Hyötyä työttömäksi ilmoittautumisesta?
Mitenkäs mahtaa olla, onko työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautumisesta jotain selvää hyötyä, jos ei tule saamaan työttömyyskorvausta tai työmarkkinatukea? Eli joutuuko sitten vaan juoksemaan siellä toimistolla täyttämässä papereita ja hakemaan jotain sellaisia töitä joita ei tosiaankaan halua. Ilmeisesti joihinkin koulutuksiin pääsee vain jos on työnhakijana?
Eli saako sieltä jotain konkreettista apua työnhakuun, onko niillä siellä jotain kanavia, joita ei muuten ole?
Kommentit (22)
Itse en ainakaan ole, vaikka 4v listoilla roikkunut.
Kaikki pätkät joita on ollut, olen ihan muualta hommannut.
Mikä sitten on hyöty? En tiedä? Se että pysyy tilastoissa?
Joo, onhan siellä kaikelaista. Siellä voi tavata myös ammatinvalintapsykologin jos mietityttää onko oikealla alalla ja haluaisi vaihtaa alaa, jos opiskelu kiinnostaa siellä on koulutusneuvoja. Täältä ( http://www.mol.fi/koulutukset/ ) näkyy työvoimakoulutukset jossa saattaa olla ihan tutkintoonkin tähtääviä koulutuksia ja lyhyempiä kursseja. Koulutusneuvojan kanssa voi miettiä räätälöityä koulutusta. Itse olen menossa juuri atk-kurssille päivittämään ab-osaamistani, tätä kurssia ei ole eden linkin hauissa vaan työkkäristä kerrottiin tästä. Siellä tehdään todennäköisesti myös työhakemuksia ja mietitään miten siitä saa mahdollisimman hyvän ja persoonallisen jne.
Siis suosittelen :)!
ilmoittautuisit edes työnhakijaksi? Työt löytyvät muualta. Ainoastaan mainitsemasi koulutukset ovat asia joihin päästäkseen täytyy olla työnhakija. Toisaalta silloinkin voit ilmoittautua vasta kun näet mieleisen koulutuksen.
monista paikoista esim. uimahalleissa, museoissa, kansalaisopistojen yms. kursseilla jne.
Etenkin työväenopistojen kursseilta -50% saa meiltä jos aihe yhtään hipoo työelämää, että on atk:ta, kieliä tms. mitä voi laskea ansioksi työhakemuksessa. Muista sai muistaakseni -30%.
Nuorena työkkäristä saamani kokemukset eivät olleet kovin hyviä ja olinkin sitten aina omin avuin (pätkä)työllistynyt. Mutta viimeksi, kun työkkärissä noin seitsemän vuotta sitten asioin, sainkin ihan konkreettista hyötyä työttömäksi ilmoittautumisesta. Se tosin vaati aika paljon omaa aloitteellisuutta.
Ilmoittauduin työttömäksi (ensimmäisen äitiyslomani jälkeen), kun huomasin lehdessä ilmoituksen mielenkiintoisesta kurssista - täydensin sillä aiempaa yliopistotutkintoani. Pääsin kurssin avulla koulutustani vastaaviin töihin ja sillä tiellä olen yhä (nykyisin olen keskipalkkainen ylempi toimihenkilö - tosin tällä hetkellä olen toista kertaa äitiyslomalla).
Miksi on niin vaikeaa ottaa niistä asioista selvää ihan vaikka soittamalla/käymällä työkkärissä/kelassa
Vaikka et olisikaan oikeutettu työttömyyskorvaukseen on sinulla oikeus kuitenkin saada esim työmarkinatukea...
Voi hyvää päivää näiden Uusavuttomien teinien kanssa... välillä oikein mietityttää mitä siellä kouluissa ja muissa oikeen opetetaan
voit saada sairaspäivärahaa jonkun karenssiajan jälkeen, jos olet ilmoittautunut tyttömäksi työnhakijaksi. Samoin jos puolisosi saa potkut niin teillä alkaa korvaukset juosta heti siitä lähtien, muuten joudut olemaan ilman karenssiajan.
Mitäköhän se ap kirjoittikaan?
Miksi on niin vaikeaa ottaa niistä asioista selvää ihan vaikka soittamalla/käymällä työkkärissä/kelassa
Vaikka et olisikaan oikeutettu työttömyyskorvaukseen on sinulla oikeus kuitenkin saada esim työmarkinatukea...
Voi hyvää päivää näiden Uusavuttomien teinien kanssa... välillä oikein mietityttää mitä siellä kouluissa ja muissa oikeen opetetaan
jonka avulla aukeaa mahdollisuus saada töitä esim. yhdistyksistä tai kunnalta.
ja jollei ole työttömänä työnhakijana ei ole myöskään oikeutettu mihinkään muihin tukiin kelassa tai esim sossussa...
aina vaaditaan että on tarvittavat hakemukset ym sisällä
ei suomessa ketään totaallisen ilman jätetä mutta täytyy asioista selvää ottaa..
enemmän ihmetyttää miksi ap ei olisi oikeutettu mihinkään näistä tuista joita tarjolla on?
ja puoliso tienaa liikaa.
Ap:n tilanne on ilmeisesti sellainen.
ja jollei ole työttömänä työnhakijana ei ole myöskään oikeutettu mihinkään muihin tukiin kelassa tai esim sossussa...
aina vaaditaan että on tarvittavat hakemukset ym sisällä
ei suomessa ketään totaallisen ilman jätetä mutta täytyy asioista selvää ottaa..enemmän ihmetyttää miksi ap ei olisi oikeutettu mihinkään näistä tuista joita tarjolla on?
Myöskään Kelasta. Ehkä tämä on ap:nkin tilanne. Nuo "isot" tulotkaan eivät tosin kovin isot ole.
Työpaikkaa työkkärin kautta ei ainakaan saa.
miksi et saa mitään rahaa/ tukia
ei tarvitsisi kenenkään arvailla
Mulle kävi näin. En ollut työkkärin listoilla koska en saanut mitään korvauksia miehen tulojen takia. Sitten mies "pimahti" ja jouduin muuttamaan eri osoitteeseen, täysin yllättäen koko elämäni muuttui, romahti :( No, arvaas kuinka pitkä karenssi mulle tuli???? Vaivaset 5 kuukautta! Että ei ollut hauskaa... Ja tuona aikana mua ei juurikaan huomioitu mitenkään kun oli noin pitkä karenssi päällä. Että suosittelen ilmottautumaan sinne, ihan vain varmuuden vuoksi vaikka töitähän sitä kautta ei yleensä saa.
Mutta kun jotain työtä saa muutenkin. Saako sieltä oikeata apua saadakseen sellaista työtä jota haluaa?
Ei saa. Viimeksi olen saanut työvoimatoimiston kautta työpaikan vuonna 1984.
Vain vuorotteluvapaan sijaiseksi pitää olla työtön työnhakija. Myös harjoitteluihin ym. pääsee vain työnhakijaksi ilmoittautunut.
Muita etuja ovat työttömille myönnetyt alennukset, kun yleensä niihin riittää työvoimatoimiston antama työnhakukortti.
Karenssi alkaa kulua sitten heti ilmoittautumispäivästä joka tapauksessa, jos ilman työttömyyskorvausta jäämiseen olisi joku muukin syy kuin puolison tulot. Silloin korvausta alkaisi saada heti, jos puolison tulot pienenisivät.
ainoa mitä tarjottiin tai käytännössä melkein pakotettiin oli 9 euron orjatyö. Onneksi ystäväni sai sopivasti normaalin työpaikan eikä joutunut pakkotyöhön. Työkkärin akka kyllä raivosi kun ystäväni oli jo valittu tähän pakkotyöhön ja imoittikin jättävänsä väliin kun aloittaa samana päivänä muualla.
Yksi konkreettinen etu, joka tulee mieleen on liikkuvuusavustus. Jos olet työtön työnhakija (tai työttömyysuhan alla), saat avustusta työnhakureissuihin.
Minulle ainakin tarjottiin työkkäristä useampaa oman alan paikkaa sinä parin kuukauden aikana, jonka työttömänä olin. Ei kai siinä ilmoittautumisessa mitään menetä?
Mutta kun jotain työtä saa muutenkin. Saako sieltä oikeata apua saadakseen sellaista työtä jota haluaa?