Joustaako päiväkoti
Olen viemässä lapseni hoitoon, nyt, kun hän täyttää kolme.
Minun työni loppuu pääsääntöisesti niin, että ehdin päiväkodin sulkemisajaksi sinne. Ehkä kerran/ kaksi kuukaudessa olisin n. 15 minuutia myöhässä siellä.
Kehtaanko edes kysyä voiko pk joustaa, vai palkkaanko vain kiltisti jonkun noutamaan lapseni sieltä.
Kommentit (30)
Mielellään joustaisimme mutta jos jokainen rupeaa kysymään ja aina osuu eripäiville olisimme koko ajan ylitöissä.
Pyydä silloin hakemaan joku muu lapsesi, koska kuitenkin on niin harvoin tarve.
meidän pääiväkoti ainakin joustaa. Tai näin olen kuullut (itsellä ei ole koskaan ollut tarvetta).
niin voisiko hän mitenkään hakea lasta niinä päivinä kun sinä olet töissä myöhään?
Muusa tapauksessa palkkaa hoitaja ko päiviksi hakemaan lapsi
tiedän että lastemme pk:ssa ainakin joustivat toiseen suuntaan eli jotkut lapsista tulivat 0.5h ennen avaamisaikaa.
niin voisiko hän mitenkään hakea lasta niinä päivinä kun sinä olet töissä myöhään?
Muusa tapauksessa palkkaa hoitaja ko päiviksi hakemaan lapsi
mutta jouston tarve pitää tietää etukäteen. Joka päiväkodilla on siihen oma systeeminsä. Hoitajan työaika voidaan suunnitella niin ettei esim. ylitöitä tule.
Kehtaanko edes kysyä voiko pk joustaa, vai palkkaanko vain kiltisti jonkun noutamaan lapseni sieltä.
Kysy ihmeessä. Ainakin meidän päiväkotimme menee periaatteessa viideltä kiinni, mutta erikseen sovittaessa hoitoaikaa voi jatkaa oliko se peräti kuuteen saakka, puoli kuuten ainakin. Tämä tarkoittaa sitten sitä, että viimeisen iltavuorossa olevan työntekijän työpäivä alkaa sen verran myöhemmin, mitä hakuajaksi on sovittu.
Kyse ei ole siis tämän työntekijän kohdalla mistään ylityöstä tai hyväntekeväisyydestä, vaan ihan normaalista työvuorosta, joka ajoittuu iltapäivään ja alkuiltaan. Yleensäkin työvuorot sovitaan vanhempien työaikojen mukaan: varsinainen toiminta tapahtuu kello 8-15 ja tämä on ohjeellinen hoitoaika niille lapsille, joilla ainakin toinen vanhemmista on kotona. Tänä vuonna on kuulemma tavallista enemmän pitkään hoidossa olevia lapsia mikä näkyy siinä, että iltavuorot alkavat myöhemmin ja siksi esimerkiksi pienille retkille päästään lähtemään vasta lähempänä kymmentä.
meidän päiväkodista on mahdollista saada lisäaikaa 17.30 asti, sen jälkeen pk:n työntekijä voi viedä lapsen läheiseen vuoropäiväkotiin josta sitten voin lapsen hakea myöhemmin. Mutta nämä ovat satunnaisia tilanteita varten. Kannattaa kertoa hoidontarve jo päiväkotipaikkaa hakiessa.tai sopia työpaikalla että voit lähteä 15 min aiemmin.
kaikkien hoitolasten vanhempien toiveita toteuttamaan. Palkkaa hakija suosiolla.
Kysy sitten päiväkodin johtajalta, joka päättää työajoista. Joku pihalla seisova hoitaja saattaa alkaa marista, että ei onnistu, kun heidän työnsä on niin rankkaa ja jos kaikki muutkin vanhemmat ja mitä ikinä. Hoitajiakin on niin monenlaisia...
On kuitenkin yksityinen päiväkoti ja maksan siitä kalliimpaa maksua mitä maksaisin kunnallisella. Ja tuo yliaika varmaan laskutetaan myös, jos onnistuu.
Mutta mietin vielä. Kiitos vastauksista.
kaks kertaa kuussa n.max 15 min.. öö miksi menee sen verran yli??
täällä vantaalla minun asuin alueella on yksi päiväkoti ihan tuota varten eli on klo:20 asti auki =)
siellä missä minä olen töissä ryhmis niin kyllä meidän pitää joustaa sen illan työntekijä tulee vai vartin myöhenpää töihin, ei se niin kamalaa voi olla...
missä on lapsen isä? mummo? kummitäti? naapurintäti? eli et mitenkää voi saada ketään muuta hakemaan??
Monelta päiväkoti menee kiinni? Moni talo menee virallisesti kiinni 17.00, mutta itseasiassa 17.30 on sellainen aika johon täytyy joustaa jos on tarvetta. Meidän talo joustaa viikon kuuussa kuuteen asti yhden lapsen takia
erityisjärjestelyjä. Haet paikkaa ja jo silloin ilmoitat, että hoitoaika on esim. 8.30 - 17.45 tms. 15 min yli normaalin päiväkodin aukioloajan. Kunnassa on paljon halvempaa antaa paikka tavispäiväkodista kuin vuoropäiväkodista.
Meidän pk joustaa.
Kysy rohkeasti. Ja ilmoita myöhäisemmän haun päivät heti, kun tiedät.
Lisäksi on iltahoito päiväkoteja klo 21 asti ja ympärivuorokautisia päiväkoteja.
Sanoit, että menee 15 min yli aukioloaikojen, tarkoitatko esim klo 17.45 asti? Helsingissä ei onnistu, mutta erityisjärjestelyin kuten vieminen lähimpään iltahoitoon voi onnistua, jos sellainen on lähellä. Muissa kaupungeissa ja yksityisillä ehkä eri käytännöt.
Päiväkodissa on kuitenkin lapsia luultavasti päälle 30. Jos jokaisen vanhemmat pyytäisivät kerran-kaksi kuussa "lisäaikaa" niin siinähän olisivat jatkuvasti pitempään auki.
Ok, ei kaikilla ole samaa tilannetta kuin sinulla ap mutta jos edes neljäsosalla on niin ovat auki joka toinen päivä tai pahimmillaan joka päivä lisäaikaa.