onko täällä teinien äitejä? onko lapsen käytös muuttunut miten teini-iässä?
Meillä 14v tyttö oli tosi pitkään ihan lapsi. Leikki brazeilläkin vielä 12 vuotiaana. Vielä viime keväänä vietti paljon aikaa kotona perheen kanssa ja tykkäsi osallistua vieraidenkin kanssa keskusteluihin.
Tytöllä on silti ollut aina kavereitakin ja harrastuksia, että ei ole mikään kotona istuva tyyppi.
Mutta nykyisin... on kuin ihan eri ihminen!
Hautautuu omaan huoneeseensa. Ovi on kiinni ja sieltä tiuskii muille. Ei juurikaan tule edes katsomaan telkkaria muun perheen kanssa. " Mesettää" vain huoneessaan. Tai sitten istuu siellä suljetun oven takana kaverinsa kanssa. Tai sitten haluaa olla jossain ulkona.
Mutta tämä oman perheen " välttely" ihmetyttää... Vai onko se normaalia? Miten siihen pitäisi osata suhtautua?
Kotiintuloaikoja haluaisi pidennettävän jatkuvasti. Tuntuu, että riitelemme joka asiasta!
Auttakaa! Miten teillä muilla sujuu?
Tyttö ei kuitenkaan juo eikä polta. Olen siitä 99% varma, koska mulla on tosi tarkka " viina- ja tupakkanenä" enkä ole haistanut noita vielä kertaakaan.
Kommentit (24)
Kaikesta riitelystämme huolimatta meillä on kuitenkin sellainen puheyhteys, että tyttö onneksi kertoo minulle asioitaan. Ja toivottavasti tuo luottamus säilyy jatkossakin.
On vain niin vaikeaa osata " löysätä" sopivasti. Äidin silmissä kun toinen näyttää vielä niin pieneltä, vaikka yrittää jo ollakin iso.
- ap
Naapurin teinille kävi jossain deittichatissä huonosti(joutui huonoon miesseuraan)ja oli tietämättään levitellyt tietojaankin ym. niin että perheelle tuli kyllä laskujakin niistä surffailuista...Kyllä kai tollanen oman tilan haku on ihan normaalia, mutta pidä tietokoneen käyttö " julkisemmassa" tilassa!!!
murrosikää. Kestää 2-3 vuotta neidosta riippuen, pojilla paljon kauemmin. Pari neuvoa. Halata pitää joka päivä ja kiittää, ei mitään negatiivisia palautteita, ja määrätyt kotityöt on tehtävä. Rajoitus nettiin esim 3 tuntia/vrk, ja kone kiinni klo 20, tai mikä nyt hyvältä tuntuu. Mulla on jo neljäs lapsi murrosiässä, ja omista virheistään kyllä olen oppinut. Koita jaksaa, vaikka miten menisi, lopulta sulla on todella ihana pieni aikuinen kotona, vaikka välillä voi uskomattomalta tuntua.
ainakin vielä pystymme puhumaan kaikesta niin pojista kun menkoistakin ym ym...
tupakkaa ja viinaa vihaa.
itse kokeilin alkoholia ja tupakkaa 13vuotiaana ja todella toivon ettei tyttöni tee sitä samaa virhettä :(
t.äitix3
pienemmät sisaruksetkin ihmettelevät, kun toinen vaan tiuskii ja kiukuttelee!
Kyllä oikeesti pienten kanssa on paljon helpompaa... heidän kiukutteluihin on helpompi suhtautua kun isomman!
Kotitöitä voisin teettääkin enemmän. Siinä pääsee kyllä liian vähällä. Jotenkin olen ajatellut, että pääasia, että hoitaa koulunsa ja harrastuksensa hyvin... Mutta toki kotonakin on velvollisuuksia...
Miten paljon teidän lapset osallistuvat kotona?
- ap
- seurustellut
- harrastanut seksiä
- polttanut
- pukeutunut mustiin
- meikannut itsensä " peikon" näköiseksi
- kulkenut epämääräisissä porukoissa
joten kyllä tuo ap:n tyttö kuulostaa aika kiltiltä.
Kotoa muutin pois, eri kaupunkiin, 16-vuotiaana. Ja ihan normaalista perheestä (jotakuinkin normaalista ainakin) olen lähtöisin.
tulipa hyvä mieli teidän ja lastenne puolesta :-)
ihana lukea, että teinienkin kanssa voi elää normaalia elämää!
siellä chateissa voi vanhemmat miehet houkutella nuorta treffeille, ja siinä käy huonosti.
on parempi roikkua vaikka ulkona kavereiden kanssa kuin olla nettiriippuvainen ilman kavereita.
t.20-vuotias 8 jolla on omakohtaista kokemusta ei niin monen vuoden takaa
meillä nuori käyttää konetta paljon mesessä ja irq-galleriassa.
Mutta hän chattailee vain kavereidensa kanssa. Ja niitä samoja kavereita tapailee livenäkin.
Eli mitään " namu-setiä" ei siellä tapaa.
Eikä ikinä uskaltaisi tehdä live-treffejä ventovieraiden kanssa!
Mitä sinulle sitten oikein tapahtui?
t. tuo ylempi, mikä ikinä numero olikaan...
minut houkutteli eräs mies tapaamaan hänet ja hän käytti minua seksuaalisesti hyväkseen.
menetin siinä neitsyyteni enkä ole vieläkään sinut asian kanssa.
olin hyvän perheen kiltti tyttö ja liian sinisilmäinen.
ette voi tietää mitä lapsenne koneella tekee, vanhempani eivät vieläkään tiedä tästä tapauksesta enkä aio ikinä kertoakaan.
kyseinen mies etsii vieläkin uhreja netistä, ja täytyy myöntää että on taitava tässä " hommassaan" .
Viettää aikaansa kotona, on kyllä koneessa kiinni, mutta se on olkkarissa, joten suunnilleen tiedän, missä mennään. En pidä tietokoneilua pahan, vaikka istuukin sen edessä aika paljon. Harjoittelee ohjelmointia, tietää tietotekniikasta hirveän paljon, yrittää tehdä omia pelejä, tekee kuvituksia jne. Pelaakin, tottakai.
Mutta toisaalta on tunnollinen koululainen, ei lintsaa ja pyrkii tekemään tehtävänsä. Jos vielä läksyt tulisi luettua, niin ei murheen häivää.
Minun mielestäni murkun kanssa on helpompaa kuin alle kouluikäisten. Olin pojan kanssa viikonloppuna kahdestaan reissussa ja juteltiin tosi paljon kaikesta maan ja taivaan välillä. Molemmilla on omat mielipiteet, mutta teinikin osaa perustella omansa!
minä tiesin että polttaavat,mutta en sanonut mitään,koska hän väitti haistavansa jos niin olisi,kyllä noi hommat voi tehdä niin et vanhemmat ei huomaa.
Meillä tietokone on olohuoneessa.
jälkeenpäin ajatellen kertominen tuntuu järkevältä vaihtoehdolta! Minut raiskattiin, kun oli 10v. ja raiskaaja oli tuttavaperheen teinipoika. Olin hirveän häpeissäni enkä edes tajunnut, mitä tapahtui. Enkä todellakaan kertonut kenellekään.
Hän kertoo minulle kaikki mieltään painavat asiat! Ei pysty olemaan kertomatta, vaikka haluaisikin :-)
Tuossa iässä se oman itsensä hakeminen alkaa ja silloin sitä haluaa vähän irtautua perheen helmoista.
Älä vaan tee sitä virhettä että alat liikaa sitomaan tyttöä kotiin.Anna välimatkaa ja löystä vähän nuoraa mutta tee kuitenkin selväksi että koti on se turvasatama jos jotain sattuu tai alkaa jotenkin ahdistaa.
Oman kokemuksen perusteella voin sanoa että ei kannata menettää luottamusta,se saa lisää mahdollisia riitoja.