Imetys pilasi rinnat? :(
Olen imettänyt vauvaani reilut 8kk ja havahduin nyt siihen, etteivät nuo rinnat kyllä enää entisensä ole. :( Kyllä ne ovat jotenkin ihan erilaiset. Ajattelin jatkaa imetystä lapsen mukaan noin vuoden ikään..Mutta ovatko rinnat sen jälkeen vielä pahemmassa kunnossa? Vai onko vahinko jo nyt kokonaisuudessaan tapahtunut? Kokemuksia?
Kuntosalitreenillä tms. rintoihin ei kai myöskään voi vaikuttaa? Olisinpa ymmärtänyt väärin!
Ihana pieni poikani ja hänen etunsa on tottakai tärkeintä, toivon ettei kukaan käsitä väärin. Enkä haluaisi olla turhamainen (tiedän, että sitä nyt kuitenkin olen), mutta on itseensä tyytyväisenä oleminen jatkossakin tärkeää jo parisuhteenkin kannalta..Ja parisuhde heijastuu lapseenkin. Ja rinnat olivat myös vartalossani aiemmin juuri se osa, josta jopa todella pidin ja joiden johdosta (jos noin nyt voi sanoa) koin itseni naiselliseksi.
Toivoisin asiallisia vastauksia, olen asiasta aika surullinen.
Kommentit (30)
Mä olen imettänyt kaikki kolmea lastani yhteenä lähes neljä vuotta.
Rinnat olivat kuopuksen imetyksen jälkeen melko onnettoman näköiset, mutta ne ovat siitä kyllä piristyneet, ja mun mielestä mulla on ikäisekseni naiseksi oikein nätit rinnat, enkä todellakaan ajattele että imetys olisi ne pilannut.
Mä luulen, että sun kannattaa alkaa suhtautua kehoosi vähän toisin... raskaus ja äitiys ovat muuttaneet sitä pysyvästi. Mä otan kaikki lasten aikaansaamat jäljet kunniamerkkeinä ja olen niistä ylpeä.
Kiitos 2 ja 3! 2: ihanaa, just tuolta mustakin tuntuu! Niin hyvä saada kohtalotovereita. Yritän toki olla surematta asiaa ja iloitsem kaikesta hyvästä, mutta aina välillä meinaa kyynel tulla suihkussa tai muuten yläosattomana..Tuntuu, etten nauti varmaan seksistäkään samalla tavalla kuin ennen, kun en ole itseeni tyytyväinen. En halua näyttää muuttunutta kehoani. Ja näin jo nyt, alle kolmikymppisenä.. Haluan olla sekä äiti, että kaunis nainen! Asia varmaan vielä korostuu nyt kun on tosi väsynyt. Imetys taitaa haitata yöunia kun herätyksiä on monta..Mutta toivoakin siis vielä on! :) Tulipa hyvä mieli sun viestistä, 2.
Ja noinhan sitä, 3, todella pitäis ajatella. Hyvä että muistutit. Jotenkin noin olen yrittänytkin välillä ajatella, mutta se on vielä vaikeaa.
-Ap
Mulla oli ennen raskauksia sirot B-kupin tissit, sellaiset aika klassisen muotoiset ja kivat. Raskaus- ja imetysaikoina tissien koko tuplaantui, oli kummallista kun kävellessäkin oikein tunsi tissien löllynnän. Kun imetys loppui, vähitellen tissit kutistuivat, mutta eivät entiseen muotoonsa vaaan tyhjiksi riippuviksi nahkapussukoiksi. Toisen raskauden aikana taas turposi isoiksi mutta palautui taas pusseiksi.
Minä olen vaan tähän sopeutunut, toisaalta mun on ehkä helpompi kun olin jo 40 v. kun toisen lapseni sain eikä tuo ulkonäkö enää muutenkaan kovin hehkeä ole eikä sillä ole niin väliä. Riittävän tukevat täytteelliset liivit päällä näyttää sitä paitsi nytkin ihan ok:lta vaikka ilman vaatteita näky on ruma.
rintani pysyvät paremmassa kunnossa, kun alussa imetän riittävän tiheästi ja rinnat tyhjiksi, että ne eivät pääsisi pakkautumaan, venymään ja esim muodostamaan arpikudosta rintatulehduksen jälkeen.
Vältyin rintatulehduksilta, vaikka joskus melkein ehti pakkautumaankin. Olin valmis hyppäämään yöllä ylös sängystä ja joko vauva imi tai lypsin suihkussa liiat paineet ulos. Laitoin kellon soimaan tätä varten (pahimpien öiden aikana noin viikko synnytyksestä tarkastin rintani yölläkin käsin.) Rinnat tarkastellaan sormin joka puolelta ja kovettumat eli pakkautunut maito on saatava virtaamaan. Kovettumat auki ja pehmeiksi. Onneksi minulle ehti tulla vain pieniä kovettuneita alueita.
Jatkoin imetystä kauan. Myös yöimetyksiä. Maidontulo tasaantui. Heti kun tuli vähän pingottunut olo, niin vauva vain rinnalle.
Puolentoista vuoden imetyksen jälkeen lopetin hitaasti. Annoin maidontuotannon hiipua hiljalleen ennen seuraavaa vauvaa. Toista lastani imetin kaksi vuotta ja kolmatta kolme ja puoli vuotta (kunnes itse halusi lopettaa).
Nuorimmaisen imettäminen kiinteytti rintani kaikista timmeimmiksi. Isompana lapsi näet imi vain joka toinen tai kolmas päivä, sitten kerran viikossa ja vieläpä muistui mieleen joskus maistaa parin viikon tauon jälkeenkin.
Kuvitelkaa itse. Kuntosalilla jumpataan kehoa kiinteämmäksi, mutta vain lapsi jumppaa rinnat. Imetyskerrat harvenevat, keho palautuu ja imu kiinteyttää. Näkeehän sen jumpan jo imuliikkeistä, että miten ne liikuttavat rintaa, jossa on vain vähän maitoa tarjolla.
Tuttavapiirini kokemusten mukaan pahimmat vauriot ovat saaneet he, jotka eivät alunalkaenkaan ole suhtautuneet imetykseen kovin myönteisesti. Ovat pumpanneet maitoa, jotta vauva ei imisi ja tottuisi pulloon, yrittäneet lopettaa imetystä jo hyvin varhaisessa vaiheessa ja saaneet siksikin rintatulehduksen. Ehkä on parempi antautua imettämään ihan sovinnolla, kuin taistella kaikin keinoin maidon erittymistä vastaan?
En ole kertonut mielipidettäni, kuin vain kysyttäessä omakohtaisia kokemuksiani, mutta tämä vinkiksi imettäjille. En kaivele tuttujen "imetyshaavoja". Ihmetelkööt vain saunailloissa, että miten vain minulla on kiinteät rinnat, vaikka he imettivät vähemmän aikaa.
Ylipainoa ei saa olla (5-10 kg synnytyksen jälkeistä extraa vielä ok). Toki on yksilöllisiä erojakin, että miten hyvin kukin palautuu, mutta kuunnelkaa kehoanne ja ehkä tämä on teillekin oikea tapa?
Terveisin, itsestään huolehtiva äiti
kuvan :D Olin ehdottomasti sitä mieltä, että imetys pilasi tissini. Mutta mitä sanoikaan miehet. kehuivat ja ylistivät ;)
Itsellä nousi maito, mutta imetys oli kivuliaisuuden (lähes pyörtymisen aiheuttavan, siis), pienten nännien ja vauvan vaikesta synnytyksestä johtuneen väsähtäneisyyden takia ihan mahdotonta. En siis imettänyt oikeastaan ollenkaan (n. 2 viikkoa yritystä, välillä liikoja pois lypsäen, kun sattui vähemmän kuin vauvan imu), eikä rinnat kyllä juurikaan rupsahtaneetkaan.
Haluaisin tietää, onko tämä mun kohdalla vain sattumaa? Olen kuullut ihan vastakkaisia kertomuksia asiasta: jotkut sanoo että ainut keino pelastaa rinnat on olla imettämättä, osa vannoo lyhyen imetyksen nimiin ja toiset sanoo että juui se lyhyt imetys on pahin...
Älkääkä turhaan kivittäkö, muuten. Kyselen ihan mielenkiinnosta, sillä meille ei ole tulossa lisää lapsia.
Just meni poika 8kk päikkäreille ja ajattelin täysin samasta aiheesta tulla tänne kitisemään. :) kappas kun oli kyllä kivoja vastauksia pari, vähän ehkä tuli parempi mieli.
musta ihan ok olla vähän "turhamainen" ulkonäön suhteen kun beibillä kaikki hyvin. onhan se niinkin että kun äiti on tyytyväinen itseensä niin se vaikuttaa positiivisesti lapseen ja mieheenkin.
itse vielä myös miettinyt sitä, että oisko mahdollisesti jostain rintalihastreenistä hyötyä tissien palautumisessa? Tai sitten imetyksen aikanaan kokonaan loputtua onko mistään kiinteyttävistä voiteista tms. mitään hyötyä? Oon villiä huhua kuullut että piimaa-geeli auttais mm. raskauden jälkeen vatsan alueen ihoa nimenomaan palautumaan, sitä nahkaa kun ei voi treenata. Kokemuksia?
itse imetin yli vuoden ja tuloksena todella terve lapsi, mutta mulle hankalat nahkarukkastissit : ((( eli hartiavaivaa ja vaikeuksia on....
puhumattakaan miten karseilta näyttää...
roikkuu nahkapussit navassa asit : (
aikaa imetyksestä jo vuosia, eli ei korjaannu.
eli imetys vie rinnat, se on totuus
Maidon noustessa ahkera tyhjennys mielellään vauvan imulla ja käsinlypsyllä ja hieronnalla.
Lopetus harventamalla imemisvälejä päiviin, viikkoon ja jopa kahteen viikkoon. Seuranta, että miten rinnat ovat palautuneet, ennenkuin lopettaa kokonaan.
Varsinkin esikoisen kohdalla kahden viikon jälkeen teki melkein mieli luovuttaa, mutta kolmen viikon jälkeen alkoi onneksi helpottamaan.
Käytin alkuun rintakumeja. Nännit muotoutuivat vasta kolmen viikon jälkeen niin, että niistä sai kunnon imuotteen ilman kumia.
Seuraaville lapsille nännit olivat valmiiksi ok. Rinnoissa muuttui imetysten jälkeen pysyvästi nännien koko. Ennen lapsia nännit olivat hyvin pienet ja sisäänpäin.
6.
minulla kyllä vaikuttanut mitenkään. Imetin kahta lasta kumpaakin 2-vuotiaaksi eli siis 4v yhteensä. Rinnat on samaa C-kuppia kuin ennenkin, eivät riipu tai roiku yhtään. Imetyksen lopettamisen jälkeen olivat tietenkin tyhjemmät useita kuukausia mutta "täyttyivät" taas pikkuhiljaa (oma paino ei ole muuttunut vaan olen aina ollut saman 56-8kg). Imetyksistä on nyt 5v ja rinnat on pyöreät ja kiinteät. En tiedä oliko sillä vaikututsta mutta pidin liivejä aina, jopa yöllä. Enitenhän rintoihin vaikuttaa itse raskauden aikainen rintojen suurentuminen ja muuttuminen, ei imetys.
noin 9kk, jonka jälkeen tissit oli kyllä aika tyhjät pussit. Otti sellaisen vuoden, että rinnat oli saaneet taas täytettä ja olivat jopa kauniimman muotoiset kuin ennen :) Aikaa se siis vaan ottaa, mutta rinnat palautuvat kyllä pikkuhiljaa.
Nyt olenkin sitten taas raskaana ja rinnat niin perkuleen täyteläiset, ettei uskois niiden koskaan vauvaa nähneenkään ;) Myös tulevaa vauvaa aion imettää niin pitkään kuin mahdollista, enkä lainkaan murehdi rintojeni pilalle menemistä.
Olisikohan niin että jo valmiiksi suuriin rintoihin imetys jättää herkemmin jälkiään ja ne alkavat esim roikkua?
Itselläni oli ennen imetyksiä AA-kupin rinnat, eli ei rintoja nimeksikään. Imetyksen aikana kasvoivat B-kuppiin, ja nyt imetysten jälkeen minulle jäi A-kuppi, eli rinnat ovat suuremmat kuin ennen lapsia. Pienestä koostaan johtuen ovat edelleen kiinteät eikä niistä näy imetys muuten kuin että rinnoissa on joitain vaaleita raskausarpia niiden venymisestä johtuen.
Itsellä oli normaalin A-B-kupin(75) rinnat ennen raskauksia, nuorimman(16v) jälkeen aa-kupin tyhjät pussit, sellaiset tyhjentyneet ilmapallot.
Raskauksien aikana rinnat eivät kasvaneet, mutta kun maitoa tuli niin kasvoivat 2 kuppikokoa. Viimeisintä imetin vuoden ja sen jälkeen laihdutin 10 kiloa. Myöhemmin lihoin pari kertaa ja laihdutin taas.Tuossa välillä kun lihoin rinnat eivät kasvaneet eivätkä "virkistyneet".
Laitatin(suomessa) täytteet ja rintani ovat nyt samankokoiset kuin imetysaikana eli normi C-kuppi ja olen tyytyväinen päätökseeni.
Niin ja kuvakin oli tissiketjussa, mutta otin sen pois.
teet lapsia, itseäsi vartenko rinnat pitäisi olla kauniit, vai MIEHEN, tiestysti!!
Imetin esikoista kahdeksan kuukautta. Alussa rintani olivat juuri sellaiset tyhjät pussukat mutta muutaman kuukauden kuluttua pyöristyivät taas. Hyvä puoli oli se että suipon mallisista rinnoitani tuli pyöreämmät ja kauniimman muotoiset. Nännit jäivät myös pysyvästi ulos. Ennen ne tulivät näkyviin vain palellessa. Minusta naisellisemman näköinen näin.
Kuopusta imetin 2v8kk ja lopettelin todellla pikku hiljaa. Olen edelleen tyytyväisempi näihin rintoihin kuin niihin suippoihin jotka mulla oli joskus parikymppisenä. Roikkuuhan ne vähän enemmän (lyijykynätestiä en enää läpäise) mutta muoto on edelleen paljon kauniimpi ja minusta se on tärkeämpää.
Kuppikoko vaihtunut, ennen 70B nyt 70E/70F. Olen lähemmäs nelikymppinen ja bmi on nyt 23, nuoruusaikoina 20, eli myönnetään että läskiäkin on tullut.
Tsemppiä! Anna ajan kulua vielä.
Olen imettänyt kolme lasta yli vuoden ikäiseksi. Alun perinkin rintani ovat olleet pienet, vähän painon vaihtelun mukaan A-B 75 suunnilleen. Lähempänä sitä A:ta kuitenkin. Kun kolmannen imetys loppui niin rinnat olivat tosiaan tyhjät rukkaset, mutta ajan myötä(nyt on jo mennyt puolisen vuotta)niihin on tullut lisää pyöreyttä, kokoa ei niinkään.
Lopputuloksena olen ihan tyytyväinen pieniin rintoihini. Ei menneet pilalle imetyksestä, nännit ovat kyllä nykyään aika törröttävät aikaisempaan verrattuna, näkyvät paidan läpi jos on ohuet rintsikat. Luulen että kun imetyksestä kuluu aikaa niin rintaan kertyy vähän rasvakudosta tai jotain. Tosin itse olen nyt ihan normaalipainon alarajalla että sikälikin taidan pysyä aika "lautana". Mielummin olen kuitenkin laiha ja sporttinen, pienirintainen. Jotkut toki ovat isorintaisia ja hoikkia luonnostaan. Jos haluaisin kasvattaa rintoja niin mun tapauksessa pitäis sitten olla vähän peppua ja jenkkakahvaakin jo ennenkuin rintoihin tulee jotain lisää.
Minä imetin poikaani puolitoista vuotta ja rinnat todellakin tämän jälkeen näyttivät KAAMEILTA, mutta nyt, kun poika on kohta kolme, rintani ovat taas ihan normaalit. No, ei ne mitkään kiinteät pallerot ole koskaan olleet, mutta tuollaiset normaalit 3-kymppisen rinnat. Itsekin olin vähän että "kiva, mikä hinta imetyksestä", mutta onneksi se ei ollut pysyvää! :) Nauti imetyksestä nyt siis vielä ihan täysin rinnoin!
itse olen kanssa mietiskellyt täytteitä muutaman vuoden kuluttua jos jää ihan kammottavan näköisiksi. en todellakaan tahdo mitään suuria rintoja, ei mulle sopis ollenkaan, mutta ois kiva saada vähän "terhakoitettua" jos tosiaan ei luonnostaan palaudu.
millainen täyte (implantit vai jotain oman rasvan siirtoa tms.)? kauan meni aikaa, konsultaatio+operaatio+paraneminen? ja toki että mitä kustansi?
kun esikoista imetin. Rinnat tuntuivat ihan pehmeiltä ja kiinteytenä menettäneiltä. Mutta kappas.Vuosi imetyksen lopettamisesta palautuivat aikas lailla samanlaisiksi, kuin ennen imetystä.
Nyt toista lasta imettäessäni taas mietin, että mitenhän mahtaa käydä. Mutta uskon, että palautuvat kyllä ainakin osittain =)