Joko synnytys käynnistyy?
Viikkoja 38+5, paikat olleet pehmeet ja sentin auki jo useamman viikon... Toissa yönä heräsin siihen että sänky ja housut oli märkänä, heti ajattelin että olisi lapsivettä. Ei haissut millekään mun mielestä, ja oli ihan kirkasta. Lisää ei kuitenkaan ole lorahdellut tuon jälkeen ollenkaan. Kävin sit synnärillä tarkistamassa tilanteen n. 5h tuon jälkeen kun soitin ja sanoivat ettei yöllä kannata lähteä jos voi olla kotona, lapsivesitesti näytti negaa. Koko eilisen illan supisteli, mutta lopahtivat sitten yötä vasten. Tänään tullut ruskeaa vuotoa ja lieviä suppareita, oiskohan tässä toiveita että päästäisiin tositoimiin??
Ja mitähän tuo yöllinen vuoto oli jos ei lapsivettä? Luulisi että pissa haisisi ja lakanaan olisi jäänyt jotain jälkeä, kuivuttuaan läiskien kohdalla näkyi vaan sellasia valkoisia "hippuja", kuin hilsettä, eikä ne haise millekään. Kätilön mukaan kalvot ei pullottaneet ollenkaan ja pää tosi alhaalla, on mahdollista että estää enemmän vuotamisen sekin..
Kommentit (3)
itsellä kävi hiukan samoin, tosin vedet hulahtivat hereillä ollessa joten olin alusta alkaen varma siitä ettei tosiaan ollut pissaa. seuraavana aamuna menin sairaalaan jossa stiksattiin ja näytti negaa. passittivat kotiin vaikka ämpyilin vastaan. tätä seuraavana aamuna menin jälleen sairaalaan, yön oli supistellut mutta ei kovin, lähinnä huoletti infektioriski joka lapsiveden menoon liittyy. synnytys sai vauhtia sairaalassa eikä mua sitten enää kotiutettu. vasta synnytyksen edetessä huomasivat että lapsivettä se taisi olla, infektioarvot koholla ja eikun antibioottia suoneen. lapsi syntyi sitten illalla 2 vrk vesien menon jälkeen ja tulehdusarvot hälläkin koholla.
oli siis käynyt niin että sikiökalvoon oli tullut reikä ylös josta vettä oli päässyt, ja vauvan pää oli sen jälkeen laskeutunut tulpaksi lantioon. onneksi ei tulehdus päässyt villiintymään, nytkin oli kurjaa kun vauvaa seurattiin synnytyksen jäljeen, otettiin verta jne.
nyt jälkiviisaana olisin vienyt sairaalaan näytille sen siteen johon lapsivettä tuli, oltais kaikki selvitty helpommalla.
Mulla ei valitettavasti silloin sidettä ollut, joten ei ollut mitään vietävääkään :/ Vettä oli kyllä tullut sen verran että alkkarit oli aivan litimärät siis ihan kokonaan edestä ja takaa ylös asti, sängyssä kaksi läikkää halkaisijaltaan n. 20cm, ja märkä patjaan asti... toi infektioriski mua huolettaa kans, jos siis lapsivettä oli. Valkovuotoa se ei ainakaan ollut.
Niin ja kohdunsuu on siis ihan läpiauki.
Minulla on kahdessa raskaudessa viidestä ollut valkovuoto ihan vettä. Se ei haise ja on väritöntä, yhdessä tuli alkkareitten, välihousujen ja farkkujen läpi solisten.
Lapsivesi on semmoista jännän makean tuoksuista ja pinkkiä ollut minulla.
Ruskea vuoto on vanhaa verta, ei tuoretta joten se on ollut sisälläsi jonkun aikaa. Tuoreena veri taas voisi tarkoittaa jonkun suonen napsahdusta.
Supistuksia taas voi tulla harjoituksena viikkokausia. Koko raskauden ajan kohtu supistelee loppuajasta sen huomaa paremmin itse.
Itselläni synnytyssupistukset eroaa voimakkuudella ihan täysin harjoitussupistuksista. Pistää puuskuttamaan ja liikkuminen niiden aikana on kurjaa.
Ulkosuu voi olla auki, se ei tarkoita että tie kohtuun saakka on auki.
Jos supistukset lakkaa vartiksi niin synnytys nollataan ja aloitetaan laskemaan uudestaan kun ne taas alkaa.