne ei kovin paljon maksa ja noista syö monta päivää! Lisäksi aamuksi puuroa, rahkaa (0,59cnt rahka), halvimpia hedelmiä aamupalaksi. Iltapalaksi sitten samoja juttuja. Mutta. noina viikkoina oon saattanut hieman huijata käymällä viikonloppuna syömässä porukoilla. Mutta hyvin pärjää pikku budjetilla yksin asuva!

Vierailija
30/34 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 5 hengen talous eikä meilläkään mene juuri enempää kuin se 3€ päivä, varsinkin kun tuossa oli jo kuivamuonaa kaapissa ja muutama hedelmä oli unohtunut laskusta.  Onko se sitten erityisen vähän vai?

Vierailija
31/34 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 19:15"]

Meillä on 5 hengen talous eikä meilläkään mene juuri enempää kuin se 3€ päivä, varsinkin kun tuossa oli jo kuivamuonaa kaapissa ja muutama hedelmä oli unohtunut laskusta.  Onko se sitten erityisen vähän vai?

[/quote]

AAhhaahhhaahhhhaaa - anteeksi hilpeyteni ;)

Vierailija
32/34 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvikset ovat yllättävän kalliita joten ne saattavat nostaa viiden päivän ruoka laskun 20 euroon ehkä jopa 25:een.

Vierailija
33/34 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

15, tarkoitatko, että 3e/hlö/pvä =15e päivässä?

Vierailija
34/34 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tietenkin siis 3€/päivä/henkilö tietysti.  Joku ajatteli tietenkin, että koko perhe kolmella eurolla vai :)

15

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi