Koulukiusaajista
On mielestäni vähän yksipuolista tämä koulukiusaamiskeskustelu. Kuvitellaanko oikeasti, että kiusaamisessa on aina yksi/kaksi kiusaajaa ja sitten se kiusattu?
Kaikki ryhmän jäsenet osallistuvat kiusaamiseen. Jos lapsesi siis tietää luokallaan kiusattavan, lapsesi on kiusaamisen sallija! KIusaaja toimii saadakseen ryhmässä valtaa. Mukava naureskelevat/hihittävät/ihailevat oppilaat ovat ne, jotka "en mä mitään tee"-asenteellaan aiheuttavan koko jutun.
Lisäksi minulla on ollut monesti tilanne, jossa toisen tilanteen kiusattu on toisessa tilanteessa kiusaaja. Jokainen tilanne pitää miettiä erikseen ja usein kiusatuksi joutuneen vanhemmat eivät pysty hyväksymään sitä, että oma lapsi onkin toisessa tilanteessa kiusaaja.
Lisäksi monesti unohtuu erottaa toisistaan RIITA (ihan normaalia ihmisten välillä) ja KIUSAAMINEN. Kiusaaminen on vallankäyttöä pahimmillaan.
Ja ei, en puolustele kiusaamista. Se vaan ei ole ihan aina yksinkertaista selvittää, vaikka halua siihen olisikin.
Kommentit (5)
oman lapsen osuuttaa luokan "kiusaajan" tekemisiin.
70% Vanhemmista pitää omaa lastaan kiusattuna. Alle 3 % pitää omaa lastaan kiusaajana...
Se loppui siihen, että kutsuin kiusattujen perheen tänne ja olikin lapselle kova paikka joutua kiusattujen ja heidän vanhempien kanssa silmätysten.
lapseni oli kiusattuna, pitkään, kerrottiin opettajalle, kiusaajan äidille, lopulta rehtorille, ja asiaan ei tullut mitään muutosta.
Ja pakko oli siinä kohtaa vain opettaa lapselleni sanomaan niin pahasti kiusaajalleen, että kyllä, se tulkittaisiin myös kiusaamisena. Tosin, vastapuoli ei tainnut siitä edes paljoa välittää, kun "hovi" kävi niittaamassa...
sivullisia, jotka eivät osaa reagoida tilanteisiin muutoin kuin jähmettymällä, vaikka kiusaaminen kohdistuu pääasiassa johonkin tiettyyn henkilöön.
ei tuossa kiusaaminen ole niin helppoa selvittää, kuin voisi ulkopuolelta luulla. Kaikilla osapuolilla on oma tarinansa.
Oma lapseni oli ensin kiusattu. Asia selvitettiin. Meni vuosi niin lapseni oli taas selvittelyissä, nyt kiusaajana. Oli kyllä minulle vanhempana tosi vaikea asia. Onneksi saatiin sekin loppumaan.