En ymmärrä vanhempia, jotka antavat lastensa avata joululahjat jo ihan aamusta
perustellen sitä sillä, etteivät lapset jaksa odottaa iltaan, "lapset hyppivät seinille odotellessaan lahjojen avaamista".
Elämä on odottamista, aina jonkun, tai vuoron tai ihanan tai hirveän.
Vanhempien tehtävä on opettaa lasta odottamaan jotain, kärsivällisyyttä ja jopa sitä odotuksen iloa ja jopa odotuksen jälkeistä pettymystä.
Näitähän kaikkia se elämä on hamaan loppuun asti. Joulu on iloista odotuksen aikaa, miksei myös lahjoissa, sen sijaan on vanhempia, jotka antavat lastensa avata joululahjansa ensimmäiseksi aamulla etteivät lapset nyt vallan hermostuisi pitkän päivää odottamaan pakettejaan.
Jos ei 5-vuotias osaa lahjojaan odottaa iltaan, miten samainen 25- tai 35- vuotias osaa odottaa vuoroaan mihinkään?
Kommentit (90)
Jos on jossain perheissä tapana tuollainen, niin mikäs siinä. Minulla olisi jopa lapsena mennyt maku koko joulusta, jos minulle olisi annettu lahjat jo aamusta ja sitten ei olisi koko päivänä ollut enää mitään odotettavaa kuin se ruoka, joka ei edes maistunut lapsena miltään. Minusta odottaminen oli kivaa, tosin siinä klo 20 aikaan, kun höpisivät vieläkin kahvikupit kädessä keittiössä jälkkärin parissa, alkoi jo vähän vituttaa se odottaminen. Mutta ei minulle joulu olisi ollut mikään joulu, jos lahjoja ei olisi saanut iltamyöhään ja sitten parin tunnin leikkien jälkeen piti mennäkin jo nukkumaan, eikä olisi millään malttanut, mutta toki sitä mentiin, koska vanhempien sana oli laki. Sitten olikin tosi jännää nousta seuraavana aamuna tosi aikaisin, että pääsi taas olkkariin katsomaan niitä leluja ja leikkimään.
Tämä nyt vain oli minun oma kokemus lapsuudestani, enkä olisi vaihtanut sitä ikinä siihen, että lahjat olisi saatu jo aamulla. Mutta perheitä on monenlaisia ja lapsia on sekopäämalttamattomia riiviöitä, jotka hyppivät seinille ja niitä kilttejä, jotka eivät hypi seinille.
Meillä on lahjat aamulla kuusen alla odottamassa, koska pukki on ne sinne yöllä meidän nukkuessa tuonut. Ei tarvii millekään juopolle pukille jostain onnettomista palveluista maksella.
Repikää siitä, hyypiöt! :D
lahjat jo sunnuntaina aamulla, ajattelepa sitä. Jäävät tavarat sitten kotiin odottamaan, että palaamme joulunvietosta. Raahaamaan en leluja ala ympäri Suomea, mikä järki siinä olisi? Ja kyllä ne lapset on odottaneet lahjojaan jo vaikka kuinka kauan, onko se niin muutaman tunnin tai päivän päälle... On kyllä ihme nipoa porukkaa...
Mä tiedän porukkaa jotka raahaa kaikki lahjat avaamattomina mukaansa sukulaisiin tai mihin nyt meneekään jouluksi. Se se vasta hölmön hommaa on=) Mun kaverin perheellä ei ole edes autoa ja se pakotti miehensä kantamaan junaan lahjat vaik ne olis voinut antaa lasten avata ne kotona.
sukulaisiaan kohtaan. Meillä oli kerran jouluna sukulaisperhe, joka ei tuonut lahjoja kuin meille, eivät mitään omia juttuja. Oli jotenkin tosi ikävä hetki, kun pukki tuli, ja meille jaettiin lahjoja, ja heille vain meidän antamat. Ei itselläkään ollut kiva olo omia lahjoja availla toisten vain tuijotellessa. Nyt olen sitä mieltä, että en halua meille jouluvieraita, jotka eivät tuo omia lahjojaan mukanaan.
Jos on jossain perheissä tapana tuollainen, niin mikäs siinä. Minulla olisi jopa lapsena mennyt maku koko joulusta, jos minulle olisi annettu lahjat jo aamusta ja sitten ei olisi koko päivänä ollut enää mitään odotettavaa kuin se ruoka, joka ei edes maistunut lapsena miltään. Minusta odottaminen oli kivaa, tosin siinä klo 20 aikaan, kun höpisivät vieläkin kahvikupit kädessä keittiössä jälkkärin parissa, alkoi jo vähän vituttaa se odottaminen. Mutta ei minulle joulu olisi ollut mikään joulu, jos lahjoja ei olisi saanut iltamyöhään ja sitten parin tunnin leikkien jälkeen piti mennäkin jo nukkumaan, eikä olisi millään malttanut, mutta toki sitä mentiin, koska vanhempien sana oli laki. Sitten olikin tosi jännää nousta seuraavana aamuna tosi aikaisin, että pääsi taas olkkariin katsomaan niitä leluja ja leikkimään.
Tämä nyt vain oli minun oma kokemus lapsuudestani, enkä olisi vaihtanut sitä ikinä siihen, että lahjat olisi saatu jo aamulla. Mutta perheitä on monenlaisia ja lapsia on sekopäämalttamattomia riiviöitä, jotka hyppivät seinille ja niitä kilttejä, jotka eivät hypi seinille.
Niillä lahjoilla on sitten aikaa leikkiä seuraavana päivänä.
Usein kyllä ollaan tehty niin, että saavat yhdet lahjat aamulla ja loput illalla, siten ei ole niin raskasta odottaa.
kun tarkoituksena on kuitenkin viettää päivä niin että koko perheellä on kivaa.
Jos lasten hermostus tarkoittaa että kaikki ovat kiukkuisia ja vanhemmat ihan räjähtämispisteessä, niin onko hyöty niin suuri että kannattaa pilata jouluaatto aamuseiskasta iltakuuteen?
Ei minusta. Opetetaan lapsille sitä odottamista vaikka jokaisena muuna päivänä vuodessa.
Meille tulee pukki klo 13. Ensin syödään, ja sitten vanhemmat saavat rentouttavan loppupäivän kun lapset viihtyvät lahjojen parissa.
Lapsena mä nautin nimenomaan siitä odotuksesta. Se oli olennainen osa aaton tunnelmaa, se kun kello koko ajan läheni seitsemää ja siinä välissä saunottiin ja puettiin hienot vaatteet päälle ja syötiin jouluateria. Ja nyt mä saan täältä lukea että mua onkin alistettu ja kidutettu kun en oo heti aamulla saanut lahjoja! Kai tätäkin nyt pitää mennä setvimään jonnekin hypnoositerapiaan. Oon selkeästi ollut häiriintynyt jo lapsena. :(
Koska niitä tuli äskettäin vielä iso kasa, eipä vaikuttanut odotukseen mitenkään. :) Aamun paketteihin oli valittu tarkoituksella erilaista puuhaa, niin ei lapsi pyörinyt hermostuneena jaloissa vaan malttoi keskittyä lahjoihinsa.
kun tarkoituksena on kuitenkin viettää päivä niin että koko perheellä on kivaa.
Jos lasten hermostus tarkoittaa että kaikki ovat kiukkuisia ja vanhemmat ihan räjähtämispisteessä, niin onko hyöty niin suuri että kannattaa pilata jouluaatto aamuseiskasta iltakuuteen?
Ei minusta. Opetetaan lapsille sitä odottamista vaikka jokaisena muuna päivänä vuodessa.
Meille tulee pukki klo 13. Ensin syödään, ja sitten vanhemmat saavat rentouttavan loppupäivän kun lapset viihtyvät lahjojen parissa.
että monelle joulu on ainoa kasvatushetki.
'Lapsi ei opi odottamaan jos saa lahjat liian aikaisin aattopäivänä.'
'Lapsi ei opi pitkäjänteisyyttä, jos saa avata joulukalenterin luukkuja etukäteen.'
'Jos lapsi ei ole oikealla tavalla kiltti, niin koko joulu perutaan tai ei anneta lahjoja.'
Toivottavasti suurimmassa osassa perheitä kasvatustyötä tehdään normaalissa arjessa ja otetaan juhlissa rennommin.
Juhlienhan pitäisi olla kaikille hauskoja tilaisuuksia.
Yhdessä perheessä ei ollut tarjolla porkkalaatikkoa. Siis whaaaaat? Ei se ole oikea joulu, jos ei ole porkkanalaatikkoa.
Tosin...tee meistäkin samalla, sillä meiltä puuttuu pyhimmistä pyhin eli PERUNALAATIKKO!! :D
Tosin...tee meistäkin samalla, sillä meiltä puuttuu pyhimmistä pyhin eli PERUNALAATIKKO!! :D
Ei tuollaista perhettä voi ollakaan, että joulupöydästä puuttuu perunalaatikko. Miten lapset nyt oppivat syömään perunalaatikkoa? Traumoja syntyy ainakin.
Itken,
36
Juuri se päivä kun lapselle opetetaan että elämä on odottamista..
Huoh kyllä joskus käy sääliksi jonkun lapsia jos asenne on tuo. Meillä ainakin jouluna on tarkoitus rauhoittua ja olla niin että kaikilla on mukava olla vaikka se tarkoittaisi rutiineihin poikkeamisesta.
Lapset saa muutaman lahjan aamulla, eivätkä pelkästään siksi etteivät jaksaisi odottaa vaan siksi että se on meistä kaikista mukavaa. Leikkivät sitten niillä kun me teemme miehen kanssa ruuan. Illalla odotamme yhdessä pukin tuloa.
Lapsille on hyvä antaa lahjat aikaisin. Alkavat leikkimään niillä ja aikuiset voivat alkaa juomaan rauhassa viiniä ja muita aikuisten juomia. Jos lahjat annetaan myöhään niin sekä lapset että mies muuttuvat kiukkuisiksi.
Lapsemme saavat joka joulu paljon joululahjoja, samoin syntymäpäivänään ja nimipäivinä. Lahjoja ei saa kuitenkaan aukaista kun vasta 18-vuotiaana. Siinä ajassa syntymästä 18-vuotiaaksi lahjoja kertyy todella paljon, yhteensä useita tuhansia, mutta niitä ei saa avata. Lahjat ovat kasassa lasten huoneissa, mutta he eivät saa edes hipaista yhtään lahjaa ennenkuin 18-vuotiaana. Jos he vaikka vahingossa hipaisevatkin jotain lahjaa, se heitään heti roskiin. Näin lapset oppivat kärsivällisyyttä ja sitä, että kaikkea ei voi saada heti kun haluaa, kun he näkevät 18 vuoden ajan lahjapinon vain kasvavan ja kasvavan, mutta koskea niihin ei saa.
kärsivällisesti.
Lisäksi vielä kokonainen viikonloppu ennen aattoa.
Katoliset ja monet avaavat joululahjat 25.12 aamulla. Miksei sitä voi tehdä 24.12. aamulla, kun ei ole oikeasti mitään syytä pitkittää?
Lapsuudenkodissani oli kaikenlaista puuhaa aattopäivänä, mutta meillä se kaikki on tehty jo ennen tai sitten ei tarvii tehdä, kuten lehmien hoito, joten olisi vain pitkittämistä.
On avattu joskus myöhemminkin ja on sekin sujunut.
Nyt avattiin aamulla ja on ollut todella mukava päivä. Mitään en tässä päivässä kadu.
Kukin tavallaan. En vaan ymmärrä miksi pitäisi jonkun ulkopuolisen mielipiteen vuoksi väkisin odotuttaa vielä aattonakin johonkin iltaan, kun ei oikeasti ole syytä. Ois voinut onnistua, tais viimekin jouluna onnistua, mutta meillä tehdään aina niin kuin itse parhaaksi nähdään.
Hyvää Joulua kaikille
joiden mielestä asioita voi tehdä vain yhdellä tavalla. Ei se silti tarkoita sitä, että jonkun ihmisen mielipiteen pitäisi antaa vaikuttaa omiin toimiin.
Viime vuonna avattiin aattoaamuna koska lähdettiin jouluksi pois kotoa. Sai lapset leikkiä leluillaan eikä tarvinnut raahata niitä mukanaan. Sitä edellisenä jouluna avattiin aattoiltana. Eli ainakin meillä käytäntö vaihtelee.
lapset pääsevät leikkimään, kokoamaan, pelailemaan ja katselemaan lahjojaan. Sitten sukuloidaan, ulkoillaan ja jatketaan avaamista.
Ei tule pukkia enää.
Onhan se vanhempien mukavempi puuhata joulua rauhassa, kun lapsilla on tekemistä eivätkä jatkuvasti ole jaloissa pyörimässä. Kaikki ei ehdi laittaa sitä valmiiksi hyvissa ajoin etukäteen.