Onko työttömän pakko laittaa cv-nettiin cv?
Kommentit (98)
joten tuota lakia ei sovelleta TE-toimiston ja työttömän työnhakijan tilanteessa. Kannattaa katsoa sieltä lain perusteluista, milloin ko. lakia sovelletaan eli se koskee kaikkia palvelussuhteita, ei asiakkuuksia.
TE-keskuksia ei ole ollut ainakaan kahteen vuoteen.
asian noin, silloin uskon. Tuo laki koskee nimenomaan työelämää, kuten ensimmäisestä pykälästä näkee. Oikeus ei varmasti ole niin kapeakatseinen kuin yksipuolisesti lakia lukeva TE-keskus. Jos tuossa muuta olettaa, eihän se ole enää lain hengenkään mukainen. Sopimusoikeudestakin voisin lainata muutamat pykälät, mutta ehkä on parempi neuvoa, kun ilmeisesti joku viranomainen täällä vastaa ja ajattelee oikeasti lainvastaisesti.
Joka tapauksessa täällä on esitetty kysymys, miten voi toimia, jos vaaditaan se julkinen CV. Itse ehdotan, että pyytää viranomaiselta KIRJALLISENA se vaatimus ja diaaritiedot, joihin perustaa vaatimuksensa. Pyytää KIRJALLISESTI tuota ja samalla pyytää KIRJALLISESTI selvityksen tarpeesta. Kertoo samassa pyynnössä KIRJALLISESTI, että ei Viranomaisen on aina vastattava kirjalliseen kysymykseen kirjallisesti. Jotta pyynnön voi jättää kirjallisesti, viranomaiselta voi pyytää paperia ja kynän. Kohtuullinen aika vastaukselle tuollaisessa on ennen kuin viranomainen tekee ratkaisunsa. Vaikka ei olisi huomannut pyytää kirjallisena tuota, koska säännös yksityisyyden suojan tarpeesta on pakottava, on aina vahvoilla, silloin valitukseen vain kirjaa henkilöt, joilta on saanut ratkaisut, tapa jolla pakottaminen on esitetty ja aika mahdollisimman tarkasti. Oikeusasiamies tutkii suullisetkin viranomaisen ratkaisut ja ne pätevät myös oikeudessa.
Kun tuo päätös edellyttää yksityisyyden suojan polkemista on kirjallisesti esitetty, sillä on helppo edetä oikeusasiamiehelle, tietosuojavaltuutetulle ja oikeuteen. Kaksi ensimmäistä on ilmaisia, oikeusturva tuollaisessa kuuluu AY-liikkeiden jäsenmaksuun.
Kun viranomaiselta on tullut kirjallisena tuollainen vaatimus, suosittelen hakemuksen täyttämistä. Silloin on näyttää, että lainvoima on toteutunut ja viranomainen on tehnyt virheen, josta kantaa vastuun lain mukaisessa järjestyksessä. Aina kannattaa joka tapauksessa pyytää kirjallisena viranomaisen päätökset ja viranomaisen esittämä pakko. Viranomaisen esittämä pakko antaa aina mahdollisuuden selvittää omat oikeudet.
Kertoo samassa pyynnössä KIRJALLISESTI, että ei tiedä minkä takia jokaisella satunnaisella netinkäyttäjällä on tarve päästä työnhakijan tietoihin.
Ja ennen kuin kukaan ehtii haukkumaan yhteiskunnan loiseksi, niin sanottakoon, että olen vaki työssä. Työtönkin ollut ja silloin olin itse aktiivinen ja sain niin työpaikan. Mutta on ihan eri asia hakea avoimella hakemuksella työpaikkaa tietyltä työnantajalta kuin julkaista kaikki netissä. Sääliksi käy työttömiä!!!!
Olen parhaillaan puoliksi työtön (=osapäivätyössä) ja kyllä, työttömyys on minusta vähän nöyryyttävää, mutta työnhaku ei. Ei minun cv:ssäni ole mitään hävettävää. Olen ennemmin ylpeä siitä, että minulla on koulutus ja että haen ahkerasti töitä. Kaikki jotka minut cv:stä tuntevat, tietävät varmaankin myös sen, että olen työtön. En näe tässä mitään ongelmaa. Olen jopa saanut kaksi kertaa työtarjouksen cv-netin ansiosta.
miksi työkkäristä ei itse niitä laiteta? Samat tiedothan työkkärilläkin on.
Työtön työnhakija ei ole työelämässä joten tuota lakia ei sovelleta TE-toimiston ja työttömän työnhakijan tilanteessa. Kannattaa katsoa sieltä lain perusteluista, milloin ko. lakia sovelletaan eli se koskee kaikkia palvelussuhteita, ei asiakkuuksia.
Tuo ei ehkä ollut riittävän selkeästi yksilöity? Pyyntö viranomaiselle on esitetty täällä AV-palstalla, jolloin riittävän yksilöidysti esitettyyn kysymykseen vastauskin tulee antaa täällä. Täällä on pari selvästi viranomaisena esiintynyttä, joten pyydettyihin diaaritietoihin on annettava vastaus.
Tarkennan kysymystä ja täydennän sitä:
Mikä diaari- tai lakiratkaisu poistaa työnhakijan työelämästä?
Mikä on tietosuojavaltuutetun ratkaisu ja diaari, jossa tietosuojavaltuutettu on puoltanut tuon tietokannan käyttöä?
Mikä tietosuojavaltuutetun, lain tai muun viranomaisen ratkaisu pakottaa työnhakijan laittamaan tietonsa julkiseksi?
Viranomaisen on lain mukaan annettava vastaus samoin kuin kysymys on esitetty hänelle. Lisäksi viranomaisen on autettava diaaritiedoissa löytämään haluttu tieto.
Oikeusasiamiehelle kuka vaan on oikeutettu tekemään kantelun viranomaisen väärästä ratkaisusta. Oikeusasiamiehellä on oikeus käyttää virka-apua saadakseen hänen tarvitsemat tiedot viranomaisten yksilöimiseen. Kuka tahansa viranomainen, joka on ottanut kantaa tähän keskusteluun lain yksityiselämän suojasta työnhakijan etua vastaan voi olla velvoitettu vastaamaan.
Jokainen työntekijä ja työnhakija, joka tähänkin ketjuun kirjoittaa, on lain mukainen asianomainen, joka on oikeutettu pyytämään asiakirjaa. Laki ei rajaa oikeutta saada tieto asiakirjasta:
3 luku Oikeus saada tieto asiakirjasta
9 § Tiedonsaanti julkisesta asiakirjasta
Jokaisella on oikeus saada tieto viranomaisen asiakirjasta, joka on julkinen.
se NIMETÖN cv-netti käytännössä tarkoittaa? Voiko siitä häivyttää kaikki tunnistettavat tiedot itsestään?
Mulla on ollut pitkään ja yhden työn olen sitä kautta suureksi ihmeeksi saanutkin. lyhytaikaisen sijaisuuden, mutta oli sekin jotain.
Sähköpostiin voi tulla viestejä, mutta ei mulle ole tullut kuin se yksi työtarjous. Voi olla, että akateeminen koulutus jo karsii törkeimmät ehdotukset.
Itse oman työnhakusuunnitelman saa tehdä. Kannattaa ottaa huomioon sekin epätodennäköinen mahdollisuus, että joku todellakin etsii työntekijää työvoimatoimiston kautta.
Työtön työnhakija ei ole työelämässä joten tuota lakia ei sovelleta TE-toimiston ja työttömän työnhakijan tilanteessa. Kannattaa katsoa sieltä lain perusteluista, milloin ko. lakia sovelletaan eli se koskee kaikkia palvelussuhteita, ei asiakkuuksia. TE-keskuksia ei ole ollut ainakaan kahteen vuoteen.
Tuo ei ehkä ollut riittävän selkeästi yksilöity? Pyyntö viranomaiselle on esitetty täällä AV-palstalla, jolloin riittävän yksilöidysti esitettyyn kysymykseen vastauskin tulee antaa täällä. Täällä on pari selvästi viranomaisena esiintynyttä, joten pyydettyihin diaaritietoihin on annettava vastaus. Tarkennan kysymystä ja täydennän sitä: Mikä diaari- tai lakiratkaisu poistaa työnhakijan työelämästä? Mikä on tietosuojavaltuutetun ratkaisu ja diaari, jossa tietosuojavaltuutettu on puoltanut tuon tietokannan käyttöä? Mikä tietosuojavaltuutetun, lain tai muun viranomaisen ratkaisu pakottaa työnhakijan laittamaan tietonsa julkiseksi? Viranomaisen on lain mukaan annettava vastaus samoin kuin kysymys on esitetty hänelle. Lisäksi viranomaisen on autettava diaaritiedoissa löytämään haluttu tieto. Oikeusasiamiehelle kuka vaan on oikeutettu tekemään kantelun viranomaisen väärästä ratkaisusta. Oikeusasiamiehellä on oikeus käyttää virka-apua saadakseen hänen tarvitsemat tiedot viranomaisten yksilöimiseen. Kuka tahansa viranomainen, joka on ottanut kantaa tähän keskusteluun lain yksityiselämän suojasta työnhakijan etua vastaan voi olla velvoitettu vastaamaan. Jokainen työntekijä ja työnhakija, joka tähänkin ketjuun kirjoittaa, on lain mukainen asianomainen, joka on oikeutettu pyytämään asiakirjaa. Laki ei rajaa oikeutta saada tieto asiakirjasta: 3 luku Oikeus saada tieto asiakirjasta 9 § Tiedonsaanti julkisesta asiakirjasta Jokaisella on oikeus saada tieto viranomaisen asiakirjasta, joka on julkinen.
sähköpostiin, jos haluat saada sähköisen vastauksen tai tehtävä kirjallinen kysely, jos haluat vastauksen perinteisesti paperilla. Laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa kertoo, miten asia saatetaan vireille. Viranomaisille ei tehdä pyyntöjä torilla, bussissa tai keskustelupalstoilla.
Viranomaisen on lain mukaan autettava asiakasta, mutta keskustelupalstalla ei synny asiakassuhdetta, joten tapasi tulkita lakia on väärä. Oikeusasiamies ei ota käsittelyyn kantelua, jossa ei ole yksilöity tekoa, virkamiestä ja virastoa.
Jokaisella on oikeus saada tieto viranomaisen asiakirjasta, mutta pyyntö tulee yksilöidä ja esittää sille viranomaiselle, jolla on asiakirja hallussaan.
Luin äsken CV-netistä sopivat ilmoitukset, ja lähetin viidelle henkilölle viestin. Jos näistä löytyy kaksi sopivaa, en enää hae työntekijöitä muualta. Joten jos on kiinnostunut työpaikoista, kannattaa ehkä ilmoitus tehdä.
Eivät sitä voi tarkistaa, koska nimettömiä ansioluetteloita on tuhansia!
Eikö tullut lainkaan mieleen, että työkkärin järjestelmiin "heijastuu" merkintä CV -netin täyttämisestä (ihan yhtä lailla kuin sen alkuinfon lukemisestakin). Ei niitä kenenkään tarvitse lähteä kahlaamaan läpi ja yhdistämään CV:itä ja hakijoita...
Eikä sinne tosiaan tarvitse mitään tarkkaan yksilöityä CV:tä laittaa - sillä CV:n laadustahan ei työnhakusuunnitelmassa sanota mitään - vaan voi kirjoittaa vaikka merkonomi haluaa kaupan tädiksi.
Toisaalta voi koettaa onneaan ja tehdä hieman myyvemmän esittelyn josko vaikka töitäkin irtoaisi ;-)
Sinun tulee esittää pyyntösi viranomaisen sähköpostiin, jos haluat saada sähköisen vastauksen tai tehtävä kirjallinen kysely, jos haluat vastauksen perinteisesti paperilla. Laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa kertoo, miten asia saatetaan vireille. Viranomaisille ei tehdä pyyntöjä torilla, bussissa tai keskustelupalstoilla.
Viranomaisen on lain mukaan autettava asiakasta, mutta keskustelupalstalla ei synny asiakassuhdetta, joten tapasi tulkita lakia on väärä. Oikeusasiamies ei ota käsittelyyn kantelua, jossa ei ole yksilöity tekoa, virkamiestä ja virastoa.
Jokaisella on oikeus saada tieto viranomaisen asiakirjasta, mutta pyyntö tulee yksilöidä ja esittää sille viranomaiselle, jolla on asiakirja hallussaan.
Laki edellyttää viranomaista vastaamaan. Jos viranomainen esittää kantaansa julkisuudessa, vaikka hesarin mielipidepalstalla, kyllä hän on velvoitettu antamaan vastine. Laki ei edes edellytä, että kysyjä antaa henkilötietojaan.
Laki viranomaistoiminnan julkisuudesta ei käsitä termiä asiakas. Siinä lukee, että jokaisella on oikeus saada tieto asiakirjasta. Nyt emme puhu kauppalaista, emmekä kuluttajansuojalaista, ne eivät koske viranomaista tiedustelupyynnöissä.
4 luku
Tiedon antaminen asiakirjasta
13 §
Asiakirjan pyytäminen
Pyyntö saada tieto viranomaisen asiakirjan sisällöstä on yksilöitävä riittävästi siten, että viranomainen voi selvittää, mitä asiakirjaa pyyntö koskee. Tiedon pyytäjää on diaarin ja muiden hakemistojen avulla avustettava yksilöimään asiakirja, josta hän haluaa tiedon. Tiedon pyytäjän ei tarvitse selvittää henkilöllisyyttään eikä perustella pyyntöään, ellei tämä ole tarpeen viranomaiselle säädetyn harkintavallan käyttämiseksi tai sen selvittämiseksi, onko pyytäjällä oikeus saada tieto asiakirjan sisällöstä.
Jos muuta väität, esitä lainkohta, joka kumoaa tuon säännöksen. En tiedä yhtään lakia, jossa lukee, ettei viranomaisen ole vastattava hänelle esitettyyn riittävän yksilöityyn pyyntöön, jos se tapahtuu bussissa. Viranomaisen ei tarvitse kuitenkaan antaa vastausta välittömästi, jos se ei ole hänellä, mutta vastauksen antamisestakin on säädetty laissa.
Kuka tahansa viranomainen on velvollinen opastamaan asiakirjan saannissa. Se viranomainen, jonka hallussa asiakirja on, päättää antamisesta, joka julkisuusperiaatteen mukaisesti on annettava, jos asiakirja on julkinen. Viranomainen, joka saa tiedon pyynnöstä voi siirtää tiedonsaantia koskevan pyynnön toisen viranomaisen ratkaistavaksi, jonka käsiteltäväksi asia kuuluu.
Eikö kenenkään muun mieesä ole nöyryyttävää jos tuo on pakollista
Ja ennen kuin kukaan ehtii haukkumaan yhteiskunnan loiseksi, niin sanottakoon, että olen vaki työssä. Työtönkin ollut ja silloin olin itse aktiivinen ja sain niin työpaikan. Mutta on ihan eri asia hakea avoimella hakemuksella työpaikkaa tietyltä työnantajalta kuin julkaista kaikki netissä. Sääliksi käy työttömiä!!!!
Mutta ei pakollista. Työkkärissä saivat kuitenkin minut ylipuhuttua siihen, että asia kirjattiin työnhakusuunnitelmaan. Suhtauduin alunperinkin pitkin hampain, koska tällaisella pienemmällä paikkakunnalla tuohan on aivan ihana kyttäysrekisteri kaikille juoruämmille.
No, laitoin kuitenkin cv:n sinne. Tuli olo kuin olisin joku ilmoitustaululla ilmoitteleva huora. "Tarjolla hyvä työntekijä edullisesti". Orjamarkkinat oikein!
Lisäksi siitä ei ole mitään hyötyä. Koska en halua juoruakkojen tunnistavan minua, jouduin jättämään lähes kaiken pois. Ja omalla alallani olisin äärettömän yllättynyt, jos työntekijää etsiskellään jostain netistä. Pitäisi olla parempaakin tekemistä työnantajalla kuin surffata jossain rekistereissä. En oikeasti keksi, millä alalla työnantaja voisi etsiä työntekijää cv-netistä.
CV oli netissä työnhakusuunnitelmaan kirjatut 3kk, en ole uusinut enkä aiokaan. Mielestäni koko cv-netti on näennäistyöllistämispuuhastelua, jota on suurin osa valtion työllistämistoimista. Ihan oikeasti pitäisi vain tukea yrittäjyyttä ja uudelleenkouluttautumista, kaikki pipertely cv-nettien kanssa on pelkkää oheistoimintaa, joka voidaan kirjata powerpointtiin "toimenpiteenä".
sähköpostiin, jos haluat saada sähköisen vastauksen tai tehtävä kirjallinen kysely, jos haluat vastauksen perinteisesti paperilla. Laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa kertoo, miten asia saatetaan vireille. Viranomaisille ei tehdä pyyntöjä torilla, bussissa tai keskustelupalstoilla.
ettei tule puhuttua soopaa. Viranomaisen on aina vastattava, kun hänelle esitetään kysymys. Viranomainen on viranomainen hänen vastatessaan viranomaisiin kuuluvaan ja heille osoitettuun kysymykseen. Työaikalaki työntekijöille on hieman erilainen. Epäilen, että oikeusasiamies ei ole ainakaan vielä tällä palstalla, joten hänen puolestaan ei kannata vastata viittaamatta hänen ratkaisuun. Ratkaisuahan täällä halutaankin yksilöidä ja virkamies selviää siitä. Jos pohdit, miten täällä vastaamatta jättäminen selvitetään, se ei taida olla kuin ratkaisuntekijän murhe. Eiköhän jokainen viestin lähettäjä pidä olla yksilöitävissä ja sitä yksilöintiäkin varten löytyy tarvittaessa viranomainen.
En lukenut koko keskustelua, joten samoja asioita saatan sanoa kuin muutkin.
Ensinnäkin ne on ihan ihmisiä siellä työkkärissä ja mulla on ihan positiivisia kokemuksia kyseisestä virastosta vaikka sillä huono maine onkin. Kun itse olen mennyt työkkäriin ilmoittautumaan työttömäksi, on minulta kyselty juurikin koulutukset ja työkokemukset ja mielenkiinnonkohteet. Ja virkailijan kanssa on sovittu, että yritän ensin itse hakea työtä (itse olen aina ollut sillä asenteella, että myös ei oman alan työkin kelpaa) ja olen kertonut kuinka olen joitain työpaikkoja jo hakenutkin. Ollaan sitten laitettu siihen työnhakusuunnitelmaan, että "..hakee itsenäisesti työtä. Ensisijaisesti oman alan mutta myös muuta työtä..." Ollaan myös puhuttu, että ei heti tarvitse sitä cv-nettiä käyttää, että katsotaan seuraavalla käynnillä onko sille tarvetta, koska työttämyyteni on kuitenkin vasta niin alussa.
Sehän se ratkaisee, mitä sovitte työnhakusuunnitelmassa. Jos ette sovi ensimmäisellä kerralla cv-netin käytöstä, niin sinun ei sitä tarvitse tehdä. Mutta SAAT tehdä sen vaikka heti, jos haluat. Ja se voidaan kirjata työnhakusuunnitelmaasi, että haluat tehdä sen heti. Tällöin kuitenkin sinun on se sitten tehtävä, koska se siinä suunnitelmassa lukee.
oli minulla jotain muitakin asioita sanottavana työkkäristä mutta ehdin jo unohtaa ne.
En lukenut koko keskustelua, joten samoja asioita saatan sanoa kuin muutkin.
Ensinnäkin ne on ihan ihmisiä siellä työkkärissä ja mulla on ihan positiivisia kokemuksia kyseisestä virastosta vaikka sillä huono maine onkin. Kun itse olen mennyt työkkäriin ilmoittautumaan työttömäksi, on minulta kyselty juurikin koulutukset ja työkokemukset ja mielenkiinnonkohteet. Ja virkailijan kanssa on sovittu, että yritän ensin itse hakea työtä (itse olen aina ollut sillä asenteella, että myös ei oman alan työkin kelpaa) ja olen kertonut kuinka olen joitain työpaikkoja jo hakenutkin. Ollaan sitten laitettu siihen työnhakusuunnitelmaan, että "..hakee itsenäisesti työtä. Ensisijaisesti oman alan mutta myös muuta työtä..." Ollaan myös puhuttu, että ei heti tarvitse sitä cv-nettiä käyttää, että katsotaan seuraavalla käynnillä onko sille tarvetta, koska työttämyyteni on kuitenkin vasta niin alussa.
Sehän se ratkaisee, mitä sovitte työnhakusuunnitelmassa. Jos ette sovi ensimmäisellä kerralla cv-netin käytöstä, niin sinun ei sitä tarvitse tehdä. Mutta SAAT tehdä sen vaikka heti, jos haluat. Ja se voidaan kirjata työnhakusuunnitelmaasi, että haluat tehdä sen heti. Tällöin kuitenkin sinun on se sitten tehtävä, koska se siinä suunnitelmassa lukee.
oli minulla jotain muitakin asioita sanottavana työkkäristä mutta ehdin jo unohtaa ne.
olen itse ollut jo pidempään osa-aikaisesti työttömänä, yli vuoden. Nyt vasta sanottiin, että voisit tehdä cv:n nettiin. No minähän otin sen ehdotuksena, tyyliin "näinkin voisit hakea lisätyötä". Onneksi kävin seuraavalla työkkärikäynnillä jo muutamaa päivää aikaisemmin kun piti, selvisi että kyllä, työnhaku katkeaa ellei sitä cv:tä ole sen "ehdottamisesta" tehnyt siihen seuraavaan käyntiin mennessä.
Yksityisyyden suojasta on ihan hassua puhua, sinne voi nimittäin kirjoittaa vain pienen esittelyn, mitä työtä voisi/haluaisi tehdä. Liitteeksi tai lisäksi saa tehdä sen täydellisen cvn mikäli haluaa. Nimeä ei tarvitse laittaa. Minä kirjoitin vain puolen kymmentä lausetta ja valitsin alat valmiista valikosta, mitä töitä etupäässä haen.
Työkkärissä työntekijät pääsevät tiedoista katsomaan, onko sen cvn tehnyt vai ei. En silti ole kuullut, että kenenkään hakemusta olisi moitittu tai pyydetty muuttamaan, joten en tiedä kuinka tarkkaan niitä syynätään.
Mutta mikäli et halua cvtä tehdä, ala ainakaan itse ota puheeksi ja tee se sitten vasta kun pyydetään. Voi olla että nykyään sen pitää kaikkien tehdä.
Hakemus ei myöskään jää ikuisiksi ajoiksi rekisteriin, vaan siihen valitaan voimassaoloaika, jonka loputtua se poistuu näkyvistä ja täytyy laittaa uudelleen aktiiviseksi.
Ai niin, ja todellakin, mulle ei sanottu mitään että cv pakko tehdä, ja virkailija sanoi heti että onneksi tulit, ettei työnhaku päässyt katkeamaan ja jäänyt päiviä, jolloin ei korvausta olisi saanut :(
En kyllä tämän keskustelun perusteella yhtään ihmettele, että olette vielä työttömiä! Siis ootteko tosissanne?!
TOTTA KAI SE CV LAITETAAN NETTIIN KAIKILLE MAHDOLLISILLE TYÖNHAKUSIVUSTOILLE, JOS KERRAN HALUTAAN SAADA TYÖTÄ!
Itselläni on CV kolmessa eri työnhakuportaalissa ja lisäksi muutamien suuryritysten tietokannassa avoimena hakemuksena. ENKÄ OLE PÄIVÄÄKÄÄN OLLUT TYÖTTÖMÄNÄ JA MITTARISSA VUOSIA KOHTA 40.
Oliskohan peiliinkatsomisen paikka??? En edes KEHTAISI kirjoittaa tuollaista schaissea mitä tässä ketjussa on metrikaupalla.
Suorastaan SÄÄLITTÄVÄÄ!!!
Yksityisyyden suoja on säädetty, koska yhdessä olemme olleet sitä mieltä, että ei kaiken tarvitse olla julkista. Itse työnantajana (n. 40 työntekijää) ja yrittäjänä arvostan henkilöitä, joilla on arvoja. Nyt netin aikana, kun kaikki tiedot kerätään amerikkalaisten tietokantayritysten pankkeihin kauppatavaraksi, on syytäkin miettiä mitä laittaa nettiin tai laittaako mitään.
Paras tapa hakea töitä on kuitenkin oma aktiivisuus. Puhelinsoitot ja paikanpäällä käynti. Jos työkkärissä sitä ei arvosteta, ihmettelen. Yksityiselämän suojasta on säädetty perustuslaissakin. Töitä on haettava, mutta ei netti tosiaankaan ole mikään automaatti, vaan laiskasta itsestään näyttää, että hän tekeekin jotain. Kuitenkin ne työllistyvät parhaiten, jotka keksivät kysyä, vaikka ei hakua ole vielä päälläkään. Itsekin olen opiskeluaikoina ja opiskelujen jälkeen kirjoittanut satoja hakemuksia räätälöiden niitä paikkakohtaisesti. Parhaiten työllistyin kuitenkin sillä, että kävin alani yrityksissä paikanpäällä kertomassa kuka olen.
kuka on väittänyt, että netti on mikään taikatemppu? ei kukaan. mutta se kuitenkin auttaa asiaa.
ja eihän sinne nettiin KAIKKIA tietoja laiteta, vain ne työnhaun kannalta olennaisimmat.
työnantaja tuntuu olevan nyt vähän jälkeenjäänyt nykyajan kehityksestä. onhan ne paikanpäällä käynnitkin ihan kiva juttu, mutta suuryrityksiin ei marssitakaan sisään ihan tuosta vain kyselemään...
se cv-netti siellä julkaisussan nimetömänä toki, sen saa päättää mitä tietoja itsestään siihen laittaa! ja mulle ei aluksi puhuttu siiitä mitään kunnes luin netissä ne käyttöehdot(joka pitää kuitata että pääse eteenpäin) niin siellä tämä sanotaan pakolliseksi, ja karenssia voi tulla. niimpä seuraavalla kerralla työkkkärissä kysyin pitääkö se olla(oli eri virkailija silloin) ja se sanoi että ehdottomasti, miten muuten olet työnantajien käytössä jos eivät netissä näe hakemustasi?
tiedot sun koulutuksista ja työhistoriasta. Nettiin niitä ei ole pakko laittaa.
joten tuota lakia ei sovelleta TE-toimiston ja työttömän työnhakijan tilanteessa. Kannattaa katsoa sieltä lain perusteluista, milloin ko. lakia sovelletaan eli se koskee kaikkia palvelussuhteita, ei asiakkuuksia.