Ei voida kutsua tuttavapariskuntaa kylään, koska niiden lapset ovat hirviöitä!
Aina joutuu keksimään jotain tekosyitä mikseivät voi tulla meille kylään. Ne penskat on todellakin ihan kauheita! Riehuvat ihan miten sattuu ja hajottavat paikkoja! Vanhemmat harvoin edes kieltävät! Onko muilla samanlaista ongelmaa.....? Tosi kiusallista.
Kommentit (75)
Oma poikani on aikas villi ja kaikki arvokas kiinnostaa kovasti kylässäkin (tv, videot, kaukosäätimet, kännykät, ym... ) Ensin minä kiellän, sitten minä uhkaan napata takatukasta kiinni, todella harvoin nykäsen kikkarasta, uskoo hyvin. Ja pyytää anteeksi vielä halaten kun tietää olleensa tuhma. Ja anteeksi saa, meillä ei mökötetä.
Nyt varmaan saan hirmuvihat niskaani, mutta painun nyt maate, niin ei tartte niitä lukea. :) rakastan lastani, mutta tämä tehoaa meillä hyvin. Ja muuten en lastani fyysisesti kurita. Mut ei meidän pojasta kukaan valitakkaan.
kyseistä oiretta mutta, pitäiskö siitä nyt mennä äidille puhumaan. " sun lapses on riiviö, onkohan sillä ADHD" . Meille ei tartte tulla ennen kun saa lapsensa kuriin, en aio ottaa siitä enään ongelmaa. Kasvattakoon äiti lapsensa itse. Riittää kun omiani komennan ja katson niitten perään. Tietysti jos kyseinen oireyhtymä olisi kyseessä, niin ymmärtäisin lapsen käyttäytymisen mutta, silti en anna omaa kotiani tuhota.
Minun ystäväni 2v. lapsi on luonteeltaan hyvin vilkas, ymmärrän sen. Äiti vahtii lasta yleensä tosi hyvin (tosi riehuu itsekin joskus lapsen kanssa, ja näin villitsee) mutta enemmän vain pelkään sitä, kun ainak kun he ovat kylässä niin meidänb 1,5 v. poikaan sattuu, joko kaatuu tönäsystä tai saa palikan päähän ym. Meidänkin poika on hyvin villi, etenkin kylässä villiintyy, mutta jos menee oikein villiksi nin otan syliin ja tutti suuhun. Mutta en oikein kyllä voi jutella ikinä kauhean hyvin, kun pitää koko ajan vahtia, lapset ovat niin todella erilaisia, toiset lukevat kirjaa ja toiset seisovat päällää.
Niin kuin joku täällä mainitsi: Ylivilkkaalla riiviölapsella voi olla taustalla adhd tms. Aivan kuten minun lapsellani.
Hän ei tosin riehu kylässä tai hajoita paikkoja mutta kaikki siirtymätilanteet ovat hänelle todella vaikeita. Kylään lähteminen on hankalaa ja kun sinne päästään, sieltä pois lähteminen on vaikeaa. Hän on omaehtoinen ja haluaa itse päättää miten ja mitä leikitään :-(.
Olen aina arastellut kylään lähtemistä, vaikka se oikeasti piristää ja ilahduttaa meitä kaikkia perheenjäseniä, sillä jännitän sitä mitä isäntäväki mielessään ajattelee ja selän takana puhuu. Niin tutuille kuin tuntemattomillekin... Ja huolimatta siitä, että ystävämme kutsuvat meitä kylään tietäen yhden lapsesta olevan adhd lapsi.
No, nytpä tiedän mitä teidän täydellisten äitien päässä liikkuu ja miten ette halua meitä täydelliseen kotiinne häiriköimään täydellisiä kullanmurujanne, jotka aina surkeana valittavat teille vieraiden häiritsevästä käytöksestä.
Eli, olemme entistä enemmän kotona, jotta emme aiheuta teille ahdistusta ja vaivaa....
Anteeksi, ettemme kaikki ole syntyneet yhtä virheettömiksi ja täydelliksi. Anteeksi, ettei kasvatus poista adhd:lle (tai ihan mille vaan vastaavalle ominaisuudelle) tyypillistä käyttäytymistä jotta sulautuisimme teidän virheettömään kiiltokuvamaailmaanne.
Tai ei sittenkään, en ole siitä pahoillani. Uskotteko, kun sanon, että osaan arvostaa elämässä paljon sellaisia hyviä asioita joita te ette edes huomaa ympärillänne. Ja uskotteko, minua ei häiritse sekainen lastenhuone lapsivieraiden jälkeen ja voin iloisella mielellä huuhdella ystäväni vauvan tuttipullon tai antaa pyyhkeemme hänelle lainaksi. Verhojakin olen kiinnitellyt takaisin ja laittanut lakanoita takaisin sänkyyn vieraiden lähdettyä sen kummemin sitä murehtimatta. Ehkä olenkin onnellisempi kuin te...Ehkä osaankin arvostaa elämän pieniä asioita nipottamatta turhasta ja te ette osaa???
kyse siitä jos lapsi on kiltisti, vaan siitä että, jos rikkoo paikkoja tahallaan, tietäen tekevän väärin. Ihan sama siinä tapauksessa onko ADHD vai ei.
Itse olen kyllä muuten hyvin pitkäpinnainen eikä minua lainkaan häiritse lasten normaali leikki tai se, että tavarat ovat leikin päätyttyä levällään tms. Kaikki perheet ovat erilaisia, niin lapset kuin vanhemmatkin. Joidenkin vieraiden jäljiltä lelut ovat paremmassa järjestyksessä kuin ennen heidän tuloaan ja joidenkin vieraiden jäljiltä kaikki lelut ovat levällään.
Pitkästä pinnastani huolimatta en kuitenkaan siedä lainkaan sitä, että käyttäydytään rumasti toisia kohtaan tai toisen kotia ei kunnioiteta. Niinpä, olinpa kotona tai kylässä, puutun tähän asiaan mikäli sellaista eteeni tulee. Ystäväni ja tuttavani tämän tietävät - ei minua ymmärtääkseni silti pidetä esim. motkottavana akkana. Kuten joku jossain kohtaa ketjua jo sanoikin, asioihin voi puuttua topakasti mutta silti asiallisen ystävällisesti. (Ei silti, kyllä minäkin osaan hermoni menettää ja olla todella tiukka vaikken huutamisesta pidäkään.)
Meille tullessaan lapset jo tietävät, että täällä säännöt ovat nämä ja että niitä noudatetaan.
Meidän tuttavapiiriimme kuuluu myös perhe, jossa on ADHD -lapsi. Vaikka tällä lapsella onkin erityisvaikeus, joka aiheuttaa hallitsemattomampia tilanteita ja raisumpaa käytöstä, ei hänellekään tarvitse rajatonta vapautta antaa.
Kyllä ADHD -lapseltakin voi odottaa hyvää käytöstä ja hänellekin voi asettaa rajoja. Säännöt pitää vain kertoa yhä uudelleen ja aikuisilta vaaditaan tavallista enemmän pitkää pinnaa. (juu, minäkin olen kasvatusalalla..)
Enkä usko, että kenenkään tarkoituksena tässä ketjussa on korostaa omaa paremmuuttaan tai ylenkatsoa toisten vanhemmuutta - niin ei ainakaan pitäisi tehdä. Itse uskon siihen, että lapset kestävät useamman vanhemman ohjausta ja, että sen voi tehdä lapsen omien vanhempien vanhemmuutta kunnioittaen. En tiedä, tämä saattaa tuntua jonkun mielestä aivan ' idealistiselta löpinältä' mutta olkoon niin.
Sinä et juuri yritäkään selittää asioita lapsellesi. Etkö ymmärrä että pelkkä ei_noin_saa_tehdä-kehotus ei riitä. Musta on todella rumaa, että annat poikasi töykkiä vieraammatkin lapset kumoon.
Kun lopulta pojan sait, toteutat joka asiaan metodia " pojat on poikia" . Ei se nyt ihan niinkään ole. Kyllä niitäkin voi yrittää opettaa ja ohjeistaa.
Nimittäin on todella rasittavaa että lapsesi ryövää toisilta tavarat vaikka väkisin ja sitten parkuu sinua apuun kun toinen osapuoli pitääkin puolensa. Ja mitä sanot sinä? Sanot että ' ei se poika sitä lelua sinulta olta' . Omaa leluaan.
OLET USKOMATON, MINÄKÄÄN EN JAKSA LASTASI.
t. erään touhukkaan, mutta kasvatetun pojan äiti
Just joo.
11, koita pitää se rasittava riiviöpoikasi kurissa
t. eräs poikaasi puistossa kyllästynyt
Kämppä oli ihan kun pyörremyrsky ois käynyt aina kun kaveri tuli lapsiensa kanssa kylään. Pieni sotku vielä ihan ok, mutta kun koko kämppä..ja jos äiti ois edes siivonnut pilttiensä jäljet. Vanhempi niistä muksuista oli aina mun 13-vuotiaan pojan huoneessa, vaikka olin sanonut että " kun ovi on kiinni, ja x ei ole kotona ei saa mennä sinne" . No, sinnehän se ensimmäisenä tonkimaan. Päälle vielä nää kaappien availut ja jääkaapille meno ja, sitten kotvan tutkittuaan ilmoittaa että on nälkä ja mitä haluaa. Ihan mielelläni tarjoan mutta, itse tahdon päättää mitä? Äiti ei tietenkään tarmokkaasti kieltänyt lapsiaan.
Juu, sitten vihdoin ja viimein kerroin mitä mieltä olen, ja ilmoitin että tervetuloa kylään meille sitten kun olet ensin lapsesi syöttänyt, ja keräät sen aiheuttamat sotkut, sekä komennat niin että minun ei tartte. No, ei oo eukkoa lapsineen näkynyt.
Kun meillä olivat, niin 1,5-vuotias ruuvasi kaikista keittönkaluston laatikoista ja ovista nupit irti. Siinäpä sitten niitä illan ruuvailin takaisin paikoilleen (noin 30 nuppia) kun kauhukakara oli lähtenyt.
Lisäksi äiti piti lastaan meillä vaipatta (kun harjoittelevat pottailua) ja lapsi pissasi 2 kertaa meidän villamatolle. Tosi kiva! Nyt sitten haisee kusi nurkissa ja matto pitää viedä pesulaan.
Lapsi myös puri ja jyrsi meidän lapsien leluja ja tavaroita. Äiti ei estänyt, vaan sanoi vaan että voi voi kun noita hampaitakin tulee. Meidän lapsilla sitten itku silmässä kun lempileluissa hampaiden jälkiä ym.
Pysynkin mielummin kotona, mies ei helpolla nosta persettään sohvalta , joten kyläreissut eivät ole minulle mitään nautintoa..pelkkää komentelua huutoa,juoksemista-ja vatsahaava..
Kutsutte jopa kavereiksi tai ystäviksenne. Eikö ole vapaus valita kenen kanssa haluatte olla tekemisissä? Kyllä kivoja ihmisä löytyy varmaan tarpeeksi kavereiksi, eikä tarvitse tapailla tuollaisia juntteja. Vai?
Samaa mieltä, että vaikka olisi pottatreeni menossa- niin kyllä kylässä pitää olla vaippa päällä. Myöhemmin saa olla tosi skarppina pissatuksen kanssa, koska ainakaan meidän sällli ei hätäänsä tunnusta ennenkuin viimemetreillä.
Tota villamattoa ihmettelen. Harjotteluaikana lapselta pääsi jokuset megapissat meidän villamatolle, eikä se haise yhtään. Taisi olla liioittelua?? Tietysti menee rullallinen talouspaperia, mutta kyllä laadukkaasta villamatosta saa imettyä liki kaiken pisin paperiin.
Jes, ja päiväunet olisi hyvä ennen vierailua, mutta kun ei nuku niin ei nuku. Makaa vain tunnin silmät ristissä ja onkin sitten kuuteen mennessä ihan väsynyttä raivoa täynnä. Jään siis kotiin aina kun mahdollista.
inhottaa kun ne lapset availee kaappeja, tyhjentää vaatekaappeja, rikkoo leluja jne. eikä vanhemmat kiellä!!! pidän kovasti näistä äideistä muuten, enkä mä mielestäni voi puuttua heidän kasvatukseen tai kieltää näitä lapsia. Heille vähän ikävä mennä kylään kun lapset riehaantuu niin kovasti aina ja oma pelkää sitä menoa. Kotona oma lapsi on mun mielestä melko vilkas, ihan normaali ikäisekseen mutta näillä ko. kavereilla lapset vähän hurjempia. ulkona heidän kanssa on kiva käydä lenkillä! mut tää kyläily vähän vaikeempi juttu
mut ei tuo adhd,sanoin tuttava perheelle suoraan et ettekö te välitä yhtään mitä lapsenne tekee!eivätkä kuuleman välittäneet,et se siitä meille ei ole asiaa!