Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten laskiaispulla "kuuluu" syödä?

Vierailija
18.02.2012 |

Miehen kotona kuulemma pantiin syvälle lautaselle kuumaa maitoa ja laskiaspulla siihen. Siinä sitten pehmeni ja syötiin lusikalla.

Minä en ole moisesta kuullutkaan eikä mielestäni kuulosta hyvältä. Miehen mielestä tuo on aino aoikea tapa ja niin kuulemma syödään joka paikassa (paitsi mun kotona). Ei sitten kuulemma tarvi ostaa/tehdä pullia ollenkaan, kun ei kerran osata oikein syödä.

Oletteko te kuulleet noisesta tavasta?

Kommentit (73)

Vierailija
1/73 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toi oli joskus ruotsalainen tapa mut ei siinä pullassa ollut mitään täytettä, ei tainnut olla edes kardemummaa.

Vierailija
2/73 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäyksenä myös se, että "aito vanhanajan laskiaispulla" (kuten jo edesmennyt mummini asian ilmaisi) on ehdottomasti mantelipulla, hillopulla on pula-ajan ja köyhälistön tuoma nykyajan ilmiö.

Meidän suku kun on svenskatalande bättrefolkia länsirannikon suunnalta, niin kyllä me nää hommat tiedetään ;)

Enää aikuisiällä en ole syönyt pullaani kuumassa maidossa (vaikka makumuistot taivaallisia ovatkin!), mutta mantelimassalla täytetty on valintani edelleen. Jos on vaan hilloisia tarjolla, se on sitten kokonaan ei kiitos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/73 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen kotona kuulemma pantiin syvälle lautaselle kuumaa maitoa ja laskiaspulla siihen. Siinä sitten pehmeni ja syötiin lusikalla.

Minä en ole moisesta kuullutkaan eikä mielestäni kuulosta hyvältä. Miehen mielestä tuo on aino aoikea tapa ja niin kuulemma syödään joka paikassa (paitsi mun kotona). Ei sitten kuulemma tarvi ostaa/tehdä pullia ollenkaan, kun ei kerran osata oikein syödä.

Oletteko te kuulleet noisesta tavasta?

Vierailija
4/73 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuman maidon pitää olla maustettu vaniljalla. Laskiaispulla syödään laskiaissunnuntain aterian jälkiruuaksi syvästä laitasesta maidon kanssa. Ja miksei tiistainakin.

Vierailija
5/73 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pullaan kuului mantelimassa, ei mitään hilloja.

Lapsuuden kodissani syötiin sit miten milloinkin.

Vierailija
6/73 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mantelimassa taas minusta aivan kamalaa,se jäisi syömättä!

Vierailija
7/73 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai maidon kanssa, yök. Siitähän tulee ihan mössöä.

Minä syön hillolaskiaispullan näin: Kansi pois ja ihanan kermavaahtohillonpäällisen kimppuun.

Vierailija
8/73 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäyksenä myös se, että "aito vanhanajan laskiaispulla" (kuten jo edesmennyt mummini asian ilmaisi) on ehdottomasti mantelipulla, hillopulla on pula-ajan ja köyhälistön tuoma nykyajan ilmiö. Meidän suku kun on svenskatalande bättrefolkia länsirannikon suunnalta, niin kyllä me nää hommat tiedetään ;) Enää aikuisiällä en ole syönyt pullaani kuumassa maidossa (vaikka makumuistot taivaallisia ovatkin!), mutta mantelimassalla täytetty on valintani edelleen. Jos on vaan hilloisia tarjolla, se on sitten kokonaan ei kiitos.

joten tapa lienee sitten peräisin sieltä. Ja mantelipulla on hänellekin se oikea.

Vierailija
9/73 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

syömis tavasta kuullut!

itse koverran pullan sisukset astiaan,mihin kaadan tilkan maitoa.sitten kun pullan sisus on imenyt maison itseensä,tungen ne takasin pullaan,pistän hilloa ja kermavaahtoa,ja pistän pullan lakin päälle. ja ei kun ääntä kohden! :)

Vierailija
10/73 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapa on tullut minulle äitini peruja, joka syntyi rajan takana Viipurissa ennen sotia ja oli Ruotsissa sotalapsena. Sitä hän ei osaa sanoa onko syöntitapa tullut hänelle Ruotsista vai Karjalasta.

Mieheni taas ei tuntenut ko. tapaa ennen minun tapaamistaan. Eikä edelleenkään syö laskiaispullaa kuten minä.

Vierailija
11/73 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuumaa maitoa! Yleensähän se tehdään kaakaoksi, jos lämmitetään :D

Että en ihmettele, jos jonku mies ei halua niin kovasti pullaa kuumaan maitoon sotkea :D :D

Vierailija
12/73 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta opiskeluaikana 80-luvun lopulla Hgin yliopiston päärakennuksen ruokalassa oli tarjolla myös maitolautasversio.

Vierailija
13/73 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole moisesta tavasta kuullutkaan!

Meillä syödään pullat niin, että halkaistaan kahtia ja väliin laitetaan mantelimassaa ja kermavaahtoa, sitten naamariin vaan. :) Ne jotka ei tykkää marsipaanista laittaa hilloa.

Aika ällön kuuloista olisi syödä lämminta pullamössöä... Vaikka toisaalta kastaahan jotkut keksejäkin kahviin jne.

Miehesi on aika tyhmä jos puuttuu muiden pullansyöntitapoihin. Mitä se sille kuuluu miten kukin pullansa syö?! Sitä paitsi perinteitä ja tapoja on monia, eikä yksikään ole se ainoa oikea.

Vierailija
14/73 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten koskaan ole pullamössöä syönyt?

Vierailija
15/73 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten koskaan ole pullamössöä syönyt?

Vierailija
16/73 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla kyse Itä- ja Länsi-Suomen tapojen välisestä erosta. Meillä Savossa syötiin pullat hillolla ja kermavaahdolla. Kuumasta maidosta taisin kuulla vasta aikuisena.

Vierailija
17/73 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla kyse Itä- ja Länsi-Suomen tapojen välisestä erosta. Meillä Savossa syötiin pullat hillolla ja kermavaahdolla. Kuumasta maidosta taisin kuulla vasta aikuisena.

Mä oon Länsi-Suomesta ja minulle ihan vieras tapa. Minun opiskeluaikanani (90-luvulla) Helsingin yliopistollakin tarjoiltiin laskiaispullat ilman maitolautasia.

Eipä ole suomenruotsalainen, Uudeltamaalta kotoisin oleva miehenikään ikinä tuollaisesta kuullut. Hän kuitenkin syö laskiaispullansa mantelimassalla ja minä hillolla (Ruotsissa hillopullia en ikinä ole saanut, vain mantelimassalla, mutta en maitolautasella sielläkään.)

Vierailija
18/73 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pulla ja maito on asia erikseen, mutta ei sitäkään millään lusikalla syödä! Yrps.

Minä syön laskiaispullan niin, että ensin hattu ja siihen kaavin täytteitä mukaan, sitten se alempi osio :D ei varmaan ole oikea tapa, mutta en keksi mitään siistimpääkään tapaa...

Vierailija
19/73 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pulla ja maito on asia erikseen, mutta ei sitäkään millään lusikalla syödä! Yrps.

Minä syön laskiaispullan niin, että ensin hattu ja siihen kaavin täytteitä mukaan, sitten se alempi osio :D ei varmaan ole oikea tapa, mutta en keksi mitään siistimpääkään tapaa...

hillolla ja kermavaahdolla, olen Turusta kotoisin. Itä-Suomesta oleva äitini syö mieluummin mantelimassalla.

Kuka muka syö pullan KUUMAN maidon kanssa?? Kylmä maito ja kuuma pullahan se kombo on...

Vierailija
20/73 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä minun tietääkseni yhdessäkään kodissa syödä laskiaispullia noin. Luultavasti ne kahvilassakin tarjoiltaisiin maidossa uitettuna jos se nyt olisi se "tavallisin" tapa syödä ne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän