Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos saisin tytön, en ikinä sanoisi " meidän neiti" tai " prinsessa"

Vierailija
15.11.2005 |

Neiti kuulostaa halveksivalta ja prinsessa taas liian kuninkaalliselta

t: kahden pojan äiti

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
15.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

negatiivista sävyä naista kuvaaviin termeihin. Niistä nimittäin näkee naisen todellista arvostusta

Vierailija
2/45 |
16.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nämä sanat ovat käytössä ja nyt kun mietin asiaa, ovat ne aina riippuvaisia tilanteesta. Pikku-neiti tai nuori neiti tarkoittaa yleensä, että olen vihainen, tai lapsi tekee jotain kiellettyä. Isommille tytöille meillä ei koskaan tarvitse huutaa tai edes rypistää kulmia, kun olemme ihmisten ilmoilla; riittää että sanon lasta neidiksi ja he tietävät lopettaa hölmöilyt. Prinsessa-sanaa käytetään kun supsutellaan lapsen korvaan hellittelyitä. Meillä on paljon muitakin tällaisia sanoja käytössä.

En ajatellut lopettaa näiden sanojen käyttöä vain siksi, että joku muu ei satu niistä pitämään. Mielipide on mielipide.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
16.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos en totellut, niin olin nuori neiti tai xxx-neiti. (xxx siis etunimeni, oliskin vaikea sanoa muuten) " Tekiskö neiti nyt ne läksynsä?" Ei hyvä.

Ja hellittelysanoja löytyy tuhansia muitakin kuin se prinsessa. Vähän mielikuvitusta kehiin. Toki saa prinsessaa käyttää jos tykkää, mutta useimmille siitä tulee mieleen nirppanokka.

Vierailija
4/45 |
16.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jokaisen lapsen on opittava jollain tavalla, että hän ei aina tee oikein, sinulla ja monella muulla se on neiti, jollakulla toisella jokin toinen sana tai tapa.

Vierailija:

jos en totellut, niin olin nuori neiti tai xxx-neiti. (xxx siis etunimeni, oliskin vaikea sanoa muuten) " Tekiskö neiti nyt ne läksynsä?" Ei hyvä.

Ja hellittelysanoja löytyy tuhansia muitakin kuin se prinsessa. Vähän mielikuvitusta kehiin. Toki saa prinsessaa käyttää jos tykkää, mutta useimmille siitä tulee mieleen nirppanokka.

Vierailija
5/45 |
16.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neiti ei kuulosta kovin pahalta.

Vierailija:

Ja jokaisen lapsen on opittava jollain tavalla, että hän ei aina tee oikein, sinulla ja monella muulla se on neiti, jollakulla toisella jokin toinen sana tai tapa.

Vierailija:

Vierailija
6/45 |
16.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostavat jotenkin tosi ällöiltä ja imeliltä, yäk. On niitä monia kivojakin kutsumanimiä tytölle.

Vierailija
7/45 |
16.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsotaan pitävätkö kaikki niistä.

Vierailija:

On niitä monia kivojakin kutsumanimiä tytölle.

Vierailija
8/45 |
16.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

en usko, että komaskaan tyttö aiheuttaisi poikkeusta. Kutsun heitä heidän nimillään tai erinäisillä hellittelynimillä, mutta nuo neidit ja prinsessat on musta yököttäviä nimityksiä. Sori vaan! Muut tietysti kutsukoon omiaan miten haluaa. Ei haittaa mua.

Vierailija
9/45 |
16.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Muut tietysti kutsukoon omiaan miten haluaa. Ei haittaa mua.

Eikä tarvitse edes anteeksi pyytää. Moni varmasti inhoaa niitä hellittelynimiä, joita sinä lapsistasi käytät ja aivan yhtä moni varmasti inhoaa sinun lastesi nimiäkin. Eikä sinun siksi tarvitse niitä mennä muuttamaan.

Vierailija
10/45 |
16.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka päivä täällä saa nauraa itsensä kipeäksi.

Minä inhoan sanoja ruisku, seos, tunti ja tavallinen. Pitääkö kaikkien nyt lakata käyttämästä näitä sanoja?

*reps*

Vierailija
11/45 |
16.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo, musta noi prinsessat ja neidit on siksi niin ällöttäviä, että ne on täysin persoonattomia ja asettaa lapsen ahtaaseen sukupuolimuottiin. Lasteni nimiä toki voi kaikki vapaasti inhota. Ne ovat kuitenkin harvinaisempia ja heille suunnitellumpia nimityksiä kuin " prinsessa" ja " neiti" .

Okei, ehkä teidän lasten nimet on jotain sen sorttista kuin Victoria, Rebecca, Charlotta... Sellaiselle tytölle tietysti prinsessa-nimitys sopii erinomaisesti!

Vierailija
12/45 |
16.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

joo, musta noi prinsessat ja neidit on siksi niin ällöttäviä, että ne on täysin persoonattomia ja asettaa lapsen ahtaaseen sukupuolimuottiin. Lasteni nimiä toki voi kaikki vapaasti inhota. Ne ovat kuitenkin harvinaisempia ja heille suunnitellumpia nimityksiä kuin " prinsessa" ja " neiti" .

Okei, ehkä teidän lasten nimet on jotain sen sorttista kuin Victoria, Rebecca, Charlotta... Sellaiselle tytölle tietysti prinsessa-nimitys sopii erinomaisesti!

Pelkkä sukupuoli on persoonaton ja asettaa lapsen ahtaaseen sukupuolimuottiin, lapsen nimi asettaa lapsen ahtaaseen sukupuolimuottiin, lasten vaatteet asettavat lapset ahtaaseen sukupuolimuottiin ja hyvänen aika sentään, lapsen vanhemmat useimmiten asettavat lapset ahtaaseen sukupuolimuottiin aivan kuten ympäröivä yhteiskuntakin. Pitäisikö nämä kieltää lailla ja samalla viedä lapselle tärkeä sukupuoli-identiteetti?

Vierailija
13/45 |
16.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

asettaa lapsen ahtaaseen sukupuolimuottiin.

Minä en halua kasvattaa hänestä androgyyniä. Aivan kuten en pojastanikaan.

Vierailija
14/45 |
16.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä sukupuoli on persoonaton ja asettaa lapsen ahtaaseen sukupuolimuottiin, lapsen nimi asettaa lapsen ahtaaseen sukupuolimuottiin, lasten vaatteet asettavat lapset ahtaaseen sukupuolimuottiin ja hyvänen aika sentään, lapsen vanhemmat useimmiten asettavat lapset ahtaaseen sukupuolimuottiin aivan kuten ympäröivä yhteiskuntakin. Pitäisikö nämä kieltää lailla ja samalla viedä lapselle tärkeä sukupuoli-identiteetti?

[/quote]

Joo, olen miettinyt näitä juttuja. Ja minimoin tuon ahtaan sukupuolimuotin lasteni kohdalla.

Nämä nimitykset toki ovat makuasia. On paljon muutakin hyvin tavanomaista mitä inhoan. Kuten yksityiautoilu, tavarahysteria... H&M, Ikea....

Vierailija
15/45 |
16.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lapsen saaminen tai äitiys ole tärkeää, siksi että se on sukupuolipainottunutta? Tai isyys?

Vierailija
16/45 |
16.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on myös pikkuneiti ja prinsessa täällä kotosalla! Mutta ap tietenkin tekee miten parhaimmaksi näkee.

Vierailija
17/45 |
16.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Neiti kuulostaa halveksivalta ja prinsessa taas liian kuninkaalliselta

t: kahden pojan äiti

Vierailija
18/45 |
16.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puluiksi tai harakoiksi ;))))))

Vierailija
19/45 |
16.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanon 7-vuotiasta tyttöäni prinsessaksi, vauvaksi, hömppäliisaksi, pupuliiniksi, puluksi, kakkapääksi, possuksi, kultamussukaksi, känkkäränkäksi, kiukkupussiksi, hanipuppeliksi ja jos haluan oikeen ärsyttää käytöksen takia niin esiteini on siinä hyvä... myös oikeasta nimestä on miljoona eri vääntöä.

nimitys tilanteen mukaan ja hänen oma nimensä on ihan vanha ja suomalainen perusnimi, ei mikään bruuke tai viktooria.

Vierailija
20/45 |
15.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ylpeä omasta pikku PRINSESSASTANI.