missä välissä te äidit kuntoilette?
Kommentit (60)
pikkulapsiperheen elämä on kuntoilua itsessään! Koko ihmisen arjen täytyy olla liikuntaa, kuntosalilla tai lenkillä käynti muutaman kerran viikossa on vaan itsensä huijaamista (ja kauppamiesten keksintöä!) Kauppaan lumihangessa rattaita työntäen vaan, siellä saa nyt mahtavat käsivoimat. Imuri ja luuttu kotona heilumaan joka päivä, siinä on hikijumppaa kerrakseen. Illalla samaan aikaan nukkumaan mukuloiden kanssa ja sitten aamulla aikaisin pihalle, jos haluaa oman rauhallisen liikuntahetkensä. Eikä häiritse yöunia.
pieniä, ei mulle riittänyt rattaiden työntäminen kauppaan ja luuttuaminen, vaikka tajuankin mitä tarkoitat.
Nyt kun lapset on koulussa, ja minä töissä, kyllä mä ainakin tarvitsen kunnon lenkin ja salitreenin useampaan kertaan viikossa, koska juoksemme mieheni kanssa maratoneja.
Se, että susta salitreeni on turhaa, ei se kuitenkaan ole sitä meille oikeasti hyvä kuntoisille, jotka kaipaavat oikeasti paljon liikuntaa.
Meillä urheillaan vuoroiltoina päivällisen jälkeen. Toinen lähtee salille arkena seitsemän aikaan ja palaa ennen yhdeksää ja sen jälkeen on kahdenkeskistä aikaa.
Viikonloppuisin siivoamme täydellä teholla ja menemme salille vuorotellen. Sillä aikaa yleensä toinen on lasten kanssa ulkoilemassa.
Mursin jalkani pari vuotta sitten pahasti ja jouduin olemaan sängyssä kaksi kuukautta ja huomasin, että hyväkuntoisena olen pirteä ja tehokas koko sen ajan kun olen hereillä, muuten olen ihan veto pois kun tulen töistä kotiin ja pitäisi tehdä ruokaa ja leikkiä.
Lapset 0, 5 ja 6 v. Hoitovapaalla/keikkatöissä toisella paikkakunnalla. Käyn spinningissä/jumpassa 2-4 kertaa vk:ssa. Hiihdän, kun käymme Kuusamon mökillämme (aika usein). Mies pelaa kössiä. Yritämme aina sovitella, että kumpikin pääsee liikkumaan. Ei mullekaan riittäis mikään vaunujen kauppaantyöntely. Lisäks on ihan mukava välillä päästä lähteen kotoo ihan YKSIN!
5-6 kertaa viikossa. Lapseni on 6,5v. Käyn salilla 3x vk, uimassa 1x vk, lenkillä miltei joka päivä. Kesäisin pyöräilen työmatkat + kuntoilumielessä. Salille lapsi on tullut mukaan 4 vuotiaasta saakka, ja tällä salilla ei ole lapsiparkkia. Nykyisin hyödynnän eskaria (itsellä jos iltavuoro). Uimaan lähtee mukaan aina mummi ja me vuorotellen uidaan.Joskus mennään mummin kanssa kahden ja avokki hoitaa lasta.samaten hoitaa mahdollisuuksien mukaan. nyt jo kokeiltu sitä että lapsi hetken kotona yksin jos lenkille ei jaksa mukaan lähteä, hyvin on mennyt ja kännykän kanssa siis ollut.
muistan yh ajoilta että tuntui välillä haasteelliselta saada aikaa liikuntaan, mutta ainakaan lenkkeily ei maksa mitään ja siihen voi ottaa lapsen mukaan. talvella lapsi stigaan tai pulkkaan ja kesällä ajamaan pyörällä.
kannattaa hyödyntää kotijumppa-dvd.t tai esim. xbox-kinectille on paljon kivoja tanssipelejä yms urheilupelejä.
aamulla juoksemassa ennenkuin mies lähtee töihin. Kuudelta ylös ja suoraan vaatteet päälle ja ulos. Aluksi hirvitti ajatus aikaisista aamuista, mutta noina päivinä sitä energiaa on paljon enemmän koko päiväksi.
Kerran viikossa käyn myös tanssitunnilla iltaisin. Tuon enempää en vielä jaksa. Lapset 1 ja 3 vuotiaat, joten hyötyliikuntaa saan myös melko paljon.
viikossa jumpassa tuossa lähikoululla ja muuten lenkkeilen. Ratsastaakin voisin, mutta jotenkin oon niin saamaton, etten jaksa lähteä, kun pitää sompailla asiat etukäteen. Naapurissa on hevosia, saan ratsastaa koska vaan.
Mulla on yksi vauva, joten periaatteessa olisi aika helppo liikkua täällä kotikonnuilla, mutta energiaa on välillä tosi vähän. Asumme kaukana keskustasta, ja koska en oo ehtinyt vielä ajaa ajokorttia, en voi oikein mennä kauemmas harrastusrientoihin.
Perheessä 2 pientä lasta ja vanha iso omakotitalo. Illat miehen kotiinpaluun jälkeen menee linjalla minä hoidan ruuan ja lasten iltatoimet, mies tekee lumityöt ja lämmittää puulämmitteisen talon. Ei siinä voi jättää lapsia miehen huoleksi, että pääsisi itse johonkin. Lapset herää meillä ennen kuutta, eli en voi kasin jälkeen enää itse lähteä jumppaamaan, koska sitten ei keho rauhoitu riittävän nopeasti yöunille, kun ennen kymmentä pitäisi itsekin olla jo petissä.
Illat miehen kotiinpaluun jälkeen menee linjalla minä hoidan ruuan ja lasten iltatoimet, mies tekee lumityöt ja lämmittää puulämmitteisen talon.
Halon hakkuu on järjettömän hyvää hyötyliikuntaa ja oiva stressinpurku keino. Mä en edes anna miehen enää lämmittää meillä ja nykyään tapellaan siitä kumpi saa hakea saunaan puut :DD
Talvella hiihdän paljon ja käyn salilla. Kesällä rullaluistelen ja juoksen. Käydään miehen kanssa vuorotellen iltaisin ja viikonloppuisin.Joskus on niin hyvä tilanne, että päästään kahdestaankin.
Lapset ovat 3v. ja 5 v. ja leikkivät todella hyvin keskenäänkin, jolloin voi itse tehdä kotihommia. Käytämme lapsiakin paljon liikkumassa; jumppaa, laskettelua, uintia + perus ulkoilut pulkkamäkineen.
Meille liikunta on aina ollut erittäin tärkeää. Ollaan jätetty sitten vaikka kotihommia vähemmälle, että kumpikin on päässyt harrastuksiinsa.
mitään ongelmaa. Mies menee salille heti töiden jälkeen ja kun hän palaa, minä menen. Lapset osaavat turvautua isäänsä siinä missää äitiinsäkin, en koe olevani siinä suhteessa korvaamaton.
Iltaisin, viikonloppuisin, lasten harkkojen lomassa.
Ilman miestä olisi vaikeampaa...
ja kuntopyörä, kahvakuula ja jumppavideoita, millä voi iltaisin jumpata lasten nukkuessa tai miehen ollessa työreissuilla. Silloin kun mies on kotona niin käyn salilla, lenkillä tai jumpissa. Ja vuorotellaan miehen kanssa, että esim. toinen laittaa ruuan ja toinen menee salille, sen jälkeen toisen vuoro mennä lasten kanssa ulos ja toinen pääsee harrastuksiinsa.
Joku kysy, että miten sitten kun on yh, niin olin ennen yh ja iltasin jumppasin silloinkin, kuntosaleilla on monesti lapsiparkki ja lapsen kanssa voi harrastaa hiihtoa, uintia, luistelua jne. Ja ei siihen kuntoiluun mene edes niin kauan aikaa, minä ainakin yleensä max tunnin jumppaan, ettei se ole paljoa lapsilta pois.
HOPLOPissa :D
...vaikka asuinkin saman katon alla lapsen isän kanssa 1,5 ekaa vuotta, en päässyt liikkumaan yksin ennen kuin perheeseemme saatiin kotityöntekijä, joka kävi kerran, pari vkossa puolen vuoden ajan n. 1,5 tuntia.
Ostin punttisalijäsenyyden ajatuksena saada rakas harrastus takaisin. Mutta kaskas... väsymys ja uupumus iski ja vapaa 1,5 tuntia meni aina nukkumiseen. Ilman tukiverkkoa ja vätys mies samassa taloudessa... iyh. Lähdin pois tytön kanssa ja vähän ajan päästä meille tuli tavaksi käydäkerran viikossa hoplopissa. Nyt tyttö on 5 ja Siellä juostaan kilpaa ja pompitaan trampoliinilla jnejne ja akyllä siinä aikuisellekin tulee hiki, kun sen ottaa oikeasti kuntoilun kannalta :D
Jossain vaiheessa poljin kuntopyörällä, joka oli nurkassa ja se oli todella tehokasta. Pitää vain ottaa aika itselleen, vaikka pienissä 10min spurttipätkissä, jos ei muuta. Kyllä se lapsi pärjää joitakin minuutteja siinä vieressä itsekseen touhuten. Vaati vain itselle opettelua, että osasi ottaa sen ajan !
Lapsiparkilliset kuntosalit on loistava apu!
Mutta jos on rahattomana, niin silloin onkin vähän hankalampi homma löytää mielekästä kuntoilua :(
Vaunulenkit ovat tehokkaita, mutta eivät sitä, mitä moni varmaankin toivoo.
...... Lapset osaavat turvautua isäänsä siinä missää äitiinsäkin, en koe olevani siinä suhteessa korvaamaton.
Hieno lause! Ja rohkaiseva. Tuo varmaan monesti on äipällä ongelmana, ettei osaa/uskalla tms jättää lastaan myös isälle! Tunnistan itseni siitä... jospa nyt saisin taas rohkeutta lähteä yksin liikkeelle ;)
kiitos
Olen 5 lapsen äiti, mies tekee reissutyötä mutta vastaan:
Pyydä äitiäsi, sitä ex-miehen äitiä?
Lapsen kummeja?
Osta hoitaja?
Kysy jos joku kaverisi vahtii?
Voisiko lapsella olla joku kaveri jolle voisi mennä säännöllisesti leikkimään kun selität tilanteen?
Lapselle oma harrastus jonka aikana pääset lenkille?
Valitse kuntosali jossa lapsiparkki?
Ota liikuntamuoto jota voi harrastaa lapsi mukana?
Kysy mieheltä jos katsoisi lapsensa perään harrastuksesi ajan?
Jos asenne liikuntaan on että perse puutuu, niin et sinä silloin pääse liikuntaa harrastamaankaan koska sen perseen kuuluu väsyä (polkemalla kuntopyörää tai pyöräilemällä ulkona)!
Ei äkkiä uskoisi että sinua kiinnostaa liikunta, vaan valittaa miten hankalaa elämäsi onkaan..
Itselläni on kolme pientä lasta, joista nuorin vielä täysimetyksellä. Tuntuu vain niin kertakaikkiaan ylivoimaiselta lähteä lenkille tai ylipäätään raahautua lasten kanssa edes pihalle, vaikka se kyllä kuuluukin päivittäiseen ohjelmaamme.
Nukutteko te muut hyvin? Jaksattako samalla tapaa harrastaa, vaikka nukkuisitte huonommin? Missä menee teidän jaksamisenne rajat? Kuinka paljon tarvitsette ihan vain löhöilyä sohvannurkassa kirja kädessä?
Nukutteko te muut hyvin? Jaksattako samalla tapaa harrastaa, vaikka nukkuisitte huonommin? Missä menee teidän jaksamisenne rajat? Kuinka paljon tarvitsette ihan vain löhöilyä sohvannurkassa kirja kädessä?
Mulla myös kolme lasta, nuorin 1,5v (imetän edelleen) ja vanhin ekaluokkalainen. En nuku hyvin, mutta liikunnasta saan todella paljon virtaa päivittäiseen pyöritykseen.
Jaksan mainiosti, kunhan saan iltaisin edes tunnin verran istuskella rauhassa vaikkapa uutisia katsoen (lapset nukahtavat yleensä viim. klo 21). Ja viikonloppuisin nukkua yhtenä aamuna pidempään (mies nousee lasten kanssa).
Eli liikunnan ohella tarvitsen myös vähän löhöilyä. Ilman liikuntaa kyllä väsähtäisin totaalisesti, niin hassulta kuin se kuulostaakin.
Mulla myös kolme lasta, nuorin 1,5v (imetän edelleen) ja vanhin ekaluokkalainen. En nuku hyvin, mutta liikunnasta saan todella paljon virtaa päivittäiseen pyöritykseen.
Jaksan mainiosti, kunhan saan iltaisin edes tunnin verran istuskella rauhassa vaikkapa uutisia katsoen (lapset nukahtavat yleensä viim. klo 21). Ja viikonloppuisin nukkua yhtenä aamuna pidempään (mies nousee lasten kanssa).
Eli liikunnan ohella tarvitsen myös vähän löhöilyä. Ilman liikuntaa kyllä väsähtäisin totaalisesti, niin hassulta kuin se kuulostaakin.
tämä vastaus oli numerolta 33.
Mulla on kuntosalijäsenyys salille jossa on lapsiparkki. Yleensä käyn jossain ohjatussa jumpassa pari kertaa viikossa aamupäivisin, pienet lapset on siellä parkissa tunnin puolitoista.
Isomman lapsen uimakoulun aikana käyn itse, tai mies käy uimassa. Isomman lapsen jumppa on paikassa jossa on kuntosali vanhempien käytössä lapsen jumpan aikana, mies usein vie lapsen jumppaan ja käy salilla sillä aikaa.
Viikonloppuisin käydään koko perhe uimassa, mies ottaa koko lapsikatraan ja saunottaa heidät ennen uintia, minä menen uimaan kuntouintia saunomatta, yleensä ehdin jonkun 15 min uida ennen kun mies ja lapset tulevat uimaan.
Viikonloppuisin käymme hiihtämässä miehen kanssa vuorotellen. Toinen hiihtää vielä isojen lasten kanssa, toinen vetää pulkassa pieniä.
Hyötyliikuntaa tulee vielä arkisin vaunukävelyllä pienten lasten kanssa vaikka kauppaan ja takaisin.