Kannattaako vaihtaa 12kk euribor 3kk euriboriin?
Aikaisemmin olisi selkeästi kannattanut, mutta entäs nykyisessä taloustilanteessa? Löytyykö ennustajanlahjoja omaavia mammoja täältä? Jos korot nyt lähtevät pian nousuun, voinee vuoden aikana muuttuvalla 3kk euriborin jyrkällä nousulla jäädä tappiolle, jos nousee reippaasti yli korontarkistuspäivänä olleen 12kk koron. Vai?
Kommentit (42)
mennessä olleet edullisin vaihtoehto.
Meillä on ollut jo yli kolme vuotta 1 kk euribor viitekorkona, ja säästöä on tullut PALJON.
12 kk euribor on kuitenkin turvallinen. Pitkällä tähtäimellä mun mielestä ihan hyvä valinta.
Meillä taitaa olla 6 kk euribor asuntolainassa, autolainassa 3 kk. Ennen oli 12 kk euribor mutta vaihdettiin noin vuosi sitten.
Ennustaa tuskin kukaan osaa, mutta jos mietityttää niin laittakaa tuo 6 kk. Mun mielestä 3 kk on liian vähän.
mennessä olleet edullisin vaihtoehto.
Meillä on ollut jo yli kolme vuotta 1 kk euribor viitekorkona, ja säästöä on tullut PALJON.
12 kk euribor on kuitenkin turvallinen. Pitkällä tähtäimellä mun mielestä ihan hyvä valinta.
Meillä taitaa olla 6 kk euribor asuntolainassa, autolainassa 3 kk. Ennen oli 12 kk euribor mutta vaihdettiin noin vuosi sitten.
Ennustaa tuskin kukaan osaa, mutta jos mietityttää niin laittakaa tuo 6 kk. Mun mielestä 3 kk on liian vähän.
Meilläkin on kuukauden euribor viimeiset kolmisen vuotta. Jos korkojen kasvu olisi uhkana, kävisimm vaihtamassa johonkin muuhun korkoon. Lyhyemmässä korossa täytyy vaan hoeman seurata taloustilannetta.
ja olen valinnut viitekoroksi 3 kk euriborin.
Historiallisesti on 1kk ollut edukkain korko, ellei viikkokorkoja lasketa.
Tietysti jos on varaa elättää pankkeja, voi valita 3-12kk ;-)
Mulla ei oo, niin 1kk on ainoa vaihtoehto.
Vaihdamme varmaan osan lainoista(asuntolaina jaettu kolmeen osaan) edes 6kk:n euriboriin. Mua ärsyttää tää pankin elättäminen.
Tajuatko, että korkojen noustessa sulla on 12kk eteenpäin 12kk euriborissa se korko, esim. 2%. jos nyt ottasit 3kk euriborin vaikka 1,5%. niin esim. 3kk päästä se vois olla 2,0% ja 6kk päästä 2,5%..tällöin sulla on jo korkeempi korko! Vaikka se 12kkeuribor ois puolen vuoden päästä 3%, eli sen hetkistä kolmen kk korkoa korkeampi taas, niin sun lainassas se korko on matalampi! Tätä kun ei palikat tajua...
Tajuatko, että korkojen noustessa sulla on 12kk eteenpäin 12kk euriborissa se korko, esim. 2%. jos nyt ottasit 3kk euriborin vaikka 1,5%. niin esim. 3kk päästä se vois olla 2,0% ja 6kk päästä 2,5%..tällöin sulla on jo korkeempi korko! Vaikka se 12kkeuribor ois puolen vuoden päästä 3%, eli sen hetkistä kolmen kk korkoa korkeampi taas, niin sun lainassas se korko on matalampi! Tätä kun ei palikat tajua...
Ja siihen tarviikin sitte olla ennustaja että tietää millon se korko kannattaa vaihtaa lyhyestä pidempään...
on asiakkaalle keskimäärin edullisempi, koska tarkistuspisteitä tulee useammin.
on asiakkaalle keskimäärin edullisempi, koska tarkistuspisteitä tulee useammin.
Annas kun arvaan..sulla on ollut lainaa just vuoden tai kaks ja tällä kokemuksella luulet nyt tietäväsi jotain koroista... :D
myös tippuu erittäin nopeasti alaspäin - toisin kuin 12 kk euribor! Viimeisen kolmen vuoden aikana me esimerkiksi olemme säästäneet yli 2000 euroa (1 kk euribor vs. 12 kk euribor).
Korkokehityksestä löytyy muuten valmiita diagrammeja ja laskelmia, joista ihan itse voi päätellä, mikä viitekorko on monen vuoden lainassa pidemmän päälle/ kokonaisuutena ollut edullisin. Se on aina tähän asti ollut lyhyt korko!
miksi lyhyt, 1 kk viitekorko on kannattava:
http://ville.salmensuu.fi/euribor/index.fi.html
koska "kaikilla muillakin oli" ja pankki ei muuta tarjonnutkaan. 5 vuotta sitten vaihdettiin 3kk euriboriin ja täydellisen tyytyväisiä ollaan oltu. Rahaa on säästynyt ja PALJON! Jokainen asioita seuraava tietää etteivät korot ole nousemassa yhtään mihinkään ainakaan n. vuoteen, tuskin sittenkään niin radikaalisti tai niin nopeasti ettei 3kk välein toistuva mahdollisuus viitekoron muutamiseen olisi riittävä...
Meillä marginaali 0,28% ja kokonaiskorko nytkin selvästi alle 1,5%:n... Ei voi valittaa.
meillä ollut 2 vuotta v12kk euribor. Nyt kysyisinkin että maksaako tämä jotain, jos vaihtaa sen esim. 1kk auriboriin?
että maksaako viitekoron vaihto jotain. Meillä ainakin sopimukseen on kirjattu joku summa sille. Nuorempana itselläkin oli 12kk korko kun se muka oli varmempi mutta kalliimmaksi se tuli jälkikäteen ajatellen laski miten tahansa. Nyt asuntolainassa on 3kk korko.
meillä ollut 2 vuotta v12kk euribor. Nyt kysyisinkin että maksaako tämä jotain, jos vaihtaa sen esim. 1kk auriboriin?
ilman suurempia ongelmia ainakin kerran vuodessa. 1 kk euriborin pankki saattaa ensalkuun torjua, koska se on pankille se epäedullisin. Jos kuitenkin on lyhentänyt suunnitelman mukaan, kyllä pankki asiakkaansa haluaa pitää, eikä lähde tuollaisesta vääntämään.
2 vuotta sitten marginaali sovittiin aika korkeaksi. Jos laina on lyhentynyt ja vakuuden arvo noussut, kannattaa se vakuus arvioituttaa ja mennä neuvottelemaan marginaalista uudestaan ennen kuin kriisit taas pukkaa päälle.
Periaatteessa nyt, kun korot ovat alhaalla, voi olla järkevä ottaa pitkäkorkoinen, JOS OLETTAA, että kaikki kriisit iskee päälle, jonka seurauksena korot hyppää nousuun. Jos ne kuitenkin sattuu vasta kahden vuoden päästä, pitkässä korossa ehtii hävitä aika paljon ja luultavasti korkojen pitäisi olla yli tupla-aika korkeammalla. (pääoma supistunut, jolloin korkokulut pienentyneet)
Lyhyin korko on lähes poikkeuksetta edullisin. Ainoa tilanne, jossa lyhyt jää pitkää heikommaksi on juuri korkojen nousut. Silloinkin 1 kk koron pitää nousta aika todella paljon ja nopeasti sen 12 kk yli, että se ehtii hävitä 12 kk korolle. Siinäkin, jos ensimmäinen puoli vuotta 1 kk on puoli prosenttia alempana kuin 12 kk ja seuraava se on puoli prosenttia ylempänä, voittaa 1 kk sen 12 kk juuri lainan lyhennysten takia.
Yleensä lainan lyhennykset on parempi tapa laskea korkoa kuin sitominen pidemmäksi aikaa. Käytännössä sitä omaa pelivaraa kasvatetaan juuri sen verran kuin se laina lyhenee. Korko kokoajan pienenee, koska lyhennettäessä pääoma pienenee.
eli lainalle voidaan määritellä uusi (lue kalliimpi) marginaali, jos euribor vaihdetaan. Kannattaa siis tarkistaa, mikä oma marginaali on. En osaa ottaa kantaa siihen, mikä korko kannattaa, minun mielestäni korkokattoa on suositeltu jo ainakin 10 vuotta, mutta ainakaan vielä se ei ole kannattanut. Toisaalta, laina-ajat ovat usein niin pitkiä, että mitä vaan saattaa tapahtua. Miettikääpä, mitä kaikkea on koroille tapahtunut viimeisen 25 vuoden aikana!
eli lainalle voidaan määritellä uusi (lue kalliimpi) marginaali, jos euribor vaihdetaan. Kannattaa siis tarkistaa, mikä oma marginaali on. En osaa ottaa kantaa siihen, mikä korko kannattaa, minun mielestäni korkokattoa on suositeltu jo ainakin 10 vuotta, mutta ainakaan vielä se ei ole kannattanut. Toisaalta, laina-ajat ovat usein niin pitkiä, että mitä vaan saattaa tapahtua. Miettikääpä, mitä kaikkea on koroille tapahtunut viimeisen 25 vuoden aikana!
Saman vaikutuksen saa, kun on lyhentänyt lainaa vähän. Paljon fiksumpi on pidentää tarvittaessa sitten laina-aikaa sen korkokaton hinnan verran.
ollut 3 kk viimeiset 9 v ja on ollut fiksuin, ehkä 1 kk fiksumpi. Marginaalikin alhainen, aktiasta tarjottiin 0, 2 ja op:sta 0,39. otettiin op kun on hyvä bonusärjestelmä. Sillä maksettu vakuutkset.