Gallup: Ehkäisysi, miinukset & plussat
Minulla ehäisy hakusessa, olen miettinyt laastaria ja kierukkaa, siksi kyselenkin muiden hyviä & huonoja kokemuksia?
Kommentit (58)
kuparikierukka
+hormoniton
+edullinen
-järjettömän runsas vuoto!!! -> anemia
(mistä syystä aion otattaa sen pois pikapuoliin, kolme vuotta siten käytin)
+Ei vaikuta elimistön hormonitasapainoon
+ Huoleton, ei tarvitse muistaa ja ehkäisy aina hoidettu
+Ei lopullinen menetelmä, jättää harkinnan varan vielä olemaan
- Kuukautiset runsaat
- Laitto ei erityisen miellyttävää
- pois otto helvetillistä, jos langat häviää!
Silti en vaihtaisi muuhun. Käytössä ollut 9v yhdellä vaihdolla. ja hyvin on toiminut.
+kuukautiset jääneet kokonaan pois
+mielialavaihtelut ja pms-oireet hävinneet
+helppo laittaa ja 5v ei tarvi miettiä koko ehkäisyä
-seksihalut vähentyneet, ei enää "paneta" kuin ennen
+tietää koska menkat tulee
+menkkoja helppo siirtää esim.matkan takia
+toiminut hyvin jo 5 vuotta
+ei ole vienyt haluja
+ei epämääräisiä tai ylimääräisiä vuotoja
-jos syön kaksi laattaa putkeen olen vähän herkempi :)
kukaan tunnusta käyttävänsä perspanoa (anaaliyhdyntä) ehkäisynä täällä?
Ainoa oikea tapa, joka on monia satoja vuosia vanha menetelmä, keskeytetyn yhdynnän lisäksi?
Toiminut hyvin ja mieskin on tyytyväinen.
Hormonivalmisteet tekee kamalia sivuvaikutuksia, (kupari)kierukkaa ei laiteta koska olen synnyttämätön, sterilisaatiota en halua koska voin vielä haluta lapsia jos joskus sopivan isäehdokkaan tapaan, kondomeja inhoan todella paljon.
Mulla oli kuparikierukka vuoden verran ennen lapsia, kun pillerit nosti maksa-arvot pilviin, enkä halunnut kumien kanssa pelata vakituisessa parisuhteessa.
Ja sterilisaatioo ei ilmeisesti enää pysty purkamaan, jos se siis tehdään tuolla essure-menetelmällä...
plussat: edullisuus, vaivattomuus, ei hormoneista johtuvia oireita
miinukset: parin päivän runsas vuoto
E-pillerit: hiivatulehduksia, välivuotoja
(useita eri merkkejä kokeiltu: Jasmin, Microgynon ja joku kolmaskin oli)
- Käytin ekoina seurusteluvuosina
Minipillerit: liian hatara muisti, pitää ottaa täsmälleen samaan aikaan
- Käytin imetysaikana pari kk
Kuparikierukka: mulle sopivin mutta runsaat kuukautisvuodot miinuksena
Hormonikierukka: muuten sopiva, mutta aiheutti jonkin verran haluttomuutta (näin itse ainakin koin)
Kondomi: nyt käytössä kun odotetaan että mies pääsee sterilisaatioon (on jonossa siis), ihan ok muuten mutta ei sovi mielestäni pitkään suhteeseen ja runsaaseen ja pitkäaikaiseen käyttöön
Mun suositus siis naisten ehk.menetelmistä olisi tuo kupari- tai hormonikierukka ja miesten kondomi tai sterilisaatio.
Meillä siis lapsiluku täynnä ja ikää mulla 35 ja miehellä 38 joten siten tuo sterilisaatio sopii meille. Ihanan huoletonta, kun ei tarvitse pelätä ehkäisyn pettämistä eikä kärsiä minkään ehkäisymenetelmän sivuvaikutuksista.
Plussat: tehokas, halpa ja helppo
Miinukset: lasten saantiin vaaditaan hedelmöityshoitoja.
Miinukset: vuoto joka jatkuu edelleen, hinta (jos kierukka ei sovikaan), alavatsan turvotus, finnit, haluttomuus
Plussat: niitä odottelen ;)
+ varma (ikää 39v)
+ normaalit kuukautiset (ei siis jää pois=pahentaa migreeniä)
+ ei hormonia (ei käy migreenin takia)
+ vaivaton, ei sivuvaikutuksia
+ 5v ehkäisyteho
- laitto kivuliasta
+kuukautiset jäi lähes kokonaan pois (3*menkat viimeisen 2:n vuoden aikana)
+varma ehkäisy (käyttäjä ei voi mokata)
+huoleton, ei tarvitse muistaa mitään :)
-naamaan on tullut muutamia näppyjä, hiukset rasvoittuu hieman nopeammin
aikaisemmin käytössä ollut mm.
e-pillerit
+piti nuorempana ihon hyvänä
-teki musta ailahtelevan itkupillin
-pitää muistaa ottaa säännöllisesti -> epävarma
ehkäisyrengas
oikeastaan samat miinukset kuin e-pillereissä, mutta vähän lievempinä :) rengas häiritsi yhdynnässä, jonka jälkeen unohdin joskus laittaa takaisin.
minipillerit
sopivat minulle muuten hyvin, mutta pitää muistaa ottaa orjallisesti -> näin laholla päällä hyvin epävarma ehkäisy ja siksi otinkin kapselin :)
En tiedä johtuuko pelkästään kierukasta,mutta...
-tulen hulluksi ennen menkkoja ja näköjään niidenkin aikana nykyään
-välivuotoja
+huolettomuus
+vähemmän vuotoa kuin ennen
Ei muita huonoja puolia kuin se että pitää olla varma että lapset on tehty, sitä ei voi purkaa kuten perinteisen sterilisaation voi yrittää vielä palauttaa. Homma hoitui nopeasti poliklinikkakäynnillä, eikä mitään sivuvaikutuksia ole.
e-pillerit
+ pysty siirtämään menkkoja
+ hyvin varma
- kuukautiset yhtä kivuliaat kuin ennenkin
- haluttomuus
- mieliala surkea / ärtyisä
- veritulppariski (sukurasitteen lisäksi)
- ylipäätään ajatus ylimääräisistä hormoneista kropassa ei tuntunut hyvältä, luonnollisena itsenäni olen paljon mieluummin
kondomi
+ aika varma
+ puhtaus
- vähensi seksin spontaaniutta
- tuntuu "erilaiselle"
- vähensi miehen "tuntumaa"
keskeytetty yhdyntä
+ ei muiden ehkäisymuotojen negatiivisia puolia
- aika epävarma
- sotkuista
- vaatii "tarkkuutta" mieheltä
- ei niin rentoa
"varmat päivät" (eli laskemisen lisäksi tarkkailin kropan muutoksia [lämpö,limat], tunnistin oviksen jne)
+ ei muiden ehkäisymuotojen negatiivisia puolia
- epävarma (jos ovuloi poikkeavaan aikaan tai vaikka kahdesti)
Näitä on käytetty riippuen ehkäisyvarmuuden tarpeesta, koskaan ei ole näistä yksikään "pettänyt" ja aika nopeasti saatiin esikoinen kun alettiin yrittämään. Nyt toiveissa toinen lapsi, mutta sen jälkeen harkinnassa kuparikierukka.
minulla eikä ole huonoja puolia. Samalla tehty Novasure radioablaatio jonka ansiosta mulla ei oo enää lainkaan menkkoja. Olen kärsinyt epäsäännöllisistä, runsaista ja pitkittyvistä kuukautisista koko elämäni. Molemmat tehtiin ihan julkisella puolella suht lyhyellä, 6kk jonotuksella.
Olin viime vuonna sterilisaatioon hakeutuessani juuri 30 vuotta täyttänyt kahden lapsen äiti. Ei ollut ongelmia saada lähetettä. Sanoin vain että lapsiluku on täynnä ja that's it. Hormonaalinen ehkäisy ei mulle sovi.
+Mukavaa, vaivatonta jne..
-Aina just kierron puolivälissä tekee mieli, niin että ei oo vielä ikinä onnistunu meillä...
Maksaa paljon, mutta ei juurikaan haittapuolia sellaiselle, jolle hormoniehkäisy ei kertakaikkiaan sovi. Ja toisaalta, maksaahan ne muutkin.