Onko luomumaito puhtaampaa ja terveellisempää kuin normaali maito?
Kommentit (71)
Mietin aina onko syy siinä että ei itse halua panostaa luomun ostamiseen vai mistä. Kasviksissa vähän eri asia, sokkotesteissä usein ei luomu voittanut makutestin.
Mutta itse ostan luomuna lihan, kalan, maidon, kananmunat koska haluan että eläimillä on edes vähän paremmat olot mitä tehomaataloudessa. Muitakin maitotuotteita ostan lähinnä luomuna, mutta esim. juustoissa luomuvalikoima hyvin suppea, joskus "pakko" ostaa ihan tavallista luomun sijasta eikä aina niitä muutamaa samaa luomujuustoa.
Ja ollut navetassa töissä edes viikkoa?
Jo siinä ajassa näkisi, että ihan tavallisella suomalaisella lypsykarjatilalla suurin osa "luomuodotuksista" täyttyy mennen tullen.
Jokaisella lehmällä on nimi, ne eivät ole vain numeroita. Navetassa niillä on omat paikkansa, oma järjestyksensä. Niitä hoidetaan ja ruokitaan yksilöllisesti myös siellä, missä lypsäviä on 120 kpl.
Koska kuluttaja ei halua ruuasta maksaa, ollaan siirtymässä suurempiin yksikköihin. Joku 35 lypsylehmän navetta työllistää, mutta ei tuota tuloa sen vertaa, että sillä perhe eläisi järkevien työtuntien rajoissa. Totta kai me voimme haaveilla siitä, että lehmät kirmaavat laitumella ja aurinko paistaa aina, mutta aika harva haluaa aamuviideltä syksyllä sinne laitumelle etsimään viimeiseen peränurkkaan asettautuneita lehmiä, joilla ei juuri silloin ole mitään halua lähteä navettaan.
Moneen kertaan on hoettu, että luomumaitoa ei homogenoida ja siksi se sopii vatsalle. Ihan samalla tavalla kaikki maito voitaisiin jättää homogenoimatta, mutta kun se ei silloin kelpaisikaan kuluttajille, koska se ei olisi tasalaatuista. Jokaista kuluttajaa ei voi samaan aikaan kumartaa.
Itse juon kyllä luomumaitoa, mutta pääasiassa siitä syystä että vatsani sietää sitä - toisin kuin tavallista homogenoitua maitoa. Minulla on laktoosi-intoleranssi diagnosoituna (testattu).
Yritän ostaa silloin kuin vain mahdollista aitoa tilamaitoa, mutta aina ei ole mahdollisuutta lähteä maalle maitoa hakemaan vaan joskus on tyydyttävä kaupan luomumaitoon.
Naurattaa muuten Valion markkinointipäällikön väite vuosien takaa siitä, että maidon homogenointi olisi Suomessa samanlaista kuin Ruotsissa. Minun vatsalleni näyttää sopivan myös ruotsalainen maito, mutta suomalaisittain homogenoitu ei vaan sovi.
On tutkitusti terveellisempää ja puhtaampaa. :)
Suomessa nää olosuhteet ja oikeastaan rehutkin on sekä luomu- että tavallisilla maitotiloilla niin lähellä toisiaan, että erot maidossa on luultavasti suurempia ihan vuodenaikojen vaikutuksen vuoksi.Jos mä olisin innoissani jostain terveydellisistä seikoista, niin sitten kokeilisin suoraan ns. raakamaitoa, mun käsityksen mukaan tuossa ns. meijeriluomumaidossa laittaa rahansa vaan hukkaan.
Suoralta kädeltä tavallisessa on ainakin seleeniä enemmän sekä tietty se D-vitamiini. Ja homogenointi ei ole maidolle mikään raskas prosessi, pastöróinti ja iskukuumennus sen sijaan on.
Tero
näemmä menny mulla merkit sekaisin.. 30% oli tarkoitukseni sanoa. eihän siitä 2,09€ kovin helpolla kolmeakymppiä mulle jäisikään :D
täysin outsiderina ja tälle palstalle ikinä kirjoittaneena haluun senverran sanoo et kaikkien luomulehmien (ja nuorten nautojen myös, vasikoista lähtien) on päästävä ulos vähintään kesäisin. tavanomaisilla tiloilla näin ei ole. Parsinavetoista, joissa lehmä siis on kytkettynä ruokintapöytään, lehmien pitää päästä laitumelle kesäisin. Talven kökkivät siinä samassa paikassa seisten tai makoillen.
Luomulehmien maidolle ja lihalle lääkeaineiden varoajat ovat kaksinkertaiset tavanomaisiin lehmiin nähden. Lisäksi on se rehu-juttu josta täälläkin puhuitte, ja muita pieniä eroja kuten: ikkunapinta-ala navetassa oltava suurempi, rakolattian osuus lattiasta rajoitettu max. puoleen lehmien käytössä olevan lattian pinta-alasta ym.
Luomulypsykarjatilallisena olen ilahtuneena seurannut ihmisten nousevaa kiinnostusta tuotteeseemme, mutta vihansekaisin tuntein seurannut kaupan tapaa hinnoitella luomumaitouotteet. Korkein hinta jonka olen täälläpäin nähnyt on 2,09€ ja kauppa on tavallinen k-market eikä edes mitenkään keskeisellä sijainnilla vaan moottoritien varressa.
tuosta hinnasta tuottaja saa n. 30€ johon olemme kyllä erittäin tyytyväisiä, vuosikausia saimme vielä paljon vähemmän.
Kaikenlaiset totuudentietäjät näillä palstoilla saavat toisinaan hymyn naamalle ja välillä alkaa harmittaa kun puhutaan asioista totuuksina vailla mitään tietopohjaa.
Kiitos teille luomumaitoon uskovat ja mukavaa kevään jatkoa!
Olen ollut navetassa töissä ainakin sen viikon, ja olen lypsänyt lehmiä.
Eihän se kivaa ole, jos lehmä on koko elämänsä kiinni samassa parressa, ja säälittää laittaa pieni vasikka karsinaan kun sekä lehmä että vasikka huutavat koko ajan. Ei sitä kuitenkaan kovin pitkään kestä.
Ei ollut luomutila se ja tunnustan, että en tunne luomutilojen todellisuutta.
Maidon laatu on kuitenkin homogenointia ja D-vitamiinin lisäystä lukuunottamatta jokseenkin samaa. Ei Suomessa käytetä kasvuhormoneja eikä turhia antibiootteja, sillä antibiootti pilaa hapanmaitotuotteiden ja juustojen valmistusprosessin.
Mielelläni tilamaitoa ostaisin, kun se on pastöroimatonta.
Jos maitolitrasta maksetaan tuottajalle 30€ niin minä alan hankkimaan lypsykarjaa heti huomenna.
Mutta meillä pojalla on lievästi atooppinen iho, joka oireilee lähinnä talvella pakkasten aikaan, muuten pysyy hyvänä. Hän juo maitoa, ja pakkasilla on pitänyt pitää maidon juonnissa taukoa, kun pakkanen + maito ovat saaneet posket helottamaan kunnolla.
Jostain syystä pari talvea sitten kokeiltiin luomumaitoa, ja kas vain, iho-oireet pysyvät poissa pakkaskeleilläkin, vaikka juo maitoa nyt läpi talven.
Jotain apua siitä luomumaidosta siis selkeästi on, ehkä se liittyy juuri siihen homogenointiin?
http://ammattilaiset.valio.fi/portal/page/portal/ammattilaiset/ravitsem…
Itse luulin olevani laktoosi-intolerantikko, mutta nettijuttujen innoittamana testasin luomumaitoa. Ylläri ylläri, se sopi minunkin vatsalleni eli en sittenkään ole laktoosi-intolerantikko vaan ilmeisesti kyse on ollut jostain aivan muusta.
Laktoosi on luomumaidossa ihan samalla koostumuksella kuin tavallisessakin maidossa, joten jos elimistösi sietää luomua niin kyseessä EI ole laktoosi-intoleranssi.
Aiemmin iho oli varsinkin talvisin atooppinen, kutisi jne. Kun aloin käyttämään luomumaitoa, oireet hävisivät. Muuten en elämässäni mitään muuttanut, itsekin olen miettinyt oliko maito syynä :)
näin, että täsmälleen samat ulkoilumääräykset koskevat kaikkia lehmiä (luomu vs. tavallinen)? Entä muu hoito, karsinoiden tilavuus, vasikoiden "vierihoito" jne.?