Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asuntolainaan kiinteä korko 2,15%

Vierailija
14.02.2012 |

Kuulostaako kohtuulliselta ottaa tuo kiinteäksi koroksi viideksi vuodeksi? Lainassamme on kohta korontarkistuspäivä ja pankki ehdotti kiinteää korkoa. Marginaalimme on 0,45% ja se on jo tuossa kiinteässä mukana.

Tartummeko syöttiin?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
14.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo aiemmin sanoinkin että ylimääräisiä lyhennyksiä emme pysty tekemään. Kuukausierä on laskettu niin alhaiseksi että sen pystyy vyötä kiristämällä maksamaan yhden ihmisen palkalla tai kahden työttömyyskorvauksella. Meilläkin pankki olisi nostanut marginaalia jos olisimme halunneet sitoa lainan lyhyeen korkoon. Eli jos vielä joskus sovimme kokonana uuden lainan, vaadin ehdoksi että korkoa on oikeus muuttaa tietyin ajoin.

ap

Vierailija
2/38 |
14.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 % korko. Oli silloin viikon verran tarjouksessa ja heti ekana päivänä kun julkaistiin, kävin varaamassa ajan ja allekirjoitin paperit.

Onhan tässä tullut tappioitakin, mutta oikeesti ! Nyt varsinkin kun maksan lainaa yksin tiedän tasan tarkkaan kk-kulut ja yllätyksiä ei tule.

Lainaa on jäljellä vielä 9 v ja olen varma että oli loppujen lopuksi kannattava juttu.

Mulla on niin kiinteä, eli en voi tehdä extralyhennyksiä. Hirveesti ei olis varaakaan, mutta se kun ei ole mahdollista niin ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä pankista saa kiinteää 5v korkoa noin edullisesti?

Vierailija
4/38 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tarkoitan mistä saa

tuota 2,15 % kiinteää korkoa.

Vierailija
5/38 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos teille tarjottu korko on alkuperäisen lyhennyssuunnitelman raameissa ja mahtuu korkojen verovähennysoikeuteen...mielenrauhallakin on oma hintansa, ennustaminen on oikeesti vaikeeta

Vierailija
6/38 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse maksamme tällä hetkellä n. 1,2%. Eli 1kk eurobori + marginaali.

Vierailija
7/38 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me otimme 10 vuoden kiinteän koron, 2,5 %. Hetki asiaa mietittiin ja todettiin tämän ratkaisun olevan meille hyvä.

Vierailija
8/38 |
14.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saat viisi vuotta kääntä rauhassa kylkeäsi. Varsinkin jos asuntolainaa on vielä reippaasti olemassa. Olen melko varma, että korot nousee kun kevääseen tai kesään 2013 päästään. Nyt ne sahaa ylös alas kahden prossan hujakoilla. Pörssi osoittaa nousun merkkejä ja yleensä korot tulee viiveellä perässä.

Vierailija
9/38 |
14.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saat viisi vuotta kääntä rauhassa kylkeäsi. Varsinkin jos asuntolainaa on vielä reippaasti olemassa. Olen melko varma, että korot nousee kun kevääseen tai kesään 2013 päästään. Nyt ne sahaa ylös alas kahden prossan hujakoilla. Pörssi osoittaa nousun merkkejä ja yleensä korot tulee viiveellä perässä.

Tässä korkojen nousuveikkauksessasi olet varsin yksin. Pörssillä ja koroilla ei viime vuosina ole ollut mitään yhteistä, eli olet nyt tässä väärässä.

Kiinteän koron voi tosiaan ottaa, jos "vakuutuksen" haluaa. Mutta tosiaan keskimäärin se tulee kalliimmaksi kuin lyhyt korko se on ihan selvä. Kyse on pankin myymästä tuotteesta, josta pankki varmistaa saavansa riittävän katteen pitkässä juoksussa, se vuoksi he niitä innokkaasti myyvätkin...

Ap:n tapaus on noilla lisätiedoilla selvä: en ole ikinä kuullut, että on valmis pitämään alhaisen vanhan marginaalin vain 12 kk:n euriborilla tai kiinteällä. Todella outoa. No, joka tapauksessa jos tuossa pankissa pysytte, niin silloin tuo kiinteä on nyt helppo ratkaisu koska 12 kk:n euribor on samanhintainen kuin viiden vuoden kiinteä.

Vierailija
10/38 |
14.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että se jää tuossa voitolle. Sama kuin korkokatto, ei kannata ottaa. Kuulostaa kyllä hyvin matalalle tuo kiinteä korko, joten pankilla on varmaan aihetta epäillä, että seuraavaan viiteen vuoteen ei korot kovin paljoa nouse.

Vierailija
11/38 |
14.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen asia kannattaa varmistaa, että minkälaisilla ehdoilla pankilla on sitten oikeutta muuttaa sopimusta. Meillä on Handelsbankenissa tällä hetkellä kokonaiskorko 1,8 ja meilläkin on tosi pieni marginaali, muistaakseni 0,4 tai 0,35. Laina on otettu silloin kun marginaalit huitelivat noin alhaisissa lukemissa, nythän tarjotaan kai 1,0 yleensä.

Eli nyt kun markkinakorot ovat alhaalla hyödymme pienestä marginaalista todella paljon.

MUTTA, pankkipa ilmoittikin ssilloin kun korot jämähtivät pysyväisluontoisesti alas, että sillä on oikeus tarkistaa kaikkien muutosten yhteydessä lainan ehtoja ja muutokseksi riittää esim. maksuerän muutos tai yksittäinen lyhentämätön kuukausi. Olisimme halunneet pienentää jossain vaiheessa kuukausieräämme, koska se on aika suuri, 2000 € ja kun korko on matala olisi laina lyhentynyt kivasti pienemmälläkin erällä, mutta pankki ilmoitti että sopii, mutta uusi marginaali on 0,8. No, eipä kannattanut. Ja onpahan sitten laina lyhentynyt vauhdilla tässä viimeisten vuosien aikana.

Eli kannattaa ap vielä tarkistaa tuo miten muutokset vaikuttavat - saavatko sitten neuvotella korot uusiksi jos haluatte vaikka pitää lyhentämättömän kuukauden jossain vaiheessa.

Vierailija
12/38 |
14.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että se jää tuossa voitolle. Sama kuin korkokatto, ei kannata ottaa. Kuulostaa kyllä hyvin matalalle tuo kiinteä korko, joten pankilla on varmaan aihetta epäillä, että seuraavaan viiteen vuoteen ei korot kovin paljoa nouse.

No, eihän kiinteä nyt todellakaan korkokattoon verrattava silkka rahastustuote ole! Kiinteä korko voi joissain tilanteissa olla ihan ok, eikä sillä myöskään helposti paljoa häviä (toisin kuin korkokatolla).

Joo, totta kai lainan ehdot pitää ehdottomasti lukea hyvin. On ihan tavallista, että jos lainaan tekee muutoksia (kuten tuossa ed. viestissä mainittu lyhennyserän muutos), niin pankki varaa oikeuden tarkistaa marginaalia. Niinpä lainalyhennys kannattaakin sopia alunperin mahdollisimman ALAS--> ns. pakollista lyhentämistä on mahdollisimman vähän, ja lisäähän lainaa saa aina lyhentää veloituksetta niin paljon kuin haluaa (pois lukien kiinteä korko).

Vierailija
13/38 |
14.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja millähän perusteella ne korot nousevat reilusti ensi vuonna?

Vierailija
14/38 |
14.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyt euribori tulisi toki halvemmaksi, mutta siihen pankki ei suostu. Korottaa marginaalia jos emme ota kiinteää, tai jatka primella tai vuoden euriborilla. Kiinteä houkuttaa, viisi vuotta olisi selvä mitä laina maksaa. Ylimääräisiä lyhennyksiä emme pysty tekemään joten sillä ei ole meille mitään merkitystä. ap

pitkät euriborit ja primet antaa suunnilleen tuon muutenkin.

Muuten ilman muuta 3 kk euribor, jossa optio vaihtaa eri korkokantaan, jos markkinoiden tilanne muuttuu suuresti. Meillä kokonaiskorko on ollut välillä alle 1% viimevuosina.

Vierailija
15/38 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tänään OP:sta kiinteä 5v ilmaiseksi 2,69% sis. marginaalin. On tuokin viideksi vuodeksi niin matala korko, että taidanpa tarttua syöttiin.

Vierailija
16/38 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on korot tosi alhaalla.. mulla on marginaali 0,70 ja 6kk euribor. Harmittaa kun en ottanut 3kk euriboria joka on nyt todella alhaalla. Eli nyt esim maksan 1,9 % korkoa asuntolainastani, korko tarkistettiin 29.2.2012. Seuraavan kerran korko tarkistetaan 31.8.2012 ja koko ajan korkot laskee, tänä vuonna ei ainakaan korot nouse. + Korkoa voi muuttaa eli euriboria tms aina koron tarkistamispäivänä, esim jos korot alkaisi nousta niin 3kk euriborin voi vaihtaa 12kk euriboriin.

Eli itse en ottas tommosta varsinkaan kun teillä on noin alhainen marginaaliprosentti. Pankki yrittää viilata linssiin.

Vierailija
17/38 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asuntolainan korko marginaaleineen on tällä hetkellä yhteensä 1,35%. Ajatelkaa! En ainakaan itse muista että koskaan olisi noin alhainen aiemmin ollut. Ja siis sidottuna 3 kk:n euriboriin. Ja seuraavassa tarkastuksessa mennään taas pikkuisen alaspäin.

Mä en ainakaan sitoisi yli 2%:n korkoon vaikka kuinka pessimistit veikkaavat korkojen nousevan lähivuosina.

Vierailija
18/38 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nordeasta. Ja otimme kiinteän koron. Meille oli tässä kohtaa tärkempää tietää tarkka kuukausierä kuin saada edullisempi laina.

ap

Vierailija
19/38 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse maksamme tällä hetkellä n. 1,2%. Eli 1kk eurobori + marginaali.

olisi kelvannut 1kk euribori, mutta sitten pankki olisi laittanut lainaehdot uusiksi eli nostanut marginaalia reilusti. Ja minun mielestä pienestä marginaalista ei kannata luopua. Siitä voi olla hyötyä viiden vuoden päästä.

ap

Vierailija
20/38 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asuntolainan korko marginaaleineen on tällä hetkellä yhteensä 1,35%. Ajatelkaa! En ainakaan itse muista että koskaan olisi noin alhainen aiemmin ollut. Ja siis sidottuna 3 kk:n euriboriin. Ja seuraavassa tarkastuksessa mennään taas pikkuisen alaspäin. Mä en ainakaan sitoisi yli 2%:n korkoon vaikka kuinka pessimistit veikkaavat korkojen nousevan lähivuosina.

3kk:n euribori olisi onnistunut vain jos olisimme antaneet pankin nostaa marginaaliamme joka on nyt 0,45%. Marginaali uhkasi jopa tuplaantua. Otamme riskin ja toivottavasti viiden vuoden päästä alhaisesta marginaalista on hyötyä. Meillä on laina-aikaa vielä 13 vuotta jäljellä.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi