Joustaako päiväkoti
Olen viemässä lapseni hoitoon, nyt, kun hän täyttää kolme.
Minun työni loppuu pääsääntöisesti niin, että ehdin päiväkodin sulkemisajaksi sinne. Ehkä kerran/ kaksi kuukaudessa olisin n. 15 minuutia myöhässä siellä.
Kehtaanko edes kysyä voiko pk joustaa, vai palkkaanko vain kiltisti jonkun noutamaan lapseni sieltä.
Kommentit (30)
Helsingin kunnallisissa päiväkodeissa aukiolo on tarvittaessa 6.15-17.30.
Käsittääkseni se on virallisisesti näin.
Eikö isä voi hakea kerran, kaksi kuussa??
Me ollaan kerran myöhästytty, kun mies juuttui kolarin takia liikenteeseen.
Päiväkodilla ei ole mitään velvollisuutta joustaa. Ajatelkaa jos joka päivä jonkun lapsen takia pitää olla ylimääräistä aikaa. Ja nämä myöhään olevat lapset sekoittavat muun järjestyksen päiväkodissa. Se on aina aamun kiireistä pois jos on työntekijöitä vähemmän silloin. Jos ei itse pääse hakemaan, on hommattava varahakija. Miksi tätä on niin vaikea ymmärtää?
Meille sanottiin, että päiväkoti sulkeutuu klo 17.00 eikä joustoa ole, vaihtoehtona lapsille olisi vuoropäiväkoti. Ajattelin, että asia selvä, sama se minulle on, missä lapset ovat. Käytiin tutustumassa vuoropäiväkotiin ja siellä LTO oli aivan ihmeissään, miksi säännöllistä päivää tekevät lapset tulisivat heille, 5 päivänä viikosta 8 - 17.15.
Niinpä kunta pyörsi päätöksensä, lähipäiväkodin aikataulut muutettiin ja päiväkoti olikin yllättäen auki aina 17.30 asti. Hoitajat eivät tästä pitäneet, mutta kunnalle ehdottomasti halvempi ratkaisu kuin yhden hoitajan palkkaaminen lapsiani varten koko päiväksi.
kaks kertaa kuussa n.max 15 min.. öö miksi menee sen verran yli??
täällä vantaalla minun asuin alueella on yksi päiväkoti ihan tuota varten eli on klo:20 asti auki =)
siellä missä minä olen töissä ryhmis niin kyllä meidän pitää joustaa sen illan työntekijä tulee vai vartin myöhenpää töihin, ei se niin kamalaa voi olla...
missä on lapsen isä? mummo? kummitäti? naapurintäti? eli et mitenkää voi saada ketään muuta hakemaan??
kaks kertaa kuussa n.max 15 min.. öö miksi menee sen verran yli??
missä on lapsen isä? mummo? kummitäti? naapurintäti? eli et mitenkää voi saada ketään muuta hakemaan??
En ole ap, mutta vastaan silti. Ensinnäkin, ap(?) tuolla jossain kohtaa mainitsi, että lapsen isä on kuollut. Ja jos ei olisikaan, voi tehdä vaikka iltavuoroa, käydä toisella paikkakunnalla töissä tai vanhemmat eronneet ja isä asuu toisella paikkakunnalla.
Toiseksi, ei kaikilla ole asuinpaikkakunnalla tukiverkostoa. Me olemme asuneet täällä kohta kolme vuotta, eikä meilläkään ole. Isovanhemmat asuvat kaikki muualla, samoin kuin sedät, tädit, kummit ja muutkin sukulaiset. Jos oikein hätätilanne tulee, niin työkavereista löytyy joku jonka voisi pyytää hakemaan lapsen, mutta ei noinkaan säännöllisesti. Eli tuossa tilanteessa meilläkään ei olisi ketään varahakijaa.
Meidän lapsi on yksityisessä ryhmiksessä, ja siellä kyllä joustetaan ihan tarpeen mukaan, kuulemma jopa iltavuorot on mahdollisia. Kannattaa kysyä :)
Ja sovit asian etukäteen, teet hoitoaikasopimuksen niin, että onnistuu. Ilmoitat aina etukäteen.
Ovat tosi käärmeissään jos ilmoittamatta ilmestyt myöhässä, mutta asia ok, jos työvuorot laadittu tuo huomioiden.
joten lapsi vaan siirtyy sinne odottaan että äiti tulee hakemaan. Kannattaa kysellä.
Turussa tavallisen kunnallisen lähipäiväkotimme johtaja sanoi minulle, että ravittaessa aukaisevat 6.30 ja vastaavasti tarvittaessa hoitaja on paikalla 17.30 asti. Nämä tietysti pitää ilmoittaa ennakkoon.
lisäksi voi tehdä sellaisia sopimuksia, että tarvittaessa lapsi on iltahoitopäiväkodissa muutaman päivän kuussa.
ei ole mitään velvollisuutta joustaa, ei edes rahasta. Joten selvitä ajoissa joustavatko! Kunnalliset yleensä joustavat.