neuvolantäti meni hiljaiseksi kun
Sanoin tälle: Että kuukaudesa on noin 800 tuntia ja vauva nukkunut siitä ajasta noin 100, joten enköhän ole saatana erilaisia asentoja kokeillut.
Lapsellamme on siis koliikki ja huutaa vuorokaudessa n.16 tuntia. yöt nukkuu, mutta kun herää niin huutaa iltaan asti ja neuvolantäti kysyi että olenko kokeillut pystyasentoa.. Juu siis tottakai olen vauvaa "vauva-asennossa" kantanut tämän 700 tuntia.. HUH HUH!!!
Kommentit (45)
Meillä käy sellainen, pääsen uimaan ja muualle.
Eihän se teidän huutava penska hänen toimien vuoksi huuda. Ihan voit vain onnitella itseäsi, kävi huono tuuri, kun tuli itkuinen vauva. Ei siinä auta muille tiuskia, vaikkei nukuttua saakkaan. Ja varmasti olet masentunut, syy siihen on nimenomaan tuo unettomuus, eikat siitä kannata pillittää, jos joku sanoo sen sinulle ääneen.
neuvolantätiä kohtaan kun esikoisella oli koliikki.
"oletko ottanut syliin kun huutaa. Oletko hermostunut kun huutaa. Se huutaa siksi varmaan kun olet hermostunut. Oletko kokeillut hyppyyttää"
Juu, annan vain maata sängyssä, enkä ota syliin. Ja kuka nyt hermostunut olisi väsymyksestä ja pelosta kun vauva huutaa. Ja ei, en ole kokeillut hyppyyttää. Annan vain vauvan maata ja huutaa ja olen hermostunut"
Olisin kaivannut sellaista apua, että th olisi kertonut, mistä se huuto voi johtua ja tarvitaanko lääkäriä ja onko vauvalla kaikki hyvin. Ei niin, että oletko väsynyt, vauva vaistoaa sen ja huutaa. Totta helvetissä olin väsynyt kun vauva huusi yöt ja pelotti, mikä sillä on vikana.
Se kamala syyllistäminen, että huuto johtuu minusta ja siitä, että en osaa olla hyvä äiti.
Lapsella myöhemmin kyllä todettiin monenlaisia allergioita, että ehkä huuto johtui niistä, eikä siitä, että en osannut olla hyvä esikoisen äiti
Esikoisellamme oli koliikki, ja kyllä minä ainakin kuulin sen äänen korvissani jatkuvasti, kesti aika pitkään irrottautua siitä.
Toinen juttu on tuolla yllä esitetty lässytys "huutoon on aina syy, vauvalla on paha olla". Koliikkihuuto on sellainen asia, että syyn tai hoidon löytäminen on vaikeaa tai mahdotonta. Vanhempia ahdistaa ajatus siitä, että vauvalla on paha olla ja mikään ei auta, toisaalta jatkuva huudon kuuleminen käy toisella tapaa voimille. Noin voi kommentoida vain sellainen, jonka lapsella ei koskaan ole ollut koliikkia. Kyllä jokainen tekee kaikkensa vauvan auttamiseksi.
No eiköhän tuo ole parempi jos neuvolasta kuitenkin yrittävät antaa vinkkejä tohon tilanteeseen! Jos ei olisi sanonut mitään niin sitten olisit täällä valittamassa kun ei saa mitään ohjeita! Nykyihmisiä on niin perhanan vaikea miellyttää, aina löytyy valittamista!!!! TOki varmasti rankkaa on, ymmärrän! Mutta kyllä se neuvolatäti on varmasti parhaansa yrittänyt!
Äiti reagoi lapsen ärtymykseen eikä päinvastoin. Mulla ollut levoton vauva ja rauhallinen vauva. Levottoman kanssa olin kuin sätkynukke itsekin ja rauhallisen kanssa vauva-aika oli yhtä unelmaa.
En yhtään ihmettele AP:n reaktioita. Voimia!
Pystytkö olemaan rauhallinen lapsen aikana? lapsi vaistoaa sen, jos olet kireä ja hermostunut.
ja jos se vauva nukkuu keskiyöstä klo neljään, tulee siitä jo 120 tuntia ja jos jatkaa unia sen jälkeen vielä 2 tuntia, tulee vauva olleeksi hiljaa 180 tuntia. Se siis matemaattisesta puolesta, joka ei ole ap:lla hanskassa.
Sen neuvolan terveydenhoitajan on kaltaisiltasi liioittelevilta ja hieman yksinkertaisilta äideiltä kysyttävä, haluaako perhetyöntekijän, koska on huolissaan lapsen terveydestä. Jos valehtelet päin naamaa lapsen nukkumiset, niin todennäköisesti valehtelet samalla siitäkin, ravisteletko lasta vai et.
Jos turvaverkkosi on kunnossa, niin miksi kanniskelet vauvaa yksin 700 tuntia? Ja miksi vauvaa ei ole tutkittu, koliikkivauvakaan ei ilman syytä itse koko valveillaoloaikaansa.
Miksi siis kidutat vauvaasi?
vyöhyketerapia auttaa usein, mutta melko kallista, n. 50e tunti.
Halvempaa ja yhtä toimivaa on se, että menet itse reikikurssille (kesto 2pv, n. 4-6h pvä, tämän ajan voi olla erossa vauvasta kun lypsää maidon etukäteen) ja alat hoitamaan vauvaa reikillä. Toimii, kokeiltu on, ja muutenkin taidosta on ollut apua moniin tilanteisiin (lasten kivut, sairaudet, kolhut jne). Taito on elinikäinen ja sitä voi käyttää myös itseensä. Kaikille tämä ei tietenkään sovi jos on esim. jyrkän uskonnollinen.
Kurssi maksaa n. 150-200e.
en jaksanut lukea kaikkia vastauksia, olen ihminen kun kirjoitti tänne kun 3 viikkoinen ei muuta tehnyt kun vaan huusi ja huusi :( maito allergia paljastui! nyt vauvamme 5kk ja aivan ihana tapaus. tosiaan meillä myös nukkui yöt jotenkuten muuten oli pelkkää huutoa!! mistä päin olet kotoisin ja minkä ikäinen vauva? turussa menossa koliikki tutkimus ja suosittelen vilpittömästi! ja muutenkin selvittämään tuo maitoalergia pois!! jaksamista ihan oma alku vauvan kanssa tuli mieleen ja kyyneleet poskille!
Eihän se sen syy ole jos ette saa vauvaanne nukkumaan, hän yritti vain auttaa.
neuvolatätejä kannata joka asiassa kuunnella.Teet omien vaistojen mukaan.Mä sain joskus apua kun soitin naistenklinikalle.Sanoivat mitä lääkettä kannattaa antaa ja kuinka paljon.ns."vatsanpuruja" vauvalla tai ei tiedetty mistä johtu kun ei mikään asento auttanut.Koita asentoa:vauva vatsalleen,kädet vauvan vatsan ja jalkojenvälistä ja heijaat.Katso että pää on hyvin.Vauva siis sinun käsien varassa vatsallaan.Meillä auttoi.Myöhemmin paljastui että monen moista allergiaa lapsella.Silloin kun olisi tiennyt niin dietti imetysaikana olisi varmaan auttanut.Ekan kanssa se on sellaista harjoittelua.
ellei se kysy? Ei sillä mitää kristallipalloa ole, ja fakta on se, että lapsia ravistellaan, ja toinen fakta se, että väsyneenä äiti tai isä tekee sitä helpommin. Jos äiti käyttäytyy aggressiivisesti vastaanotolla, niin minäkin asiaa kummastelisin. Kyllä sivistynyt ihminen osaa kysyä neuvoa ja keskustella, väsyneenäkin. Olen itse valvonut esikoisen kanssa, joten tiedän tämän. Vähiten teki mieli purkaa kiukkuaan ja väsymystään ja epäonnistumisen tunnettaan hoitohenkilökunnalle. Täällä on muutenkin outo tapa haukkua terkkareita mitä omituisimmista jutuista. Osoittaa kirjoittajastaan sivistymättömyyttä ja lapsellisuutta, ei muuta.
meillä vauva alkoi pikkuhiljaa lisäämään itkua, joka ei loppunut millään. Öisin nukkui kohta jo vähän liiankin hyvin ja vähensi syömistään. Jos löytyy noita oireita niin mene kunnon lääkärille tutkimuksiin. Jos susta hiukankin siltä tuntuu, ettei kaikki ok. Meillä neuvolantäti ehdotti koliikiksi, mutta olikin sydänvika. Leikattiin sitten hätänä kolmen kuukauden iässä.
niin mikä meteli alkaisi, kun kukaan ei ollut tehnyt mitään ja nyt kävi näin!!! Niin tyypillistä. Olet terkan mielestä potentiaalinen ravistelija ja hänen on ammattilaisena otettava siihen kantaa. Simple as that!
itseään agressiivisesti eli väsyneesti! Etenkin jos toinen ei osoita ensin myötätuntoa!!
Terkkareita moititaan sen takia kun tekevät virheitä! Heitä kehutaankin kyllä! Minun lapseni itki kun söin paljon omenoita. Terkkari huomasi sen ja kehoitti lopettamaan ja niinhän siinä loppui kivutkin.
Eihän se sen syy ole jos ette saa vauvaanne nukkumaan, hän yritti vain auttaa.
No se neuvolatäti on se, joka on valinnut työtehtäväkseen kysyä niitä kysymyksiä ja TTU mitä terkkarin puolustusta. Kyllä se huuto ja muutkin luonnolliset reaktiot kuuluvat terkkarin työnkuvaan. Jos joutuu raahautumaan aivan uupuneena sinne, siinä on odotettavissa joko äänetön tai äkäisiä vastauksia.
Ei ole äidin vika, että hän on siinä tilassa. Neuvolassa on se koulutettu ihminen, joka joskus ei ole ihan tahdikas. Siinä kun on nukkunut 800 tunnista vain sata, ei mieti pätkääkään sosiaalisen käyttäytymisen normeja, eikä tarvitse. Jos neuvolatätiä häiritsee, ei hänen tarvitse niitä aikoja sopia. Johonkin ne tilannetajuttomienkin neuvolatätien tilanteeseen sopimattomat kysymykset pitää purkaa, kaikkein paras on purkaa ne heti, koska seuraavalla hetkellä on vielä väsyneempi, eikä ole kuin lapsi seurana.
Ja sille, joka osasi laskea, kyllä koliikkiäidille kuukaudessa olla jopa 1000 tuntia. Kokeile laskea mistä se muodostuu. Jollain voi sen lisäksi tunnissa olla 90 minuuttia tai minuutit voivat muuten vaan olla melko hitaita.
Ja mitäs sitten, kun neuvola täti ei olisi kysynyt mitään.?
Hirveä huuto kun kukaan ei välitä mistään mitään.
Ja kyllä, viet sen lapsen nyt kokeneelle lääkärille tutkimuksiin. Ei kuulosta enään edes koliikille.
Meidän vauva nukkui yöt ihan ok, päivällä ihan pikku pätkiä ja muuten suurimman osan ajasta huusi. Kaikki sanoi, että sillä on koliikki, ja minä tyhmä esikoisen äiti uskoin heitä.
Kunnes viimein mulla meni hermot ja menin lapsen kanssa lääkäriin, että tää ei enään koliikkia ole ja todella paha korvatulehdus oli ja siitähän tuli sitten kierre.
Lapsella voi olla todella paljon muutakin kuin koliikki.!
Jos lastasi rakastat, nyt mars kunnon kokeneelle lääkärille.
Meillä lapsi huusi yötä päivää, nukkui max 2 tuntia klo 22-24 välillä muuten huusi vaan ja pieniä 10-15min pätkiä nukkui pitkin päivää.
Me käytiin vyöhyketerapiassa ja viidennen kerran jälkeen lakkasi huuto, joka kerran siellä hoidossa oli aivan hiljaa koko sen hieronnan ajan.
Kokeile edes, mutta meille sanottiin että jos viides kerta ei auta on vika jossain muualla...
Ota nyt ilmainen apu vastaan, hyvä ihminen! Minä ainakin ottaisin.
Neuvolan terkka sanoi, että harvoin näkee niin tyytyväisiä lapsia.
Ja silti meiltä kysyttiin nuo samat kysymykset: Tekeekö mieli vahingoittaa vauvaa? jne. Meidän piti täyttää sellainen lomake, jossa oli pari sivua tuollaisia kysymyksiä. Ja sen jälkeen keskusteltiin ravistelusta ja saatiin aiheesta pari esitettä sukulaisillekin näytettäväksi. Se vaan kuuluu suomalaiseen neuvolajärjestelmään, että tietyt asiat pitää käsitellä.
Koliikki on kyllä usein diagnosoimatonta refluksia tai maitoallergiaa. Neuvolassa sanovat aina, että koliikkia, mutta kokenut lastenlääkäri näkee itkun läpi.
Refluksia kantsii epäillä jos esim. itku alkaa säännöllisesti syötön jälkeen, esim. 20 minuuttia aina syötön jälken. Refluksi-itku on myös karjuntaa, silloin vauvaa korventaa ruokatorvesta, siihen on lääke. Refluksiin ei välttämättä liity puklailua ollenkaan, vaan se puklu jää sinne ruokatorveen jumiin. Jos vauva tuntuu nieleskelevän usein, niin refluksi saattaa olla kyseessä.
Mä suositan menemään lastenlääkäriasemalle ja pyytämään aikaa refluksi/allergia-lääkärille.