harmittaa kun en laihdu! Mistä voimia ja motivaatiota?! Auttakaa.
Painan 72 kg ja olen 165 cm pitkä. Tiedän, en ole mikään kauhea läski, mutta haluan olla hoikka!
Liikun riittävästi mutta syön liikaa ja epäsäännöllisesti.
Antakaa neuvoja.
Kommentit (41)
noilla karppaus esimerkeillä lähde:/ jos syö jotain pähkinöitä aamiaiseksi niin miten paljon syötte? Miksi aina sanotaan ettei karppaajan tarvi nälkää nähdä? Vai onko se silleen että kun karppaa tietyn aikaa niin ei syö enää ylimääräistä kun ruoka ei ole niin maukasta?
Kun on tarpeeksi rasvaa, niin se nälkä todellakin lähtee. Itse syön noita erittäin rasvaisia pähkinöitä, koska en muuten syö aamulla. Ja kahvissa kerma pitää myös hyvin nälkää. Jos tuntuu, että tuliskin nälkä oikeasti jo 3-4 tunnin päästä, niin lisäisin seuraavana aamuna kookosöljyä kahviin. Pähkinöissä on ihan mieletön ero rasva ja hiilarimäärissä, ja noita macadamioita ei tarvitse tosiaan paljoa syödä.
Toki nuo voi aamulla korvata munakkaalla esim. pekonin kans, niin ei varmasti tule nälkä.
Ja mulla ei kyllä ole karpatessa nälkä, oli ketoosissa tai ei, mutta mihinkään kitukuurille en pystyis, koska mää oon vaan sellanen, että haluan syödä ja tarvin ruokaa, hyvää ruokaa. Ja näin tämä laihtuminen ja nykyisin painonhallinta tai ylläpito on helppoa, menee ihan miettimättä.
Enkä mää ole meinannu "karpata tietyn aikaa" vaan meinasin elää tällä tavalla, pois en vaihtais, koska vaikuttaa niin moneen muuhunkin asiaan, kuin vaan painoon. Mää olen nyt terve. Ei olle meillä lapsilla enää ihottumia, atopiaa, flunssia jne, meillä ei ole enää diabetestä, kolesterolia, epämääräisiä nivelkipuja, väsymystä, mahavaivoja, närästystä, jne, jne, jne
Kun on tarpeeksi rasvaa, niin se nälkä todellakin lähtee.
vaan proteiini pitäisi nälkää, ei rasva. Hyvin yksilöllistähän tuo kyllä on ja se miten karppaus toimii riippuu siitä onko niitä joilla rasva ja /tai proteiini pitää hyvin nälkää. Itse en niihin valitettavasti kuulu joten karppaamalla ei minulta paino laskenut, kun nälkä oli vähän väliä. Mulla taas vaikka kaurapuuro pitää paremmin nälkää kuin joku munakas.
noilla karppaus esimerkeillä lähde:/ jos syö jotain pähkinöitä aamiaiseksi niin miten paljon syötte? Miksi aina sanotaan ettei karppaajan tarvi nälkää nähdä? Vai onko se silleen että kun karppaa tietyn aikaa niin ei syö enää ylimääräistä kun ruoka ei ole niin maukasta?
Kun on tarpeeksi rasvaa, niin se nälkä todellakin lähtee. Itse syön noita erittäin rasvaisia pähkinöitä, koska en muuten syö aamulla. Ja kahvissa kerma pitää myös hyvin nälkää. Jos tuntuu, että tuliskin nälkä oikeasti jo 3-4 tunnin päästä, niin lisäisin seuraavana aamuna kookosöljyä kahviin. Pähkinöissä on ihan mieletön ero rasva ja hiilarimäärissä, ja noita macadamioita ei tarvitse tosiaan paljoa syödä.
Toki nuo voi aamulla korvata munakkaalla esim. pekonin kans, niin ei varmasti tule nälkä.
Ja mulla ei kyllä ole karpatessa nälkä, oli ketoosissa tai ei, mutta mihinkään kitukuurille en pystyis, koska mää oon vaan sellanen, että haluan syödä ja tarvin ruokaa, hyvää ruokaa. Ja näin tämä laihtuminen ja nykyisin painonhallinta tai ylläpito on helppoa, menee ihan miettimättä.
Enkä mää ole meinannu "karpata tietyn aikaa" vaan meinasin elää tällä tavalla, pois en vaihtais, koska vaikuttaa niin moneen muuhunkin asiaan, kuin vaan painoon. Mää olen nyt terve. Ei olle meillä lapsilla enää ihottumia, atopiaa, flunssia jne, meillä ei ole enää diabetestä, kolesterolia, epämääräisiä nivelkipuja, väsymystä, mahavaivoja, närästystä, jne, jne, jne
olen kokeillut karppaamista mutta vaikka onkin sutä rasvaa mukana niin kaamea nälkä ja ihmeellisiä himoja tuli himot ei ollut niin pahoja muttab se nälkä...
vaan proteiini pitäisi nälkää, ei rasva. Hyvin yksilöllistähän tuo kyllä on ja se miten karppaus toimii riippuu siitä onko niitä joilla rasva ja /tai proteiini pitää hyvin nälkää. Itse en niihin valitettavasti kuulu joten karppaamalla ei minulta paino laskenut, kun nälkä oli vähän väliä. Mulla taas vaikka kaurapuuro pitää paremmin nälkää kuin joku munakas.
Ehkäpä tuossa on juuri se syy, miksi sulla ei paino laskenu ja nälkä vaivasi, kun et ole tuota rasvaa tarpeeksi käyttänyt. Monet varoo liikaa rasvaa, paino ei putoa ja nälkä vaivaa. Rasvan määrää pystyy muokkaamaan paljon, proteiinin määrää ei voi kauheasti nostaa.
t.se jolla nälkä noilla karppi ohjeilla
Syöt liikaa ja epäsäännöllisesti. Ala kirjata ylös mitä syöt ja mihin aikaan. Muista syödä sen viisi kertaa päivässä säännöllisin väliajoin, vain vettä aterioiden välissä. Näin aineenvaihdunta pysyy yllä. Ja kun syöt, teet kauniin annoksen ja huolehdit, että syöt monipuolisesti ja terveellisesti. Seuraile annoskokoja ja kaloripitoisuuksia. Toi kurinalainen säännöllisyys, annoskoon pienentäminen ja ruuan monipuolisuus on auttanut mua laihtumaan.
Kun on tarpeeksi rasvaa, niin se nälkä todellakin lähtee. Itse syön noita erittäin rasvaisia pähkinöitä, koska en muuten syö aamulla. Ja kahvissa kerma pitää myös hyvin nälkää. Jos tuntuu, että tuliskin nälkä oikeasti jo 3-4 tunnin päästä, niin lisäisin seuraavana aamuna kookosöljyä kahviin. Pähkinöissä on ihan mieletön ero rasva ja hiilarimäärissä, ja noita macadamioita ei tarvitse tosiaan paljoa syödä. Toki nuo voi aamulla korvata munakkaalla esim. pekonin kans, niin ei varmasti tule nälkä. Ja mulla ei kyllä ole karpatessa nälkä, oli ketoosissa tai ei, mutta mihinkään kitukuurille en pystyis, koska mää oon vaan sellanen, että haluan syödä ja tarvin ruokaa, hyvää ruokaa. Ja näin tämä laihtuminen ja nykyisin painonhallinta tai ylläpito on helppoa, menee ihan miettimättä. Enkä mää ole meinannu "karpata tietyn aikaa" vaan meinasin elää tällä tavalla, pois en vaihtais, koska vaikuttaa niin moneen muuhunkin asiaan, kuin vaan painoon. Mää olen nyt terve. Ei olle meillä lapsilla enää ihottumia, atopiaa, flunssia jne, meillä ei ole enää diabetestä, kolesterolia, epämääräisiä nivelkipuja, väsymystä, mahavaivoja, närästystä, jne, jne, jne
olen kokeillut karppaamista mutta vaikka onkin sutä rasvaa mukana niin kaamea nälkä ja ihmeellisiä himoja tuli himot ei ollut niin pahoja muttab se nälkä...
Oletko pitänyt ateria-ajoista kiinni? Syömisväli 5-6h? Oletko syönyt aterioiden välillä jotain? Tai juonut vettä väkevämpää? Oletko käyttänyt makeutusaineita? Onko hiilari määrä ollut yli 50g/vrk? Onko proteiini ja rasva oikeissa suhteissa?
Ehkäpä tuossa on juuri se syy, miksi sulla ei paino laskenu ja nälkä vaivasi, kun et ole tuota rasvaa tarpeeksi käyttänyt. Monet varoo liikaa rasvaa, paino ei putoa ja nälkä vaivaa. Rasvan määrää pystyy muokkaamaan paljon, proteiinin määrää ei voi kauheasti nostaa.
yksi mun himoista oli juoda raakaa kuohukermaa suoraan purkista:/ luulis että siitäkin tulis rasvaa. En syönyt leipää, makeita ,perunaa , riisiä ,pastaa tai mjotain muutakaan missä jauhoja. t. se nälkäinen
Kun on tarpeeksi rasvaa, niin se nälkä todellakin lähtee. Itse syön noita erittäin rasvaisia pähkinöitä, koska en muuten syö aamulla. Ja kahvissa kerma pitää myös hyvin nälkää. Jos tuntuu, että tuliskin nälkä oikeasti jo 3-4 tunnin päästä, niin lisäisin seuraavana aamuna kookosöljyä kahviin. Pähkinöissä on ihan mieletön ero rasva ja hiilarimäärissä, ja noita macadamioita ei tarvitse tosiaan paljoa syödä. Toki nuo voi aamulla korvata munakkaalla esim. pekonin kans, niin ei varmasti tule nälkä. Ja mulla ei kyllä ole karpatessa nälkä, oli ketoosissa tai ei, mutta mihinkään kitukuurille en pystyis, koska mää oon vaan sellanen, että haluan syödä ja tarvin ruokaa, hyvää ruokaa. Ja näin tämä laihtuminen ja nykyisin painonhallinta tai ylläpito on helppoa, menee ihan miettimättä. Enkä mää ole meinannu "karpata tietyn aikaa" vaan meinasin elää tällä tavalla, pois en vaihtais, koska vaikuttaa niin moneen muuhunkin asiaan, kuin vaan painoon. Mää olen nyt terve. Ei olle meillä lapsilla enää ihottumia, atopiaa, flunssia jne, meillä ei ole enää diabetestä, kolesterolia, epämääräisiä nivelkipuja, väsymystä, mahavaivoja, närästystä, jne, jne, jne
Oletko pitänyt ateria-ajoista kiinni? Syömisväli 5-6h? Oletko syönyt aterioiden välillä jotain? Tai juonut vettä väkevämpää? Oletko käyttänyt makeutusaineita? Onko hiilari määrä ollut yli 50g/vrk? Onko proteiini ja rasva oikeissa suhteissa?
aamulla
munakas, 2 munaa, pekonia, tomaattia
kahvia kermalla
lounas n. 400g kasviksia pala kalaa tai lihaa ja vaikka juustokastiketta sulatettua juustoa ja kermaa tai joku kylmä kermaviilikastike esim.tilli + juomaksi lasi maitoa
iltapalaksi pähkinöitä ja siemeniä.
päivän mittaan join myös paljon vettä. Huom nämä esimerkkejä. En syönyt samaa joka päivä.
Ei olle meillä lapsilla enää ihottumia, atopiaa, flunssia jne, meillä ei ole enää diabetestä, kolesterolia, epämääräisiä nivelkipuja, väsymystä, mahavaivoja, närästystä, jne, jne, jne
Siis teillä on ollut diabetes, joka on lähtenyt karppaamalla?
Ei olle meillä lapsilla enää ihottumia, atopiaa, flunssia jne, meillä ei ole enää diabetestä, kolesterolia, epämääräisiä nivelkipuja, väsymystä, mahavaivoja, närästystä, jne, jne, jne
Siis teillä on ollut diabetes, joka on lähtenyt karppaamalla?
Insuliinihoitoinen, lääkärin mukaan T1 mutta ilmeisesti kuitenkin T2, koska selvästi jonkinmoista insuliinintuotantoa on olemassa. Nyt ei tarvitse enää piikitellä, vaikka joskus söiskin esim. perunaa. Noissa tarkastuksissa oli siis myös nuo kolesteroli mittauksen ja triglyt ja ldl laski ja hdl nousi, vaikka kokonaiskolesteroli pysyikin lähes samana.
aamulla munakas, 2 munaa, pekonia, tomaattia kahvia kermalla lounas n. 400g kasviksia pala kalaa tai lihaa ja vaikka juustokastiketta sulatettua juustoa ja kermaa tai joku kylmä kermaviilikastike esim.tilli + juomaksi lasi maitoa iltapalaksi pähkinöitä ja siemeniä. päivän mittaan join myös paljon vettä. Huom nämä esimerkkejä. En syönyt samaa joka päivä.
Käytän paljon öljyjä ja voita, mutta paljon vähemmän maitotuotteita, niissähän on myös sokeria. Ja mun silmään tuossa tulee, varsinkin aloittelijalle, liikaa hiilareita, jo pelkästään noista maitotuotteista. Söisin enemmän, kunnon ruokaa, ilman maitotuotteita
niin miksi et vain korjaisi noita asioita. Miksi sulla on tarve tehdä asiasta mutkikas ongelma, vaikka voisit vain alkaa syömään säännöllisesti ja kohtuullisen kokoisen annoksen kerrallaan.
Kokeile hetken aikaa millaista on syödä säännöllisesti. Syöt jotain tasan kolmen tunnin välein. Käytännössä ihan kellonlyömän mukaan on vaikea elää, mutta jos syöt 2 - 4 tunnin välein, niin sun verensokeri pysyy kohtuullisen tasaisena, etkä toisaalta tule mussuttaneeksi koko ajan. Aika pian opit tuntemaan paremmin miltä sellainen nälkä tuntuu, johon on oikeasti syytä syödä jotain, ettei verensokeri laske. Ja opit myös sen, että alle kahden tunnin välein on aivan turha laittaa mitään suuhunsa, se on vain sitä ylimääräistä syömistä.
Samalla määrittelet itsellesi sopivat annoskoot: ruokaa vain yksi lautasellinen aterialla, lisää ottamatta jaksaa kyllä seuraavaan välipalaan asti. Välipalalla riittää yksi leipä, ellei olo ole erityisen nälkäinen, silloinkin kaksi leipää riittää taas seuraavaan ateriaan asti, joka on jo kolmen tunnin päästä, ehkä jopa himpun aiemminkin.
Korjaa ongelmakohdat ja se on siinä.
Huom nämä esimerkkejä. En syönyt samaa joka päivä.
joten outoa että voit laskea päivän hiilarit maitotuotteista.. Vai oletitko että syön vaan maitotuotteita joka päivä? Johan siinä ripuli lentäis. Laitoin tämän esimerkiksi siksi että on ns. herkkujani. Mutta olepa hyvä ja kerro miten minun tulisi syödä. Liitä samalla millä tavalla laskit noi hiilarit maitotuotteista.Loraus kerma kahviin ? monta hiilaria (n.15ml-20ml) juusto kastike n.0,5-1dl ehkä puolet ja puolet juustoa ja kermaa. Paljon hiilareita?
vaikkapa lukemalla joku Atkins kirja. Atkinsissä on monta vaihetta, eka vaihe on idukstiovaihe, jossa mennään tosi vähillä hiilareilla, mennään ketoosiin ja saadaan painon pudostus hyvään vaihtiin. Sitten hiilarimäärää pikkuhiljaa nostetaan viikko viikolta, kunnes löydetään se oma taso, jossa paino ei enää putoa eikä nouse. Loppu tilan on koko alämän mittainen tasapaino ja terveellinen kasvispainotteinen ruokavalio.
Huom nämä esimerkkejä. En syönyt samaa joka päivä. joten outoa että voit laskea päivän hiilarit maitotuotteista.. Vai oletitko että syön vaan maitotuotteita joka päivä? Johan siinä ripuli lentäis. Laitoin tämän esimerkiksi siksi että on ns. herkkujani. Mutta olepa hyvä ja kerro miten minun tulisi syödä. Liitä samalla millä tavalla laskit noi hiilarit maitotuotteista.Loraus kerma kahviin ? monta hiilaria (n.15ml-20ml) juusto kastike n.0,5-1dl ehkä puolet ja puolet juustoa ja kermaa. Paljon hiilareita?
Sanoin, että mun silmään paljon, varsinkin aloittelijalle. Mulla ei mahtuis noin paljon maitotuotteita muiden lisäksi 20g/vrk, tuskin nytkään, kun mennään alle 50g/vrk. Pähkinätkin vie aika paljon hiilareita päivässä, siis mulla ainakin. Ehkä se sulla on vaan helpompi laskea kaikki makrot ja sitten katsoa tarkemmin, ja nimenomaan pidemmältä ajalta, esim viikon. Ei yhden päivän syömiset todellakaan kerro mitään, siinä olet ihan oikeassa.
Toisaalta voi olla myös, että et ole löytänyt itsellesi sopivia makromääriä, että pitäisi vaan yrittää kokeilla, yleensä hiilareiden laskeminen ja proteeinin ja rasvan lisääminen auttaa, tietenkin on poikkeuksia, kun yksilöitä ollaan =)
Tämä määrä riippuu yksilöllisestä insuliinivasteesta ja voi olla mitä tahansa välillä 50–200 g hiilihydraatteja päivässä. Ruokavalio saattaa muistuttaa perinteistä vähärasvaista ruokavaliota.
Huomioitehan laihduttajat, että rasva palaa vakionopeudella eli rasvaa voi laihtua noin 100g/päivä (0.5-1kg/vko) mikäli ei ole ihan hillittömän ylipainoinen. Mikäli laihdutte nopeammin, häviää takuulla myös lihaskudosta. Ekalla viikolla myös nesteitä.
Lihas kuluttaa enemmän energiaa kuin rasva, joten teette karhunpalveluksen itsellenne hävittämällä sitä. Alkuun voi näyttää siltä että laihtuu tosi nopeasti, mutta tahti hidastuu myöhemmin.
Kun palaatte entiseen ruokavalioon, paino noudee helposti, kun kulutatte vähemmän kuin syötte.