Vika opettajassa vai lapsessa?
Mitä ihmettä tehdä, kun 4 luokkalainen tyttö ei näytä oppivan koulussa yhtään mitään. Tilanne muuttui viime syksynä kun "sai" uuden opettajan. Esim. matikankirjaa tarkastaessani huomasin, että on täynnä virheitä eli ilmeisesti opettaja ei seuraa lainkaan mitä oppilaat tekevät. Joudun itse opettamaan ennen kokeita lapselle kaikki asiat niin englannissa kuin matikassakin. Kokeista saa sitten yleensä täydet kympit, joten ymmärryksessä ei kai(?) ole vikaa.
Opettajalta olen hienovaraisesti tiedustellut, että keskittyykö tyttö tunnilla opetukseen vai tekeekö omia juttuja. Open mukaan mitään ongelmaa ei ole ja tyttö ei häslää omia juttujaan tunnilla, eli ainakin näennäisesti seuraa opetusta.
Tuntuu kyllä todella hölmöltä, että vanhempana joudun tekemään opettajan työn. Tästähän kuienkin maksetaan opettajalle.
Miten tällaisessa asiassa voisi edetä ja selvitellä missä vika?
Kommentit (39)
Itse en kyllä erikseen alakoululaisten kirjoja tarkista, oikeat vastaukset laitetaan smartille näkyville ja on oppilaan oma velvollisuus korjata ne sieltä, kun ne tarkistetaan yhdessä- En siis erikseen ehdi käydä katsomassa tekeekö oppilas todella sen, ne jotka seuraavat tekevät. Suurin osa muistakin.
Lapsesi saa kiitettäviä kokeista, joten luultavasti opettajan aika menee niiden heikompien vieressä.
Eli pitäisikö minun tosiaan antaa lapsen mokata kokeessa oikein kunnolla, jotta lapseni saisi ansaitsemaansa huomion? Se olisi tytölle kyvä kova pala ja uskon, että tämän jälkeen stressaisi kokeita huomattavasti enemmän.
Kirjoitin myös, että lapseni luokalla ei siis ole käytössä mitään tarkastuskirjaa. Tänään vielä varmistin asian. Eli syksyllä ope itse ilmoitti, että tarkistaa kirjat ja nimen omaan kielsi vanhempia tätä tekemästä. En nyt muista tarkkoja sanakäänteitä, mutta perusteli siten, että näkee missä mennään.
Itse epäilen, että ope ei oikeasti osaa ehkä opettaakaan tai sitten tyttö on tunnilla täysin muissa maailmoissa. Hoksottimissa tuskin sinänsä on vikaa, koska pystyy omaksumaan koko koealueen asiat viimeisenä iltana ennen koetta minun opettamana. Keskittymisessäkään ei vaikuta olevan ongelmia, vaikka ympärillä pyörii porukkaa.
Lapsesi saa kymppejä... Mun mielestä nelosella pitää jo osata itse korjata, jos oikeat vastaukset annetaan.
Onhan se totta, että opettajatkin on ihmisiä. Jotkut hyviä työssää ja jotkut huonompia. Kaikkien kanssa pitää kuitenkin elää ja onneksi peruskoulukin on niin helppoa, että ei huonokaan ope mitään peruuttamatonta tuhoa aiheuta.
Tälläinen juttu vielä: oli tutkittu heikkojen ja parempien oppilaiden näkemystä koulumenestyksen rajoitteista. Keskitasoa parempien oppilaiden mielestä suurin este vieläkin paremmalle menestykselle oli poikkeuksetta oma laiskuus eli lisää työtä, niin numerot olisi vielä parempia. Keskitasoa heikompien mielestä taas syy oli huonossa opettajassa. Omassa toiminnassa ei juuri nähty ongelmaa tai hyvin vähän.
Lapsesi saa kymppejä... Mun mielestä nelosella pitää jo osata itse korjata, jos oikeat vastaukset annetaan.
Onhan se totta, että opettajatkin on ihmisiä. Jotkut hyviä työssää ja jotkut huonompia. Kaikkien kanssa pitää kuitenkin elää ja onneksi peruskoulukin on niin helppoa, että ei huonokaan ope mitään peruuttamatonta tuhoa aiheuta.
Tälläinen juttu vielä: oli tutkittu heikkojen ja parempien oppilaiden näkemystä koulumenestyksen rajoitteista. Keskitasoa parempien oppilaiden mielestä suurin este vieläkin paremmalle menestykselle oli poikkeuksetta oma laiskuus eli lisää työtä, niin numerot olisi vielä parempia. Keskitasoa heikompien mielestä taas syy oli huonossa opettajassa. Omassa toiminnassa ei juuri nähty ongelmaa tai hyvin vähän.
Tytölleni ei ole edes annettu mahdollisuutta korjata virheitä ei ole siis annettu oikeita vastauksia näytille.
Miten tuo viittaamasi tutkimus liittyy mitenkään tyttöni tapaukseen? Tyttöni on 10-vuotias, eikä vielä kykene tai ole edes yrittänyt tehdä mitään analyysia siitä miksi oppiminen on vaikeaa. ap
Kirjoitin myös, että lapseni luokalla ei siis ole käytössä mitään tarkastuskirjaa. Tänään vielä varmistin asian.
ope myöskään tarkasta kaikkien kirjoja ainakaan säännöllisesti. Mutta sen sijaan normaalisti oikeat ratkaisut käydään luokassa yhdessä läpi, ja jokaisen oppilaan pitää itse korjata omat virheensä läpikäynnin aikana. Eikö lapsesi luokassa todellakaan opettaja (tai oppilaat vuorotellen) esitä oikeita ratkaisuja?
Mutta ei kai nyt oikeasti tarvitse hyväksyä ammattitaidottomuutta tai laiskuutta(mikäli tästä olisi kyse). Kyllä kai opettajienkin jotain on tehtävä palkkansa eteen.
Pääsääntöisesti alakoulussa enkun ope opettaa enkkua ja mahd esim saksaa. Mutta että matikkaa? En ole sellaiseen ihmiseen vielä opettajienhuoneessa törmännyt, että matemaatikko ja humanisti kielitieteilijä olisivat yksi ja sama henkilö. Onko siis lapsesi opettaja epäpätevä opettamaan matikkaa vai enkkua? Vai onko juttusi keksitty, että saisit kehuja hyvästä opetuksesta?
Pääsääntöisesti alakoulussa enkun ope opettaa enkkua ja mahd esim saksaa. Mutta että matikkaa? En ole sellaiseen ihmiseen vielä opettajienhuoneessa törmännyt, että matemaatikko ja humanisti kielitieteilijä olisivat yksi ja sama henkilö. Onko siis lapsesi opettaja epäpätevä opettamaan matikkaa vai enkkua? Vai onko juttusi keksitty, että saisit kehuja hyvästä opetuksesta?
Eiköhän ne ihan luokanopettajia ole. Ja alakouluun päteviä luokan- ja enkunopeja on paljonkin.
Sanon lapsille vaihe kerrallaan:
Ota kynä - avaa tämä vihko - kirjoita tämä otsikko - muista iso alkukirjain - aloita tarina rivin alusta.
Tämä hitaasti ja selkeästi esimerkin turvin.
Siitä huolimatta 1/4 lapsista tekee jonkun kohdan väärin, muutamat melkeinpä kaiken mahdollisen noihin yksinkertaisiin ohjeisiin liittyen, vaikka se on toistettu lukemattomia kertoja aiemminkin. Joltakin puuttuu kynä, toiselta iso kirjain, otsikko on väärässä kohdassa jne.
Uskokaa tai älkää, mutta nykylapsissa on mieletön määrä keskittymiskyvyttömyyttä. Vaikka luokassa on hiljaista, open ohjeet eivät vaan mene osalle lapsista perille, koska he eivät pysty osaa keskittyä. Lapset kuulee, mutta he eivät kuuntele.
Kysynkin teiltä viisaat vanhemmat. Missä vika?
lapsesi on ryhmässä! ja koulussa edetään ryhmän keskitason mukaan. Toki opettaja eriyttää,mutta millään ihmeen ilveellä ope ei ehdi esim. matikan tunnilla käymään 25 kirjaa läpi.
Se,että kyseenalaistat luokanopettajan pätevyyden esim matematiikan opettajana, on tämän hetken trendi. Tottakai oma kullannuppusi tarvitsee jo alaluokalla aineenopettajaa,jotta SINUN lapsesi mahdollisimman korkeatasoista opetusta. Jos et ole huomannut, niin koulussa myös KASVATETAAN lapsia.Toki jos lapsesi on varsin fiksu ja hyväkäytöksinen, niin luokanopettajakin ehtii keskittyä paremmin itse aiheeseen kuin kurinpitoon.
Nykyään vanhemmat vaativat tolkuttomasti koululta,mutta ovat kyllä itse aina sitä mieltä, että itsessä ja omissa toimintatavoissa ei ole mitään vikaa.
Herätkää aikuiset ihmiset!
Terkuin,
äiti ja ope
siten, että ope kävisi jokaisen kirjan läpi - oppilaan täytyy itse seurata tarkistusta.
Tuosta kieltenopetuksesta: luokanopen koulutukseen ei kuulu vieraiden kielten opetusta laisinkaan eli esim. englantia saattaa opettaa henkilö, joka ei ole hajuakaan vieraiden kielten didaktiikasta.
Luokanopettajan koulutukseen todellakin kuuluu englannin opetusta, jos valitset sen erikoistumisaineeksesi ja haluat sitä alakoulussa opettaa. Ja kun valitset sen erikoistumisaineeksesi, sinä todellakin saat opetusta myös didaktiikassa. Didaktisia opintoja on kaikkinensa huomattavasti enemmän luokanopettajalla kuin aineenopettajalla, samoin opetusharjoittelua!
PS. Kaupungin kielikokeessa pienten koulujen oppilaat pärjäsivät paremmin kuin suurten koulujen oppilaat. Voit miettiä, kuka opettaa vieraita kieliä isossa koulussa ja kuka pienessä...
Sanon lapsille vaihe kerrallaan:
Ota kynä - avaa tämä vihko - kirjoita tämä otsikko - muista iso alkukirjain - aloita tarina rivin alusta.Tämä hitaasti ja selkeästi esimerkin turvin.
Siitä huolimatta 1/4 lapsista tekee jonkun kohdan väärin, muutamat melkeinpä kaiken mahdollisen noihin yksinkertaisiin ohjeisiin liittyen, vaikka se on toistettu lukemattomia kertoja aiemminkin. Joltakin puuttuu kynä, toiselta iso kirjain, otsikko on väärässä kohdassa jne.
Uskokaa tai älkää, mutta nykylapsissa on mieletön määrä keskittymiskyvyttömyyttä. Vaikka luokassa on hiljaista, open ohjeet eivät vaan mene osalle lapsista perille, koska he eivät pysty osaa keskittyä. Lapset kuulee, mutta he eivät kuuntele.
Kysynkin teiltä viisaat vanhemmat. Missä vika?
luokanope on pätevä ja kelpoinen opettamaan kaikkia alakoulussa opetettavia aineita. Aineenopet ovat sitten erikseen, joissain alakouluissa saattaa vieraissa kielissä olla aineenope, mutta ei todellakaan kaikissa.
terveisin mm. matematiikkaa ja vieraita kieliä opettaja ope (ihan pätevä sellainen)
siten, että ope kävisi jokaisen kirjan läpi - oppilaan täytyy itse seurata tarkistusta.
Tuosta kieltenopetuksesta: luokanopen koulutukseen ei kuulu vieraiden kielten opetusta laisinkaan eli esim. englantia saattaa opettaa henkilö, joka ei ole hajuakaan vieraiden kielten didaktiikasta.
Luokanopettajan koulutukseen todellakin kuuluu englannin opetusta, jos valitset sen erikoistumisaineeksesi ja haluat sitä alakoulussa opettaa. Ja kun valitset sen erikoistumisaineeksesi, sinä todellakin saat opetusta myös didaktiikassa. Didaktisia opintoja on kaikkinensa huomattavasti enemmän luokanopettajalla kuin aineenopettajalla, samoin opetusharjoittelua!
PS. Kaupungin kielikokeessa pienten koulujen oppilaat pärjäsivät paremmin kuin suurten koulujen oppilaat. Voit miettiä, kuka opettaa vieraita kieliä isossa koulussa ja kuka pienessä...
ja silti nämä opettavat englantia vailla vieraiden kielten didaktisia opintoja. Nyt puhuttiin ihan perusluokanopesta, ei kieliin erikoistuneista luokanopettajista. Itseasiassa luokanope voi olla esim. englannin kielen aineenope ilman, että on suorittanut mitään vieraiden kielten didaktiikkaan liittyvää.
Itse luokanopen tutkinnossahan ei ole mitään vieraiden kielten didaktiikkaan liittyviä - tai ylipäänsä englantiin liittyviä opintoja (kaikki muut alakoulun oppiaineet kyllä käydään läpi). (pakollista yliopiston englannin kurssia en laske tähän).
Aineenopettajilla on paljon harjoittelua auskuvuoden aikana, vuoden aikana ollaan enemmän norssissa kuin yliopistolla. Vastaavasti luokanopettajien harjoittelut ovat melko lyhyitä enkä todellakaan väittäisi, että niitä olisi lopulta niin paljoa enempää, LO-harjoitteluissa kun menee aikaa todella paljon muuhun kuin itse opetusharjoitteluun.
LO-puolella koko homma enemmän leikkiä ja puuhastelua, aineenope puolella ihan oikeaa työtä ja harjoittelua.
Kummastakin kokemusta kun aikoinaan opiskelin.
Teetättää? Olisiko kuitenkin 'teettää'?
Tarpeenvaatiessa? Yhdyssanat, haloo?
Kirjantapahuimia? Edelleen: yhdussanatm haloo?
Viimeisen lauseesi pitäisi alkaa isolla kirjaimella. Eipä ala.
että olen joutunut opettamaan lapselle ihan uudestaan koko asian kun opettaja on opettanut väärin.
esim
-äidinkielen oikeinkirjoitus
-englannin kielioppi
-matematiikka
-jopa historiaa on opetettu väärin
luokanopettajien koulutus ei ole kovin laadukas vaan asioita suditaan hiukan pinnalta ja riippuu opettajasta, viitsiikö hän panostaa itse tuntien suunnitteluun. Tuntuu,että suurin osa ei vaan syöksytään heti viimeisen tunnin loputtua kotiin ja kännykkä kiinni ja huudetaan kädet korvilla , että "opettajan työ on rankkaa, tarviiiiin pitkää lomaa, lälälääl¨ääkäkäääääääää"
luokanope on pätevä ja kelpoinen opettamaan kaikkia alakoulussa opetettavia aineita. Aineenopet ovat sitten erikseen, joissain alakouluissa saattaa vieraissa kielissä olla aineenope, mutta ei todellakaan kaikissa.
terveisin mm. matematiikkaa ja vieraita kieliä opettaja ope (ihan pätevä sellainen)
Teetättää? Olisiko kuitenkin 'teettää'?
Tarpeenvaatiessa? Yhdyssanat, haloo?
Kirjantapahuimia? Edelleen: yhdussanatm haloo?
Viimeisen lauseesi pitäisi alkaa isolla kirjaimella. Eipä ala.
Lapsesi saa kiitettäviä kokeista, joten luultavasti opettajan aika menee niiden heikompien vieressä.