Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys tukkeeksi jääville ihmisille

Vierailija
22.02.2012 |

Miksi pitää jäädä muiden tukkeeksi?

Esim kaupassa jäädään kärry poikittain tutkimaan hyllyjä ja kukaan ei pääse ohi. Tai juttelemaan jonkun tutun kanssa vierekkäin kärryjen kanssa. Kukaan ei pääse ohi.

Junassa/lentokoneessa jäädään ihmettelemään ja hakemaan omaa paikkaa ja kukaan ei pääse ohi.

Liukuportaissa seisotaan vasemmalla puolella ja kukaan ei pääse ohi?

Miksi koette oikeudeksenne tälläiseen toimintaan? Onko kyse itsekeskeisyydestä vai oletteko kaikki jotain maalaisjuntteja, jotka eivät ymmärrä, että maailmassa on muitakin ihmisiä.

EN VAAN VOI KÄSITTÄÄ!!!

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanot kuuluvalla äänellä ja ystävällisesti "anteeksi, pääsisikö tästä ohi", yleensä auttaa..

Vierailija
2/23 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOskus sitä on muissa ajatuksissa eikä tajua huolehtia että joku mahtuu ohi. Mutta tosiaan ystävällinen siirtymispyyntö tuohon auttaa paremmin kuin palstalla pään aukominen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta näin selvää asiaa ei tarvitsisi edes sanoa. Kyllä se pitää tajuta itsekkin.

Vierailija
4/23 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOskus sitä on muissa ajatuksissa eikä tajua huolehtia että joku mahtuu ohi. Mutta tosiaan ystävällinen siirtymispyyntö tuohon auttaa paremmin kuin palstalla pään aukominen.

ammattitukkijoita on varmasti todella vähän.

Vierailija
5/23 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummastuttaa nämä keskellä ruuhkaa mietiskelijät jotka tukkivat joka paikan. Rullaportaiden yläpäähän mietiskelemään jääminen on erityisen inhottava ilmiö kun silloin ei voi oikein itse jäädä odottamaan että suvaitsevat siirtyä, kun portaista tulee jatkuvasti lisää ihmisiä siihen sumppuun.

Minä luulen että monella kyse on vain tietynlaisesta hitaudesta, eivät edes ymmärrä olevansa tiellä.

Vierailija
6/23 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

TYHMISTÄ ihmisistä. Joillakin ei järki leikkaa: nähdään tuttu ja jäädään seisomaan tukkeeksi eikä edes älytä että hei tästä varmaan joku muukin tahtoisi kävellä tai hakea maitopurkin tai päästä liukuportaista pois. Normaali ihminen YMMÄRTÄÄ että on huonossa paikassa ja astuu esim. pari askelta syrjään sen sijaan että pönöttää kun vajakki liukuportaiden päässä tukkeena.

Ja kyllä, minä osaan sanoa anteeksi voisitko vähän väistää, (ja sanona kohteliaasti!) mutta usein katsotaan nenän vartta pitkin mitä TUO tuossa valittaa.

Vierailija
7/23 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. siellä lentokoneessa, sinne omalle paikalle?

Vierailija
8/23 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka jää aina metroon mentyään siihen oviaukon eteen seisomaan, eikä ilmeisesti tajua, että takana olisi vielä 30 ihmistä tulossa sisään.

Vierailija
9/23 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Junan kohdalla en oikein ärtymystäsi ymmärrä.. Ei kai kukaan nyt kävele vaunun läpi vain antaakseen sinulle tietä?? Etkä sitäpaitsi ole yhtään nopeammin perillä, odotat muiden istuunutumista tai et. Kyllä joissain paikoissa on osattava vuoroa odottaa, vaikkei se kivaa olekaan.

Vierailija
10/23 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisin, että kyse on tyhmyydestä ja/tai itsekeskeisyydestä.

Vierailija
11/23 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa (paljon) ihmisiä, jotka kuvittelevat olevansa yksin maailmassa, eikä näin tarvitse huomoida ketään muuta.

Kaupassa ärsyttää se, että se iso ostoskärry sijoitetaan pitkittäin siihen hyllyn eteen, etten kukaan muu pääse hakemaan hyllystä mitään, siitä kärrystä pidetään kynsin ja hampain kiinni, kun sen voisi jättää sinne sivummalle. Ymmärrän että tämä johtuu siitä järjettömästä tavasta jättää laukku lompakoineen ostoskärryyn. Sitten ihmetellään kun laukku pöllitään (ot).

TYHMISTÄ ihmisistä. Joillakin ei järki leikkaa: nähdään tuttu ja jäädään seisomaan tukkeeksi eikä edes älytä että hei tästä varmaan joku muukin tahtoisi kävellä tai hakea maitopurkin tai päästä liukuportaista pois. Normaali ihminen YMMÄRTÄÄ että on huonossa paikassa ja astuu esim. pari askelta syrjään sen sijaan että pönöttää kun vajakki liukuportaiden päässä tukkeena. Ja kyllä, minä osaan sanoa anteeksi voisitko vähän väistää, (ja sanona kohteliaasti!) mutta usein katsotaan nenän vartta pitkin mitä TUO tuossa valittaa.

Vierailija
12/23 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysytään, niin aina ei ole kiire, esim. lentokoneessa ei ole (jos menen välilaskulla varaan reilusti aikaa koneen vaihtoon) koska se lento kyllä lähtee ajallaan ja koneeseen pääsee kakki ja samoin sieltä pois.

Mutta se ärsyttää, kun olet kaupassa ja edessä sekä takana ihmisiä liukuportailla, ja joku valopää jaa seisomaan tasanteelle ihan liukuportaiden päähän! Siinä sitten ihmistä tunkee ylös koko ajan, ja jos kukaan ensimmäisistä ei sano törpölle että väistyisitkö vähän, niin "paniikissa" pujotellaan (joskus jopa vaarallisesti jos lapsia portaissa) tukoksen ohitse miten kuten päästään. Minusta nosmaaliälyinen käsittää, että minä tulin liukuportaista, on muitakin liikenteessä, en kerta kaikkiaan voi jäädä tähän seisomaan.

Samaan tapaan kun normaaliälyinen ymmärtää ettei voi jättää autoa poikittain parkkiin keskelle moottoritietä, koska autoja koko ajan tulee vauhdilla sitä samaa tietä.

Ja ruokakaupoissa en ymmärrä (varsinkin jos ahtaat käytävät ja/tai paljon ihmisiä) miksi niiden kärryjen kanssa pitää tunkea hylylle. Kyllä, itsekin työnnän kärryjä edelläni JOS tiedän mitä haen. Eli jos kävelen hyllylle ja nappaan mukaan vehnäjauhoja pussin ei siinä mene kun sekuntti =kärryt eivät kenekään tiellä.

Mutta moni tekee niin, että valikoi piiiiiitkään esim. tomaatteja, ja kärry blokkaa sen koko tomaattilaatikon niin ettei kukaan muu mahdu ottamaan samaan aikaan. Jos kärryt olisivat hieman sivussa/eri päin muitakin mahtuisi. Ja lihatiskillä tämä usein pahinta: itse yleensä tiedän minkä firman minkä lihan haen. Mutta usein siellä on tukkeena parikin ihmistä ja ne kärryt, ja joka ikinen paketti ja vaihtoetho käydään läpi. On tyhmä seistä odottamassa moista toimitusta, kun itse menisi vain ottamaan sen lihapaketin, vilkaisia 2-3 pakettia ja valkkaisi parhaimman näköisen ja tarkistaisi päiväyksen, aikaa menisi ehkä 15 sekunttia?

Vierailija
13/23 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim jos lentokoneessa kaikki jäisivät viideksi minuutiksi ihmettelemään lento myöhästyisi aina.

Kerrankin yksi taulapää (mies) seisoi ja ihmetteli niin kauan että lentoemon piti tulla huomauttamaan, kun hommasta ei meinannut tulla mitään.

Vierailija
14/23 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hymyilen ja sanon ystävällisesti: mä menisin tästä ihan nopsasti ohi, käykö?

Yleensä vastaus on, joo, ilman muuta, anteeksi, taidetaan olla aika leveästi tässä.

Siihen minä, että no eihän tämä nyt mittään, sopu sijaa antaa ja yhdessä sitten hymyillään suut korvissa ja on monta minuuttia kiva olo, pieniä arjen onnenhetkiä :)

Vierailija
15/23 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hymyilen ja sanon ystävällisesti: mä menisin tästä ihan nopsasti ohi, käykö? Yleensä vastaus on, joo, ilman muuta, anteeksi, taidetaan olla aika leveästi tässä. Siihen minä, että no eihän tämä nyt mittään, sopu sijaa antaa ja yhdessä sitten hymyillään suut korvissa ja on monta minuuttia kiva olo, pieniä arjen onnenhetkiä :)

Ennen minäkin jaksoin ystävällisestu huomauttaa, mutta kun sen piru vie pitää tehdä monta kertaa päivässä niin ei vaan enää jaksa.

Vierailija
16/23 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. siellä lentokoneessa, sinne omalle paikalle?

voin kertoa, että se lentokone helposti myöhästyy tientukkijoitten takia... varsinkin tämä yhtiö kun lentää mahdollisimman pienellä maa-ajalla, joskus aloittelevat boardingia siinä vaiheessa kun edellisen lennon ihmiset vielä kävelevät koneesta ulos.

Ja muihin viesteihin liittyen, tuo liukuportaitten yläpäähän jumittaminen on todella raivostuttavaa. Varsinkin kun sitä jumitetaan sellaiseen paikkaan, josta ei oikesti vielä mahdu ohikaan.

Kyllä minultakin se "anteeksi, pääsisikö tästä" onnistuu ja hyvin helposti, mutta jonkin verran pelisilmää odottais ihmisiltä siitä mihin kohtaan jäädään seurustelemaan.

Vierailija
17/23 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...olkaa hyvä ja siirtykää pois käytäviltä, että takaata tulevat ihmiset pääsevät ohitsenne. Joka lennolle pari taulupäätä jotka saavat kerrannaisvaikutuksineen boardauksen kestämään iäsyyden.

Vierailija
18/23 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanot kuuluvalla äänellä ja ystävällisesti "anteeksi, pääsisikö tästä ohi", yleensä auttaa..

teen ja aina oon päässyt ohi. Ei tarvitse sitten jäädä hautomaan muitten tukkimisia.

Vierailija
19/23 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta näin selvää asiaa ei tarvitsisi edes sanoa. Kyllä se pitää tajuta itsekkin.

Näin yksinkertainen asia pitää tajuta. Kaupungissa on niin paljon ihmisiä, että olettavatko nämä ammatti-tulpat todella, että jokainen tulppaan osuva pyytää heitä väistymään? Ei autollakaan voi jäädä risteykseen ihmettelemään, että mihis suuntaan tässä pitikään mennä..? Kävellen kaupunkilaisen pitää ymmärtää samanlainen solidaarisuus ja muiden huomioonottaminen, vaikkei tulppuudesta sakkoja rapsahdakaan.

Omasta kokemuskestani pahimpia ovat MUMMOT. Olen alkanut vältellä Sokosta ja Stockmannia, kun ne ovat täynnä näitä - ilmeisesti maalta muuttaneita - tulppamummoja. Vaikka käytävät ovat leveät, ne saadaan silti kivasti tukittua kun jäädään kaverin kanssa ihmettelemään mahdollisimman leveästi.

Miksi rullaportaat on kaikista vaikein paikka käyttäytyä kunnolla ja ottaa toiset huomioon? Seisotte siinä oikealla puolella niin että kiireisemmät mahtuu ohi, ETTEKÄ jää siihen portaiden päähän seisomaan ja arpomaan. Ja jos jäätte ja takaatulija joutuu tönäisemään teidät tieltään pois, niin ei ole mitään asiaa valittaa siitä.

Vierailija
20/23 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaan näiden vastausten perusteella, että tämä näyttää olevan nimenomaan teidän helsinkiläisten ongelma. Meillä täällä mailla osataan kyllä käyttäytyä ja antaa muille tietä automaattisesti ja ihan pyytämättä. Metroja ja ratikoitahan meillä ei täällä ole, mutta jos niissä kulkeminen on NOIN hankalaa, niin eipä ole väliksikään. Täällä kun on tilaa rakentaa väljästi, kauppojen käytävätkin ja liukuportaiden edustat tehdään niin laveiksi, että eipä se tunnu missään, jos joku jää tutkimaan tuotteita hyllystä tai katsomaan opastetaulusta oikeaa kerrosta. Ihme jutuista te pääkaupunkilaiset saattekin ongelmaa väännettyä. Eläköön kehä kolmosen ulkopuoli!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän