Tuttavapariskunta tulee AINA 2 tuntia myöhemmin mitä lupaavat! ÄRSYTTÄÄ!!!
Todella ärsyttävää jos sovitaan että tulevat kylään vaikka klo 18 niin on todella todella harvinaista jos ovat jo klo 19.30 meillä...
Mä en tajua miten ihmeessä ei voida tulla silloin kun sovitaan, eikä tämä käy silloin tällöin, vaan aina!
Viimeksi sanoin että tulkaa klo 16 jälkeen että sitten ollaan kotona, okei sen jälkeen voi tulla mihin aikaan vaan mutta jos tulevat vasta klo 19.30 niin vois vaikka ilmoittaa että menee myöhempään...
Kommentit (32)
Selkeesti he aiheuttaa vain mielipahaa sulle kerta toisensa jälkeen; onko he nyt niiiin ihanaa seuraa, ettet ilmankin pärjäis...Miksi olla tekemisissä heidän kans ollenkaan; jospa karsit pikkuhiljaa yhteydenpitoa kunnes saat sen napsautettua kokonaan poikki....Et menetä mitään, vaikket noita enää tapailekaan !
Myöhästyminen on törkeää, erityisesti jos on ilmoitettu että ruoka on tiettyyn aikaan. Osa ihmisistä ei ollenkaan ajattele että pitäisi saapua silloin kun on kutsuttu, ehkä nämä teidän tuttavannekaan eivät koe tekevänsä mitään kummallista. Oletteko koskaan sanoneet heille asiasta?
Eihän nyt yleensäkään ihan minuutilleen kotikutsuille mennä, ellei tosiaan ole sitä ruokaa mutta yli puolen tunnin myöhästyminen on minusta törkeää.
Jos meillä on juhlat niin kroonisia myöhästelijöitä ei odotella. Mikäli juhlissa on ohjelmaa niin ohjelmaa alkaa ajallaan ja jos joku ei ole paikalla niin ei voi mitään. Lämmin ruoka tarjoillaan silloin kun on etukäteen ilmoitettu. Jos myöhästyjät tulevat paikalle niin että ruuat on jo kerätty pois pöydästä, jäävät ilman ruokaa. Yksinkertaista. Jos todella on niin että joku myöhästyy niin paljon että ruuat on jo kerätty pois, on kyse huomattavasta, yli tunnin myöhästymisestä. Eri asia on jos soittaa etukäteen ja on joku hyvä syy myöhästymiselle, tyyliin ketjukolari, bussi myöhässä, koira oksensi juuri ennen lähtöä tms.
sisko perheineen on just samanlainen, niinpä olen ratkaissut ongelman muuttamalla ajankohtaa. Jos siis vaikka lapseni syntymäpäivät alkavat klo 15, kutsun heidät jo klo 14 alkaen... Näin ollen tulevat vain vähän myöhässä :), joskus jopa ajallaan :).
Onneks on varaa skipata myöhästelijät pois tuttavapiiristä. Ikävä kyllä tämän takia meni yksi muuten tosi kiva tyyppikin, mutta minkäs teet. Riideltiinkin asiasta muutama kerta, mutta koska meno ei muuttunut, niin so long.
Toistuva myöhästeleminen on muuten AINA normaaliälyiseltä ihmiseltä vallankäyttöä, ei mitään muuta. Totta kai ymmärtää, että joku vauvaperhe saattaa myöhästellä, mutta todennäköisesti he ilmoittavat asiasta ja pahoittelevat asianmukaisesti ja meno muuttuu, kun ipanat kasvavat. Mutta patologinen myöhästelijä, joka ei edes vaivaudu ilmoittelemaan saatika pahoittelemaan käytöstään, on syytä poistaa tuttavapiiristään. Hän on luonnehäiriöinen.
Jos synttärit alkavat klo 15, he tulevat aikaisintaan klo 16. Ja heidän oman perheensä synttärit ovat aina sellaisia, että jos alkamisajaksi on ilmoitettu klo 15, niin silloin on turhauttavaa mennä koska kakku on vielä koristelematta, suurin osa vieraista tulematta ja menee ainakin 1-2 tuntia, ennen kuin mitään alkaa tapahtua. Ja sitten kun teemme klo 18 lähtöä kotiin niin isäntäväki surkuttele, kun te jo nyt lähdette.
Heillä on siis aivan toisenlainen aikakäsitys ja kulttuuri: ilmoitettu kyläilyaika on jonkinlainen "aikaisintaan"-määre, josta voi luistaa useita tunteja eteenpäin eikä siinä ole mitään ihmeellistä. Itse kyllä haluan, että varsinkin synttärit myös PÄÄTTYVÄT joskus...
Tekisin aivan varmasti näin.
(lempeämpää voisi olla ehkä sopia ajasta "väärin", sanotte että tulkaa kahdelta jos haluatte että neljän maissa tullaan...)
Seuraavan kerran ilmoittakaa aika tarkasti esim. "tulkaa neljältä" ja jos ei silloin näy, niin lähtekää pois kotoa. Ja kun soittelevat perään ja kysyvät missä olette, niin sanokaa, että luulitte etteivät ole tulossa, koska ei näkynyt sovittuna aikana.
Meillä tämä kaytössä, ja toimii yllättävän hyvin :) Ei enää jaksa stressata, sanon vaan aina ajankohdan heille aikaisemmaksi.
sisko perheineen on just samanlainen, niinpä olen ratkaissut ongelman muuttamalla ajankohtaa. Jos siis vaikka lapseni syntymäpäivät alkavat klo 15, kutsun heidät jo klo 14 alkaen... Näin ollen tulevat vain vähän myöhässä :), joskus jopa ajallaan :).
Komppi tälle.
Älä sano, että 16.00 jälkeen vaan klo 16.00 ja 17.00 välissä. Ja jos tulevat silti vasta 18.00, niin älä tarjoa mitään, lasten kanssa ryhdytte rauhassa iltatoimiin.
Jos synttärit alkavat klo 15, he tulevat aikaisintaan klo 16. Ja heidän oman perheensä synttärit ovat aina sellaisia, että jos alkamisajaksi on ilmoitettu klo 15, niin silloin on turhauttavaa mennä koska kakku on vielä koristelematta, suurin osa vieraista tulematta ja menee ainakin 1-2 tuntia, ennen kuin mitään alkaa tapahtua. Ja sitten kun teemme klo 18 lähtöä kotiin niin isäntäväki surkuttele, kun te jo nyt lähdette. Heillä on siis aivan toisenlainen aikakäsitys ja kulttuuri: ilmoitettu kyläilyaika on jonkinlainen "aikaisintaan"-määre, josta voi luistaa useita tunteja eteenpäin eikä siinä ole mitään ihmeellistä. Itse kyllä haluan, että varsinkin synttärit myös PÄÄTTYVÄT joskus...
että olemme aikame odotelleet synttäreiden alkamista ja tarjoilua. Kun aikaa on kulunut 2 tuntia, olen kiittänyt emäntää juhlista ja sanonut, että valitettavasti meillä on toiset juhlat, joihin on kutsuttu. Siinä vaiheessa alkaa vimmattu jupina, että kahvi on kohta valmista (ei edes keitintä ladattu) ja nyt jää teillä syömättä ja kakkukin on jne.. Olen todennut iloisesti, että ei se mitään, siellä toisessa paikassa on varmaan hyvät tarjoilut, vaikka vähän nälkäisinä mennäänkin.
Ja lasten kanssa on menty mihin tahansa mäkkärille tai konditoriaan herkuttelemaan ne tarjoilut, joita ei kylässä saatu.
mä sanosin heipat tällasille vieraille hyvin nopeesti jotka ei arvosta toisten aikaa ollenkaan.
Ei kuuluis mun ystäväpiiriin kauaa.