Syyhy leviää päiväkodeissa - lääkehoito maksaa tuhat tai pari tuhatta euroa, ihmisillä ei ole varaa hoitaa
Jättävät sitten hoitamatta. Miten tällainen tilanne voi olla hyvinvointivaltiossa? Miten tuo lääke voi olla niin kallis? eikä ole kelakorvattava lääke.
Asialle pitäisi tehdä pikaisesti jotain.
Kommentit (187)
Ihmettelen myös kuinka kauan päättäjät aikovat vantustella asian kanssa. Kyseessä ei ole lopulta itsestään sammuva virusepidemia, vaan kierre jatkuu niin kauan kunnes aivan kaikki sairastuneet on hoidettu.
Mikäli inhimillinen kärsimys ei ole päättäjille pätevä syy niin olisiko tuottavuuden lasku tarpeeksi hyvä: Kaikin puolin väsynyt ihminen ei jaksa olla tuottava ja tuoda veroeuroja laariin.
Nyt vielä riski levitä muuallekin Suomeen kun lomalaiset lähtivät Helsingistä rynnimään. Desinfiointi altaat on saatava kehä kolmosen rajalle, vain sen kautta pääsee ulos Helsingistä.
Tässä taas nähdään lapsettomuuden edut. Kodissa ei ole täitä, syyhyä, kihomatoja tai luteita.
Koska syyhylääkkeiden hinta noin on pompsahtanut? Parikymmentä vuotta sitten ihan kohtuuhintanen.
Kyllä meille ainakin sossu maksoi lääkkeet
Työkkäri tuputtaa työkokeilua päiväkotiin. Sanoin kiitos ei sille mahdollisuudelle että maksan satasia tai jopa tuhansia kun sieltä tuon saan. Kerran jo olin työllistettynä 1500e/kk palkalla ja onneksi silloin ei ollut tälläinen syyhyepidemia.
Ongelma on suomessa se kun ihmiset häpeävät joka asiaa. Luteet, syyhy jne. leviää koska niistä ei ilmoiteta ja ryhdytä heti hoitamaan.
Mistä oikein vetäisit nuo luvut?
rajat kiinni, pk-seutulaiset pysykööt rajojensa sisällä :D
Miksi tätä syyhyä nyt esiintyy, mistä on saanut alkunsa. Ovatko ihmiset nykyään likaisempia kuin ennen - hygienia. Tuleeko nämä kaikki ulkomailta syyhyt, luteet, torakat, kihomadot ym.
Minulla on 2007 vuonna syntynyt lapsi, meillä ei ole koskaan ollut näitä mitä edellä mainitsin, ei koskaan. Meillä on aina ollut hyvä hygienia kodissamme.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tätä syyhyä nyt esiintyy, mistä on saanut alkunsa. Ovatko ihmiset nykyään likaisempia kuin ennen - hygienia. Tuleeko nämä kaikki ulkomailta syyhyt, luteet, torakat, kihomadot ym.
Minulla on 2007 vuonna syntynyt lapsi, meillä ei ole koskaan ollut näitä mitä edellä mainitsin, ei koskaan. Meillä on aina ollut hyvä hygienia kodissamme.
Kyllä pääkaupunkiseudun ihmiset ovat olevinaan niin vihreitä takkutukkineen että kaiken maailman syöpäläiset lisääntyvät. Muualla Suomessa vielä osataan hygienia.
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelen. Lääkärit sanoo että syyhytapaukset lähti jyrkkään nousuun 2016. Miksi? Jokainen voi vaan hiukan funtsia.
Vierailija kirjoitti:
Tässä taas nähdään lapsettomuuden edut. Kodissa ei ole täitä, syyhyä, kihomatoja tai luteita.
Meillä ei koskaan siirtynyt kotiin päiväkodin/koulun täi-, märkärupi-, kihomato- tai syyhyepidemiat. Luteiden en ole koskaan kuullut siirtyneen. Niissä lähinnä matkailu ja hotellit dominoi.
Vierailija kirjoitti:
Sama en ollut kuullut koko syyhystä ennen viime vuotta
Vierailija kirjoitti:
Ihan on kotoperäistä tämä sybelo, aiemminkin ollut Helsingissä lähes epidemia. Vaikea estää leviämästä, koska kutina alkaa vasta viikkojen päästä, ja siinä ajassa on ehtinyt levittää punkkia pitkin maita ja mantuja.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut päiväkodissa töissä 30 vuotta, omat lapset syntyneet 2000 luvun alussa, olleet silloin päiväkodissa. Kertaakaan ei ollut syyhyä, ei omalla työpaikalla eikä yhdenkään lapsen päiväkissa tai koulussa.
Omaan päiväkotiin syyhy rantautui ensimmäisen kerran vasta nyt 2020 luvulla. Siihen mennessä olin siis tosiaan hoitanut lähes 30 vuotta satoja (voi olla yli tuhatkin) lapsia perhepäivähoidossa, viidessä eri päiväkodissa lukemattomissa eri ryhmissä.
Minä sain syyhyn muutama kuuksusi sitten, ehkä bussin penkistä tms, en tiedä mistä. Sitä on nyt hoidettu 5 kertaa yhdistetyllä rikkivaseliinilla ja ivermektiinillä ja joka päivä olen pyykännyt ja siivonnut ja vaihtanut tekstiilejä ja pakastanut. SILTI huomasin tässä työpaikan tauolla istuessani uusia syyhyköytäviä ranteessa. Se ei lähde millään pois. Varmasti on vähintään 1000 euroa jo mennyt, enemmänkin, kun olen käynyt yksityisellä ihotautilääkärillä jo kolmesti, mutta silti ei ole lähtenyt pois.
N50+, akateeminen, Hki
Vierailija kirjoitti:
Suomeen on tullut viime vuosina aggressiivisempi uusi syyhypunkkiversio ulkomailta. Vanhat lääkkeet eivät tehoa siihen ja punkki myös leviää paljon hanakammin. Siksi tilanne on nyt paha.
Nosto