Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

siirtyminen kaksista päiväunista yksiin, vinkkejä kaivataan :)

Vierailija
14.02.2012 |

Lapsi 10kk ja meillä herätään aamulla klo 6. Ekat päikkärit klo 9.30-11 (herätän) ja tokat 14.30-15.30 (herätän silloinkin...) yöunille noin 19.30-20. Nukkuu melkoisen hyvin läpi yön ja aamulla siis herätään taas klo 6.

Kun herää noin aikaisin niin on jo väsynyt tuolloin 9.30 ja nukahtaa heti. Millä konsteilla ja milloin voisi yrittää siirtyä kaksiin uniin?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
14.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi jätti itse toiset päiväunet yksinkertaisesti vaan pois. Eli mun ei tarvinu tehä mitään... Eiköhän lapsen kehitys sanele aikataulun.

Vierailija
2/13 |
14.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi on nyt 1v 3kk ja edelleen mennään kaksilla päiväunilla. Esikoinen siirtyi yksiin uniin itsekseen tuossa vuoden iässä, mutta tämä toinen tarvitsee enemmän unta ja nukahtaa vielä kaksille unille varsin helposti. Jos siirryt yksiin ja sattuu heräämään niiltä liian aikaisin, sitten on koko loppupäivä yhtä väninää ja käninää. Kun on kahdet päikkärit, voit toisilla pelastaa loppupäivän, vaikka ekoilta unilta vauva sattuisikin heräämään kesken kaiken johonkin metakkaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
14.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkin olen ajatellut että kai se lapsi sitten ilmoittaa kun olis valmis yksiin uniin siirtymään... tuntuu vaan että monet harrastukset (kerhot jne. jää väliin kun pitää laittaa unille :) ihan hyvin tämäkin on toiminut mutta neuvolassa vaan jo vihjailtiin että voisi siirtyä yksiin uniin niin oon vähän pihalla :D

Vierailija
4/13 |
14.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...onko väärin että herätän? Kun tuntuu että jos antaa nukkua päivällä enemmän niin sitten ei riitä kunnolla unta yöksi :/

Vierailija
5/13 |
14.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan tee niinkuin tuntuu sinusta ja lapsestasi parhaalle. Kukin on yksilö eikä kaikkia voi samaan muottiin asettaa.

Meillä 9kk vauva herää aamulla n. klo 9, ekat unet n.12 aikaan ja on puolituntia, iltapäivällä yhet puolentunnin unet tai paritkin. Illalla klo 20-21 nukkumaan.

Vierailija
6/13 |
14.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin antaisin lapsen nukkua kun väsyttää, enkä herättäisi unilta.

meillä on myös herännyt aikaisin aamulla ja näin nukkunut jo aamupäivällä unensa. kahdet unet on meillä ollut kuvioissa myös aika pitkään. kyllä se lapsi alkaa itsestään jättämään toiset unet ja siirtymävaiheessa voi olla niin, ett joka toinen päivä nukkuu kahdet, jokatoinen yhdet unet.

Vierailija
7/13 |
14.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten äiti alkaa miettiä, mikä tässä tähän asti hyvin toimineessa systeemissä on vikana, alkaa tehdä muutoksia, stressaa ja kyselee palstalla.

Mitä jos sanot vaan neuvolassa että juu juu. Kotona jatkat päiväunimallia mikä teillä tässä vaiheessa parhaiten toimii?

Jos kovin häiritsee että kerhot tai muskarit jää väliin, sun täytyy sitten miettiä että onko vaivan arvoista alkaa väkisin kääntää lapsen unirytmiä vai odotatko muutaman kuukauden ja ehkä se kääntyy itsestään ja pääsette kerhoon.

Kolmannen lapsen kanssa nyt oon kotona ja kyllä on leppoisaa kun oon attanut asenteen että lapsella tulee ja menee kaikenlaisia vaiheita joiden mukaan täällä elellään, aika menee niin äkkiä, on turha kovin suurta ongelmaa kehittää siitä onko 1-vuotiaalla yhet vai kahdet päiväunet kun yötkin kerta nukkuu.

Kahden vanhemman kanssa aikanaan olin paljon tiukempi rutiineista ja siitä miten kuuluu tehdä, hyvinhän sekin meni, mutta enemmän oli vääntämistä.

Vierailija
8/13 |
14.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos asiallisista viesteistä!!! :) sepä se kun on ensimmäinen lapsi niin alkaa heti stressata jne. kun ei "tiedä" miten toimia... mutta siis, kuuntelen nyt itseäni ja lastani

Vierailija
9/13 |
14.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

luonnostaan itse yksiin uniin, kun on siihen valmis.

kun koko ajan herätetään unilta. Anna lapsen nukkua päiväunia niin pitkään kuin nukuttaa. Ehkä hän jo olisikin yksissä päiväunissa, jos annettaisi nukkua. Mutta nyt herätetään, joten ihmekös tuo sitten, että kohta taas jo väsyttää.

Kokeile mikä lapsen tarve on.

Vierailija
10/13 |
14.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

herätät lapsen molemmilta uniltaan? Entä jos antaisit nukkua ihan omia aikojaan ja kokeilisit, pääseekö sillä ajan kanssa yksillä unilla? Mutta enpä kyllä vielä tuon ikäistä yrittäisi yksille unille siirtää, jos ei lapsella itsellään ole siihen suuntaan merkkejä. Minusta hieman erikoinen neuvo neuvolasta, kun jokainen lapsi on erilainen ja nukkuu tarpeen mukaan. Harrastuksia menee ja tulee, eikä noin pienelle edes ole tarpeellista harrastaa mitään. Annat sen olla lapsi, nukkua sillon kun nukuttaa ja leikkii silloin kun jaksaa. Älä vääntämällä väännä niitä rytmejä.

Vierailija
11/13 |
14.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä hieman yli 1v edelleen kaksilla päiväunilla. Yritin joku kuukausi sitten siirtyä yksiin mutta ei, iltapäivällä nukahti syliin vaikka kuinka yritti pitää hereillä. Luovutin siis ja annetaan edelleen nukkua kahdet unet, silti unta riittää hyvin yöksikin.

Kaikki siis kehittyy ajallaan, älä murehdi :)

Vierailija
12/13 |
14.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä paremmin nukkuu päivällä sitä paremmin nukkuu yöllä :) Meillä 1v2kk vähensi yksiin päiväuniin, ei saanut enää nukahtamaan ekojen aikaan. Ei neuvolaa tarvi kuunnella :) Meillä nyt jo 16kk, ja rytmi vakiintunu, herää 9.30, päiväunet 14-16, nukkumaan 21 tai 22.

Vierailija
13/13 |
14.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

luonnostaan itse yksiin uniin, kun on siihen valmis.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kuusi