En ymmärrä vanhempia, jotka antavat lastensa avata joululahjat jo ihan aamusta
perustellen sitä sillä, etteivät lapset jaksa odottaa iltaan, "lapset hyppivät seinille odotellessaan lahjojen avaamista".
Elämä on odottamista, aina jonkun, tai vuoron tai ihanan tai hirveän.
Vanhempien tehtävä on opettaa lasta odottamaan jotain, kärsivällisyyttä ja jopa sitä odotuksen iloa ja jopa odotuksen jälkeistä pettymystä.
Näitähän kaikkia se elämä on hamaan loppuun asti. Joulu on iloista odotuksen aikaa, miksei myös lahjoissa, sen sijaan on vanhempia, jotka antavat lastensa avata joululahjansa ensimmäiseksi aamulla etteivät lapset nyt vallan hermostuisi pitkän päivää odottamaan pakettejaan.
Jos ei 5-vuotias osaa lahjojaan odottaa iltaan, miten samainen 25- tai 35- vuotias osaa odottaa vuoroaan mihinkään?
Kommentit (90)
Meillä ainakin lapset ovat odottaneet viikkokausia joulua ja niitä lahjoja, joten odottamista ovat varmasti ehtineet harjoitella. Eikä joulu suinkaan ole ainoa mahdollisuus harjotella odottamista.
Arkipäivisin odotetaan viikonloppua ja vapaata.
Keväällä odotetaan kesää ja kesälomaa.
Välillä lapset säästävät itselleen isompia hankintoja, ja odottavat kovasti tavoitteen saavuttamista. Säästämiseen heillä kuluu aikaa kohteesta riippuen muutamista viikoista useisiin kuukausiin. Pisin säästämisprojekti oli vuoden mittainen.
Miksi et ap pistä lapsiasi odottamaan lahjojaan vielä vuoden? Siinä sitä odottamista vasta oppiikin ;)Mitä väliä sillä edes on mihin aikaan ne lahjat aukaistaan. Se on ihan sama mikä aika on sovittu lahjojen avaamis-ajaksi, niin viime hetket ovat tiukinta odottamista.
Harmittaako ap:stä kenties se, että joku avaa omat lahjansa ennen ap:stä ja hänen lapsiaan :D
Meillä avataan lahjat aamulla siksi, että kaikki saisivat rauhallisen ja miellyttävän joulun. Siis ihan itsekkäistä syistä ollaan tämmöiseen ratkaisuun päädytty :)
Eipä ole käynyt mielessäkään että jouluna pitäisi erityisesti alkaa luonnetta kasvattamaan.
Kysymys on vanhemmista, jotka selittävät lasten lahjojen availua aattoaamusta sillä, ettei lapsia ole reilua tai soveliasta pistää odottamaan lahjoja iltaan.
Totta hitossa on, sanon minä.
Eikö toisaalta sama ole antaa ne ostetut lahjat suoraan paketoimattomina jo marraskuussa? Eipähän jää lasta jännittämään liiaksi aattona ja pilaamaan aikuisten tunnelmaa..
ap
Nimittäin niitä, joiden mielestä se lasten piinan pitkittäminen mahdollisimman pitkäksi on joku itseisarvo. Niin kuin nyt ap.
Meillä tonttu on aina - myös omassa lapsuudessani - jättänyt kuusen alle yhden lahjan jo yöllä, ja sen saa avata heti aamulla. Tuon lahjan parissa puuhastellessa menee päivä siihen asti, että pukki tulee. Myöhäisin aika perheessämme on ollut klo 16.
En näe mitään pointtia odottaa pidempään, koska näin toimiessa lapselle jää aikaa leikkiä uusilla leluilla, eikä tarvitse patistaa kierroksilla käyvää mukulaa nukkumaan.
Olin ennen töissä ravintolassa ja tiskille pamahtu väkeä, jotka jo viiden minuutin odottamisen jälkeen alkoivat huutaa ja mesota, kun heidän vuoronsa ei tullut vielä. Varmaan olivat just niitä, jotka olivat saaneet jouluaattoaamuna lahjat. Eivät olleet oppineet odottamaan.
Miten ne voivat oppia odottamaan, kysyn vaan?
Meillä avattiin aina vasta joulupäivän aamuna. Jossain vaiheessa "piti" avata sukulaisten lähettämiä lahjoja jo aattona, kun soittelivat illalla, että mitäs piditte. No ei se meitä haitannut, että sai avata sekä aattona että päivänä :D mutta hyvin jaksettiin odottaa joulupäivään, kun siihen oltiin totuttu. Enemmän ärsytti, kun toivotti kavereille hyvää joulua joulupäivänä ja nämä sanoivat, että olen myöhässä ja joulu meni jo...
Joku voisi laatia nyt ihan kunnon listan tarkalla aikataululla ja kirjata se ihan lakiin niin loppuis tää löyhäily ja laatikoilla köyhäily perkele!
Meillä on saanut aina aukaista paketit aikaisin. Ovat nyt 15 v hyväkäytöksisiä teinejä. Heitä on kasvatettu vuoden jokaisena muuna päivänä. Jouluna on otettu aina vähän rennommin 😀.
Meillä pienet lapset menee nukkumaan 20 aikaan niin pukki tulee yleensä jo siinä klo 15 niin lapset ehtivät nauttia lahjoista Ab eikä tarvi mennä heti pakettien avaamisen jälkeen sänkyyn.
Mun mielestä on ihan jees avata yksi lahja jo aamulla. Koska jos ne kaikki avaa illalla, niin sitten ei enää ehdi ja/tai jaksa leikkiä niillä. Jos tietää että yksi lahjoista on vaikka kirja, niin sehän on kätevää antaa aamulla, niin lapsi ehtii lukea sitä hyvän matkaa jo päivän aikana. Tai jos on joku lautapeli, jonka pelaamiseen tarvitaan aikaa, niin kuka jaksaa ruveta lapsen kanssa pelaamaan kun on ihan ähkyssä kaikista jouluruuista ja hyvässä lykyssä vielä pienessä maistissa?
Vierailija kirjoitti:
Jos on jossain perheissä tapana tuollainen, niin mikäs siinä. Minulla olisi jopa lapsena mennyt maku koko joulusta, jos minulle olisi annettu lahjat jo aamusta ja sitten ei olisi koko päivänä ollut enää mitään odotettavaa kuin se ruoka, joka ei edes maistunut lapsena miltään. Minusta odottaminen oli kivaa, tosin siinä klo 20 aikaan, kun höpisivät vieläkin kahvikupit kädessä keittiössä jälkkärin parissa, alkoi jo vähän vituttaa se odottaminen. Mutta ei minulle joulu olisi ollut mikään joulu, jos lahjoja ei olisi saanut iltamyöhään ja sitten parin tunnin leikkien jälkeen piti mennäkin jo nukkumaan, eikä olisi millään malttanut, mutta toki sitä mentiin, koska vanhempien sana oli laki. Sitten olikin tosi jännää nousta seuraavana aamuna tosi aikaisin, että pääsi taas olkkariin katsomaan niitä leluja ja leikkimään.
Tämä nyt vain oli minun oma kokemus lapsuudestani, enkä olisi vaihtanut sitä ikinä siihen, että lahjat olisi saatu jo aamulla. Mutta perheitä on monenlaisia ja lapsia on sekopäämalttamattomia riiviöitä, jotka hyppivät seinille ja niitä kilttejä, jotka eivät hypi seinille.
Niillä lahjoilla on sitten aikaa leikkiä seuraavana päivänä.
Usein kyllä ollaan tehty niin, että saavat yhdet lahjat aamulla ja loput illalla, siten ei ole niin raskasta odottaa.
On muuten hyvä systeemi. Siitä ekasta lahjasta on valtava ilo verrattuna muihin.
Lapsena aattona odotin tottakai innokkaasti lahjojen avaamista mutta lahjat sai avata vasta illalla joulu ruoan jälkeen. Lahjat oli kivempi avata kun joutui päivällä odottamaan ja kun lopulta äiti laittoi paketit kuusen alle ja sai odottaa ja jänskättää et milloin jaetaan lahjat. Kyselinkin että milloin lahjat avataan, mutta kiltisti kysyin kun olin kiltti lapsi. Ja paras hetki joulussa kun lahjojen avaamisen aika koitti. Jos joskus omia lapsia jatkan saman tyylistä perinnettä.
Meillä on aina saatu avata yksi lahja aattoaamuna, loput illalla klo 19 jälkeen, riippuen moneltako ne lahjat sattuvat mystisesti siihen oven taakse ilmestymään :)
Yksi paketti aina säästetään joulupäivän aamuun.
Me avataan jo joulukuun ensimmäinen päivä. Ihan vaan muita ärsyttääksemme. :)
Pienempänä oltiin aina 24 päivä mummolassa ja siellä oli koko suku. Syötiin jouluruoka ja noin klo 18 tuli pukki isojen korien kanssa jotka oli täynnä lahjoja. Sitte mä ja mun veli joukon nuorimpina (serkut kaikki ainaki 5-10 v vanhempia ku mä) saatin kattoo joka lätkässä lukeva nimi ja vietiin henkilöiden luo. Sitte ku kaikki lahjat oli jaettu nii avattiin ne ja sitte piakkoin lähettiin kotiin ja leikittiin niillä leluilla. Sit 25 päivä oli kuusen alla mun perheen antamat lahjat ja ne avattiin aamulla. Nii sain kahessa osassa ensin sukulaisten ja sitte oman perheen lahjat. Nyt saan ainoistaan 25 päivä perheen ja suvun lahjat koska mummo kuoli ja mummola myytiin ku siel ei enää asu ketään ja nyt on kolmas joulu oman perheen kesken ilman sukuu. Ja enää ei ne lahjat kiinnosta vaan se et mun perhe ei riitelis. Koska viimeiset 2 jouluu ollu ihan hirvet noi yritän huomen tehä kaiken et pysyis rauha.
Oliko ihan pakko kaivaa ylös joku 10v vanha ketju? Suomessa on eri alueilla/perheillä erilaiset perinteet joululahjojen suhteen, ketä kiinnostaa.
Suomessa avataan lahjat joulukuun 24. päivän iltana. Muualla maailmassa vasta 25. päivä ja yleensä aamulla.
Miksi ne pitäisi antaa illalla, kun voisi antaa heti aamusta, ja lapset voisivat leikkiä jo lahjoilla koko päivän?
Miksi tehdä asiasta vaikeaa, kun sen voi tehdä mukavaksi kaikille vaivatta.
Pukkihan kiertää ympäri maailman; joskus sattuu se aamuvuoro teidänkin perheeseen! Ei se voi kaikkialle illalla tulla, hölmöt.
Ainakin se on hölmöläisen hommaa avata pienten lasten perheessä lahjat vasta illalla ja kun viimeinen paketti on auki ja ei ole oikein kerennyt perehtymään mitä sai ja mistä löytyy pattereita leluihin, niin vanhemmat käskee jo iltapesulle ja nukkumaan.
ap